Bij PLOEGENDIENST werken ze (letterlijk en figuurlijk) hard door. De vierde editie van het tot in de puntjes uitgedachte concept staat al weer voor de deur. Op 1 en 2 juni wordt zelfs overgewerkt aan de Galderse Meren in Breda, want voor het eerst is het festival een weekender. Wij interviewden ploegleider Tijn Kapteijns over deze en andere nieuwe toevoegingen voor PLOEGENDIENST 2018.Â
Door Michelle Klaassen
Leuk thema, dat werken, maar hoe gaat het er eigenlijk aan toe bij de mannen van PLOEGENDIENST zelf? De dansvloer en het festivalterrein vormen onmiskenbaar hun terrein, maar op welke werkvloer worden die door het jaar heen bedacht en ontwikkeld?
Op bezoek in het hoofdkantoor van de ploeg belanden we op een ogenschijnlijk doorsnee industrieterrein aan de rand van Breda. Waar het echter bruist en bubbelt van creativiteit.
Overwerken
Na de eerste wintereditie van het festival, in december, hebben ze niet stilgezeten. De vierde editie van het festival is inmiddels in aantocht, dus het is overwerken geblazen. Letterlijk en figuurlijk, want PLOEGENDIENST Festival is dit jaar voor het eerst een weekender. En de zaterdag is twee weken voor de start van het festival al bijna uitverkocht.
Gelukkig heeft Tijn Kapteijns wel even tijd voor ons interview. Wat staat er dit jaar op de planning? “Ieder jaar zorgen we ervoor dat er een frisse wind doorheen gaat. Ook dit jaar hebben we het concept weer doorgevoerd in alle onderdelen van het festival.”
PLOEGENDIENST is geen doorsnee festival, want het thema is in allerlei aspecten doorgevoerd. Voor tickets moet je solliciteren, de dj’s draaien back to back in ploegen en de area’s heten werkvloeren. “Bij binnenkomst krijgen de festivalbezoekers weer naambordjes. Op deze manier wordt het makkelijker om iemand aan te spreken die je nog niet kent. En er staan nog veel meer leuke dingen op de planning, maar dat is nog even een verrassing.”
De kracht van PLOEGENDIENST ligt echt in de communicatie en de marketing. Tijn: “Het is anders dan underground of line-up based communiceren. Mooie mensen die om onze marketing en communicatie kunnen lachen en er een goed gevoel bij hebben, die willen we op de werkvloer hebben. Don’t take yourself too serious.”
De trailer van dit jaar was ook weer in PLOEGENDIENST-stijl, met humor en rond het eigen thema, en werd goed ontvangen door het publiek. Het ging zelfs viral.
Creativiteit
De ploegbaas legt uit dat creativiteit centraal staat bij de mannen. “En het plezier dat we hebben. Op het gebied van communicatie zijn we daar mee bezig, maar ook op de bouwplaats willen we steeds vernieuwen. Zo bedachten we vorig jaar om een Dixie in het podium te plaatsen, gewoon omdat dat kan en omdat het bij het concept past. We bedenken dingen die we zelf heel tof vinden, en dat werkt. Je moet mensen aanspreken zoals je zelf ook aangesproken wil worden. ”
Je moet mensen aan spreken zoals je zelf ook aangesproken wil worden.
De food area heet ‘De Kantine’ en de toiletten ‘De Stortplaatsen’. In De Kantine worden hiphop-hitjes gedraaid door Smèrrig, Dok 19 en De Lievelings Dj’s van je Zusje. Zo wordt het eten meer verweven met de muziek.
Volg TIOH op Facebook:
“Vorig jaar was het een groot succes, dus we hebben de area dit jaar iets groter gemaakt”, zegt Tijn. “Daarnaast lopen over de hele bouwplaats, ons festivalterrein dus, bouwvakkers rond.” Die bouwplaats wordt ondertussen steeds meer afgebouwd, met dit jaar een flinke vertaalslag naar een dorpje.
Los van de bouwplaats staat dit jaar een speciaalbier-café op zaterdag, de Zamibo, in samenwerking met een lokale bierbrouwer uit Breda. De kroeg heeft de vorm van een biervat.
Een nieuwe area op het festival is Helemaal Naar De Sollicitering. Tijn legt uit: “Het is in samenwerking met Parasahara, een collectief uit Rotterdam. Het idee van de area is anders dan anders: je verzamelt op een plek, en dan ga je 20 minuten naar binnen. Dan ga je helemaal naar de sollicitering en kom je weer naar buiten.”
Ook Trailerfest, een festival met Brabantse gezelligheid centraal, host dit jaar een area. Dat concept is weer heel anders, maar sluit toch weer aan op PLOEGENDIENST.
“De stage heet Stadsnomaden, die vertikken het natuurlijk om te werken. Op de creatieve markt rond de stage staan trailers, daar gebeuren allerlei creatieve dingen.”
Duurzaamheid
PLOEGENDIENST zit dit jaar voor de tweede keer op rij op een heel mooie locatie, de Galderse Meren in Breda. Daar zijn ze heel trots op. Om de natuur te beschermen, probeert de organisatie er zo duurzaam mogelijk mee om te gaan.
Tijn: “In De Kantine zijn alle etensbakjes biologisch afbreekbaar. We werken alleen met gft-afval in de food area.”
“We vinden het zelf heel belangrijk dat we er bewust mee bezig zijn, maar het moet niet vervelend worden voor bezoekers, en het moet ook geen greenwashing zijn. Doen alsof je duurzaam bezig bent, terwijl je dat eigenlijk niet bent. We doen het op een gezonde, uitgebalanceerde manier. Ook maken we gebruik van hardcups, daardoor is er bijna geen afval op de grond. De broekzak-asbakjes waren vorig jaar ook een groot succes, die zorgen er voor dat er minder sigaretten op de grond belanden.”
Line-up
De artiesten draaien in ploegen back to back. Tijn: “Vaak als mensen naar een festival gaan, dan gaan ze erheen voor een bepaalde line-up en nemen ze hun vrienden mee. Maar voor die vrienden is er los van de line-up niet zoveel te beleven. Juist dit is eigenlijk de grootste en meest interessante doelgroep. We organiseren nu ook dingen voor de mensen die meegaan, die willen graag verrast worden. Dat is een groep die niet zo serieus bezig met de line-up. We vinden het belangrijk dat die mensen ook een topdag hebben, maar dan door de sfeer.”
Voor de genoemde liefhebbers mag de line-up er ondertussen zeer zeker zijn. Het festival heeft veel verschillende werkvloeren, met voor ieder wat wils. Op vrijdag draaien bijvoorbeeld David Vunk en Mark du Mosch back to back op de Stadsnomaden stage. Andere namen op het werkrooster zijn De Sluwe Vos, Sandrien, Ansome, Ossian, Remco Beekwilder en Amotik.
Tickets PLOEGENDIENST
Kaartjes kopen voor PLOEGENDIENST? Dat kan hier. Wees er snel bij, de zaterdag is al bijna uitverkocht!