My First Gig DJ Thalia (NL)
Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG de Nederlandse Thalia Wijdeveld a.k.a. DJ Thalia. “Ik voelde zóveel energie en power!”
Tekst: Marceline Geelen
“Overal om me heen was muziek en dans toen ik opgroeide. Mijn moeder was balletdanseres en had een eigen balletschool. Mijn vader speelde gitaar en zat toen hij jong was in een bandje en mijn broer speelde drums en heeft op het conservatorium gezeten. Ja, inderdaad, drums en dance, dat ligt dicht bij elkaar.” (lacht)
“Natuurlijk hadden we een thuis een pick-up die vaak werd gebruikt. De elpees varieerden van Fleetwood Mac tot blues, jazz en klassiek. Ik ben zelf overigens aan een dansstudie begonnen, aan de Nel Roos Academie in Amsterdam. Ik had echter zó’n last van heimwee dat ik vrij snel terug naar Friesland verkaste. Hier heb ik uiteindelijk detailhandel gestudeerd.”
Happy hardcore
“Rond mijn zeventiende ontmoette ik mijn toenmalige vriend. Hij had thuis twee Technics draaitafels staan en was in clubs in Leeuwarden geregeld als dj aan de slag. Bij hem thuis heb ik leren mixen. Hij hield in die tijd vooral van hardcore. In het begin moest ik het met zijn vinyl doen, dus heb ik me ook een poos in dat genre verdiept. We gingen geregeld naar platenzaken als Rhythm Import en Outland Records in Amsterdam. Daar begon ik zelf steeds meer clubhouse en house te kopen en heb daar vervolgens keihard mee geoefend. Je kunt wel zeggen dat onze Technics altijd roodgloeiend werden gedraaid.” (lacht)

Spanky Tunes
“Mijn ex draaide destijds in Club Vat69 in Leeuwarden. Ik stond zelf achter de bar in een klein café, De Hofnar. Daar zijn we begonnen met wat kleine dj-feestjes. Het tentje was voor maximaal honderd mensen geschikt en dat was prima. Op die manier kon ik stiekem een beetje oefenen.”
“Een paar jaar later, eind jaren negentig, organiseerden we ook zelf illegale feestjes onder de naam Spanky Tunes. Dat waren raves in een tunnel. Ik weet nog wel dat we een van die tunnelraves ‘Tunnel of Rebirth’ hadden genoemd.” (lacht) “Je weet zelf wel hoe dat ging destijds. We vervoerden mensen met pendelbusjes naar een ‘secret location’. De stroom tapten we af uit de lichtbalken in de tunnels. Dat waren mooie tijden. Ik draaide zelf niet op die eigen illegale feestjes, dat liet ik aan anderen over. Er staan nog wel wat filmpjes op Youtube.”
De ‘iT van het noorden’
“Vanuit mijn werk bij Café De Hofnar gingen we na sluitingstijd wel eens door naar club Rock-iT. Koos, de eigenaar, wilde heel graag dat zijn club de ‘iT van het noorden’ zou worden. Hij organiseerde daarom allerlei extravagante feestjes voor mensen van divers pluimage. Toen we er op een avond binnenwandelden, raakte ik met Koos in gesprek. ‘Oh, draai jij ook?’, vroeg hij verbaasd en stelde voor dat ik eens bij hem in de booth zou komen staan.”
“Dit optreden beschouw ik als mijn eerste echte gig voor publiek. In de Rock-iT pasten immers wel vier- tot vijfhonderd man. Dat vond ik behoorlijk veel. Ik was verguld met de invite want ik stond ook nog eens met DJ Gerhard en Michelin op de line-up en later traden er ook legendarische artiesten als Remy en Isis op. Koos haalde geregeld dj’s uit Amsterdam omdat het gevoel van de ‘iT-sfeer’ aan te zwengelen.”
“Ik was behoorlijk zenuwachtig voor die gig. De set had ik thuis dan ook behoorlijk goed voorbereid. Ik bereid overigens tot op de dag van vandaag mijn set altijd een béétje voor. Die set in de Rock-iT vond ik echter zó onwijs spannend dat ik toch wel plaatjes bij elkaar heb gezocht die goed pasten. Ik weet nog dat ik bijvoorbeeld van het label Fresh Fruit Klatsch – Oh Boy en van het Work Label Pancake – Don’t Turn Your Back on Me heb gedraaid en meer bekende klassiekers.”
