zondag, december 5, 2021
spot_img
HomeFeaturesDe balans van 9 maanden online events: Wel traffic, goodwill en lessen,...

De balans van 9 maanden online events: Wel traffic, goodwill en lessen, (nog) geen inkomsten

-

Sinds de uitbraak van COVID-19 hebben fysieke evenementen plaatsgemaakt voor muzikale streams via online kanalen. Via onze beeldschermen kijken we inmiddels al 9 maanden naar dj-sets op mooie (virtuele) locaties en quizzen, live of vooraf opgenomen. Maar levert streaming ook wat op voor de organisatoren? Wat werkte wel, en wat niet? Gastredacteur Sebastiaan Gaastra maakte voor TIOH de balans op met enkele hoofdrolspelers uit streamingland: DJ Mag, 1001Tracklists, EXC Events en Q-dance.

Sommige partijen zijn in het Engels geïnterviewd, hierdoor zijn delen van dit artikel vertaald. Liever de originele antwoorden lezen in het Engels? For English click here.

door Sebastiaan Gaastra

Van dj’s in hun huiskamers tot streaming vanaf exotische locaties en complete virtuele festivals. Het kwam in het bewogen jaar 2020 allemaal voorbij op je beeldscherm. 

- Advertisement -

Evenementen liggen stil, dus moet een alternatief gevonden worden. Niets doen als organisator is geen optie, je wil contact houden met je publiek. Dit bleek soms nog een grote uitdaging voor sommige partijen.

DJ Mag

Voor DJ Mag was het belangrijk om dj’s een platform te geven om hun publiek te bereiken gedurende de stemperiode voor hun DJ Top 100. Dat laat Simon Kelly, Head of Digital & Partnerships van DJ Mag, weten.

“Dit is gelukt door 10 weken lang in het weekend een online festival te houden. Meer dan 95 unieke sets, het was een hele uitdaging om dit te volbrengen. Ons hele team en de artiesten hebben erg goed samengewerkt om zoiets speciaals te produceren, wat nu meer dan 8,3 miljoen keer is bekeken.”

De dj-sets van DJ Mag trekken erg veel weergaven.

EXC Events

Het Duitse EXC Events is een ontwikkelaar van event-concepten. Voor deze evenementen produceren zij trailers en aftermovies. Maar sinds de coronacrisis maakt EXC Events ook livesets. Dit hebben zij onder meer gedaan met dj’s als Blasterjaxx en Sick Individuals.

“Het was een nieuwe ervaring voor het team. Gelukkig hebben we goede besluiten gemaakt, zoals over de locatie en de camera-instellingen”, zegt Marek Gerlach van EXC Events.

Toch gingen er ook dingen fout. “De microfoon deed het een keer niet en we zijn een klok vergeten voor de dj. Het grootste probleem was GEMA, we konden onze video’s niet uploaden zoals we gepland hadden. Dit kwam omdat er bepaalde tracks gemuted werden.” (GEMA is de Duitse versie van Buma/Stemra, de waakhond voor muziekauteursrecht.)

1001Tracklists

Dj-tracklist-database 1001Tracklists heeft 3 edities gehouden van het ‘1001Tracklists Virtual Festival’, met meer dan 120 artiesten. Ze hadden vaak problemen met de internetconnectie, zowel de streaming partij als de gebruiker. Ook vonden ze het lastig om alle dj-sets in te plannen, met name om een balans hierin te vinden.

Jacob Merlin, Chief Marketing Officer van 1001Tracklists: “Het was moeilijk om voor elke artiest de juiste tijd te plannen, die past bij hun publiek. Je werkt met artiesten over de hele wereld dus het was lastig om hier altijd rekening mee te houden.”

Voor Q-dance was het van belang om een duidelijke boodschap over te brengen. Namelijk: ‘The Show Must Go On’. “Het was hierbij onze bedoeling om ondanks de huidige situatie ook een echte connectie te maken met onze bezoekers. Dit lijkt ons gelukt”, zegt Steffie namens Q-dance.

Doelstellingen

DJ Mag is erg tevreden over de vele gepubliceerde livesets. Het heeft het belang van de stemperiode niet naar beneden gehaald, zo laat Simon Kelly weten. “De sets waren de belangrijkste drijvende factor achter het feit dat we bijna 1,3 miljoen stemmen hebben gekregen, bijna net zoveel als vorig jaar. Dat voelt als een ongelofelijke prestatie. Het laat zien hoe gepassioneerd dancemuziekfans over de hele wereld zijn”.

