maandag, november 23, 2020
Home Features App I'M IN: in 2018 door heel Europa gratis kaarten uitdelen

App I’M IN: in 2018 door heel Europa gratis kaarten uitdelen

-

Hij was de grondlegger van partyconcept Sneakerz en runde bijna 2 decennia het leidende boekingskantoor voor house-dj’s, 1management. Geboren Eindhovenaar Dick Leijen heeft zijn pijlen nu gericht op de Europese entertainmentindustrie met zijn start-up I’M IN. De app staat sinds de lancering in de top 15 van meest gedownloade apps, tussen grootheden als Facebook, Twitter en Snapchat. Het doel: “Europese dekking binnen drie jaar.”

I’M IN is een applicatie voor iPhone- en Android-toestellen waarmee je kans maakt op kaarten voor bekende feesten en evenementen. Dat doe je door aan een ‘rad van fortuin’ te draaien.

IM IN

Sneakerz

- Advertisement -

Leijen heeft jarenlange ervaring in het organiseren van feesten. Maar zijn carrière kende een valse start. „Het begon dramatisch.”

Op 15 juni 1993 gaf hij zijn eerste feest. Alles wat mis kon gaan, ging mis. “Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik iedereen zijn geld terug heb gegeven en we er maar het beste van hebben gemaakt.”

Dat hij een paar jaar later met het partyconcept Sneakerz door heel Nederland feesten zou geven, had hij toen ook nog niet durven denken. „We werden een rijdend circus. Op het hoogtepunt gaven we 300 feesten per jaar.”

Als buitenevenement ben je altijd afhankelijk van het weer

De oorsprong van het idee voor I’M IN ligt in een frustratie die hij toentertijd had als organisator.

„Je kunt nog zo’n goed feest neerzetten, als buitenevenement ben je altijd afhankelijk van het weer. Als de kaartverkoop dan tegenvalt, dan wordt de kans dat je nog uitverkoopt klein.”

“Omdat je wel een vergunning hebt voor 10.000 man en graag zoveel mogelijk mensen kennis wil laten maken met je evenement, kun je bij ons een gedeelte van die kaarten weggeven aan een interessante doelgroep.”

I’M IN: 800.000 actieve gebruikers

’Bezoekersmaximalisatie’, noemt Leijen dat. Kaarten winnen via radiozenders of tv-programma’s is al jaren een veelgebruikt middel om een jongere doelgroep (18- 34) aan te spreken. „Maar wij wilden in de binnenzak van die doelgroep zitten”, zegt Leijen.

De app heeft inmiddels meer dan 800.000 actieve gebruikers van wie er 250.000 maandelijks terugkeren. Het overgrote merendeel is tussen de 18 en 34 jaar oud en besteed gemiddeld 2,5 minuut in de app.

We zijn geen dump-app

Ondanks dat de focus ligt op muziek, biedt de app ook kaarten voor andere evenementen aan. Zoals tickets voor Davis Cup-tennis, wedstrijden van het Nederlands elftal en theatervoorstellingen.

„Maar we zijn geen dump-app. We willen het liefst alleen de A-evenementen.”

Leijen geeft toe dat dit in het begin lastig was. „Als je net begint heb je geen statistieken waarmee je grote partijen kunt overtuigen van je idee. Wij moesten als start-up vooral zoveel mogelijk kaarten hebben.”

“Inmiddels zijn we in Nederland zo goed geland dat we in Engeland meteen veel meer gedaan krijgen”, vertelt Leijen. Grote clubs als Ministry of Sound in Londen sloten zich al aan bij het initiatief en ook op Ibiza weten ze de app te vinden.

ALDA en Mojo

I'm In

I’M IN maakt nu in Nederland ook de omslag naar de A-feesten, zegt Dick. “We willen vaker kaarten gaan weggeven voor al uitverkochte evenementen.”

Er lopen ook gesprekken met onder andere ALDA Events en Mojo Concerts.

“Die nemen ons platform nu ook serieus en zien dat wij met onze gebruikers een sterk promotiekanaal zijn voor hun evenementen.”

Leijen houdt ervan om van 0 naar 1 te gaan. „Bij I’M IN mag ik die stappen in alle landen van Europa zetten.”

Berlijn: volgende halte

In het kantoor aan de Amsteldijk in Amsterdam werken zo’n 25 mensen full time aan de app. In Londen zijn dat er nog eens 10 en 2 op Ibiza. Medeoprichter Jelle Sjollema woont momenteel in Londen om het concept daar uit te rollen.

„De volgende stap is Berlijn. Dan bevinden we ons in elk geval in het centrum van de dance-industrie. We willen voor het einde van 2018 volledige Europese dekking hebben.”

Dit is het duurste spelletje dat ik ooit speelde

Hoewel het bedrijf in rap tampo groeit, blijft Leijen het zien een start-up. „Zolang we verlies draaien, is het een start-up.”

I’M IN wordt nu nog gefinancierd door een paar aandeelhouders, van wie Leijen er een is. „Dit is het duurste spelletje dat ik ooit speelde”, zegt hij met een glimlach. „Maar ik weet uit ervaring dat het jaren kan duren voordat je winst maakt.”

Veranderingen

Sinds de lancering van de app in april 2014 hebben al 650.000 mensen gratis een evenement bezocht. De app staat vanaf het begin in de top 15 van meest gedownloade apps en laat alleen giganten als Facebook, YouTube en Snapchat boven zich.

„Als iemand me dat een aantal jaar geleden zou hebben gezegd dat had ik ’m voor gek verklaard”, zegt Leijen.

Volgens hem is een app nooit af. „We zijn nu bezig om in maart een aantal hoognodige aanpassingen door te voeren.”

Vanaf dan krijgt de app een agendafunctie in de app, zodat je per stad kunt zien wat er te doen is. Ook komt er een zoekfunctie en kun je filteren op voor jou interessante evenementen, artiesten en locaties.

Daarnaast heeft I’M IN een samenwerking met het Amerikaanse mediabedrijf Vice voor het gebruik van relevante videocontent in de app en met muziekdiensten Spotify en 22Tracks voor muziek.
Unknown-6

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – John van den Heuvel: ‘Legaliseren is geen...

De polarisatie in het Nederlandse drugsdebat is compleet. Op rechtsachter een CDA-minister die minder festivals wil en 'gebruikende' partypeople medeschuldig acht aan drugscriminaliteit. Linksbuiten...