Saturday, August 8, 2020
Home Features Hoop en vrees: Hoe ziet de post-pandemische dancebranche eruit?

Hoop en vrees: Hoe ziet de post-pandemische dancebranche eruit?

-

Met het schrappen van een bomvolle festivalzomer, vanwege de coronacrisis, kreeg de trotse Nederlandse dance-industrie deze week de grootste klap ooit. Wat zijn zoal de consequenties, en hoe zal de branche er straks uitzien? This Is Our House hield een rondvraag onder een breed scala van kenners. “De mensen uit de eventbusiness zijn creatieve mensen. Dat komt wel goed!”

 

Richard Zijlma

Artistiek leider Conservatorium Haarlem + oud-directeur ADE

“Op lange termijn ben ik wel hoopvol. Ik droom van een nieuwe Summer of Love (daarmee begon in 1988 – ook na een crisis-periode – de houserevolutie in Europa, red.). In het best case scenario gaan mensen wereldwijd weer dansen. Er zal meer hang komen naar evenementen en feesten.”

“Een lichtpunt is nu al dat mensen gedurende deze crisis meer muziek dan ooit consumeren. En los daarvan: deze sector heeft altijd een enorme veerkracht en creativiteit getoond. Ik heb wel meer crises meegemaakt in de industrie, zoals het illegaal downloaden. In die zeer sombere tijd konden we ook niet voorspellen dat dj’s wereldsterren zouden worden.”

Als er straks een medicijn komt, zal de hang naar dansen enorm zijn

“Natuurlijk, de komende jaren zal het een zware dobber zijn. Vooral voor zzp’ers. Mensen zullen moeilijk gaan reizen. En de crisis zal weerslag hebben op businessmodellen. Grote merken als Awakenings (foto boven, red.) en Q-dance kunnen hun waarde wel behouden. Maar al het geld gaat nu naar de top, misschien krijgen de local heroes wel wat meer credits.”

“In een anderhalve metersamenleving is een festivalwereld zo goed als onmogelijk. Maar als er straks een medicijn komt, zal de hang naar dansen enorm zijn. Ik denk ook dat mensen door deze crisis meer na gaan denken over een betere wereld. Over milieu en well being in z’n algemeenheid. De hele planeet aarde strijdt samen tegen dit virus.”

 


 

Peter Decuypere

Event expert, schrijver, keynote speaker + founder I Love Techno

“Als de pandemie weg is en er geen risico meer is op herval, zullen we nog harder feesten. Ik denk wel dat de GOD-experiences (gericht op idolen, headliners, red.) net iets minder belangrijk zullen worden. En de WE-experiences des te meer aan belang zullen winnen. Wie er de muziek staat de spelen zal minder belangrijk zijn dan met wie we staan te dansen.”

“Events zijn altijd al excuses geweest om te connecten met elkaar, maar dat waren we soms wel een beetje vergeten als we weer eens met 30.000 mensen naar een dj waren aan ’t kijken.”

Social distancing-events zijn zoals bier zonder alcohol

Peter Decuypere

“Als het gevaar van de pandemie blijft, en social distancing de norm blijft, dan vrees ik ervoor. Social distancing is inherent tegengesteld aan waar evenementen echt om gaan: het ontmoeten van elkaar. Social distancing-events zijn zoals bier zonder alcohol. Je drinkt het wel, maar denkt altijd aan een echte lekkere pint.”

“Maar we zullen zeker methoden vinden om die social distancing op een of andere manier dragelijker te maken. De mensen uit de eventbusiness zijn creatieve mensen. Dat komt wel goed!”

 


Voordat je verder leest…

Support This Is Our House

Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Jij kunt ons indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Hoe? Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!


 

Nigel Claassen

Manager Bassjackers

“Dit jaar gaat er sowieso niks meer gebeuren, verwacht ik, en volgend jaar zal de impact nog steeds heel groot zijn. Tegen die tijd is er misschien een vaccin, maar dan is er al zo veel gebeurd. Veel partijen zullen zijn omgevallen of hebben enorme klappen gekregen.”

“Kijk alleen al naar de artiestenwereld: iedereen staat als het ware weer op nul. Het enige wat je nu nog kunt doen is muziek maken en uitbrengen, maar qua boekingen wordt alles onzeker. Gaan acts nog dezelfde fees krijgen? Wie kan of wil ze nog boeken? Wie zijn überhaupt de boekers en hoe ziet het netwerk er straks uit dat iedereen nu nog heeft? Het eind is nog lang niet in zicht en ik houd mijn hart vast voor hoe onze ‘nieuwe wereld’ er straks uit gaat zien.”

Het draait erom: wie anticipeert slim en wie heeft het meeste vet op de botten?

BASSJACKERS
Bassjackers. Foto: Anthony Donner – Dutch DJs

 

“Die nieuwe situatie zal juist ook weer kansen bieden. Kijk naar de gaming-industrie en e-sports. Door Covid-19 zijn deze alleen maar in een grotere stroomversnelling geraakt. Dat veel artiesten op dit moment hun vrije tijd invullen met een potje Warzone of FIFA is een interessante ontwikkeling. Zo zie je ook mijn artiesten livestreams opzetten met dj’s als Afrojack, Steve Aoki, Nicky Romero en Dimitri Vegas & Like Mike en online spelen tegen professionele gamers. Wat mensen fantastisch vinden om naar te kijken.”

“Voor de huidige spelers draait het er uiteindelijk om: wie anticipeert slim en wie heeft het meeste vet op de botten? Dat hoeven niet per se de partijen te zijn die tot nu toe tonnen winst hebben gemaakt. Als daar dure auto’s of Gucci-tasjes voor zijn gekocht, ga je misschien alsnog nat. Een ding is zeker: de muziekwereld – en in dit geval dance in het bijzonder – gaat er niet meer uitzien zoals het is geweest.”

>> Zie ook Bassjackers: Game ‘Destiny’ is puur passie-project’

 


 

Siem Nozza

Nachtburgemeester Eindhoven, docent dance-events + ex-communicatiemanager Extrema

“Het is duidelijk dat er al rake klappen vallen en zeker ook gaan vallen in de horeca- en festivalwereld. Maar ik zie ook dat de erkenning van bijvoorbeeld het nachtleven eens te meer op de lokale politieke agenda komt wereldwijd. Zo wordt er in Berlijn 30 miljoen uitgetrokken voor onder meer clubs, in Zürich hebben clubs en festivals inmiddels dezelfde erkenning gekregen als bijvoorbeeld opera’s en kunnen lokaal rekenen op 10 miljoen ondersteuning. En in Amsterdam is een ondersteunend fonds in de maak.”

“In samenwerking met Vibelab wordt momenteel gewerkt aan een Global Recovery Plan, maar helaas is er in Eindhoven nog weinig actie, ondanks het feit dat we met de gemeente juist nu in gesprek zijn om het nachtleven te verbeteren in de stad. De 300 miljoen die het ministerie voor cultuur vrijmaakte is lang niet genoeg. Dat betekent sowieso in de eerste plaats dat het geld simpelweg naar de gedoodverfde, vaak reeds gesubsidieerde plekken gaat, zoals musea en poppodia. En er is praktisch geen enkele organisatie dat zich hiertegen heeft verzekerd, dus daar moet lokaal echt aan getrokken worden nog.”

Dit opent hopelijk de deuren voor opkomende artiesten en initiatieven

Siem Nozza Nachtburgemeester Eindhoven

“Als je praat over de verdere toekomst, dan blijft dat natuurlijk koffiedik kijken. Zolang er geen vaccin is, zullen grotere festivals en shows misschien nog wel een jaar niet kunnen plaatsvinden. Maar dat betekent wel dat er mogelijkheden ontstaan voor kleinere initiatieven wellicht. Budgetten zullen sowieso aan alle kanten omlaag gaan, dus dat opent hopelijk de deuren voor opkomende artiesten en initiatieven. Dat zou een mooie ontwikkeling zijn. Want groter is niet altijd beter, mijns inziens.”

“Ook hoor ik geluiden dat er meer contact onderling is in de muziek-scene. Daar waar je normaal snel op een event even een praatje maakt, houden artiesten, boekers en clubs momenteel nauwer contact met elkaar en worden visies gedeeld en samenwerkingsplannen gemaakt voor de toekomst. En artiesten produceren nu meer muziek thuis. Dat zijn dan enkele lichtpuntjes in de verder natuurlijk supermoeilijke, ongrijpbare situatie waar de industrie in zit. Belangrijk is nu dat de politiek inziet dat ook horeca, evenementen, clubs een urgent onderdeel zijn van de sociaalculturele ontwikkeling en daarmee de leefbaarheid van een stad.”

 


Dance en de coronacrisis

Lees meer over de dancebranche en de coronacrisis:


 

Teun Pranger

Bestuurslid Dutch DJ Foundation + Docent Recht in de Dance Industry

“De Dutch DJ Foundation ziet aan de top wel artiesten die wat vet op de botten hebben, of zouden moeten hebben. Er is natuurlijk ook een heel brede subtop in Nederland die daar net onder zit en voor wie de fees niet zo hoog zijn. Die groep heeft nu als eerste de pijn, want een veel minder grote spaarpot om op in te teren.”

“Daarnaast is het een complex probleem, want zonder dj’s geen events en geen events zonder dj’s. Ze hebben elkaar dus nodig in de keten. Daarom is het van belang om te zorgen dat beide groepen blijven voortbestaan tot er weer festivals zullen zijn en clubs weer open gaan. Er zijn geen pasklare oplossingen, al lijkt het erop dat festivals en clubs als laatste weer open zullen gaan en het dus nog een flinke tijd kan duren voor er weer volgepakte dansvloeren zullen zijn.”

“Verzekeringstechnisch is het ook een lastig verhaal. Voor zover het om nieuw te sluiten polissen gaat zal een pandemie niet meer goedkoop te verzekeren zijn. De risico’s die bij het organiseren komen kijken, zijn daarmee sinds de komst van corona van een andere orde dan voorheen.”

 


 

Joey Suki

Artiestencoach en voormalig EDM-headliner

JoeySuki

“Wat betreft mijn post-pandemische visie, daar houd ik me buiten. Ik blijf graag bij wat ik nu zie gebeuren en dat zijn voornamelijk twee bewegingen bij artiesten.”

“Enerzijds zijn er de artiesten die nog aan het bouwen zijn aan hun weg naar succes en die nog niet volledig afhankelijk zijn van de muziek als inkomstenbron. Daar zie ik eigenlijk veel rust ontstaan. Zij zien vooral kansen en worden nog niet persee geraakt door deze crisis omdat zij het financieel niet nadelig ervaren.”

“De grote artiesten die wel financieel afhankelijk zijn van de muziek, die maken zich ernstig zorgen of nemen deze tijd juist om eens wat tijd voor zichzelf te nemen en na te denken over de toekomst. In hun geval is hun normale leven een grote rollercoaster en nemen zij zelden tijd voor reflectie. Deze tijd is ideaal geschikt om daar eens voor te gaan zitten. Ik zie vooral dan ook in deze doelgroep dat er veel aan het veranderen is in de mindset van zowel artiesten als managers.”

 


 

Dance en de coronacrisis

Lees meer over de dancebranche en de coronacrisis:

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – de politiek: Maakt regulering een kans?

0
Links versus rechts, realisme versus idealisme. De polarisatie maakt een zinnig publiek drugsdebat haast onmogelijk. Voor- en tegenstanders van het legaliseren van harddrugs lijken zich...