Wat voor het ene muziekbedrijf een nood of zelfs de dood was in de digitale revolutie, wist een ander tot een deugd te maken. Kwettr uit Breda deed het laatste. Het bedrijf heeft bewezen dat geld niet het enige is dat waarde vertegenwoordigt. Een like of een share kan net zo goed gebruikt worden als betaalmiddel. Voortgekomen uit Black Hole Recordings zorgt Kwettr ervoor dat top-dj’s als Ferry Corsten en Paul van Dyk hoog staan in de Spotify- en Beatportcharts. We zoomden samen met oprichter Bas Kruijssen in op het succesvolle verhaal van dit innovatieve bedrijf.
door Sander van Weert
Kwettr kwam in 2015 voort uit Black Hole Recordings. Het label zag het aantal betaalde downloads teruglopen, maar de streams niet voldoende toenemen om dat te compenseren.
Bas: “Dan kun je twee dingen doen, focussen op de streams, maar dat kwam nog niet echt van de grond. Daarnaast hadden we kunnen kiezen om meer omzet te behalen uit de bestaande markt, de downloads. Maar dat was ook geen goed idee.”
Black Hole heeft destijds de blue ocean market-strategie toegepast. Met een blauwe oceaan wordt een markt bedoeld waar bestaande concurrenten niet bij kunnen. Toen het label zich hiermee bezighield was de dance-industrie nog een zogeheten red ocean. Dit betekent dat er een paar grote haaien in de oceaan zwemmen die allemaal op dezelfde vissen jagen.
Eén download staat gelijk aan zoveel zichtbaarheid op social media
Bas zocht en vond een nieuwe markt die waarde kan toevoegen voor het bedrijf. Een waar de concurrentie niet zo snel in terecht kan komen. “Ik bedacht een plan om downloads niet meer te gaan verkopen, maar om gratis weg te geven in ruil voor een tweet, share, like of een snap.”
In plaats van een euroteken aan een download vast te hangen is er gekozen om van zichtbaarheid een waarde te maken. “Eén download staat gelijk aan zoveel zichtbaarheid op social media.”
Door zulke zichtbaarheid te vermenigvuldigen met het aantal of impressies kan Kwettr berekenen wat de advertentiewaarde eigenlijk had moeten zijn om hetzelfde aantal impressies te behalen.
Enkele grote dj’s zagen het wel zitten, onder wie Ferry Corsten en Markus Schulz. Toen begon het balletje te rollen. Uit het succes ontstond een aparte B.V., Kwettr. Inmiddels behoren onder meer Beatport, Luminosity, Universal Music Group en Paul Oakenfold tot de klantenkring.
Online marketing voor muzikanten
Bas: “Ben je een band, dj of een platenlabel en wil je dat jouw muziek meer zichtbaarheid en een groter bereik geniet op social media? Dan zorgen wij ervoor dat jouw muziek meer mensen bereikt en dat je daardoor meer omzet haalt.”
Kwettr werkt met verschillende tools. Afhankelijk van de situatie wordt gekozen welke in te zetten. Zo kan het bedrijf werken met een app. Die is zo vormgegeven dat de gebruiker een like, tweet of zelfs een selfie plaatst. En als de gebruiker een puzzel oplost dan unlockt hij een linkje naar het nummer op Spotify of een ander kanaal.
Momenteel werkt Kwettr vooral samen met labels en artiesten. Ook blijft de samenwerking met Black Hole Recordings nauw. Al zijn de bedrijven wel twee aparte B.V.’s.
Volg TIOH op Facebook:
Ook werkt Kwettr met IBM Watson. Dit is een kunstmatige intelligentietool waarmee ze een social media-campagne op kunnen zetten. De computer rolt een analyse van de volgers uit waarin staat hoe en waar de volgers het beste te bereiken zijn. Zo kan Kwettr precies de social media-promotie voor een artiest inrichten en perfectioneren voor een optimale conversieratio.
De focus van Kwettr is dus breder te komen liggen. Big data is een belangrijk fenomeen geworden. Ook Kwettr maakt hier graag en veelvuldig gebruik van. “Door data-analyse kunnen we voorspellen wat er gaat gebeuren. Dit vergt wel dat we veel meten en bijsturen.”
Ook verzorgt Kwettr een volledige Spotify- en Beatport-promotie. Ze zetten dus direct in op traffic richting deze kanalen. Hierin zijn zij uniek tegenover concurrenten, die zich veelal op pure marketing focussen.
Door de DM-campagne voor Paul van Dyk sprong zijn bereik van 1.4 naar 55 miljoen volgers, in één maand tijd
Mijlpalen
Momenteel wordt het kantoor in het Bredase Blushuis nog gedeeld met Black Hole Recordings, maar hier komt binnenkort verandering in. Bas geeft aan dat ze aan het opschalen zijn. “Kwettr kan er niet alleen zijn voor dancegerelateerde bedrijven maar bijvoorbeeld ook voor de retail.”
Kwettr is al verscheidende keren beloond voor hun innovatieve manier van werken. “Voor Paul van Dyk hebben we een DM-campagne gedaan. Zijn bereik sprong daardoor van 1.4 miljoen volgers naar 55 miljoen, in één maand tijd.”
Hiernaast werd Kwettr derde bij de BUMA Tech Awards en finalist op de MIDEM Marketing competitie. En hebben ze een prijs gewonnen voor meest innovatie bedrijf van Nederland.
Bas stelt dat in de toekomst geld nog minder vaak het enige betaalmiddel zal zijn. Om deze reden is Kwettr dan ook beschikbaar voor de retail. Data kan veel betekenen voor bedrijven. De informatie die bijvoorbeeld een Albert Heijn bonuskaart tot zich neemt kan omgezet worden in een betaalmiddel. “Iedereen moet in staat zijn om zijn spullen te betalen.”

Kwettr
Zie voor meer informatie de website van Kwettr.