Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie My First Gig de Nederlandse Laurens Wijers van Mainstage Maffia. “DJ Reanimator zei letterlijk dat het apparatuur stuk mocht.”
“Mijn liefde voor muziek komt niet van vreemden. Mijn ouders luisteren graag naar muziek met een hoog Creedence Clearwater Revival-gehalte, maar ook Cliff Richard en UB40 kwamen voorbij. Ik stond zelf al op mijn tweede in de platenzaak plaatjes uit te zoeken. Mijn vader liet me dan enkele nummers horen en dan zei ik: ‘Die!’” (lacht) “Er zijn foto’s van mij toen ik nóg jonger was, anderhalf of zo, waarop ik achter de draaitafels sta. Hoe ik wist wat ik wilde horen? Dat pikte ik via de radio op.”
Disco en new wave
“Toen ik een jaar of tien was, had ik al mijn eerste eigen draaitafels. Dat waren Duals met een pitch. Dat moet zo rond 1982 zijn geweest. In die periode lag mijn voorkeur bij disco en new wave. Mijn allereerste concert was ook in die tijd. Dat was het eerste afscheidsconcert van Doe Maar.” (lacht)
“Overigens ben ik tegenwoordig een groot liefhebber van nu-disco. Ik vind het tof om dat met jaren ‘70 tot en met ’90-muziek te combineren. Dat vind ik echt geweldig. Superfunky! Een artiest die ik enorm bewonder hierin, is de Brit Michael Gray. In te toekomst vorm ik samen met MC Remsy van de Party Animals een 90’s team. Het Party Animals-verhaal laat ik aan hem over en ik richt me hierin vooral op de jaren negentig. Het leukste om te draaien, vind ik echter jaren ‘80-muziek. Na 35 jaar is house niet echt een uitdaging meer. Het is veel te makkelijk geworden. Nee, ik wil de hardcore en oldschool zeker niet afstoten, maar ook daarin is de uitdaging enigszins weg. Vroeger kon je meer op gevoel draaien. Nu maakt iedereen muziek volgens standaard templates waardoor alles hetzelfde klinkt. Gelukkig vinden we allemaal bij Mainstage Maffia alle genres leuk, van disco tot en met hardcore.

Ben Liebrand
“Hoe dan ook, ik was dus lekker met mijn Duals thuis aan de slag. Op een gegeven moment kwam de hiphop. Deze sprak me enorm aan. Daarnaast was ik een groot liefhebber van Ben Liebrand. Ik kom uit Groesbeek bij Nijmegen en Ben komt ook uit Nijmegen. Ik vond alles wat hij deed fantastisch en ik luisterde elke tune. Hij was vroeger echt mijn icoon! Wat ik mooi maar wel zonde vond, is dat hij alles aan elkaar plakte. Zo raak je telkens een paar seconden van de plaat kwijt. Dat vond ik jammer. Ik wilde de muziek op mijn eigen manier aan elkaar verbinden en hierdoor langere tracks creëren met meer ups en downs.”
“Ik had dus steeds meer behoefte aan goede muziek. In de tijd waarin ik kortstondig detailhandel studeerde, ging het bij mij daarom fout. Ik kreeg een ov-jaarkaart en mijn vrienden en ik stonden dagelijks op het station met de vraag: ‘Gaan we naar school of gaan we naar…’. Het kwam erop neer dat we altijd naar Amsterdam gingen om plaatjes te kopen, of naar Rotterdam, Groningen of Den Haag. In Nijmegen was het aanbod namelijk vrij beperkt. En zo spijbelden we steeds vaker en kwam die opleiding natuurlijk nooit af.” (lacht) “Ik weet nog wel wat mijn eerste plaat was. Toen ik heel jong was, was dat Mud met Dynamite. Mijn eerste houseplaat was Bomb The Bass van Beat Dis. En ja, die platen heb ik nog steeds en ze liggen ook nog af en toe op de draaitafel.”
Niet voor lul staan
“Thuis ging ik met al die muziek aan de slag. Ik draaide puur voor mezelf. Ik wilde het eerst goed kunnen zodat ik niet ergens voor lul zou staan. Ook zat ik in die periode, rond 1988/89, in een hiphopgroepje. Ik was een van de twee rappers en daarnaast hadden we een dj. Zo kwam ik erachter dat ik toch liever achter de draaitafels stond dan ervoor. Ik was ongeveer 18 en luisterde graag naar hiphouse. Het was tevens het begin van de house.”
“En zo komen we bij mijn eerste boeking. Dat was in 1992. Die boeking is via mijn neef Wilfried tot stand gekomen. Hij kende de eigenaar van een clubje genaamd The Basement in Nieuw-Bergen. Dat ligt een halfuurtje rijden van Groesbeek. Geregeld traden in dat clubje wel aardige artiesten op zoals Gizmo en Darkraver. Mijn neef zei tegen die eigenaar dat hij iemand kende die hen allemaal weg zou spelen. Nou, dat moest ik dan maar eens laten zien.”
Van Psychotic naar Recore
“Ik dacht: ‘Laat ik het maar proberen’. Ik pakte dus mijn Curverbakken en ging aan de slag. Nee, zenuwachtig was ik niet, dat ben ik eigenlijk nooit. Net zoals ik nooit een set van tevoren voorbereid, alleen de eerste plaat. Je ziet aan je voorganger wel hoe de vlag ervoor hangt en waar de zaal zin in heeft. Je staat er immers voor de mensen! Zij betalen je gage! Ik draaide toen overigens onder de naam Psychotic. Omdat echter zoveel dj’s een vergelijkbare naam gebruikten, heb ik deze al snel naar Recore veranderd. Deze ingeving ontstond per ongeluk toen ik een keer ‘record’ wilde intypen en per ongeluk een e in plaats van een d tikte. Ik zag ‘recore’ staan en wist: dit is het! Toen ik later opzocht wat het betekent, kwam ik erachter dat het een onderdeel uit een vliegtuig is. Dat vond ik ook wel passen.”

