donderdag, januari 27, 2022
HomeFeaturesMy First GigMy First Gig: AlBird (AUT)

My First Gig: AlBird (AUT)

-

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie My First Gig de Oostenrijkse en in Berlijn woonachtige Albert Gruber a.k.a. dj/producer AlBird: “Na afloop was ik de gelukkigste man op de wereld!”

“Mijn ouders luisterden nooit veel naar muziek toen ik in het bergdorp Zell am See opgroeide. In ieder geval geen pop en rock, hoogstens wat klassiek. De muziek is me wat dat betreft dus niet met de paplepel ingegoten. Dat ging anders. Mijn ouders hadden een bouwbedrijf. Vanuit die functie moesten ze vaker naar feestelijke gelegenheden. Ik ging als kind altijd mee naar die events die vaak in een restaurant of ander bijzonder venue waren. Meestal speelde er een band. Op die manier raakte ik geïnteresseerd in de afzonderlijke instrumenten.”

Fluit en accordeon

“Zo kwam het dat ik zelf enkele instrumenten oppakte. Ik begon met de blokfluit en ging door met het accordeon. Deze instrumenten heb ik tot mijn vijftiende gespeeld. Inmiddels had ik mezelf ook gitaar leren spelen. Ik luisterde in die tijd voornamelijk naar pop, rock, metal en grunge en ging veelal naar dat soort concerten. Ook speelde ik geregeld in een coverband. Wat elektronische muziek betreft, liep Oostenrijk in die tijd niet voorop.”

Grote liefde voor Londen

“Na de middelbare school volgde ik de studie School of Audio Engineering. Ik begon in Wenen en voor het tweede deel verhuisde ik naar Londen. Dat was in 2005. Meteen ontwikkelde ik een grote liefde voor die stad met al z’n historie en grandeur. Tijdens die opleiding tot sound engineer werkte ik overigens nog steeds voornamelijk samen met bands.”

Raves

- Advertisement -

“Eenmaal in Londen ging in natuurlijk wel steeds vaker naar housefeesten en raves. Langzaamaan begon ik die elektronische sound beter te begrijpen en raakte steeds meer geïnteresseerd in het genre.”

Geweldige basis

“Ik had in Oostenrijk in allerlei kroegen wel wat ervaring met dj’en opgebouwd, maar dat betrof natuurlijk altijd die rock, pop en metal. Ik hoefde niets te mixen maar moest wel altijd de perfecte track vinden om de sfeer erin te houden. Uiteindelijk bleek dit een geweldige basis voor mijn latere dj-carrière. Ik heb toen namelijk al geleerd hoe ik de vibe in een club of op de dansvloer kan beïnvloeden.” 

Extended versions

“In London draaide ik wel eens wat setjes bij vrienden thuis en in wat kleine bars. Zo kreeg ik het mixen snel onder de knie. We werkten in die tijd nog met cd-spelers. Dat waren eerst Denon DN-D4500’s met een pitch en later kregen we de eerste Pioneers. Ik had dus allerlei cd’s met extended versions. Zo kwam ik steeds meer in de dance terecht. Uiteindelijk verhuisde ik echter weer naar Wenen.”

Vercommercialisering

“Ik produceer al sinds 2007 of 2008 ook zelf muziek. Hier ben ik mee begonnen omdat ik klaar was met de vercommercialisering van de house. Bovendien had ik het wel gezien met bands en kwam ik zelf nergens met mijn songteksten. De dance-scene sprak me aan omdat ik de vibe veel prettiger vond. Je kreeg meer support van andere artiesten en iedereen hielp elkaar op weg. Ik was steeds meer bezig met elektronische muziek en gefrustreerd met al die commerciële tracks. Dus besloot ik mijn eigen techhouse en techno te gaan maken.”

Label-night

“Wat ik als mijn eerste echte house-gig beschouw, was een optreden in 2014 in de Berlijnse club Fiesere Miese. Dit optreden markeert voor mij de start van mijn toekomst in de dance. Het ging om een label-night van Ballroom Records, waar ik lange tijd onderdeel van was. Ze hadden speciaal voor deze avond vrienden en bevriende artiesten uitgenodigd.”

Solo en B2B

“Ballroom Records werd door mijn vrienden gerund en mijn eerste release op het Duitse label BluFin Records, Harlem Shuffle, werd die avond gepresenteerd. Ik gok dat er zo’n vijfhonderd mensen in de venue aanwezig waren. Ik draaide eerst een solo-set van twee uur en heb later nog eens drie uur B2B gedraaid met andere artiesten zoals Feisten, Timo Veranta en Kaiser Souzai.”

Inspelen op publiek

“Ik had mijn set wel wat voorbereid voor ik vanuit Wenen naar Berlijn vertrok. Uiteindelijk draaide ik echter totaal niet wat ik thuis had bedacht, althans niet in die volgorde. Dat doe ik eigenlijk nooit. Ik neem doorgaans een stuk of dertig/veertig tracks mee naar een gig, maar in welke volgorde ze aan bod komen, hangt af van de vibe. Het komt erop neer dat ik altijd inspeel op het publiek. Dat helpt ook nog eens om over de zenuwen heen te komen.”

