maandag, maart 8, 2021
Home Features BEELDBEPALERS #6 (slot): Michel van Rossum

BEELDBEPALERS #6 (slot): Michel van Rossum

-

Mooie, opvallende mensen, stages en visuals. Naast het oor krijgt het oog ook steeds meer op festivals en andere events. En met al die foto’s en video’s is extra lang nagenieten van al die eyecandy’s verzekerd. Opvallend: het zuiden levert niet alleen relatief veel headliner-dj’s, maar ook veel topfotografen. This Is Our House portretteert deze zomer daarom de toppers áchter de lens. We vroegen ze over hun passie en stijl en lieten ze hun 10 favoriete foto’s so far kiezen. In deel 6, last but not least: Michel van Rossum. “Je moet aanvoelen wanneer er iets staat te gebeuren.”

 

Michel van Rossum

Leeftijd: 27 (25-08-1988)
Woonplaats: Steensel
Fotografeert sinds: 2009
Opdrachtgevers: o.a. Art of Dance, b2s, Bass Events, Matrixx, Q-Dance, Absolutely Fresh, Hard Island, Liquicity, Intents Festival Brennan Heart, Gunz For Hire, Radical Redemption, UDC
Online: Website | Facebook | Instagram

Dreamfields Festival Bali 2015 / Photography by Rossumedia.comIn 2015 heb ik op Bali Dreamfields mogen vastleggen. Een onvergetelijke en kleurrijke ervaring!
- Advertisement -


Hoe omschrijf je je stijl?

“Energiek, kleurrijk, contrastrijk, hard.  Ik probeer altijd de momenten vast te leggen dat er iets bijzonders gebeurt. Dit kan een mooie vuurwerkshow zijn maar ook een detail zoals iemand die staat los te gaan in de stromende regen.”

“De laatste tijd valt het me op dat HDR-foto’s heel erg in zijn. Ik vind dit wel mooi, maar tot een zekere hoogte. Overbewerkte foto’s waar bijna geen schaduw meer in te vinden is, zijn niet mijn ding.”

Decibel Outdoor 2016
De regenboog op Decibel Outdoor afgelopen editie was erg bijzonder.


Waar streef je naar tijdens een event/shoot? 

“In de eerste plaats goed werk afleveren natuurlijk. Dat houdt in: het complete event weergeven in een strakke selectie van foto’s. Daarnaast vind ik het tof als bezoekers en artiesten mijn foto’s zien of delen na het evenement. En als thuisblijvers op social media reageren met: ‘Kijk, hier had ik bij willen zijn!’. Dan weet ik dat mijn taak is volbracht.”

Defqon
De Defqon.1 eindshow. Insane!


Hoe maak je het verschil?

“Er is een speciaal soort appelsap waardoor je heel goede foto’s gaat maken… Geintje natuurlijk. Ik denk door de juiste momenten vast te leggen in de eerste plaats. Je moet aanvoelen wanneer er iets staat te gebeuren.”

“Ik ben ook veel met marketing bezig. Mooie foto’s maken is tegenwoordig niet meer genoeg, je moet jezelf ook online onderscheiden van de rest, er is tenslotte genoeg concurrentie.”

“Maar vooral door veel plezier te hebben in wat ik doe. Ik vind de muziek vaak zelf ook vet, en dat vertaalt zich naar mijn foto’s.”

Masters of Hardcore
Lasers tijdens Masters of Hardcore.


Kun je eens op hoofdlijnen het verloop van een dag op een dancefestival omschrijven? 

“Een uur van te voren kom ik aan op het terrein, dan krijgen we soms een briefing en rolverdeling. Vanaf dat moment is het vaak een marathon om al je targets te halen. Prioriteiten zijn altijd: volle stages, losgaand publiek, show-elementen en artiesten.”

“Door de komst van social media moeten we ook gedurende de dag al foto’s aanleveren. Dit is soms best stressvol, want het kost veel tijd om de foto’s op locatie te bewerken. Die tijd besteed ik liever aan het maken van foto’s.”

Mensen die naar je toe komen om je te complimenteren voor je werk, dat is echt kicken

“De dag erna ben ik 3 tot 4 uur aan het editen gemiddeld. Bewerken en selecteren is erg belangrijk, je kunt heel vette foto’s maken maar als je selectie te groot is vallen de moneyshots minder op.”

