Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie My First Gig de Nederlandse Pieter Legel. “Ik had niet verwacht dat het zó geweldig zou zijn.”
“Bij mij thuis werd altijd muziek gedraaid toen ik opgroeide. Meestal funk en soul. En natuurlijk Top 40. Op mijn zevende maakte ik echter al een ommezwaai van populaire radiodeuntjes naar alternatieve elektronische muziek. Mijn neef Rob kocht namelijk in 1982 of ’83 zijn eerste cd-speler waardoor zijn langspeelplaten overbodig waren. Die gaf hij allemaal aan mij. Ik had zelf geen platenspeler maar heb al die platen op de pick-up van mijn ouders gedraaid.”
Kraftwerk en Art of Noise
“Het was muziek van onder anderen Kraftwerk en Art of Noise. Ik was volkomen gefascineerd door deze nieuwe klanken. Dit was echt iets nieuws! Vooral de samples die Art of Noise gebruikte, vond ik fantastisch. En zo begon ik steeds meer naar alternatieve muziek te luisteren.”
iT-cd’s
“Rond mijn twaalfde ben ik met een paar vrienden een drive-in show begonnen. Hiermee draaiden we bij jongerencentra en eens per maand hadden we een feestje bij café Het Wagenwiel in Lambertschaag. We werkten niet volgens het gebruikelijke ‘praatje-plaatje’-principe maar draaiden alle nummers gewoon achter elkaar. Dit deden we met cd-spelers en een Realistic mengpaneel. Oudere dj’s kennen dat ding nog wel.” (lacht) “Ons repertoire was voornamelijk Top 40 maar op een gegeven moment ontdekte ik de iT-cd’s. Die sloegen meteen aan.”
Geen vaste playlist
“Op mijn vijftiende of zestiende ben ik voor een non-profit organisatie genaamd Outlane events gaan organiseren in Het Wagenwiel. Ik was gek van elektronische muziek en nodigde allerlei dj’s uit om te komen draaien. Het begon met DJ Ally, die altijd de nieuwste houseplaten draaide, en ik breidde al snel uit naar RoXY- en Mazzo-dj’s. Ik koos steevast voor dj’s die originele sets neerzetten en geen vaste playlist hanteerden. Ik noem een paar namen: DJ Eva, Carlijn en Bicker/Kid Culture. We hebben met deze organisatie ook nog twee festivals genaamd Fabeltjesland georganiseerd.”
Track-selector
“In 2000 was ik er echter klaar mee. Ik werkte in een kroeg en was dus elk weekend bezet. Natuurlijk ging ik nog wel uit maar wat feesten organiseren betrof, was er een hele periode niets. Zelf draaide ik nog niet echt in die tijd. Dat gebeurde pas vanaf 2014. Wel ben ik altijd op zoek geweest naar alternatieve muziek. Ik vind mezelf echte digger, oftewel iemand die constant op zoek is naar originele muziek. Ik noem mezelf dan ook geen dj maar een ‘track-selector’.” (lacht)

Minicontroller
“Hoe ik uiteindelijk begon met draaien, is wel een grappig verhaal. De aanleiding was namelijk dat ik van energieleverancier veranderde en hierbij een bon van 175 euro voor de Mediamarkt ontving. Die bon heb ik aan een Pioneer minicontroller besteed. Hier ben ik thuis mee aan de slag gegaan en natuurlijk draaide ik ook wel eens bij vrienden thuis. Daarnaast maakte ik mixen die ik op Mixcloud zette en op Facebook promootte. Zo werd ik opgemerkt door Daan Prudon, ook bekend als Ambient Daan. Hij vroeg of ik in de kerk van Ruigoord wilde komen draaien. Nou, daar zei ik natuurlijk geen nee tegen.”
Ruigoord
“Ik kom zelf al vanaf 2005 op Ruigoord en ben meerdere malen op het magische festival Landjuweel geweest. Ik was dus goed bekend met het kunstenaarsdorp. Ik vind Ruigoord al die tijd al fantastisch en was perplex dat ik hier nu zelf mocht staan. Mijn eerste officiële gig! Dit betekende echter niet dat ik zenuwachtig was. Dat ben ik eigenlijk nooit voor een optreden. Tenminste, niet dat ik zelf weet. Ik heb wel steevast een chauffeur als ik naar een optreden moet en die moet me op weg erheen niet te veel vragen…” (lacht) “Natuurlijk heb ik mezelf wel goed voorbereid. Dat doe ik sowieso voor elk optreden. Ik zoek na de boeking uit wat voor type locatie het is en welk publiek ik kan verwachten, zodat ik een unieke playlist kan maken. Elke set die ik draai, is uniek!”
