maandag, november 30, 2020
Home Features BEELDBEPALERS #1: interview met videomaker Stan Broeksteeg

BEELDBEPALERS #1: interview met videomaker Stan Broeksteeg

-

Naast het oor wordt het oog ook steeds meer verwend op festivals en andere events. Zeker ook ervoor en erna, via alle beelden die worden vastgelegd van opvallende bezoekers, indrukwekkende stages en spetterende shows. Er wordt dit jaar zelfs een event aan gewijd, in de vorm van het allereerste Aftermovie Film Festival. Nadat we vorig festivalseizoen een aantal topfotografen portretteerden, is het deze zomer de beurt aan de videomakers. We vroegen ze over hun passie en stijl en lieten ze hun favoriete video’s so far kiezen. In deel 1: Stan Broeksteeg, filmend voor onder meer LNY TNZ, Minus Militia & many more.

Stan Broeksteeg
Leeftijd: 21 jaar
Woonplaats: Heesch
Maakt video’s sinds: bedrijf opgestart in november 2013. Fulltime sinds oktober 2014.
Opdrachtgevers: LNY TNZ, Minus Militia, Brennan Heart, Yellow Claw, Absolutely Fresh, MOKSI, XXlerator, Shockerz, Sub Sonik, Gunz For Hire, Delete & many more. Alle opdrachtgevers zijn hier te vinden.
Online te vinden op: Facebook, Instagram, website en Snapchat (stanbroeksteeg)

Stan Broeksteeg
© Vincent van den Boogaard

- Advertisement -

Hoe omschrijf je jouw stijl?

“Voor aftermovies heel energiek, snel en met veel camerabeweging. Trailers en videoclips, de video’s met een verhaal, zijn altijd goed doordracht. Maar het voornaamste is muzikaliteit. Mijn video’s zijn echt gemaakt op muziek. Ik maak in principe geen video’s zonder muziek.”

Waar let je specifiek op als je beelden schiet op een evenement?

“Er mogen geen lege plekken of dingen in beeld komen waarmee de opdrachtgever niet geassocieerd wil worden. Wanneer ik voor een artiest film, ligt alle focus op de artiest zelf en wat er backstage gebeurt. Daarnaast zijn de momenten dat de artiest op het podium staat, het publiek dat los gaat en de artiest na de set ook belangrijk. Het gaat om de complete beleving van de artiest.”

“Op evenementen, wanneer ik een aftermovie film, gaat het echt om de complete beleving van het evenement. Dus alle grote artiesten moeten in beeld komen, alle area’s en alle horeca.”

Stan Broeksteeg
© meesroozen.nl

Wat is het ultieme shot?

“Waar een artiest een moment neemt om een connectie te maken met het publiek, bijvoorbeeld als een nieuwe track wordt gedraaid. In dat shot moet de artiest te zien zijn en de reactie van het publiek. Er moet energie in zitten. Het is voor mij belangrijk dat ik op de goede momenten mee beweeg. Ik moet aanvoelen wat er gebeurt.”

“Iemand in het publiek die zijn of haar lievelingsnummer hoort en daar helemaal op losgaat, is ook zo’n ultiem shot. Voor die unieke momentjes moet je een beetje geluk hebben. In een ultiem shot komt alles samen.”


Volg TIOH op Facebook


Hoeveel uur draai je gemiddeld op een evenement en hoeveel materiaal wordt daar daadwerkelijk van gebruikt?

“Op een festivaldag van 12 uur heb ik vaak 2,5 uur aan beeldmateriaal. Aangezien ik alles in 100 frames per seconde film, heb ik eigenlijk 9 uur beeldmateriaal. Breng je dit terug naar de normale snelheid, kom je op 2,5 uur uit. Meestal zit hier ongeveer een half uur aan écht bruikbaar beeldmateriaal bij. Dan knip ik alleen de shots die je bij wijze van spreken zo op de tijdlijn van de aftermovie kan plaatsen. Als ik met meerdere cameramannen werk, is er natuurlijk meer footage. Uiteindelijk blijft na de montage maar 2 tot 3 minuten over.”

Stan Broeksteeg
© Gerard Henninger & Dokodemo

Hoe gaat het selectieproces wat betreft beelden in zijn werk?

“Ik denk dat iedere videograaf dat op zijn of haar eigen manier doet. Zelf zet ik alles achter elkaar en dan kijk ik alle shots terug. Wat ik bruikbaar vind, knip ik eruit en sorteer ik in groepen. Denk aan slomo-shots, intro-shots, beelden van artiesten en het publiek. Als ik dan ga monteren, luister ik naar de muziek en bepaal ik uit welke groep ik een shot neem.”

Hoe blijf je vernieuwend?

“Ik ben niet echt bewust bezig om continue te vernieuwen of te verbeteren. Soms lukt iets heel goed en dat herhaal ik dan een volgende keer. In de bijna drie jaar dat ik serieus bezig ben, heb ik langzaam een eigen stijl ontwikkeld. Die stijl levert me continu nieuwe klussen op. De beweging en de energie in de video’s zijn uniek.”

Stan Broeksteeg
© Vincent van den Boogaard

Wat is het raarste dat je ooit op beeld hebt vastgelegd?

“Een lilliputter in een unicorn-onesie, voor een trailershoot. Hij moest vervolgens suikerspinnen eten. Dat was wel raar.”