“Vaak krijg ik de reactie: ‘Jij hebt de beste baan ooit want je kunt feesten en fotograferen’. Dat is natuurlijk niet zo, tijd om zelf te feesten tijdens het fotograferen is er niet. Ik ben blij als ik na een dag van 12 uur naar mijn bed mag.”

Fantasy Island
Fantasy Island. Dit soort shots maak ik graag. Tijdens een zonsondergang zijn de kleuren vaak op zijn mooist.

Wat is de magie van (party)fotografie voor jou?

“De mensen die je ontmoet en de plekken die je bezoekt. Dankzij fotografie heb ik een hoop vrienden leren kennen en leuke plekken bezocht. Zoals vorige maand nog Hard Island in Kroatië. En als je daar dan eenmaal bent komen er mensen naar je toe om je te complimenteren voor je werk, dat is echt kicken.”

“Het grote pluspunt van event-fotografie is dat je soms ook in aanraking komt met je favoriete artiesten. Ik vind drum & bass op dit moment helemaal de bom, en recent heb ik Pendulum (DJ Set) kunnen fotograferen op Liquicity Festival, dat was heel speciaal.”

Freshtival
Deze foto zal me nog een tijd bij blijven. Headhunterz sprong tijdens Freshtival letterlijk van de booth af en ik stond precies op de goede plek om het vast te leggen.

Doe je er nog iets naast?

“Ik werk momenteel full time als marketing manager bij een farmaceutisch bedrijf. Maar dit werd helaas toch steeds lastiger te combineren met mijn fotografie. Je hebt te maken met enorme pieken en dalen. Op zaterdag en zondag is alles helemaal geweldig en op maandag moet ik weer normaal doen. Dat vind ik soms best lastig.”

“Daarom is het tijd voor iets nieuws. Binnenkort zal ik naast de fotografie die ik al deed voor Brennan Heart, hem ook gaan ondersteunen op marketing en social media vlak. Hier heb ik ontzettend veel zin in!”

Photography by @[124484247562099:0]
Dit jaar heb ik voor het eerst Hard Island in Kroatië gefotografeerd. Extra leuk omdat ik nog nooit eerder in dat land was geweest.

Uit wie of wat haal je zelf inspiratie? Waarom?

“Trey Ratcliff, ik vind zijn foto’s geweldig vanwege de kleuren en compositie. Daarnaast haal ik een hoop inspiratie uit muziek. Ik edit altijd mijn foto’s met drum & bass of progressive op de achtergrond.”

8.
Brennan Heart en Wildstylz op Decibel 2016. Strak blauwe lucht met mooie witte wolkjes en een drukke mainstage. Daar streven we in Nederland ieder weekend naar maar het weer laat nog wel eens wat te wensen over.


Wat is het meest bijzondere wat je ooit hebt meegemaakt als partyfotograaf?

“Er waren vele momenten, maar laat ik iets recents pakken. Afgelopen zomer heb ik op Defqon gefotografeerd en stond mijn foto op de voorkant van de Defqon-krant. Dat was een bucketlist momentje.”

“Wat ik ook echt bijzonder vind is dat zoveel mensen me supporten. Er komen bijna iedere shoot wel mensen naar me toe die m’n foto’s hebben gezien en het tof vinden wat ik doe.”

Photography by @[124484247562099:0]
Dance Valley 2016.
Photography by @[124484247562099:0]
Gunz For Hire op Rebirth Festival in Haaren.
 

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Architect en Huisbaas. Schrijft sinds 2002 professioneel over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde zo vele groten en kleinen der aarde. Zijn boekdebuut 'Dutch Dance' (2013) werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg een internationale opvolger (2018). Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome. Hij doceert over de dance-industrie op Fontys ACI.

Gerelateerd

Nationaal Evenementenplan gepresenteerd: ‘Per 1 juli volle capaciteit en geen afstand’

Vanaf juli moeten evenementen in hun volle capaciteit en zonder 1,5 meter afstand gehouden kunnen worden. Dat is het...

Back To Live, terug op de dansvloer: ‘Alsof je weer voor het eerst verliefd wordt’

Voor het eerst sinds een jaar weer dansen, legaal en zonder afstand of mondkapje. Voor 1300 uitverkorenen werd het...