Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie My First Gig de Nederlandse Gina Kreekel a.k.a. Gigi La Cruz. “Ik had natuurlijk niets voorbereid en heb dus volkomen random gedraaid.”
“Muziek is altijd onderdeel van mijn leven geweest. Mijn vader zat in een band en speelt nog steeds gitaar. Natuurlijk stond bij ons in Deurne altijd de radio aan en ik ben opgegroeid met Fleetwood Mac en de Red Hot Chili Peppers. Mijn smaak is nog altijd breed: ik luister ook naar jazz en klassiek.”
>>> Check ook: Rock The House #127: Gigi La Cruz
Supervet!
“Als tiener ging in naar de plaatselijke disco’s in de omgeving van mijn geboorteplaats. Daar werd natuurlijk vooral disco gedraaid. Rond mijn zestiende kwam in die dorpsdiscotheken op zaterdag steeds vaker hardcore voorbij. Dat vond ik te gek! Supervet! Ik dacht: dit moet ik zelf ook kunnen! Het dansen bedoel ik, niet het draaien. Hier ben ik het genre wel echt gaan waarderen.”
‘iT van het zuiden’
“In mijn studententijd ging ik vaak in Eindhoven stappen. Meestal reed ik met vrienden vanuit Deurne op en neer. Daar kwam ik onder meer bij Club Hollywood en De Danssalon. De laatste werd ook wel de ‘iT van het Zuiden’ genoemd. Hier heb ik de house leren kennen. Een van de dj’s was bijvoorbeeld Marco Verkuilen (Marco V), die toen nog house maar nu vooral trance draait. Ik vond hem geweldig!”
Solar
“Inmiddels was ik bijna afgestudeerd als mondhygiëniste en was het tijd voor mijn eerste festival: Solar in Roermond. Dat was in 2005. Daar ontdekte ik tech house en techno. Beide genres spraken me enorm aan. Ook leerde ik op dit festival de Belgische club La Rocca kennen! Zij hadden op Solar een eigen stage. Ik was diep onder de indruk en het hek was van de dam. Vele andere festivals volgden. Denk aan Mysteryland, Extrema Outdoor, enzovoort.”

‘Dit kan anders’
“Hoewel ik het altijd naar mijn zin had, bleef er na zo’n festival constant iets aan me knagen. Ik vond het soms saai en had het gevoel dat het beter kon. Ik zei tegen mijn man: ‘Dit kan anders’. Hij antwoordde: ‘Misschien moet je dan maar zelf gaan draaien’. En dat ben ik gaan doen.”
Beginnerssetje
“In september 2019 kocht mijn eerste miniset, een all-in-one systeem van Pioneer, de DDJ-400. Die sluit je op je laptop aan en je kunt starten. Het was echt een beginnerssetje met twee draaitafels, een mixer en twee speakers. Vervolgens ging ik als een malle oefenen en demo’s maken die ik naar allerlei organisaties opstuurde. Ik weet nog dat ik op de verjaardag van mijn vader, in december 2019, een bericht kreeg over een demo. Ik werd gevraagd om op het event BLSSD with FRNDS te draaien. Dat zou mijn eerste gig worden, ware het niet dat corona zich aandiende.”
Artiestennaam
“En toen moest ik een artiestennaam hebben. Ik heb maar liefst vier weken bijna elke nacht wakker gelegen omdat ik iets moest bedenken. Van Miss Purple Haze tot Chantal Maudy zijn voorbijgekomen. Chantal Maudy zijn mijn doopnamen. Sommigen vonden dit mooi. Ik stond hier echter niet achter.”
Daarom had ik eerst La Cruz bedacht en later kwam Gigi erbij. Gigi klinkt mooi en sluit een beetje op mijn eigen naam Gina aan. En Gigi La Cruz wordt goed onthouden. Tot nu toe word ik op elk festival waar ik als bezoeker kom nageroepen. Dan hoor ik ineens: ‘Hé, daar heb je Gigi La Cruz’ of gewoon ‘Gigi’. Mensen herkennen me als persoon of als de dj. ‘Oh ja, Gigi is dat meisje met de krullen’.”
Industriële techno
“Mijn eerste gig verliep dus even anders en was ook voor mij een grote verrassing. We hebben het over oud & nieuw 2019. Ik was gezellig met mijn familie en vrienden in P3 in Stiphout aan het feesten. In twee areas werd vooral industriële en harde techno gedraaid. Buiten was een kleine aparte ruimte opgezet. Het festival werd georganiseerd op het terrein van een familielid van een van onze goede vriend, Stephan. Hij draaide zelf die avond en wij hadden tickets gekocht voor zijn event gekocht. Toen ik er eenmaal was, werd ik plots ook gevraagd om te draaien.”