Afgeleid

“Voordat ik naar Berlijn vertrok, was ik trouwens superzenuwachtig voor de gig. Eenmaal in Berlijn werd ik gelukkig warm door mijn vrienden onthaald en onze gesprekken over het leven en de muziek kalmeerden me. Zo werd ik genoeg afgeleid om mijn zenuwen te vergeten.”

No pictures

“De gig zelf verliep dus zoals het bij mij meestal gaat. Als ik eenmaal de eerste track en eerste mix achter de rug heb, valt de spanning vanzelf van me af. Ik kan me ook niet herinneren dat ik een grove fout heb gemaakt. Oh ja, eentje, maar die had niets met de techniek te maken. Ik wilde namelijk een foto maken tot ik er bruut op gewezen dat dit niet is toegestaan in Berlijnse clubs. No pictures! Oeps.”

Berlijnse ravers

“Het publiek tijdens die label-night bestond uit typische Berlijnse ravers. Het was een prima mix van jong en oud en een lokaal en internationaal gezelschap. Of iemand uit familie aanwezig was om me te steunen? Nee, helaas is mijn vader overleden toen ik vijftien was en mijn moeder maakt zich vooral bezorgd. Iets met lange nachten en veel alcohol. Ze steunt me overigens wel en ze wordt er gelukkig van om te zien hoe ik me ontwikkel. Andere familieleden vinden het reuze-interessant wat ik doe, maar we bevinden ons toch in een andere wereld.”

Mentors komen en gaan

“Heb ik een mentor gehad? Hmmm, dat is een goede vraag. Natuurlijk kijk ik naar verschillende mensen op. Richie Hawtin staat bovenaan die lijst. Niet alleen vanwege zijn muziek maar ook om zijn grote impact op de techno scene. Ik bewonder hem omdat hij altijd met nieuwe technologieën experimenteert en daardoor nieuwe muziek creëert. Daarnaast heb ik heus hier en daar enkele mentors gehad maar naarmate je je ontwikkelt, komen en gaan ze.” 

Extatisch

“Na die eerste gig was ik de gelukkigste man op de wereld. Mensen kwamen naar me toen en zeiden: ‘Wow, wat een fantastische set! Waar draai je nog meer?!’ Ik had de volgende nacht nog een gig en toen ik daarna weer in Wenen terugkwam was ik extatisch. Ik bruiste van de energie die ik van deze fantastische ervaringen had gekregen en wist op dat moment: ik wil naar Berlijn verhuizen! Ik wil meer van dit!”

Niet zo serieus

“Wat ik heb geleerd van die gig voor alle andere in de toekomst is natuurlijk om nooit meer een foto te maken in een Berlijnse club! Daarnaast heb ik geleerd dat je jezelf als dj niet zo serieus moet nemen. Het gaat immers altijd om de crowd. Ga niet je eigen genre pushen als je ziet dat het niet werkt. Jíj bent als dj verantwoordelijk voor de sfeer.”

Riverside Studios

“Gelukkig heb ik twee weken geleden nog een gig gehad. De clubs in Berlijn zijn open volgens het 2G-idee. Dat betekent dat ze slechts 50% capaciteit mogen toelaten, mét 2G (gevaccineerd of genezen) en toegangstest. Ik amuseer me intussen met mijn livestreams op Twitch en mijn radioshows. Daarnaast heb ik de afgelopen periode mijn studio verplaatst naar een gebouw bij de rivier De Spree genaamd Riverside Studios. Deze creatieve broedplaats bevat zo’n twintig tot dertig studio’s. Onder anderen Richie Hawtin huurt er eentje. Ik bevind me dus in goed gezelschap.”

“Ook ben ik nog de medeoprichter van een startup die seeqnc heet. We hebben een platform gebouwd dat de muziek herkent die een artiest speelt. Als de tracks worden herkend, wordt meteen een seintje naar de rechtenorganisatie gestuurd. Zo krijgen artiesten hun royalty’s, weten ze dat hun tracks worden gedraaid en zijn fans op de hoogte van de specifieke muziek die op een event wordt gedraaid.” 

Meer AlBird

Instagram

Spotify

Twitch

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Marceline Geelenhttps://marcelineke.nl/
Marceline is een doorgewinterd dance journalist. Zo heeft ze inmiddels meer dan tweehonderd (inter)nationale dj’s gesproken over hun debuut. Haar persoonlijke muzikale voorkeur gaat uit naar techhouse, deephouse en classics. Wil jij dat Marceline verslag komt doen van jouw festival of evenement? Of heb jij nieuwe techhouse of deephouse releases voorbij zien komen die zeker niet mogen ontbreken in de maandelijkse top-3? Tip dan nu de redactie van This Is Our House.

Gerelateerd

My Most Memorable Gig: Alavux (SRB)

Iedere dj heeft er eentje: die unieke gig waarover hij of zij altijd nog op verjaardagsfeestjes vertelt. In gesprek...

Julian Ruiz (NL): “Lekker knallen, drankje en muziekje erbij”

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots...