zaterdag, april 17, 2021
HomeFeaturesMY FIRST GIG: Broken Element (DE)

MY FIRST GIG: Broken Element (DE)

-

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’.  Deze week in de serie MY FIRST GIG de Duitse dj/producer Joel Thienelt a.k.a Broken Element. “Natuurlijk heb ik veel fouten gemaakt, wat dacht jij?”

“Ik ben geboren en getogen in Paderborn, een kleine stad vlakbij Dortmund. Mijn ouders houden veel van muziek, maar ik groeide niet met dance op. Ze luisteren meer naar ABBA en rock uit de jaren ’80. Toen ik een jaar of twaalf, dertien was, kwam mijn vader een keer thuis uit de Mediamarkt met een paar Dreamdance-cd’s die hij voor me had meegebracht. Dat was de eerste keer dat ik elektronische muziek hoorde. Ik moet zeggen dat ik ‘m niet meteen voelde. Sterker, ik raakte een beetje verdwaald in de muziek en luisterde vooral naar allerlei algemene radiostations.”

Broken Element

Counter-Strike: Source

“Ik was als jonge tiener gek op gamen en speelde veel Counter-Strike: Source. Intussen luisterde ik naar internationale online radiostations zoals HardBase.FM. Op een dag hoorde ik een track die net ff wat harder dan de rest was. Dat was Zany met Science & Religion. Al snel belandde ik op een downloadsite met meer hardstyle. Of het om legale downloads ging, weet ik niet. Daar hield ik me niet mee bezig, ik was jong en ging er gewoon voor.” (lacht)

Showtek

- Advertisement -

“Ik zal een jaar of veertien, vijftien zijn geweest toen ik in contact met de muziek van Showtek en consorten kwam. Nou, ik was meteen hooked! Vervolgens heb ik twee jaar veel muziek geluisterd en op een gegeven moment wilde ik ontdekken of ik zelf ook iets kon maken. Zo ben ik met produceren begonnen.”

Holy shit!

“Ik had op dat moment nog nooit zelf voor publiek gespeeld. Je moest achttien zijn om naar clubs te gaan en hoewel genoeg gasten met fake ID’s wel uitgingen, heb ik netjes tot mijn achttiende gewacht. Mijn eerste clubervaring was in een venue genaamd Gigapark in Dülmen, vlak bij de Nederlandse grens. Ik geloof dat Korsakoff en Brennan Heart optraden. Het was de eerste keer dat ik een dj live meemaakte en het was de eerste keer op zo’n big style event. Holy shit! Ik was direct verkocht! Niet lang daarna ben ik ook naar Headhunterz in de Amsterdamse Ziggo Dome geweest en later natuurlijk ook naar Defqon.1 en dat soort festivals. Bijvoorbeeld het New Horizon festival in Duitsland.”

Broken Element

Scantraxx

“In 2014 trok ik de stoute schoenen aan en heb een fatsoenlijke demo van mijn nummer Torn Apart naar Scanntraxx, het label van Dov Elkabas a.k.a. DJ The Prophet gestuurd. Hij had al eerder zijn support getoond. Ik kreeg al snel een reactie: Scantraxx wilde mijn track tekenen. Yes! Vervolgens heb ik ook nog een paar tracks op X-Bone Records gereleaset.”

Musical Madness

“In die periode kwam ik via voormalig Scantraxx-manager Matthijs Noordhuis in contact met Daniel Grassi en Benny Reichert van eventorganisatie Musical Madness. Matthijs zei tegen Daniel: ‘Zoek deze jongen eens op. Misschien kunnen jullie samen iets moois doen’. Dat heeft Daniel gedaan en we hadden meteen een goede klik. Daniel komt net als ik uit Duitsland. Musical Madness staat altijd open voor nieuwe acts en ze doen een hoop leuks, onder meer bootfeesten.”

Superzenuwachtig

“Zo komen we bij mijn eerste keer in de dj-booth. Dat was in 2016, bij Club Paula in Dresden. Het was een kleine venue, het publiek bestond uit ongeveer honderd mensen. Dat lijkt misschien niet veel, maar omdat ik voor het eerst voor een crowd zou draaien, was ik desalniettemin superzenuwachtig.”

Broken Element

Minutieus

“De weken voorafgaand aan die first gig heb ik me dus suf geoefend. Een van mijn vrienden had een dj-set op zijn slaapkamer waar ik alle tracks die ik in mijn set wilde verwerken alsmaar opnieuw heb gedraaid. En zo heb ik de set minutieus voorbereid. Toen ik moest beginnen, was ik dus wel vol vertrouwen dat ik wist wat ik ging doen. Tegenwoordig bereid ik sets niet meer voor. Ik heb geleerd om altijd met een half oog op de dansvloer te letten en daarop in te spelen. Je moet een match met het publiek zijn.”


Voordat je verder leest…

This Is Our House bestaat 5 jaar. Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Steun ons daarom, zodat we mooie dingen voor je kunnen blijven maken: 5,- voor 5 jaar TIOH (meer mag natuurlijk ook!), we zouden het enorm waarderen. Check hier hoe dat kan. Je kunt ons ook indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!

WTF!

“Natuurlijk heb ik veel fouten gemaakt, wat dacht jij?” (lacht) “Het begint er al mee dat je twee knoppen op je speler hebt: de cue knop en daaronder de playknop. Soms druk je per ongeluk op de verkeerde en is het ineens stil in de zaal waar iedereen verstoord opkijkt: ‘WTF!’ Of de BPM tussen twee tracks klopt net niet. Dat is altijd een punt van aandacht.”