Triphopset
“Het optreden zelf ging van een leien dakje. Mijn set klonk fantastisch in de kerk. Ik draaide overigens geen dance-set maar een triphopset die avond. De flow met de crowd was te gek. Ik had niet verwacht dat het zó geweldig zou zijn. Achteraf kwamen mensen naar me toe en zeiden dat ik een soort bubbel van twee uur had gecreëerd en dat ze dat heerlijk vonden.”
Supertrots
“Ik had mijn ouders ook voor deze gig uitgenodigd. Ze waren dus van de partij en waren supertrots. Ze hebben altijd naar mijn muziek willen luisteren. Dat ging zelfs zover dat ze mij voor modeshows in hun kledingzaak de muziek lieten uitzoeken. Nee, die avond in Ruigoord was er geen meisje op wie ik indruk wilde maken, maar de muziek die ik draaide had wel met een vrouw te maken. Ik had namelijk in het verleden triphopmixjes voor deze jongedame gemaakt en die tracks kon ik nu, tijdens dit debuut, voor publiek draaien.” (lacht)
Niet één genre
“Tijdens die eerste set op Ruigoord werd ik trouwens ook opgemerkt door Robert Schaeffer van boekings- en artiestenmanagementbureau HJCKD. Een week later stond ik al bij hem op kantoor. Het bleek echter nogal lastig mij muzikaal te plaatsen omdat ik zo breed draai en dit specifieke bureau gespecialiseerd is in Detroit techno. Ik wil me echter niet aan één genre vastbinden.”
Gescout
“Via Facebook ben ik overigens ook gescout door een clubeigenaar in Slowakije. Hij luisterde naar mijn mixen en wilde me direct boeken. En zo had ik mijn eerste gig in mei 2015 op Ruigoord en kreeg ik in juli 2015 een uitnodiging om in Slowakije te draaien. Dat bleek een succes! Zo belandde ik in Bratislava waar ik in Club Uhu, Club Radost en deTanker Club draaide. Uiteindelijk kreeg ik een residency in de legendarische club Bohéma in Bratislava. Ik ben jarenlang nagenoeg elke maand op- en neergevlogen om er te draaien.”

The Ship of Fools
“Daarna heb ik onder meer in 2018 op de Techno Parade Parijs gedraaid. Dat was op een truck van een Amelandse groep jongelui die The Ship of Fools heetten. Een jaar later stond ik op het World Peace Project Berlijn. Ook heb ik in de Amsterdamse poptempel Paradiso gestaan op het event On The Bus met The Madness Crew.”
Kwaliteitsplaatjes
“Mijn smaak omvat experimentele en alternatieve elektronische muziek. Vanuit dat oogpunt heb ik lang een eigen show op Red Light Radio gehad. Ik draai daarnaast techno, melodic techno, afro beats en drum & bass. Ik ben gek tracks vol percussie. Ik zeg altijd: het belangrijkste is de beat, daarna de basslines en alles wat daarbovenop komt, is een cadeautje. Bovendien bevat elk van mijn sets een knipoog naar de jaren negentig. Er zit altijd een oude technoplaat in als ode aan dat decennium. Vaak kent het publiek die oude platen niet, maar vinden ze deze toch fantastisch. Op dit moment gaat mijn aandacht vooral uit naar re-edits: oude discotracks die opnieuw zijn uitgebracht. Sleutelwoord: kwaliteitsplaatjes.”
Eenvoudige dj
“Ik noem mezelf een eenvoudige dj. Ik schuif alleen van A naar B of 1 en 2. Zo laat ik platen altijd helemaal uitlopen. Dat kan natuurlijk alleen bij hele goede tracks. Op die manier creëer ik een bepaalde trance bij mezelf en op de dansvloer. Ik vind het vreselijk als tracks na drie minuten alweer worden weggedraaid. Net als loopjes, bah. Mijn motto is bovendien: iedere plaat moet verrassen. Ik vind het supertof om platen te draaien die niemand kent, zelfs Shazam niet.” (lacht) “Hier wil ik eigenlijk ook nog even aan toevoegen dat ik het niet eens ben met de opvatting dat je pas dj bent als je met vinyl kunt draaien. Ik vind: het gaat om wat je draait, niet hoe je draait.”
“Wat mijn plannen voor de toekomst zijn? Ja, daar zeg je wat. Sinds corona is alles natuurlijk wat rustiger maar het lijkt erop dat mijn resicendy in Bratislava weer een vervolg krijgt. De clubeigenaar is zo enthousiast! Hij roept altijd: ‘This is your club!’.” (lacht) “Dat is natuurlijk tof om te horen. Het is sowieso een fijne locatie. Het was ooit een enorme kledingwinkel, denk Zara, en dat pand is voorts gekraakt. Ook het publiek is bijzonder en loopt uiteen van kunstenaars tot miljonairs tot zwervers. Bijzonder. Ik kijk ernaar uit om er snel weer in de booth te staan!”
Meer informatie over Pieter Legel
Lees hier de Bicker/Kid Culture’s First Gig, luister de debuutset of kijk op Hearthis.at.