Verdwaalde rocker of hanenkam
“Het was superfijn om als eerste op de line-up te staan. DJ Gerhard kwam na mij. Ik zag het publiek binnendruppelen en vervolgens gingen ze langzaamaan dansen. Dat publiek was overigens bijzonder divers. Natuurlijk waren er dance-minded spirits maar je zag ook wel de verdwaalde rocker of hanenkam voorbijkomen.” (lacht) “Achteraf vind ik dat ik wel nog wat veel op de tijd was gefocust. Ik had anderhalf uur voor mijn set, dus moest er wel een beetje op letten. Maar als je staat te draaien, ben je toch meer met mixen bezig. Op een gegeven moment ben je alle gevoel van tijd kwijt.”
“Gelukkig verliep de set prima. Ik heb volgens mij geen fouten gemaakt en was tevreden. Een behoorlijke groep vrienden was erbij om me te supporten. Daarnaast allerlei mensen die ik uit het stapcircuit kende. Ze hadden de posters in de stad gezien. Iedereen reageerde enthousiast!”
“Na anderhalf uur draaien, werd ik overspoeld door hevige emoties. Ik voelde zóveel energie en power! Ik ervoer het als een groot compliment dat de crowd zo lekker stond te dansen op mijn muziek. Daar doe je het tenslotte voor! Bijzonder indrukwekkend was dat wildvreemden na de set zelfs naar me toe kwamen om te vertellen hoe ze hadden genoten. Het was heerlijk om zo te worden gewaardeerd. Het blijft immers reuzespannend of je met je platenkeuze een fijne sfeer over kunt brengen.”
Contact met publiek
“Die avond heb ik meteen geleerd hoe belangrijk het is om op het publiek te letten. Naarmate je vaker draait, gaat dat wat makkelijker. Het contact met het publiek is essentieel. Houd niet krampachtig vast aan je eigen set. Door af en toe van je mengpaneel op te kijken, kun je zien wat de crowd nodig heeft en misschien is dat iets anders dan jij oorspronkelijk in gedachten had.”

“Of dit de aftrap van mijn dj-carrière is geweest? In zekere zin kun je dat wel stellen. Ik heb die avond mijn netwerk flink kunnen uitbreiden. Ook in de richting van de Amsterdamse scene. Hierna heb ik nog vaak op kleine lokale Friese feestjes gestaan tot ik op een dag via via een boeking voor de donderdagavond in club Escape in Amsterdam kreeg. Nou, dat was voor ons Friezen nogal wat: als je eens in Amsterdam mocht draaien!” (lacht) “Toegegeven, ik was er echt superblij mee. We zijn er met een busje met z’n allen heen gereden.”
Stevige techno
“Sindsdien heb ik op veel plekken gedraaid. Van Club Hemingway in Leeuwarden en Lexion in Westzaan tot aan Crazyland in de Hemkade. Ik heb op ADE gestaan en zelfs in Bangkok opgetreden. Organisaties zoals Parttime Junkies, Nøthing en Technostate Inc. hebben daarin een grote rol gespeeld. Op korte termijn is alles nu natuurlijk weer even uitgesteld maar in september heb ik onder meer het Play Festival in Sneek op de agenda staan op het podium van Technostate Inc. In oktober volgt ADE. Fingers crossed of dit door kan gaan. Play is trouwens een echte aanrader qua festival: klein, op een soort boerenerf en intiem. Daarnaast ben ik inmiddels al een poos aan het produceren. Ik ben volop aan de slag met Ableton en heb gemerkt dat het een kwestie is van: gewoon dóen!”
“Qua genre draai ik voornamelijk techno. Denk: redelijk aan de stevige kant. Maar ik hou ook wel van een lekkere mix van melodic progressive tech, dus je kunt alle kanten met me uit.” (lacht)
“Of ik nog tips voor upcoming dj’s heb? Ik denk dat je jezelf moet blijven en je eigen stijl ontdekken. Kijk naar het publiek en maak een connectie. En geniet vooral!”