Broken Element

Vibe

“Ik heb van deze gig en alle andere daarna geleerd dat fouten meestal geen groot probleem zijn. Het belangrijkst is de vibe die je creëert. In feite ben ik zelfs dankbaar voor de fouten die ik heb gemaakt, want ze dienen een doel: je maakt ze meestal maar één keer.”

Airtunes

“De eerste track die ik in Dresden draaide, was mijn eigen eerste release, Torn Apart. Die plaat heb ik overigens onder het alias Airtunes gemaakt. Die naam heb ik in 2017 half-noodgedwongen veranderd toen Apple ‘m gebruikte voor een van hun services. Ten tijde van die eerste gig opereerde ik echter nog onder de naam Airtunes. Het leek me verstandig om geen claims aan mijn broek te krijgen en een andere naam te bedenken.”

Rush

“Na die eerste gig voelde ik een gigantische rush. Wat een kick om een soort van controle over de mensen te hebben en om mijn eigen muziek voor hen te kunnen draaien! Het voelde alsof ik de macht had over het design van de nacht. Ik was euforisch! Dat gevoel nam alleen nog maar toe toen de organisator achteraf naar de toekwam en me honderd euro in mijn handen duwde. Het zou een onbetaalde gig zijn, dus dat had ik niet zien aankomen. Op dat moment dacht ik: ‘Holy shit, ik kan dus gewoon geld verdienen met draaien!’.”

Broken Element

I Am Hardstyle

“Toen ik als tiener altijd met muziek bezig was, leverde dat thuis natuurlijk wel eens strijd op. Tot twee uur voor een proefwerk of tentamen zat ik nog achter mijn computer te produceren. Daar werden mijn ouders niet zo blij van. School ging immers voor. Gelukkig heb ik tegenwoordig wel hun volle support. Het keerpunt was toen de mannen van Musical Madness, Daniel en Benny, mij op de line-up zetten van een indoor event genaamd I Am Hardstyle. Hier waren zo’n zevenduizend bezoekers. Ik heb mijn ouders voor deze gig uitgenodigd en dat maakt nogal wat indruk op hen. Ze zagen de enorme show en begrepen ineens dat dit mijn leven is. Mijn moeder stond achter me in de booth.”

Toelatingsexamen

“Na de middelbare school wist ik niet wat ik wilde doen – behalve muziek maken – en ben ik twee jaar in een muziekstudio genaamd LAVA Studios in Paderborn als stagiair aan de slag gegaan. Ze werkten voor films en maakten tv-reclames en dergelijke. Daarna besloot ik alsnog te gaan studeren en schreef me in voor een studie computerwetenschappen. Ik heb officieel twee jaar op die studie gezeten maar ben nog geen twee weken present geweest.” (lacht) “Ik was alleen met muziek bezig. Oh ja, ik ben ook nog eens met mijn moeder naar een muziekopleiding in Darmstadt gereden, vijf uur van Paderborn vandaan. Hier moest ik een toelatingsexamen doen wat ik jammer genoeg heb verpest.”

Goede boterham

“Geen wonder dat ik me dus uiteindelijk fulltime op de muziek heb gestort. En ik moet zeggen: ik verdien er een goede boterham mee. Ik heb dan ook mazzel met een zakelijke mentor als Daniel, die me door de muziekbusiness loodst. Hij heeft me enorm geholpen. Muzikaal heb ik het allemaal zelf uitgezocht.”

Broken Element

Branding

“Of ik nog tips heb voor upcoming dj’s en producers? Ik heb natuurlijk al wat pointers gegeven maar daar voeg ik graag nog wat aan toe. Tegenwoordig moet je veel aandacht aan de branding schenken, anders ben je nergens. Zorg voor een coole naam die makkelijk bij mensen blijft hangen. En zorg dat je een groter concept hebt dat iets betekent. Hoe het met mijn concept zit? Tja, daar ben ik ook nog niet helemaal over uit. Er wordt druk aan gewerkt.”

“Ik heb diverse interessante en grote uitdagingen en projecten in het verschiet, maar daar kan ik nog niet te veel over zeggen. Afgelopen week zouden we een videoclip in een club maken. Vanwege corona ging dat niet door – tenzij iedereen mondkapjes op zou houden – dus die clip is even uitgesteld. Het is te hopen dat we weer snel ons leven op kunnen pakken.”


Broken Element

Website
Facebook
Instagram
YouTube
Spotify
Soundcloud

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Marceline Geelenhttps://marcelineke.nl/
Marceline is een doorgewinterd dance journalist. Zo heeft ze inmiddels meer dan tweehonderd (inter)nationale dj’s gesproken over hun debuut. Haar persoonlijke muzikale voorkeur gaat uit naar techhouse, deephouse en classics. Wil jij dat Marceline verslag komt doen van jouw festival of evenement? Of heb jij nieuwe techhouse of deephouse releases voorbij zien komen die zeker niet mogen ontbreken in de maandelijkse top-3? Tip dan nu de redactie van This Is Our House.

Gerelateerd

Festival tickets kopen anno 2021: Tot 15.000,- voor 538 Oranjedag (en de Voedselbank)

De Covid-pandemie duurt nu inmiddels al langer dan een jaar. Het grote festivalpubliek heeft al lang en breed last...

Aan de vooravond van een revolutie: De opkomst van de NFT

Opeens popten ze her en der op bij artiesten in zijn tijdlijn: NFT auctions. Gareth Emery veilde een stuk...