EXC Events had als doel om de perfecte mix van muziek, dj en panoramisch zicht te vinden voor hun video’s. “Dit is altijd gelukt omdat we een strikt plan hadden en iedereen zich hieraan hield.” Verder wilde EXC Events niet direct geld hieraan verdienen. Ze hebben een donatielink gemaakt en ze hebben verschillende projecten ondersteund hiermee, zoals dakloze mensen in de omgeving van de Duitse stad Essen.

Streaming
Blasterjaxx’ set voor EXC Events tussen de hoogovens.

Defqon.1

Voor 1001Tracklists is de community van belang; ze willen via streaming de artiest en de fans dichter bij elkaar brengen. Ze hebben geprobeerd om zo veel mogelijk artiesten in de live chat te hebben tijdens een dj-set. Aangezien ze eerder nog nooit deze evenementen hebben gehouden waren er geen specifieke doelen qua kijkcijfers.

In maart en april waren de kijkcijfers erg hoog omdat de digitale sets een vrij nieuwe opleving waren. Helaas in verdere edities van het Virtual Festival daalden deze aantallen. Volgens 1001Tracklists komt dit omdat zij niet het bereik hebben als sommige grote andere platformen zoals Insomniac.

Q-dance heeft flink uitgepakt om de show door te laten gaan. Zoals we vaker hebben gezien van de harddance-organisatie, is ook een spectaculaire vuurwerk-show gemaakt. Volgens Q-dance hoort dit nu eenmaal bij Defqon.1.

“Q-dance staat onder andere bekend om de vette en spectaculaire eindshows waarbij een echte beleving wordt gecreëerd. Wij wilden dit daarom ook via een livestream zo goed mogelijk tot uiting laten komen.”

Het is moeilijk om directe feedback te krijgen online

De online eindshow van Defqon.1 2020.

Het verschil met fysieke evenementen

Het grote verschil met fysieke evenementen is uiteraard dat bij streaming in tijden van corona geen publiek aanwezig is. Dit maakt het voor de organisatoren erg lastig, zo zegt DJ Mag: “Het publiek is een groot onderdeel van het product, ze maken de sfeer en de artiest maakt hier gebruik van.”

EXC Events deelt deze mening: “Het is moeilijk om directe feedback te krijgen online, omdat de platformen niet perfect zijn, met name voor dj-sets”. Het bedrijf heeft daarom besloten om meer uit te besteden aan de productie, zodat mensen het gaan delen met anderen.

Maar online sets kunnen juist ook iets persoonlijks hebben. De streams laten vaak het thuisfront van de artiest zien, of een plek waar ze graag zijn. “We hebben geprobeerd de sets zo uniek mogelijk te maken, dat zie je bijvoorbeeld bij David Guetta die staat te draaien in bij zijn eigen huis. Dit heeft ook zijn charmes”, zegt Simon Kelly.

David Guetta’s set voor DJ Mag vanuit zijn villa in Ibiza.

Zijn de streams rendabel?

1001Tracklists was nu in staat om veel verschillende soorten artiesten te benaderen, wat met een fysiek evenement nooit mogelijk was geweest. “We hebben gewerkt met mensen over de hele wereld, wat normaal gesproken alleen van belang is voor ons tijdens het Amsterdam Dance Event. Hierover hebben we een aparte serie gemaakt, ‘Club 1001’”.

De verschillende organisatoren geven aan dat de events via streaming daadwerkelijk wat opleverden. Niet per se geld maar vooral bereik en groei in social-media. Zo geeft DJ Mag aan dat hun YouTube-abonneebestand met 99% is gestegen en hun views met 28%. Voor EXC Events leverde het wat minder op aangezien zij de streams niet op Facebook kunnen plaatsen door de strengere copyright-regels.

We hebben alles zelf gedaan, zonder reclame of sponsoring

Ook geven zij aan dat er geen opbrengsten uit de streams kwamen, het leverde vooral nieuw bereik op. Ook 1001Tracklists krijgt geen opbrengsten. “We hebben alles zelf gedaan, zonder reclame of sponsoring. De artiesten hebben we ook niet betaald. Het is erg moeilijk om er geld voor te vragen en dan ook nog de artiesten te betalen. Je moet dan een erg goed online festival neerzetten, wat erg moeilijk is.”

Q-dance overweegt om in de toekomst de livestreams rendabel te maken, ook voor hen geldt dat het nu niks oplevert. “Er zijn natuurlijk wel manieren om allerlei specificaties toe te voegen aan een livestream om deze rendabel te maken. Hier zullen we eventueel in de toekomst naar kunnen kijken.”

