dinsdag, maart 2, 2021
Home Features Alle ogen op Nederland: Hoe ADE in 25 jaar 's werelds grootste...

Alle ogen op Nederland: Hoe ADE in 25 jaar ’s werelds grootste dance-conferentie werd

-

Nauwelijks geel-zwart in het Amsterdamse stadshart dit jaar, wel een zilveren randje om het digitale ADE dat woensdag begint. Amsterdam Dance Event is immers toe aan zijn 25e editie. Ter viering staan we stil bij de geschiedenis van ’s wereld grootste danceconferentie. Daarvoor delen we exclusief de passages over ADE uit ‘DUTCH DANCE 1988-2018 – How the Netherlands Took the Lead in Electronic Music’. Geschreven door TIOH-Huisbaas Mark van Bergen en in 2 jaar geleden verschenen als het boek van – jawel – ADE 2018.

Het is medio jaren ’90. Het dancemerk ‘Nederland’ maakt dan al internationaal definitief furore. Bijna geheel dankzij de successen op het gebied van elektronische muziek is ons land in 1995 voor het eerst themaland op een belangrijke mondiale muziekbeurs, de Midem in Cannes.

Ook op de Winter Music Conference (WMC) in Miami, meer vanwege het klimaat dan door de Amerikaanse scene op dat moment de belangrijkste gathering voor de elektronische muziekscene, gaat Nederland steeds meer over de tong. Vooral sinds de eurodance-successen van 2 Unlimited en co.

Tijd voor een eigen conferentie

- Advertisement -

Een conferentie in eigen land kan niet uitblijven. Mede op initiatief van dancepionier Alex van Oostrom (Update Magazine, FFWD Dance Parade) wordt vanaf 1993 in Amsterdam de International DJ Conventions gehouden. Doel: Nederlandse dj’s hun tracks laten licenseren, door artiesten en labels samen te brengen.

De prille meetings groeien snel, zeker als de vraag naar compilaties aanzwelt en de stichting Buma Cultuur (voorheen Conamus) de organisatie na enkele jaren overneemt. De conferentie krijgt dan de vorm en naam waarmee ze de belangrijkste ter wereld zal worden: Amsterdam Dance Event. 

Dance werd nog niet voor volwaardig aangezien, terwijl er heel veel activiteit was

Richard Zijlma. Foto: Aico Lind

ADE-baas deed eerst huishoudschool

Dat komt voor verreweg het belangrijkste deel op conto van de man die in 2018 nog steeds directeur is: Richard Zijlma. Een ogenschijnlijk a-typische dancefiguur die de huishoudschool volgde en zijn roots in de bandjescultuur heeft. Hij heeft echter een enorme liefde voor muziek en evenementen in het algemeen. En ruikt zijn kans schoon als hij na zijn eerste werkervaring bij Noorderslag in Groningen (als ‘eerste stagiair ooit daar’) voor Buma’s nieuwe loot in Amsterdam mag gaan werken.

“Dance werd nog niet voor volwaardig aangezien, terwijl er heel veel activiteit was binnen die muziekscene en Nederlandse dj’s erg succesvol werden. Er moest dus een marktplaats komen. Een soort ‘Buchmesse’ voor de dance, waar je muziek kon verhandelen, kennis kon delen en zaken kon doen.” 


Voordat je verder leest…

This Is Our House bestaat 5 jaar. Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Steun ons daarom, zodat we mooie dingen voor je kunnen blijven maken: 5,- voor 5 jaar TIOH (meer mag natuurlijk ook!), we zouden het enorm waarderen. Check hier hoe dat kan. Je kunt ons ook indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!


Zijlma bezoekt in die tijd Miami, om het kunstje af te kijken en ADE te promoten. “Maar dat was echt een lastig verhaal in het begin. Samen met Sónar in Barcelona, dat zich wat meer op tech en underground dancestijlen richtte, was WMC echt veruit de grootste. Liep ik daar m’n flyertjes uit te delen bij die hotels langs het strand, vond ik ze op de terugweg op de grond. Maar het zette me ook op scherp. Vanaf het begin daagde ik mezelf uit met het idee dat het gaaf zou zijn om daar bovenuit te komen.”

En dat lukt aardig, al snel komen vanuit de hele wereld delegaties naar Amsterdam. “Van de derde editie herinner ik me Japanners die bergen cash meenamen. Niet zelden werd op die manier direct na een luistersessie of labelpresentatie een deal gesloten of afgerekend.”

Maar ADE bewijst zich naast veilingplaats ook steeds meer als kennisplaats. Hete topics komen voldoende voorbij in de dynamische dancebranche. Zijlma speelt daar met een conferentieprogramma – met Engels als (enige) voertaal – slimmer op in dan de collega’s in Miami, die zich meer lijken te laven aan uiterlijk vertoon en hippe poolparty’s met veel te harde muziek.

Digitalisering was een van de eerste thema’s waar we vol op inzetten

Foto: Guap Ahmed

“Digitalisering was een van de eerste thema’s waar we vol op inzetten tijdens onze conferentie. Dj’s sjouwden vaak nog de wereld rond met platenkoffers, maar onder invloed van de cd als nieuwe drager en de opkomst van internet waren compleet andere modellen op komst qua productie, consumptie, distributie en businessmodellen. Binnen de industrie werd dat toen als een grote bedreiging gezien, dus ontstond een grote behoefte aan kennisdeling. Als je naar de conferentie van ADE anno 2018 kijkt, zijn we in feite ook een technologieplatform, waarin dance de content is.”

