Het kan haast niet anders dan dat je ze ooit hebt gezien: de blauw-zwart-witte stickers van DJayGEAR. Altijd prominent op de boven- en zijkant van spelers en mengtafels bij dancefeesten en -festivals. Het bedrijf uit Veghel heeft zich ontwikkeld tot een van de allergrootste spelers in Nederland op het gebied van verhuur van dj-apparatuur.
door Bas van Duren
Ronald van Grootel is zichtbaar in zijn nopjes. Sinds een paar weken huist zijn DJayGEAR in een nieuw bedrijfspand in Veghel. “De vorige had een laaddeur van 3 meter, daar kon geen bakwagen binnen. Die zochten we nog één, maar een nieuwe bakwagen werd een nieuw bedrijfspand”, zegt hij lachend.
De extra vierkante meters waren volgens hem ook nodig, want het is hard gegaan met DJayGEAR. “Voorheen waren we voornamelijk aan het tetrissen. Alsmaar kistjes duwen en bij weer en wind buiten laden en lossen. Verschrikkelijk.”
Purple Group
DJayGEAR wordt in 2006 opgericht door Van Grootel, voorheen A&R bij CNR Entertainment en bedrijfsleider van de Morgenzon in Zeeland, en voormalig compagnon Harry Zinken van licht- en geluidverhuur Purple Group. Dat bedrijf levert apparatuur voor onder andere grote festivals, maar kwam vaak in de problemen met dj-materiaal door bijvoorbeeld specifieke eisen of defecte draaitafels.
Een plan wordt gesmeden en binnen 3 dagen meldt het tweetal zich bij de Kamer van Koophandel. Door aan te haken bij Purple, is DJayGEAR levensvatbaar en groeit het mee met de dancemarkt.
Inventaris: ruim 200 spelers, 50 draaitafels en diverse mengpanelen
Spoelen we door naar 2015, dan zien we een bedrijf dat – leasedeals met poppodia inbegrepen – ruim 200Â cd-spelers heeft, meer dan 50Â draaitafels en een keur aan diverse mengpanelen. DJayGEAR levert aan vrijwel alle bekende evenementen in Nederland, zoals Decibel, Awakenings, Extrema Outdoor, Defqon.1, Loveland en Mysteryland.

Het team is klein. Alleen Van Grootel en collega Jurgen Ketelaars zijn in vaste dienst. Daaromheen zweeft een club freelancers, Zinken als stille vennoot, een stagiair en een jongen van de technische dienst die volgens zijn baas zijn gewicht in goud waard is.
Van Grootel: “Om vijf uur ’s middags komt hij binnen en om elf uur is hij weer weg. In de tussentijd heeft hij alles opengeschroefd en gerepareerd en weet ik dat alles weer werkt.”
Lompe Barry’s
Want spullen die afgeragd terugkomen, dat is niet ongebruikelijk. Van Grootel: “Ik heb wel eens meegemaakt dat van die hardstyle-dj’s met zulke grote handen een cd-speler kapot slaan. Echt lompe Barry’s.”
En defecten tijdens optredens? “Dat kan gebeuren, want het is en blijft techniek. Het is dan onze taak om zo snel mogelijk te wisselen.”
Dat overkwam hem laatst bij Defqon.1, waar een mixer ging rammelen en tikken. “Ik zei tegen de dj dat hij een nummer met hetzelfde ritme moest klaarzetten, ik zet de nieuwe mixer op een ander kanaal, de schuif gaat open en ik wissel zo snel dat de dj het niet eens doorhad. Dat was echt een pitstop ja, ontzettend gaaf.”
Pioneer: DJayGear zijn ‘marketingterroristen’
Over verwisselen gesproken: het gerucht ging al dat Pioneer, maker van de meest gebruikelijke cd-spelers, niet te spreken was over het afplakken van hun logo door de mensen van DJayGEAR. Van Grootel grijnst en bevestigt het verhaal.
“Ze willen hun logo naast het onze en dan moet dat van ons nog wat kleiner. Ik moet natuurlijk niets. Als ik een BMW koop, heb ik ook het recht er het logo van Lada op te klappen.”
Bussen vol apparatuur naar ADE
De directeur van Pioneer Nederland noemde de jongens uit Veghel voor de grap al eens ‘marketingterroristen’. “Maar we kunnen het prima met elkaar vinden hoor. Of we de twee logo’s gaan doen? Ik houd de boot nog af, maar dat moment komt vast nog wel. Ik vind Pioneer een mooi merk, ze staan al op onze jassen en bussen.”
Die bussen zag hij de afgelopen maanden vaak richting Amsterdam rijden. En met ADE in aantocht, gaat bijna de hele inboedel van DJayGEAR richting de hoofdstad.
Filiaal in Amsterdam
Het Brabantse bedrijf overweegt dan ook sterk om een tweede filiaal te openen in de hoofdstad. Dat zal echter niet op korte termijn zijn.
“Dan moet je weer meer mensen gaan aannemen. We zitten net in een nieuw pand en er moet weer wat routine komen. Het gaat nog sowieso tot februari duren voordat hier alles is ingericht, want we hebben een piekperiode”, legt Van Grootel uit.
Toch lonkt zelfs het buitenland voor DJayGEAR. De beroemde stickers zijn steeds vaker op festivals over de grens te zien. Voor een gedeelte met dank aan de warme contacten die het bedrijf heeft met Time Warp.
Groot voordeel dat het nu vooral in Nederland te doen is
Dat de naam internationaal sterk is, blijkt ook uit het feit dat er een Tunesisch verhuurbedrijf is dat bijna exact hetzelfde logo gebruikt, maar zichzelf DJayRENTAL noemt. Van Grootel kan er wel om lachen.
“Het is een groot compliment. Dj’s moeten bij het zien van onze stickers al een gevoel hebben van ‘ah, het zit hier goed’. We groeien mee met de markt en hebben het grote voordeel dat het op dit moment vooral in Nederland te doen is.”
