Auteursrecht en dance-events: Keerpunt na jaren vol frustratie?

-

Home » Puinhoop Kollektiv » Auteursrecht en dance-events: Keerpunt na jaren vol frustratie?

Gaat er een eind komen aan de huidige manier van monitoren en verdelen van auteursrechtelijke gelden rond dancefestivals? Een kantelpunt lijkt zich af te tekenen. Binnen enkele weken tijd hebben organisatoren zowel in Nederland als België een flinke vuist gemaakt.

 

Het is een grote, langdurige frustratie voor organisatoren van dancefestivals. Omdat line-ups niet altijd meer heilig zijn om je te kunnen onderscheiden, excelleren ze al jaren in aankleding, beleving, podia, entertainment en logistiek. Het heeft de standaard van onze dancefestivals naar een nieuwe hoogte gebracht.

Kassa

Maar de crux is wrang. Wanneer een promotor bijvoorbeeld investeert in een dubbel zo duur podium of een extra lange eindshow en ervoor kiest de ticketprijs hiervoor iets te verhogen, gaat de kassa rinkelen bij… Buma. Jawel: de auteursrechtenorganisatie in Nederland. Terwijl genoemde investeringen niets met muziek – dus auteursrecht – te maken hebben.

Komt er nu een doorbraak in de Lage Landen? Hoewel België en Nederland een eigen systeem met andere auteursrechtorganisaties hebben, haalden ze onlangs vrijwel synchroon hun gram.

>> Zie ook: Interview podium-ontwerper Hans Kuijten: van Lego naar de mainstages

Dimitri Vegas & Like Mike
Dimitri Vegas & Like Mike, Sportpaleis Antwerpen. ©️Rutger Geerling

Sabam

Eerst was er de rechtszaak van festival- en concertorganisatoren in België. De promotors waren naar de rechtbank in Brussel gestapt uit protest tegen een prijsstijging van maar liefst 30 procent door auteursrechtenorganisatie Sabam. Eerdere onderhandelingen binnen de sector zelf waren op niets uitgelopen.

De rechtbank bleek het eens met de organisatoren, waaronder Live Nation, Greenhouse Talent en de Federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen. Sabam maakt zich volgens de rechter schuldig aan oneerlijke marktpraktijken. En kreeg een dwangsom opgelegd om de prijsstijging te stoppen.


Volg ons op Facebook:


Gaan event-organisatoren bij de bovenburen ook zo’n juridische vuist maken? In Nederland is (nog) geen prijsstijging op komst vanuit Buma. Maar gemor over nieuwe, eenzijdige contracten, vanuit Buma opgelegd, het huidige systeem van monitoren en de verdeling van auteursrechtelijke gelden uit recettes is er al lang.

Omdat promotors met al hun investeringen dus wél meer zijn gaan afdragen. En lang niet altijd vanuit eigen keuzes of investeringen. Als bijvoorbeeld de grondprijs van een festivalterrein duurder wordt, of de dieselprijs stijgt, moeten ze ook meer voor muziekrechten gaan betalen.

WiSH Outdoor 2017

Artikel 3voor12

In een publicatie van VPRO’s popmuziekblog 3voor12 sprak de dancesector zich kort na de Belgische uitspraak expliciet uit over het falende auteursrechtelijke systeem in Nederland.

Vooral in de hoek van de dance-evenementen. 3voor12 legde de ogenschijnlijk onhoudbare situatie rond het auteursrecht binnen de dance uit. Onder de kop ‘Begin maar gewoon opnieuw’ werd de mistige situatie in toch al complexe materie ontrafeld in vijf problemen:

  • Niet alles wordt gemonitord, terwijl dat wel verplicht is voor vrijwel alle events;
  • De black box van Buma/Stemra met het opgehaalde geld vanuit de events zit op slot. En niemand weet wat er in de box gebeurt;
  • Sena, de organisatie die het naburig recht int, monitort helemaal niet;
  • Ruzie over het bedrag. Sena wil bijvoorbeeld ook een percentage van de recette, maar festivals weigeren;
  • Niemand gelooft genoeg in blockchain, de technologie die transparantie zou kunnen bieden (bekend van de Bitcoin).

Er ligt een berg van honderdduizenden euro’s te wachten die niet uitgekeerd wordt

7th Sunday.©️Coen van Tartwjik

 

De kern van de problematiek in Nederland als België is dezelfde. Er wordt geld vanuit de recette (ticket-opbrengst) afgedragen aan Buma en Sabam, terwijl dit lang niet altijd met muziek te maken heeft. Een afdracht vanuit de gage (de betaling en waarde van artiesten) lijkt logischer.

Maar vooralsnog is onduidelijk wat precies van wie wordt gedraaid op dance-events. En dus: wie recht heeft op welk bedrag. Dat leidt volgens 3voor12 tot een bizarre situatie rond de inning van gelden uit auteursrecht in Nederland: “Er ligt een berg van honderdduizenden euro’s te wachten die niet uitgekeerd wordt.”


Lees het complete verhaal op 3voor12 hier.

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Mark van Bergen
Architect en Huisbaas. Schrijft sinds 2002 professioneel over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde zo vele groten en kleinen der aarde. Zijn boekdebuut 'Dutch Dance' (2013) werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg een internationale opvolger (2018). Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome. Hij doceert over de dance-industrie op Fontys ACE.

Gerelateerd

De Dance-advocaat: wetswijzigingen met mogelijk grote gevolgen

Achter de industrie van events, dj's, labels en releases gaat een wondere, maar niet zo vaak belichte wereld van...

DE DANCE-ADVOCAAT: Hoe kennis van auteursrecht en muziekuitgave je verder kan helpen

Achter de industrie van events, dj's, labels en releases gaat een wondere, maar niet zo vaak belichte wereld van...