In het drukke festivallandschap moet je als festival ergens in uitblinken om onderscheidend te zijn. Dat kan de muziek zijn, de locatie of bijvoorbeeld de manier waarop het evenement wordt aangekleed en gepresenteerd. Dat laatste is voor 100 procent van toepassing op Intents Festival, waar het thematisch denken én werken ten grondslag ligt aan het succes.
Het laden van het moodboard op de laptop van Remko Hermans duurt even. Tientallen pagina’s aan steekwoorden, foto’s, zinnen, kreten en andere hersenspinsels vliegen over het beeldscherm. Hermans van Stichting de Kloontjes, organisator van Intents Festival, geeft ons een inkijkje in het begin van het creatieve proces voor de komende editie van Intents Festival (3, 4, 5 juni).
Een proces dat vrijwel direct startte nadat de editie van 2015 was afgelopen. “Niet iedereen staat daar bij stil. Mensen vragen wel eens waar we ons mee bezighouden na Intents, maar dan zitten we allang weer aan de tekentafel voor het volgende jaar. De ontwerpen voor de podia moeten er al vroeg zijn, net als het artwork. We zijn met een klein team, moeten veel zelf doen”, legt Hermans uit.
Vernieuwing
‘It’s all in the game’ is het thema van dit jaar. We zien in het moodboard sportkreten en foto’s van bekende sporters. In dit document is de basis gelegd voor wat we straks op het festivalterrein in Oisterwijk zien. Intents Festival ademt dit jaar sport.
>> Zie ook: Deze trailer van Intents Festival is anders dan anders <<
In april lanceerde de organisatie de trailer voor het festival. Een trailer die op z’n zachts gezegd vernieuwend genoemd mag worden. Geen doorsnee feestbeelden, maar een teaser in de vorm van een commercial. “We wilden het thema op een filmische manier presenteren. Waar staat het voor? Actiemomenten afgewisseld met een stuk verhaallijn van het festival.”
Er werd op 8 verschillende locaties gefilmd, met filmapparatuur die normaal gesproken alleen in de filmindustrie wordt gebruikt. Dj’s en sporters fungeerden als figuranten. “Het was een bewuste keuze om het zo aan te pakken. We wilden écht iets anders doen dan wat normaal gesproken wordt gedaan. Het gaat om de totaalbeleving rond het festival. Met feestbeelden kun je al zoveel doen, maar dit was nog nooit gedaan. Het was een project binnen een project. Een hele investering, maar het was de moeite waard.”
Mensen moeten ook wennen aan de nieuwe kick van een dj
De trailer leverde gemengde reacties op. “Dat is wel vaker als je met iets nieuws komt. Vergelijk het met een dj die een nieuwe kick produceert. Daar moeten mensen ook aan wennen. Wij vinden het belangrijk om vernieuwend te zijn, anders blijft iedereen hetzelfde doen.”
>> Zie ook: Intents op 1 in Festivalchart <<
Vorig jaar werd de aftermovie in de vorm van een documentaire gegoten. Een schot in de roos. Het werd de best bekeken aftermovie van het vorige festivalseizoen. De ruim 13 minuten durende compilatie is inmiddels ruim 1,5 miljoen keer bekeken.
Wisselwerking
Vlak voor het interview met Hermans zijn de opnames van de presentatievideo’s van dj’s die draaien in de indoor mainstage net afgerond. De filmpjes worden getoond bij de opkomst van de dj’s en tijdens de battle die daarop volgt. In de indoor mainstage voltrekt zich een waar boksgala, waar zelfs de bekende kickbokser Nieky Holzken uit Helmond een rol zal spelen.
De intro’s van de battles zijn ingesproken door een bekende Amerikaanse aankondiger bij bokswedstrijden. “Voor hem natuurlijk ook iets totaal nieuws, maar hij wilde meteen meewerken. Het is leuk om te zien dat mensen uit de sportwereld graag hun steentje willen bijdragen aan het festival. Dat past helemaal bij het thema en zorgt voor een betere totaalbeleving.”
Daar blijft het niet bij. Zo verklapt Hermans dat er meer beleving op de podia komt. “Dat wordt minder statisch, daar gaan dingen gebeuren. Natuurlijk helemaal in de lijn van het sportthema.” Er zal een stuntteam van cheerleaders zijn en er zijn duizenden vlaggen en een aantal grote vlaggen gedrukt die worden uitgedeeld als het anthem (Coone & Hard Driver – It’s All In The Game) wordt gepresenteerd. “Om het gevoel van saamhorigheid, dat sowieso al sterk aanwezig is in deze scene, te versterken. Zoals dat bijvoorbeeld ook in stadions gebeurt bij sfeeracties.”
Tot aan de wc’s
Sinds 2009 werkt Intents Festival met thema’s. Ieder jaar werd het thema steeds gedetailleerder op het festival zelf geprojecteerd. “Daar zijn we sterk in. We trekken het thema zelfs door tot aan de wc’s. Dat zie je bijna nergens. De energie steken in kleine dingetjes is wat Intents tot Intents maakt.”
Hermans roemt ook de kracht van de vrijwilligers die zich voor, tijdens en na het evenement in het zweet werken om de tienduizenden bezoekers een onvergetelijk weekend te bezorgen. Het zijn er zo’n 500, de meeste uit (de omgeving van) Oisterwijk. De binding met de regio is sterk. “Er komen uit 20 verschillende landen mensen naar Intents, maar de basis ligt wel in Brabant. Ook als je kijkt naar mensen die meewerken aan het festival en de leveranciers. Dat draagt bij aan een gemoedelijke, gezellige sfeer. Het is ons kent ons.”
IntentsCity
De diehards kunnen ook dit jaar weer overnachten op de camping IntentsCity. Er is capaciteit voor meer bezoekers dan vorig jaar. Ook hier komt de thematische manier van werken weer naar voren. “Maar de camping heeft wel een eigen thema (IntentsCity) en uitstraling. Het grootste deel van de paden heeft straatnamen, de toiletten en douches vormen de skyline.”
IntentsCity heeft weer een eigen thema en uitstraling
Door de groei van de camping is de indeling dit jaar veranderd. De faciliteiten staan dichter bij elkaar. Het festivalterrein, waar vrijdag de officiële pre-party wordt gehouden, ligt pal naast het campingterrein. Voordat het daar los gaat, warmt Digital Punk de boel op de camping alvast op. Op zaterdag en zondag staan er ook dj’s op de camping.