Tuesday, August 4, 2020
Home Music House My First Gig: Minimaster (NL)

My First Gig: Minimaster (NL)

-

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Nederlandse René de Vries aka Minimaster: “Zo leerde ik alle bekende oude oldschool dj’s kennen.”

Tekst: Marceline Geelen

“Het is nogal een apart verhaal hoe ik in de house ben beland. Ik ging op mijn veertiende om met wat oudere gasten en op een dag belandden we bij een enorme tent achter station Sloterdijk in Amsterdam. Volgens mij heette het event Beat Club, maar pin me er niet op vast. Het is immers al zo lang geleden.” (lacht) 

“In ieder geval konden mijn vrienden via de normale ingang naar binnen omdat ze dus wat ouder waren. Ik ben vervolgens onder het tentzeil doorgekropen en stond ineens op de dansvloer. Een wereld ging voor me open! Wat een openbaring. Ik ging helemaal op in alle acidgeluidjes. Het hele gebeuren maakte veel bij me los en ik wist op dat moment: ‘Dit wil ik ook’.” 

Radio Undersound 

“Niet lang daarna begon ik zelf Amsterdamse platenzaken af te struinen naar goede muziek. Zo heb ik DJ Idger en Martijn Loot ontmoet. Via hen leerde ik ook Lewis Bos kennen. Lewis was een heel stuk verder dan ik. Hij draaide ook met Gino (Lightner), Dano en Jeroen Flamman van de Party Animals en had een eigen radioshow op Salto 88.1 FM genaamd Radio Undersound. Ik was dan ook bijzonder verguld toen hij me op een dag vroeg om zijn sidekick te worden.”  

“Uiteraard zei ik geen nee en in de studio ging het snel. Alle artiesten kwamen daar wel eens voorbij. Natuurlijk Jeroen en Dano, maar zo leerde ik ook alle bekende oude oldschool dj’s kennen. Mijn eerste gigs waren zogezegd dus wel voor publiek maar niet voor een publiek dat ik zag. Die gigs waren immers op de radio.” 

Steun This Is Our House

Tips en tricks

“De fijne kneepjes van het vak heb ik van Lewis maar later ook van Dano, Gino, Jeroen Flamman en Abraxas geleerd. Ik ging vaak mee als ze ergens moesten draaien en stond meestal bij hen op het podium de platen terug in de hoezen te stoppen. Intussen bestudeerde ik hen en leerde zo allerlei tips en tricks.”  

“Mijn eerste gig voor een groot publiek moet welhaast in 1991/1992 zijn geweest, op Koningsdag in Amsterdam, toen nog Koninginnedag. Ik draaide samen met Martijn, Lewis en Idger in een kleine koffieshop, vlak tegenover Club iT. De koffieshop was zo klein dat we de draaitafels half uit het raam hadden hangen. We draaiden vooral oldschool en classics. Zo weet ik 100% zeker dat Jaydee’s Plastic Dreams en Atlantic Ocean van TFX de revue zijn gepasseerd. En dat werkte!  In no time stond de hele Regulierdwarsstraat vol met duizenden feestvierders. Dat bracht een euforisch gevoel met zich mee en was een ultieme kick! Heerlijk om die mensen te zien lachen, feesten en dansen! Ervoor zorgen dat de crowd het naar z’n zin heeft, is voor mij een grote drive.” 

“Grappig detail is nog dat we door alle drukte met een praktisch probleem te maken kregen. De deinende menigte en veelvuldige botsingen hadden als resultaat dat de naald telkens oversprong. Dit hebben we provisorisch opgelost door kussens onder de draaitafels te leggen. Ik heb toen meteen geleerd dat, als dit gebeurt, je gewoon je naald oppakt en weer teruglegt. No stress.” 

‘Wat een teringherrie’

“Mijn familie was er niet bij, tijdens die first gig. Ik stuurde mijn moeder wel af en toe naar de platenzaak om vinyl voor me op te halen. Als ze terugkwam, zei ze steevast: ‘Wat een teringherrie’. (lacht) Ik heb haar ook vaker meegenomen naar de eventlocatie, voordat een feest van start ging. Zo kon ik haar laten zien hoe de dj-booth en de venue eruitzagen.” 

“Dit smaakte dus naar meer! In die tijd moest je echter nog behoorlijk wat moeite doen om te mogen draaien. Ik had geen manager en zocht zelf de organisaties op. In die tijd leerde ik Martijn van Langen aka DJ Baba kennen, die samen met een goede vriendin, Lydie, de organisatie M.A.D. runde. Voor hen heb ik vervolgens geregeld gedraaid. In 2007 raakte ik in gesprek met Jeroen Flamman, die op dat moment de Manic Mondays organiseerde bij Club LA in de Amsterdamse Kerkstraat. Hij stelde me voor om dit van hem over te nemen. Later ben ik ook zelf events in de binnenstad van Amsterdam gaan organiseren en was ik achter de schermen te vinden bij BOE (Best Oldschool Events) & HC (Hardclassics).” 

Thundergods from Asgard  

“Ik heb als Minimaster op talloze kleine events gedraaid, maar ook op grotere feesten als het Free Festival en Mind Controller. Op een gegeven moment ken je iedereen. Als Jeroen Flamman bijvoorbeeld een feest in de Hemkade hostte, zette hij mij geregeld in de tweede zaal neer. Sinds 2014 zit ik echter bij Patrick den Dulk (Coldfusion) & Ted Scheffer in de formatie Thundergods from Asgard. Met deze groep hebben we op allerlei mega-festivals gedraaid, zoals Ground Zero, Hellraiser en Pandemonium.” 

“Ik heb zelf de afgelopen bijna dertig jaar alle stijlen wel gedraaid, van early hardcore en oldschool tot techno, house classics en disco. Ik begon ooit met early hardcore maar mijn hart ligt inmiddels steeds meer bij de techno. Alle stijlen kunnen draaien, is echter een tip die ik upcoming dj’s wil meegeven. Probeer je niet te focussen op één genre maar ben van alle markten thuis. Dit zal je helpen om te groeien.” 

“Natuurlijk zijn er in dit coronatijdperk maar weinig optredens. Dat trekt hopelijk volgend jaar weer aan. Wel host ik wekelijks op dinsdag van 18 tot 20 uur het radioprogramma Digital Bass samen met DJ Julian bij Amsterdam Most Wanted (AMW). In dit programma draai ik vooral techno. Elke week ontvangen we bovendien interessante gast-dj’s zoals bijvoorbeeld JP Lonestriker of Robin Albers. Bovendien is de cirkel mooi rond: ik ben ooit bij de radio begonnen en nu zit ik er weer.” 

Thundergods from Asgard op Facebook
Minimaster op Facebook
Partyflock


This Is Our House bestaat 5 jaar. Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Steun ons daarom, zodat we mooie dingen voor je kunnen blijven maken: 5,- voor 5 jaar TIOH (meer mag natuurlijk ook!), we zouden het enorm waarderen. Check hier hoe dat kan.
Je kunt ons ook indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!



Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – de politiek: Maakt regulering een kans?

0
Links versus rechts, realisme versus idealisme. De polarisatie maakt een zinnig publiek drugsdebat haast onmogelijk. Voor- en tegenstanders van het legaliseren van harddrugs lijken zich...