maandag, september 27, 2021
HomeFeaturesCOLUMN DENIS DOELAND: 'Word geen Hansje Brinker na corona!'

COLUMN DENIS DOELAND: ‘Word geen Hansje Brinker na corona!’

-

Met regelmaat lees je op This Is Our House de column van Denis Doeland, voormalig dj en grondlegger van ID&T en tegenwoordig onderzoeker en data-expert. Deze keer deelt hij de inzichten op de digitale strategieën in de entertainmentindustrie. Wie blijven overeind na deze periode?

De digitale wereld moet voor organisaties in de dance-industrie nu een strategische prioriteit worden. Andrew McAfee, samen met zijn co-auteurs George Westerman en Didier Bonne, heeft een stelling in hun boek ‘Leading Digital – Turning technology into business transformation’. Die komt neer op: geen enkele sector of onderneming is immuun voor digitale transformatie.

De entertainmentindustrie heeft inmiddels keihard ondervonden dat, wanneer je geen digitale strategie voor corona en tijdens corona hebt, er straks na corona geen plek meer voor je is. Met andere woorden: als je deze periode niet aanpakt om te veranderen is het echt klaar.

>> Zie ook – COLUMN DENIS DOELAND: ‘Dj, pas op voor je digitale doodvonnis’

Marshmello

Talent en content zijn de drijvers

- Advertisement -

Door de dominante aanwezigheid van social media, mobiele applicaties en de cloud maakt digitale technologie al bijna een decennium lang het doelgerichter inzetten van marketing en verkoop, een meer wetenschappelijke manier van besluitvorming en het aanleggen van nieuwe soorten relaties met fans en klanten mogelijk. De mogelijkheden voor het competitieve onderscheid zijn al lange tijd ongekend – maar zijn tevens de grootste uitdagingen. Organisaties moesten daarvoor de juiste mensen aantrekken en die op strategische wijze inzetten ter ondersteuning van de multi-platform initiatieven binnen het digitale ecosysteem.

Het resultaat is afhankelijk van de acties die een dj of organisator onderscheiden en fans of klanten werven, maar ervaringen creëren en beïnvloeders werven. De invloed is verschoven van experts en merken, naar mensen wier mening in de digitale wereld belangrijk wordt gevonden, waardoor fans en klanten vanuit meer persoonlijke motieven een relatie aangaan met een dj, evenement of festival.

Hiervoor is content nodig die overweldigt, waardoor de fan of klant in jouw deel van de digitale wereld naar binnen wordt gezogen en de interactie met jou aangaat. Marshmello, lijstaanvoerder in onze DJ FACT Top 100, bewijst dit met ruim 42 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify. Zijn fan-conversie-ratio ligt op ruim 65 procent op dit kanaal. Oftewel: tweederde van elke bezoeker converteert naar een luisteraar.

De kracht van eigen gepubliceerde content is altijd groter geweest dan menigeen dacht

Eind van de coronatunnel

De relatie tussen een dj en zijn achterban of tussen het evenement/festival en zijn (potentiële) klanten is de enige relatie die onderhouden moet worden. In de breedste zin van het woord betekent dit dat de verhoudingen tussen de spelers in de entertainmentindustrie al een decennium geleden zijn veranderd zonder dat de industrie het doorhad. Alle spelers die niet op de directe relatie hebben ingezet, zullen alle zeilen bij moeten zetten. Zeker nu het eind van de coronatunnel in zicht is.

Niet zo lang geleden domineerden muziekmaatschappijen en muziekuitgevers de wereld van muziek nog. Dj’s hebben de muziekmaatschappijen en muziekuitgevers nodig gehad voor hun bereik en financiering. Die tijd was even voorbij. Een blinde vlek ontstond.

De kracht van eigen gepubliceerde content is altijd groter geweest dan menigeen dacht. Deze eigen gepubliceerde content wordt de springplank voor de carrière van de dj na corona. Kijk maar naar onderstaande gegevens uit de DJ FACT Top 100 van Marshmello. Zijn toekomstige kasstromen zijn nu al uitgebreid met Twitch en TikTok, daar waar de andere dj’s nog moeten beginnen. Hij heeft dus het juiste talent (lees: mensen die voor hem werken) en content.

