COLUMN DENIS DOELAND: dancemuziek heeft een mooie toekomst

-

Home » Uncategorized » COLUMN DENIS DOELAND: dancemuziek heeft een mooie toekomst

Om de week lees je op This Is Our House de column van Denis Doeland, voormalig dj en grondlegger van ID&T en tegenwoordig onderzoeker en data-expert. Dit keer schrijft hij over de toekomst van dancemuziek.

door Denis Doeland

Alle analisten zijn het eens. Het streamen van muziek is een blijvertje. Nagenoeg twee decennia sinds het ontstaan van de file sharing service Napster zorgt streaming nu voor een opleving en sprint. De wereldwijde industrie is teruggekomen door streamingdiensten als Spotify, YouTube, Deezer, Amazon en Pandora. Zij hebben elk meer dan 100 miljoen abonnees aangetrokken. De cijfers liegen niet. Welke analist je ook spreekt of welk rapport je ook bekijkt. De komende 5 jaar stijgt de muziekindustrie. De schattingen lopen uiteen van 23 tot wel 31 miljard dollar.

Groei niet gek

Kijkende naar de verwachting die ik 3 jaar al eerder meldde wordt de muziekmarkt nu volledig digitaal. De versnelling van de streamingmarkt wordt de komende tijd verder veroorzaakt door Apple, Facebook en Google. Zij zullen profiteren van hun bestaande connecties via Apple ID, Facebook ID en Google Profile – dat grotendeels voortkomt uit de Gmail-accounts – die converteren naar muziekdiensten.

De muziekwereld digitaliseert nu in rap tempo. Een groeiversnelling is duidelijk zichtbaar. De context waarin dancelabels moeten opereren verandert. Wil een dancelabel zich staande houden in deze nieuwe wereld, dan zal het businessmodel vandaag nog radicaal moeten wijzigen. Dat vraagt om een echte digitale visie vanuit het management en een datagedreven transformatie van de gehele organisatie. Dat gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Het opstellen van een raamwerk voor jouw digitale strategie geeft houvast.

Een lange weg

Veel muziekmaatschappijen en daarmee ook dancelabels hebben nog een lange weg te gaan. De eerste stappen op digitaal vlak zijn vaak al wel genomen met de inzet van een website, social media en e-mail. Maar je ziet echter dat 50 procent van de organisaties nog steeds aangeeft dat ze nog niet zijn ingericht op effectief gebruik van digitale marketing. Voor de meeste organisaties binnen de muziekindustrie en ook in de dance-industrie geldt hetzelfde.


Volg TIOH op Facebook


Via onder meer Facebook, Twitter en Instagram is vaak al wel een enorme achterban opgebouwd, maar daar blijft het bij. De echte waarde, voortkomend uit het verwerken en analyseren van data en het bouwen van relaties die leiden tot interactie en transacties, wordt nog niet benut. De meeste dancelabels hebben nog steeds geen effectieve digitale strategie. Terwijl dit nu juist loont. Juist gezien de overname van Spinnin’ Records door Warner Music Group.

Rol Spinnin’ en Hardwell in dancemuziek

Met dj’s als Hardwell en labels als Spinnin’ Records vervult Nederland een voortrekkersrol als het gaat om digitalisering van de dance- en muziekindustrie. Zo bleek eerder onder andere ook uit de stukken die in Elsevier en het FD verschenen over het label. Dat de digitalisering van deze industrie een belangrijke rol speelt is inmiddels evident geworden.

Spinnin’ Records begreep 5 jaar geleden als geen ander hoe waardevol de digitale connectie met fans is. De hele organisatie is hier ook op ingericht. Ze hebben bijvoorbeeld op YouTube een netwerk van miljoenen fans opgebouwd, waardoor zij niet langer afhankelijk zijn van traditionele media. Ze zijn zelf hun eigen ‘zender’ en dit stelt hen in staat direct met hun doelgroep te communiceren, wanneer ze maar willen.

Anders kijken naar businessmodel

In onze stelling (red. samen met financieel expert Pim van Berkel) is meer en meer een grotere rol weggelegd voor het ontsluiten en verzilveren van het zogenaamde digitale vermogen dat in het digitale netwerk zit opgesloten. Het businessmodel van een dancelabel bestaat de komende tijd uit waardecreatie.

De definitie die wij ontwikkelden en hanteren voor het begrip: “Waardecreatie door internet en social media betreft het in de basis kunnen aanleggen, verspreiden, onderhouden en optimaliseren van bestaande en nieuwe digitale relaties op diverse internet platforms waar direct en op aantoonbare wijze additionele en toekomstige netto kasstromen gegenereerd worden.”

Een grote hoeveelheid relaties met relevante profielen heeft op zichzelf weinig waarde, maar het biedt enorm veel potentie voor additionele verdienmodellen in de nabije toekomst. Het gaat om daadwerkelijk financiële transacties genereren. Pas als data gecategoriseerd en verwerkt wordt tot bruikbare informatie kunnen marketing-, communicatie- en verkoopprocessen gestuurd en geoptimaliseerd worden en is het zijn geld waard.

Wat moeten dancelabels doen?

Dat dancemuziek een rooskleurige toekomst heeft staat vast. De rapporten liegen er niet om. Dancelabels zullen de komende tijd altijd moeten zoeken naar het meest optimale businessplan en vernieuwende businessmodellen. Het succes begint bij de labeleigenaren. Bovenstaande definitie biedt een flinke uitdaging. Dancelabels moeten het model en hun organisatie hacken. Organisaties zijn het namelijk vaak niet gewend om volgens een dergelijk model te werken.

De meest succesvolle labels weten als het ware hun business te hacken. Het sturen aan de hand van vooraf bepaalde doelen biedt uitkomst voor dancelabels. Wist je dat ze hier het Business Acceleration Framework voor kunnen gebruiken? Daarin staan 5 vooraf bepaalde doelen die door data meetbaar worden gemaakt. Dit raamwerk geeft een dancelabel houvast zodat het waarde creëert.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Redactie
Redactiehttp://tioh.nl/
Redactie-account van TIOH, gebruikt voor algemene items of incidentele gastbijdragen. De naam van de schrijver vind je dan bovenaan het artikel.

Gerelateerd

Geen Chinezen, wel allrounders: De DJ FACT Top 100 versus de DJ Mag Top 100

De verschillen tussen onze vorige week gelanceerde DJ FACT Top 100 en de laatste DJ Mag Top 100 zijn...

Tiësto nieuwe nummer 1 in DJ FACT Top 100

De DJ FACT Top 100 van 2022 kent een nieuwe, Nederlandse nummer 1. Tiësto lost Marshmello af aan kop...