Een eer
“Ik heb altijd mijn laptop en koptelefoon bij me dus toen ik die vraag kreeg, zei ik uiteraard geen nee! Natuurlijk schoten de zenuwen er wel even in maar omdat het zo onverwacht was, viel het wel mee. Ik ervoer het vooral als een eer. Ik bedoel: ik kwam hier om oud & nieuw met vrienden en familie te vieren en ineens had ik een gig!”
Random gedraaid
“Om 1 uur was ik aan de beurt. Ik draaide direct na Stephan en ben doorgegaan tot het bittere einde. Gelukkig stond in de booth precies hetzelfde Pioneer-setje als ik thuis had staan dus dat was meteen goed. Mijn eerste track was een nooit uitgebrachte remix van ‘Breach – Jack‘, die ik van iemand had gekregen. Vervolgens ben ik van tech house overgaan naar techno. Ik had natuurlijk niets voorbereid en heb dus volkomen random gedraaid.”
Awkward
“Op een gegeven moment stond mijn kleine ruimte ineens vol met een man of honderd. Het was een beetje awkward toen de dj’s uit de andere areas kwamen kijken waar iedereen heen was gegaan. Achteraf kwamen mensen naar me toe om te zeggen dat ze zo hadden genoten. Ook de festivaleigenaar complimenteerde me. Hij zei: ‘Je hebt zoveel mensen blij gemaakt met je muziek. Bedankt!’ Deze avond resulteerde dan ook in een nieuwe gig als afsluiter op het festival P3:PLE (Post Lockdown Edition) in Stiphout in 2020. Dit keer stond ik wel met naam op de flyer.”
Kick
“Het was die eerste keer erg fijn dat mijn man, familie en vrienden erbij waren. Ze waren apetrots. Wat ook fantastisch was dat ik het tamelijk jonge publiek, veelal twintigers, kon meenemen op een muzikale reis en dat ze daar zo enthousiast op reageerden. Dat gaf echt een kick!”

Charme
“Je hebt als dj toch een soort macht in handen. Je kunt echt iets betekenen voor hoe anderen de avond beleven. Eigenlijk kun je je geen fouten permitteren, maar daar was ik die avond niet mee bezig. Of ik ze heb gemaakt, weet ik niet meer. Vast wel. Ik heb uiteindelijk namelijk tot 5 uur achter de draaitafels gestaan. Ik ben liefhebber van live draaien, zonder sync. Als iemand handmatig draait en eens een overgang niet helemaal gelijk heeft lopen, dan heeft dat ook z’n charme. Een dj is immers geen machine.”
Feedback
“De overweldigende positieve feedback heeft me enorm gemotiveerd om door te gaan. Om te beginnen, heb ik nog geen maand later mijn draaitafel vervangen door de Pioneer XDJ-RX2, een grotere uitvoering. Nog geen half jaar later heb ik die weer ingeruild voor de Pioneer XDJ-XZ. Die is vergelijkbaar met wat vaak in clubs staat.”
Muziek is emotie
“En zo is muziek van een hobby in tamelijk korte tijd uitgegroeid tot professioneel draaien. Ik vind het heerlijk. Met muziek kun je mensen gelukkig maken. Muziek is emotie. Daarom moet er altijd een verhaal in mijn sets zitten. Dit is een van de vele dingen die ik van wijlen Lady Aïda heb geleerd. Zij is degene die ik wel als mijn mentor zie. Door haar ben ik de dj die ik nu ben.”
Hechte vriendschap
“Dat zit zo. In januari 2020 ben ik bij Lady Aïda masterclasses gaan volgen. Deze werden echter uitgesteld toen corona zich in maart aandiende. Juist in die coronaperiode zijn Aïda en ik echter naar elkaar toegegroeid. Ik ben natuurlijk mondhygiëniste en kon Aïda onder meer aan mondkapjes helpen zodat ze veilig bij haar moeder op bezoek kon. In de loop der tijd ontstond een hechte vriendschap. Ik was op de hoogte van haar ziekte maar ben hier altijd discreet over geweest.”

Blessed with Friends
“Op 2 oktober 2021 had ik eindelijk die uitgesteld gig van BLSSD with FRNDS in Gemert. Die editie heette BLSSD at the Club. Aïda zou meegaan naar dat optreden. Helaas is ze op 27 september van dat jaar overleden. Toen het zover was, werd ik door een gezamenlijke vriendin met Aïda’s telefoon gebeld, dus dat was wel even schrikken. Tijdens die gig op 2 oktober was ik erg geëmotioneerd. Het was een beladen dag en het gemis was extra voelbaar.”
“Wat gebeurde er echter? Het event had drie areas en in tien minuten tijd stond het bij mij bomvol! Dat heb ik aan Aïda te danken, dat voel ik! Na mijn set was ik helemaal op, maar ook tevreden. Ik weet zeker dat zij me er doorheen heeft getrokken want alles lukte! Aan dit festival heb ik trouwens ook weer twee nieuwe gigs overgehouden: BLSSD with FRNDS 10 years anniversary op 9 april 2022 en het Zomerzon Festival op 18 juni van dit jaar.”
Zen
“Of ik nog iets heb geleerd die eerste keer? Jazeker. Ik heb geleerd dat je altijd zenuwen hebt, dat dit gezonde zenuwen zijn en dat je als dj simpelweg hiermee om moet leren gaan. Bij mij vallen ze altijd na het eerste nummer en de eerste overgang weg. Dan raak ik helemaal zen en kruip in mijn eigen wereld. Dan kan ik weer lekker doen waar ik goed in ben.”
Bakermat
“Mijn dj-carrière zit in ieder geval volop in de lift. Sinds de coronabeperkingen zijn opgeheven, heb ik overal en nergens gedraaid. Natuurlijk zaten er enkele livestreams bij, in dit geval op Beats2Dance. Ik noemde al twee andere gigs van dit jaar en daarnaast stond ik op Indoor99 Rise up, Garden of Unity, Indoor99 Strictly Cold, State of Love en Library of Love. Bovendien heb ik voor de Giovanni van Bronckhorst Foundation gedraaid. Dit was extra bijzonder omdat ik op dat event met de saxofonist van Bakermat, Ben Rodenburg, heb opgetreden. Oké, in coronatijd heb ik ook nog wel op het een of andere illegale feestje gestaan.”
Carpe Diem Beats
“Tegenwoordig komt er echt van alles op mijn pad. Vanuit de ene gig volgt vaak een nieuwe. Zo werd ik na mijn set bij BLSSD with FRNDS voor Carpe Diem Beats gevraagd, op 5 november in Hilversum. Dan moet ik zelfs linea recta door naar mijn volgende gig in de Westerunie in Amsterdam. Op 17 december sta ik op een privéfeest en in februari mag ik op een groot indoor event in het midden van het land draaien. Daar sta waarschijnlijk op de line-up met onder anderen Bart Skils en Lucien Foort.”

Amsterdam Techno Records
“Ik sta inmiddels ingeschreven bij RJBookings. Daar sta ik niet tussen de minste artiesten. Verder heb ik een podcast gemaakt voor Amsterdam Techno Records. Dat was ook bijzonder omdat ik 59 tracks uit de eigen producties van Rolf van Wijngaarden van ATR kreeg toegestuurd. Hij trok me hiermee uit m’n comfortzone, want het werd een set in elkaar met acid en industriële tracks en een peak time en driving sfeer. Nogal een uitdaging omdat ik zelf vooral van dansbare techno houd en dat genre dus ook het liefste draai. Wat eigenlijk een set van een uur moest zijn, is uiteindelijk anderhalf uur geworden. Achteraf kreeg ik een prachtig compliment van Rolf. Hij zei: ‘Ik hoor jouw verhaal zelfs hierin. Het maakt dus niet uit of je nu tech house, techno of alles wat ertussen zit draait, ik hoor je nog steeds verhaal’.”
“Voor de rest ben ik bezig met produceren en het volgen van een aantal masterclasses. Volgende maand wordt mijn studiekamer verbouwd tot studio. Dan kan ik me ook daarop focussen, zodat ik mijn eigen tracks uit kan brengen.”