De reputatie-ontwikkeling van Marshmello, vergeleken met David Guetta, Martin Garrix, Armin van Buuren en Afrojack, uit de DJ Fact Top 100.

Toekomstige kasstromen

Creëren van fans of gevolg is in eerste instantie waar het om gaat, alvorens de rechten die een dj heeft te gelde kunnen worden gemaakt. Tijdens de coronacrisis wordt het akelig duidelijk hoe onduidelijk het binnen de muziekindustrie is als je vraagt wie verantwoordelijk is voor of zal moeten investeren in de digitale strategie van de dj. Alle partijen, zoals muziekmaatschappijen, muziekuitgeverijen, boekingskantoren en dergelijken wijzen dan naar elkaar, zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurt. Carrières van veel artiesten staan hierdoor op de helling, omdat men vergeten is te investeren in de fan-relatie.

Het nieuwe businessmodel voor de entertainmentindustrie ligt feitelijk juist nu voor het oprapen. De perceptieverandering dat data uit – onder andere – social media, maar vooral data uit diensten als Spotify of TikTok, financiële waarde vertegenwoordigen is juist nu voor managers en exploitanten van rechten van dj’s relevant. Overeenkomsten met partijen moeten worden herzien of uitgebreid, waarbij de data juist ten goede komen aan de dj. Om succesvol waarde toe te voegen aan een dj dient het management steeds meer expertise te ontwikkelen rondom het vergaren en analyseren van data. Dit kan leiden tot nieuwe toekomstige kasstromen. Wat geldt voor dj’s, geldt uiteraard voor organisatoren van evenementen en festivals.

De originele Hans Brinker in Madurodam. Fotograaf: Hanno Lans

Hansje Brinker van de entertainmentindustrie?

Platte data vanuit onder andere sociale kanalen hebben niet direct een waarde. Pas na zinvolle correlaties, analyses en het opzetten van additionele verdienmodellen op gevalideerde ‘fan’-, ‘tweet’- en ‘like’-data kunnen directe kasstromen gegenereerd worden. Dit zal niet alleen leiden tot een verhoogde totale kasstroom, maar tevens neemt de waarde van de dj of organisator van evenementen of festivals toe in de vorm van potentiële goodwill. Zo wordt ook duidelijk dat er voor jou als dj of festival na corona een plek is.

Entertainmentbedrijven (lees: dj’s en festivals) zijn per definitie digitaal. Het is inmiddels vast te stellen dat het niet hebben van een digitale strategie en het ontbreken van een digitaal netwerk en de context die daarin is aangebracht, beperkend werkt op de toekomst van jouw onderneming als dj of organisator van evenementen of festivals. Door het niet hebben van een gedegen digitale strategie en de juiste overeenkomsten met dienstverleners doe je eigenlijk maar wat en word je als dj of organisator van een evenement of festival een Hansje Brinker. En, als je niet op tijd verandert, zul je links en rechts worden ingehaald.

Marshmello is in ieder geval geen Hansje Brinker, dat staat vast!


Meer columns van Denis Doeland?

Check ze hier.

Lees hier meer over over onze DJ FACT Top 100.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Denis Doelandhttp://www.denisdoeland.com
Voormalig hardcore-dj (Weirdo), medegrondlegger van ID&T en tegenwoordig onderzoeker/adviseur op het gebied van digitale strategie. Verzorgt voor TIOH met regelmaat een column daarover. Ook ontwikkelde hij samen met dit platform de alternatieve ranglijst DJ FACT Top 100.

Gerelateerd

Bass music in oktober: De tips van Daan Coerver

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huisgidsen je koers richting de betere events, bijzondere releases en andere highlights. Daan...

Hardstyle in oktober: De tips van Mandy en Peter

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huisgidsen je koers richting de betere events, bijzondere releases en andere highlights....