maandag, september 27, 2021
HomeFeaturesCOLUMN DENIS DOELAND: Coronaperiode vooral uitdaging voor gevestigde orde DJ Top

COLUMN DENIS DOELAND: Coronaperiode vooral uitdaging voor gevestigde orde DJ Top

-

Met regelmaat lees je op This Is Our House de column van Denis Doeland, voormalig dj en grondlegger van ID&T en tegenwoordig onderzoeker en data-expert. Deze keer analyseert hij de oogst van inzichten in de dance-industrie na een jaar vol corona. Plus: hoe ontwikkelen de digitale reputaties van de lijstaanvoerders zich in de DJ Mag- en de DJ FACT Top 100? “De gevestigde orde kan niet op zijn lauweren kan rusten.”

Iets meer dan een jaar na de eerste lockdown zitten we middenin een zware economische crisis. Artiesten en festivals voelen de economische pijn elke dag. Voor sommige artiesten gaat hij geruisloos voorbij als het gaat om de inzet van social media en het effect op de streaming van hun muziek. Wat levert een jaar corona aan inzichten op?

Verbindende factor tijdens corona

Als je als artiest geen verbinding hebt met je klanten, je fans, dan zul je dat merken op termijn. Het was afgelopen jaar zaak om hun vertrouwen te houden. Dat doe je door dagelijks contact te leggen en ze up to date te houden over de stand van zaken via je website, social media en e-mail.

Masters Of Hardcore VR
DRS tijdens het VR-event van Masters Of Hardcore, maart 2021.

Die interactie is enorm belangrijk, want dat zorgt voor betrokkenheid. Wie dat de komende maanden beheerst, wordt de winnaar op langere termijn. De anderen vallen om of zullen dat merken in hun streaming-inkomsten, stelde ik een jaar geleden aan de begin van de coronaperiode.

- Advertisement -

Streaming als verbindende factor tussen fan, klanten, artiest en festival, samen met de juiste inzet van websites, social media, nieuwsbrieven en chatbots. Dat wordt de winnende formule op korte en middellange termijn.

Deze vlieger gaat ook op na de coronaperiode. De artiesten die het op kunnen brengen om een manier vinden om toch iets te investeren, zullen op lange termijn de vruchten plukken. Het korte termijn-perspectief (de afgelopen 6 tot 12 maanden) was dat degene die investeert in zijn relatie, dat terugziet in de primaire inkomsten zoals streaming van muziek.

>> Zie ook: COLUMN DENIS DOELAND – Word geen Hansje Brinker na corona!

Marshmello

Reputatie als voorspellende waarde

Als we kijken naar de reputatie-index van de acts uit onze DJ FACT Top 100 zie je nauwelijks wijzigingen in de top-5. Marshmello, Alok, Kygo, Charlotte de Witte, The Chainsmokers staan fier bovenaan. Alleen Martin Garrix uit de DJ Mag top-5 kan zich bij de eerste 20 dj’s uit de DJ FACT Top 100 scharen.

Wanneer de bovenste 5 uit de DJ Mag Top 100 tegen de top-5 van de DJ FACT Top 100 wordt afgezet, zie je dat de acts uit laatstgenoemde lijst ruim twee keer zo goed presteren op social media. Dan gaat het om fangroei, postritme, betrokkenheid en interactie op de posts van de verschillende kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.

De vraag die natuurlijk boven komt drijven is: zie je dit effect ook terug in de streamingcijfers van Spotify, YouTube, Twitch en Pandora?

Social media en effect op streaming 

Degene die het goed doen in de DJ FACT Top 5 zien dat ook terug wanneer de cijfers* gecombineerd worden met hun prestaties op kanalen als Spotify, YouTube en TikTok. Maar ook Twitch en Pandora. Alok, Charlotte de Witte en Marshmello laten vooral zien dat zij stijgende zijn. Marshmello haalt tijdens de coronaperiode zijn beste positie sinds de zomer van 2019.

Kijkende naar de top-5 uit de DJ Mag Top 100 dan zie je eigenlijk dat alleen Alok is gegroeid. Armin van Buuren, David Guetta, Dimitri Vegas & Like Mike en Martin Garrix zijn allen of gelijk gebleven of licht gedaald in de gecombineerde index van social media en streaming. Het effect van het hebben van een goede fan-relatie  wordt daadwerkelijk zichtbaar.

Streaming en social media samen graadmeter

In 2015 kwamen de helft van de artiest-inkomsten uit streaming. Inmiddels is dat bijna 80 procent. Streaming neemt het overgrote deel van de opbrengsten binnen de Nederlandse muziekindustrie voor haar rekening. Met een totale omzet van ruim 225 miljoen euro in 2020. Een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

In 2019 zag de Nederlandse muziekindustrie de sterkste omzetgroei sinds vijf jaar. Nederland is qua omzet te vinden op de tiende plaats in de wereld en is een belangrijke markt op het gebied van muziekconsumptie. 

Kijkende naar de wereldwijde cijfers, zien we dat de omzet afgelopen jaar steeg met ruim 7 procent. Streaming is op globale schaal goed voor 62 procent van de muziekinkomsten. De coronaperiode lijkt geen negatieve invloed te hebben op de streamingconsumptie.

>> Zie ook: Wat is de balans van 9 maanden online events?

Streaming

Zichtbaar resultaat

Nu streaming het overgrote deel van de inkomsten van een artiest vertegenwoordigt, als het gaat om de exploitatie van muziek, tekenen streaming en social media zich eindelijk echt af als graadmeter en voorspellende factor voor de entertainmentindustrie. Het effect van de fan-relatie is duidelijk zichtbaar op de streamingconsumptie.

Gelukkig heeft de coronaperiode in ieder geval de nodige inzichten opgeleverd. Al is het maar dat de gevestigde orde van dj’s niet op zijn lauweren kan rusten.

* Data afkomstig van Chartmetric en NXTLI.


DJ FACT Top 100

Lees hier meer over over onze DJ FACT Top 100. Lees ook de overige columns van Denis Doeland.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Denis Doelandhttp://www.denisdoeland.com
Voormalig hardcore-dj (Weirdo), medegrondlegger van ID&T en tegenwoordig onderzoeker/adviseur op het gebied van digitale strategie. Verzorgt voor TIOH met regelmaat een column daarover. Ook ontwikkelde hij samen met dit platform de alternatieve ranglijst DJ FACT Top 100.

Gerelateerd

DE DANCE-ADVOCAAT over boekingskantoren: Op naar meer shows, liefst via duurzame deal

Achter de industrie van events, dj’s, labels en releases gaat een wondere, maar niet zo vaak belichte wereld van...

De dance-advocaat over artiestenmanagers: magie of illusie?

Achter de industrie van events, dj’s, labels en releases gaat een wondere, maar niet zo vaak belichte wereld van...