Saturday, August 8, 2020
Home Features Post-corona: De eerste inzichten onder bezoekers van festivals

Post-corona: De eerste inzichten onder bezoekers van festivals

-

Het is een roerige tijd. De coronacrisis heeft een grote impact op de samenleving. Het laat niet alleen zijn sporen na aan de fysieke en lichamelijke kant, maar ook aan de sociaal-culturele en entertainmentkant. Toch zul je al weer voorzichtig vooruit moeten kijken als festivalorganisator en evenementenbranche. Daarvoor is inzicht nodig. Samen met Marcel Pantera van Treat is Denis Doeland, columnist bij This Is Our House, naar aanleiding van zijn artikel ‘Evenementen in het post-corona tijdperk’ een onderzoek gestart. Na twee weken komen de eerste voorzichtige inzichten aan de oppervlakte, schrijft hij. “Ongeveer de helft denkt dat alles niet meer wordt zoals het was.”

 

Tekst: Denis Doeland

De inzichten komen tot stand door de antwoorden van 1.680 deelnemers. Verschillende respondenten gaven aan dat ze verwachten dat we wat dieper op de vragen zouden ingaan en dat er andere vragen nodig zijn om tot complete inzichten te komen.

We beseffen dat de inzichten nog lang niet voldoende zijn, daarom volgt er een vervolgonderzoek op korte termijn. Toch delen we nu alvast de eerste, voorzichtige inzichten.

Voor we dat doen, nog even een korte recap. Dit zijn de vijf types uit een eerder interview dat ik had met Pantera:

 

  1. De Angstige: ik blijf voorlopig thuis.
  2. De Behoedzame: ik wil wel maar doe gedegen onderzoek voordat ik ga en ik wil precies weten wie er zijn en wat er gebeurt.
  3. De Relevante: ik ga wel, maar ik wil weten hoe dit event zich verhoudt tot mijn omgeving en mijn naasten.
  4. De Deelnemer: ik ga alleen als ik onderdeel van de ervaring kan/mag zijn.
  5. De Fomo-fuiver (Fear of missing out): ik vier het leven, lekker lol trappen.

 

Eerste inzichten generatiebreed

Over alle generaties heen is het beeld dat een derde van de respondenten tot de Angstige en Behoedzame groep behoort. Bij 1 op de 3 respondenten zal het coronavirus van invloed zijn op de keuze voor het festival waar ze heen gaan. Toch geeft 81 procent aan meteen weer naar een festival te gaan wanneer het kan.

Ongeveer de helft (46 procent) denkt dat alles niet meer wordt zoals het was. Voor 44 procent van de respondenten is de beleving van uitgaan veranderd. 49 procent van de respondenten is van mening dat het uitgaan voor hun omgeving en bij hun vrienden is veranderd.

Er is een significant verschil tussen de verschillende generaties zichtbaar. Merk op: 88 procent van de respondenten komen uit de generatie X en Y. Generatie Z is op dit moment met 2 procent nog ondervertegenwoordigd in het onderzoek. We zetten de verschillende inzichten uit de verschillende generaties uiteen.

Boomers en Verloren-generatie behoudend

Na de oorlog werden er veel kinderen geboren, dus deze generatie vormt in aantal een heel grote groep. Doordat de babyboomers alleen maar welvaartsstijging hebben meegemaakt, konden zij zich richten op zelfontplooiing en een vrije moraal. Hun kinderen zijn de Generatie X of Generatie Y. Generatie Y verzon de term Boomer.

De Verloren-generatie kwam de arbeidsmarkt op tijdens de Oliecrisis tot het begin van de jaren ‘80. Dat betekende voor velen van dat het lastig was om werk te vinden en ze startten met een uitkering. Deze generatie moest op de arbeidsmarkt opboksen tegen de Boomers boven zich.

We hebben de uitkomsten van deze twee generaties (de Babyboomers en de Verloren generatie geboren in de periode 1945-1970) samengevoegd. De Boomers/Verloren-generatie is niet helemaal overtuigd dat alles wordt zoals het was. Slechts een derde denkt dit. 1 op de 3 kijkt het eerst 6 tot 12 maanden aan voordat besloten wordt om naar een festival of evenement te gaan.