Teringzooi opblazen
“Bij die eerste gig waren mijn neef en verscheidene vrienden present. Eigenlijk kende ik de feestgangers in dat clubje sowieso bijna allemaal. Ik was er namelijk al vaker met mijn neef geweest. Iedereen uit die regio die house- en hardcoreminded was wist The Basement te vinden. Wij dus ook.” (lacht) “Die avond was overigens de laatste avond dat de apparatuur er stond. Ze hadden een hele nieuwe set besteld. Ik heb dus nog iets geleerd, namelijk wat ik niet moet doen om de hele teringzooi op te blazen.” (lacht) “DJ Reanimator zei letterlijk dat de apparatuur stuk mocht, en dat is hem aardig gelukt.”
“Na afloop van mijn set kreeg ik veel complimenten. Niet alleen van vrienden maar ook van Reanimator, die het van me overnam. Dit motiveerde me enorm. Ik heb van alles daarna gedaan wat op mijn pad kwam. Dat waren geen grote feesten of zo. Ik hou er niet van om mezelf naar binnen te moeten lullen. Smeekbedes zijn niet mijn ding. Je vindt me goed en wil me hebben of niet.”
Zeven dagen hardcore
“Ook organiseerde ik samen met enkele toenmalige vrienden feestjes in Boxmeer. Onder anderen onze oude MC Mast-r deed toen mee. Ook organiseerden we events tijdens de Zomerfeesten van de Vierdaagse in Nijmegen. Dat waren nog eens tijden. Zeven dagen hardcore achter elkaar.”
“In 2012 leerde ik een paar jongens uit Amersfoort kennen, Sipke en Tim. Toen ik door hun platenkoffers bladerde, zag ik letterlijk alles staan wat ik zelf in mijn bakken had. Het leken net de mijne. Dus besloten we om samen een setje te doen. Dat werd mijn eerste gig met Mainstage Maffia. Deze vond plaats op D-Energy, op Tims B-day Bash, voor 500 man in De Kelder in Amersfoort. Het werd een enorm succes. We voelden elkaar zó goed aan! Dat was voor herhaling vatbaar!”

Ieder z’n eigen ‘taak’
“Sindsdien treden we overal met z’n drieën of vieren op. Je kunt hierbij denken aan gigs op Decade, Full Moon Festival, Galaxydrome in Rusland, Thunder At en Arina’s Leuke Oldschoolfeest. MC Mast-r stapte er al snel uit en helaas is onze andere MC, Skullcrusher ook gestopt. Tim, Sipke en ik zijn de stabiele factor binnen Mainstage Maffia, hoewel we sinds een paar jaar ook Remsy in de gelederen hebben. Hij kwam eigenlijk als vervanger voor Skullcrusher binnen, maar werd al snel tot dj gebombadeerd. Ieder heeft zijn eigen ‘taak’ binnen Mainstage Maffia. Sipke en ik produceren, Tim doet alle socials, Remsy regelt de boekingen en ik maak alle mixen voor de socials en radiostations zoals Toxic Sickness Radio, waar we al een aantal jaren een maandelijkse set droppen.”
“De toekomst ziet er rooskleurig uit. We hebben al verschillende nieuwe gigs gepland staan. Over sommige kan ik nog niet te veel zeggen, maar via onze socials is onze agenda te volgen.”
Meer Laurens Wijers
Wil je op de hoogte blijven van Laurens Wijers? Volg hem dan op Facebook, Instagram en Spotify!