En dan hebben we het nog niet eens over het nachtprogramma, waarmee ADE in het nieuwe millennium duizelingwekkende bezoekersaantallen naar de ‘dancehoofdstad van de wereld’ zal trekken… 

Club Trouw

Want 30 jaar na de moeizame maar revolutionaire doorbraak van house in Amsterdam, die aan de basis staat van een wereldwijde dominantie van de Dutch dance, is het in de bakermat zelf allerminst gedaan met de pret. Zeker, Mokum heeft het moeilijk gehad, werd zelfs rechts ingehaald door de Rotterdamse clubscene, maar is vanaf de start van het tweede decennium weer helemaal terug aan het front.

Headliners die wegtrekken richting VS? Bekende clubs die de deuren sluiten? Veel mainstreampromotors geeft het kopzorgen, maar als het ergens tot nieuwe kansen leidt is het wel in het virale, ondergrondse Amsterdam van het nieuwe millennium, dat in de jaren ‘10 tot volle bloei komt en waarin alles zich mengt tot steeds weer nieuwe initiatieven.

Katalysator

De scene raakt dan zwanger van veelal jonge, frisse organisaties (Pleinvrees, Dekmantel, Bla Bla, Apenkooi, gzg), clubs (Air, Trouw, Studio 80, Club 11, Panama, Chicago Social Club en, meer recent, De School, Shelter en Radion), feesten en festivals (Amsterdam Open Air, Walhalla, Welcome to the Future, Loveland, Awakenings Festival, DGTL, Amsterdam Dance Event), labels (Rush Hour, Delsin), radiostations (Red Light Radio) en een heel leger aan dj/producers.

Een grote katalysator van deze ontwikkelingen – zo niet de grootste – is ADE. Wat in 1995 start met 30 dj’s, 3 locaties en een paar honderd bezoekers, groeit rond 2010 uit tot de belangrijkste danceconferentie annex het grootste indoor clubfestival ter wereld. Voor het eerst komen er meer dan 100.000 bezoekers, anno 2017 zijn dat er zelfs bijna 400.000.

AMF. Foto: Vincent van den Boogaard (zie ook ons verhaal met deze top-fotograaf)

Heel Amsterdam kleurt zwart-geel van het logo, met alleen al zo’n 500 feesten met 2500 artiesten op 160 locaties. Van EDM-sterren in de Amsterdam Arena tijdens het Amsterdam Music Festival (en een show van Martin Garrix voor alle leeftijden in de RAI), 7 technofeesten in 5 dagen tijd van Awakenings in de monumentale Gashouder, kunstzinnige crossovers met dance-artiesten in het Rijksmuseum en Muziekgebouw ‘t IJ tot obscure 24-uursfeesten in undergroundclubs als De School en Radion. Naast al die feesten zijn er overdag nog de vele (sub)conferenties, die duizenden dance- en tech-professionals aantrekken, die op ADE vooral ook grote zakelijke deals (willen) sluiten. 

Architect van dit alles is directeur Richard Zijlma, die stap voor stap met de juiste strategische keuzes internationaal bouwt aan het ADE-merk. Terugkijkend ziet hij de toevoeging van een muzikaal nachtprogramma, rond 2005, als de belangrijkste bouwsteen voor de spectaculaire groei.

“De Live Dance Music Conference noemden we die, dat later uitgroeide tot ons festivalprogramma. Naast een plek voor publishers en labels creëerden we zo ook een etalage voor artiesten. Die begonnen zich steeds vaker als een merk neer te zetten en kregen een superster-status, zoals Tiësto. Door een marktplaats voor artiesten te faciliteren, werd het voor kopers alleen maar aantrekkelijker om in oktober naar Amsterdam te komen. Inmiddels worden op ADE al jaren grote boekingen gedaan en contracten gesloten met dj/producers en zie je dat hele release- en marketingplannen en tournees erop worden afgestemd.”

Door ADE zijn de ogen nog meer op Amsterdam en Nederland gericht geraakt

Tiesto op Innercity 1999, zijn doorbraakmoment in Nederland. Foto: Rutger Geerling (zie ook ons verhaal met deze top-fotograaf)

Ondertussen sluiten Zijlma en zijn team ook krachtige deals met relevante merken, zoals Spotify en Samsung. “Die gaven ons in no time enorme exposure in andere continenten.”

Mirik Milan, van 2012 tot 2018 Nachtburgemeester van Amsterdam: “ADE heeft absoluut de plek van de Winter Music Conference in Miami overgenomen als belangrijkste dance-congres van de wereld. Daar werd eerst de business gedaan, nu in Amsterdam. Dat is gelukt doordat Richard en zijn team echt op de inhoud en de verbreding zijn gaan zitten. Door die leidende rol op het internationale toneel zijn de ogen nog meer op Amsterdam en Nederland gericht geraakt. En zijn vele andere steden ook hun eigen conferentie gaan opzetten.”


ADE 2020

Woensdag 21 t/m zondag 25 oktober via de website van Amsterdam Dance Event. Zie ook onze eerdere warm-up items over ADE 2020.

Het boek ‘DUTCH DANCE 1988-2018′ van TIOH’s Mark van Bergen, waaruit bovenstaande passages afkomstig zijn, is hier te bestellen.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Architect en Huisbaas. Schrijft sinds 2002 professioneel over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde zo vele groten en kleinen der aarde. Zijn boekdebuut 'Dutch Dance' (2013) werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg een internationale opvolger (2018). Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome. Hij doceert over de dance-industrie op Fontys ACI.

Gerelateerd

Daft Punk volgens de man die ze als eerste buiten Frankrijk boekte: ‘Waanzinnig goed’

Na 28 jaar stopt Daft Punk ermee, maakte het duo maandag bekend. De Vlaamse techno-pionier Peter Decuypere was medio...

Bass music in maart: De tips van Daan Coerver

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huis-gidsen je koers richting de betere events, bijzondere releases en andere highlights....