Generatie X iets positiever

Door de pil werden er minder kinderen geboren, daardoor kregen de Generatie X-ers (geboren in de periode 1971-1985) meer aandacht van hun ouders. Hun leven stond in het teken van de zelfontplooiing en zelfverwerkelijking. Generatie X is de eerste generatie die volop ging studeren. Het internet vond zijn weg naar het grote publiek toen deze generatie ouder werd. Generatie X is iets meer overtuigd dan de Boomers/Verloren-generatie dat alles weer wordt zoals het was. Bijna 40 procent denkt dit. Voor meer dan 70 procent heeft de grootte van het festival of evenement geen invloed op hun keuze.

festivals hands unsplash

Generatie Y mist de festivals het meest

Deze generatie (1986-2000) is geboren vóór de opkomst van het internet en groeide er, sinds midden jaren ’90, mee op. Daardoor zijn ze al erg vertrouwd met het internet. Deze Millennials voelen zich bijzonder, zelfverzekerd en als je het negatief beschouwt zijn ze ook behoorlijk verwend. Millennials willen graag authentiek, speciaal en creatief zijn. Ze hebben geleerd dat alles mogelijk is. Dat schept verwachtingen, waardoor ze bovenmatig last hebben van mentale problemen als burn-out en angststoornissen.

1 op de 4 Millennials is een FOMO-fuiver. Millennials missen de festivals en evenementen het meeste. Voor zichzelf, maar vooral ook bij hun omgeving en hun vrienden zien ze dat de beleving van uitgaan is veranderd. Bijna 90 procent gaat meteen weer naar festivals en evenementen wanneer dat kan.

 


Voordat je verder leest…

Support This Is Our House

Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Jij kunt ons indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Hoe? Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!


Generatie Z verdeeld over invloed van virus

Generatie Z (2001-2015) kent geen wereld zonder internet en ziet internet dus als een vanzelfsprekendheid. Deze generatie wordt ook wel de Digital Natives genoemd. Deze generatie kenmerkt zich door alles tegelijk te doen: Netflixen en muziek luisteren tegelijk, of WhatsAppen en YouTube filmpjes kijken. Hierdoor spreken ze uitstekend Engels en zijn ze communicatief heel vaardig. Generatie Z denkt over het algemeen dat het niet meer wordt zoals het was. De generatie lijkt te bestaan uit vooral Relevante bezoekers. Hierdoor rijst de vraag of zij beïnvloed worden door de Boomers, generatie X en generatie Y, waar ze uit voortkomen.

Voor het meeste van alle generaties staat bij generatie Z vast dat de beleving van uitgaan is veranderd. Ze zijn verdeeld als het gaat over de invloed van het virus op de keuze voor het festival waar ze heen gaan. Datzelfde lijkt het geval voor het moment dat ze weer naar festivals en evenementen kunnen gaan. De helft gaat direct, terwijl 47 procent het eerst 6 tot 12 maanden aankijkt.

 


Dance en de coronacrisis

Lees meer over de dancebranche en de coronacrisis:


 

Samenvattend

Een ding is echt duidelijk. Bijna 95 procent van alle deelnemers aan het onderzoek missen de festivals en evenementen. Toch zouden organisaties waar vooral de oudere generaties naar toe gaan voorzichtig rekening moeten gaan houden dat mogelijk 1 op de 3 in Boomers/Verloren-generatie en 1 op de 5 in de Generatie X niet direct terugkeren naar hun festivals en evenementen.

De Millennials lijken er luchtiger naar te kijken. Slechts 13 procent geeft aan het 6 tot 12 maanden aan te kijken voordat ze weer naar festivals en evenementen gaan. 86 procent gaat meteen weer wanneer het kan. Organisatoren van festivals en evenementen waar de generaties X en Y vooral naar toegaan voorzichtig rekening moeten gaan houden dat op 1 op de 6 mogelijk niet direct gaan.

De uitkomst wat betreft het gemis van festivals en evenementen is niet echt schokkend natuurlijk en een goed teken voor de branche. De behoefte is overduidelijk! Het is hoog tijd voor festivals en evenementen om nu de digitale aandacht aan hun bezoekers en fans te geven die ze verdienen, zodat ze hun favoriete festival of evenement niet vergeten wanneer het weer mogelijk wordt om te gaan.

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – de politiek: Maakt regulering een kans?

0
Links versus rechts, realisme versus idealisme. De polarisatie maakt een zinnig publiek drugsdebat haast onmogelijk. Voor- en tegenstanders van het legaliseren van harddrugs lijken zich...