VR en gaming

Voor Virtual Reality (VR) heeft DJ Mag met verschillende bedrijven gepraat. Die zijn bereid om bij toekomstige projecten VR toe te passen. Ze zijn onder de indruk van Sensorium Galaxy en Tomorrowlands Virtual Festival (foto boven). Niet alleen qua productie maar ook de pay-per-view buys die hierbij zijn behaald.

EXC Events heeft niet veel met VR, zij willen het toegankelijk maken voor iedereen en het verwezenlijken op hun eigen manier. Zoals met een unieke locatie en mooie beelden. Ook 1001Tracklists deelt deze mening: “Natuurlijk heeft VR veel te bieden maar er gaat niks boven fysiek contact met elkaar”, zegt Jacob Merlin.

“Om mensen meer te betrekken bij je online event zouden er VIP-tickets verkocht kunnen worden, waardoor je bijvoorbeeld vuurwerk en lichten kan bedienen van de stage.” Verder vindt Jacob het vooral belangrijk dat je interactie hebt met je kijkers en een originele stream neerzet, zoiets als James Hype doet in zijn streams op YouTube.

Wat betreft gaming heeft DJ Mag een nieuwe gamepagina in hun magazine geïntroduceerd, hebben ze meerdere muziek/gaming-content voor hun kanalen gemaakt en zijn ze momenteel bezig met partners in de gamingwereld.

Top 101 Producers

De rest van de partijen laat weten dat ze gaming nog een vrij nieuwe wereld vinden, behalve 1001Tracklists. Zij hebben laatst nog in Minecraft een groot festival gehouden over de Top 101 Producers die 1001Tracklists elk jaar uitbrengt. Ze gaven aan dat dit als een echt festival werd georganiseerd.

“Er was een geheel productieteam. We hadden mensen die de stages maakten, mensen die zorgden voor de live effecten en mensen die zorgden voor het afspelen van de muziek. We vroegen de dj’s om een dj-set op te sturen. Ze konden vervolgens de Minecraft-server joinen maar dat hoefde niet. Veel dj’s hebben ook live in de chat meegedaan”.

1001Tracklists gaf aan dat het een succes was, vooral de dj-set van Retrovision (video onder). Daarbij hebben ze een facecam toegevoegd, zodat het publiek Retrovision live kon zien. Verder was het voor 1001Tracklists een erg bijzondere ervaring om dit te mogen uitvoeren.

Terugkeer fysieke events en toekomst streaming

Als laatste heeft TIOH de partijen gevraagd of zij nog steeds deze online events zullen organiseren ook al zijn fysieke evenementen weer mogelijk. DJ Mag produceert al sinds 2013 een wekelijkse studio broadcast vanuit DJ Mag HQ en gaven aan dit te blijven doen. Hierbij betrekken ze unieke locaties zoals Toronto’s CN Tower. Ze gaven wel nadrukkelijk aan te hopen dat fysieke events zo snel mogelijk terugkeren.

Ook EXC Events blijft live-sets produceren. Ze gaven aan een nieuw project te hebben in samenwerking met de club ‘Bootshaus’ in Duitsland. Dit project vindt in februari plaats met een grote dj. Later in 2021 hebben ze nog meer projecten gepland.

1001Tracklists stopt de komende tijd met het Virtual Festival. “We hebben er genoeg gemaakt, het was veel werk voor ons team, we zijn maar met 2 personen en één iemand die de streams verzorgd.” Aangezien 1001Tracklists vóór de coronatijd al een paar keer maand dj-sets online zette willen ze dit blijven doen. Deze sets bestonden uit alleen audio maar in de toekomst willen ze dj’s vragen om hier ook beeld bij te maken. Ze verwachten 1 tot 2 sets per week online te publiceren. 

Q-dance weet nog niet hoe de toekomst zal verlopen. “Wij zijn hier zelf ook nog volop over aan het brainstormen. We zullen ten allen tijden proberen de bezoekers het gevoel te laten ervaren wat ze van ons gewend zijn. Of dit nu online is of via een festival.”

Ook TIOH deed dit jaar diverse streams, met als letterlijk hoogtepunt de set van The Policy op het dakterras van Doloris in Tilburg.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Redactiehttp://tioh.nl/
Redactie-account van TIOH, gebruikt voor algemene items of incidentele gastbijdragen. De naam van de schrijver vind je dan bovenaan het artikel.

Gerelateerd

Trance in december: De tips van Erwin Herkelman

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huisgidsen je koers richting de betere events, bijzondere releases en andere highlights....

Hardcore in december: De tips van Joes Maas

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huisgidsen je tips voor de beste evenementen voor de komende maand. Huisgids...