“Tijdens de traileropname voor een freestyle-evenement, moest Ruthless met een schaars gekleed vrouwelijk model door het bos rennen. Wandelaars keken ons toen wel even raar aan. Die wisten niet wat er aan de hand was.”

Wat is je ultieme droom om te maken?

“Een specifieke voorkeur voor een artiest of feest heb ik niet. Iedere klus die groter is dan de vorige is een droom die uitkomt. De grootste op dit moment is de aftermovie van Defqon.1 Australië. Deze productie doe ik samen met Sjors Ruijters (SjorsRproductions) in september dit jaar. Toen ik stopte met school was dit wel een droom, een soort van einddoel.”

“Waar ik wel trots op ben is dat ik helemaal ‘selfmade’ ben. Ik ben wel een opleiding begonnen (audiovisuele vormgeving) maar die heb ik niet afgemaakt. Alles wat ik nu doe, de technieken die ik gebruik en de manier van editen heb ik mezelf aangeleerd. Daar is geen boek aan te pas gekomen.”

Ik ben selfmade. Alles wat ik nu doe heb ik mezelf aangeleerd

Stan Broeksteeg
© Vincent van den Boogaard

Hoe belangrijk zijn samenwerkingen voor je?

“Samenwerken met mensen vind ik belangrijk omdat ik anders nooit kan neerzetten wat ik nu met mijn video’s doe. Drie mensen wil ik graag uitlichten. Met Justin Welgraven (by RAVEN) werk ik bijna twee jaar samen. Hij maakt vrijwel alle audio van mijn video’s. De audiomix, de soundeffects. Voor trailers componeert hij speciaal muziek. Maar ook in het bedenken van concepten helpt hij mee. Daar brainstormen we veel over.”

“Als tweede wil ik graag Yves (Yves Nix) benomen. Hij is een baas in het maken van animaties. Als ik die nodig heb, vraag ik hem. Het grappige is dat Yves mij weer op dezelfde manier inzet. Als hij een opdracht krijgt, laat hij mij filmen. Zo vullen we elkaar allemaal een beetje aan. Als laatste wil ik Sjors nog graag noemen. Hij is een cameraman waarmee ik graag samenwerk.”


De favorieten van Stan Broeksteeg

  1. Showreel 
    “Dit is een goede compilatie van al mijn werk dat ik de afgelopen 1,5 jaar heb gemaakt. Het is inmiddels wel weer een half jaar geleden dat ik deze video heb gemaakt. Hierdoor zit er wel veel ‘oud’ werk in. Alle producties zijn geschoten met een RED.”
  2. LNY TNZ – EDC Las Vegas
    “Het was super bijzonder toen ik werd gevraagd mee te gaan naar Las Vegas en Vancouver. Dat was de eerste keer dat ik zo ver van huis iets mocht filmen. Eerder filmde ik wel in België, Duitsland of Zwitserland, maar nog nooit in Amerika. Ik realiseerde me dat het best bijzonder was dat artiesten mij vanwege mijn werk wilden meenemen. Daarom heeft deze video een speciaal plekje.”
  3. Trailer Shockerz Project F.E.A.R.
    “Dit was een van de eerste producties waarbij ik samen met Justin en de organisatie een heel verhaal bedacht. Ik heb zes trailers gemaakt, een revealed trailer en de aftermovie. Er waren veel mensen bij het project betrokken, zoals een regisseur, animator en componist. Door de hele hype die ontstond, was het feest een maand vooraf ook uitverkocht.”
  4. Aftermovie Shockerz Project F.E.A.R.
    “Ik heb voor deze aftermovie gekozen zodat je kunt zien dat ik over de hele promotie mee heb nagedacht. Van de eerste trailer tot aan de aftermovie. Dit is een complete aftermovie van twee zalen in de Maaspoorthal in Den Bosch. Naar mijn mening een heel energieke video waarin mijn stijl goed naar voren komt, maar ook het sounddesign van Justin.”
  5. Recap Minus Militia op Hard Bass 2017
    “Deze is speciaal omdat Hard Bass mijn eerste grote feest was. Om daar twee jaar later een act als Minus Militia te mogen filmen, is super vet. Dat is écht een grote act in de hardstyle-scene. Dit was één van de recaps in een reeks voor Minus Militia. We maakten er een toffe outro bij met animaties. Justin werkte weer mee met het sounddesign. Een mijlpaaltje.”
  6. LNY TNZ ‘FVCK GENRES’ Tour Asia 2017
    “Dit is de laatste video die ik voor LNY TNZ heb gemaakt. Opnieuw ver weg, nu een tour door Azië met boekingen in China, Thailand en Japan. Hier hebben we één toffe video van gemaakt. Tevens heb ik ook mee nagedacht over hun plaat om er een Aziatische versie van te maken om nog meer die sfeer neer te zetten. Dit vind ik één van mijn beste video’s tot nu toe. Heb er ook heel veel reacties op gehad, dus hier ben ik erg trots op. Justin heeft ook hier het sounddesign voor gedaan.”

Aftermovie Film Festival

Het allereerste Aftermovie Film Festival ter wereld vindt plaats op zaterdag 14 oktober in Rotterdam. In september kun je via hun website je stem uitbrengen op jouw favoriete aftermovie. Meer info op de event-page.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – John van den Heuvel: ‘Legaliseren is geen...

De polarisatie in het Nederlandse drugsdebat is compleet. Op rechtsachter een CDA-minister die minder festivals wil en 'gebruikende' partypeople medeschuldig acht aan drugscriminaliteit. Linksbuiten...