donderdag, maart 4, 2021
Home Features Roel Kuijpers (Novicom): kleine man, groot in online dance-promo

Roel Kuijpers (Novicom): kleine man, groot in online dance-promo

-

Van 7th Sunday in Erp tot Sunburn in India en Sensation in Dubai. Als je dance-liefhebber bent en tot de doelgroep van deze spelers hoort dan heb je – als de hoofdpersoon in dit verhaal zijn werk goed gedaan heeft – vast wel eens een advertentie van ze voorbij zien komen.

Waar je geen weet van hebt, is dat die advertenties hun weg begonnen zijn in hartje Tilburg. Daar werkt Roel Kuijpers. Een klein, timide en self made mannetje, maar een Grote Meneer in online adverteren binnen (met name) de dance-sector.

Novicom Marketing Group

Want en óf hij zijn werk goed doet. Met zijn internationale netwerk, gebundeld onder de vlag van Novicom Marketing Group, is Roel in een paar jaar tijd de halve Nederlandse dancemarkt gaan bedienen met online advertenties, plus ver daarbuiten.

- Advertisement -

Tot zijn klantenkring behoren – onder vele meer – Par-T (o.a. 7th Sunday Festival, Daydream, Festyland), SFX Entertainment / ID&T (o.a. Sensation), ALDA Events (o.a. I Am Hardwell, Amsterdam Music Festival, The Flying Dutch) en Percept (o.a. Sunburn).

7th Sunday

Par-T

Het avontuur begon in 2012 met 7th Sunday (foto) van Par-T uit Erp. Of eigenlijk met het Tilburgse telemarketingbedrijf dat hem even daarvoor naar Google had gestuurd. Daar haalde hij onder andere zwaarbevochten certificaten op het gebied van AdWords (advertenties op Google) en Analytics (data achter deze ads en content).

Een ander diploma heeft hij niet, na het vmbo maakte hij nooit meer een opleiding af. “School was nooit iets voor mij. MBO heb ik niet afgemaakt, een poging tot binnenhuis-architectuur in Rotterdam werd ‘m ook niet.”

>> Lees ook: Steeds meer festivals in koude maanden <<

Zijn echte interesse lag in de dance, via diverse baantjes struinde hij alle festivals en feesten af. Vanuit dat netwerk klopte hij bij Par-T aan. Of Roel kon helpen met online adverteren.

Bijna elke poging was in het begin raak, ik haalde vrijwel alle projecten binnen

Zijn eerste opdracht was meteen succesvol, Par-T wilde structureel samenwerken. Omdat het niet nader te noemen bedrijf zijn contract niet goed had dichtgetimmerd, kon hij zo vertrekken. Novicom was een feit.

Het eerste jaar mailde of belde hij en ging langs bij de meeste dancebedrijven in Nederland. “Bijna elke poging was raak, ik haalde vrijwel alle projecten binnen, gelukkig komen ze nu steeds vaker via via naar ons.”

200 event-campagnes in 2015

Novicom Marketing Group is dit jaar in totaal verantwoordelijk voor meer dan 200 online campagnes binnen de evenementenindustrie.

Wat hij nu precies doet? “De juiste persoon met de juiste advertentie op de juiste plek en de juiste tijd bereiken.” Een kunst op zich, zo blijkt. En waarom zouden de bedrijven, tegenwoordig met grote marketingkracht, het anders niet zelf doen?

De juiste persoon op de juiste plek en de juiste tijd bereiken

“Ik heb me dat aanvankelijk ook vaak afgevraagd, maar ik denk dat ze het zelf gewoon niet goedkoper kunnen. Sommigen hebben het wel geprobeerd, maar de mogelijkheden en technieken veranderen te snel.”

“Wij laten keer op keer in onze rapportages optimale resultaten zien. Door onze strategie verkopen evenement-organisatoren simpelweg véél meer tickets.”

Roel Kuijpers

Google

Hij maakt nog steeds gebruik van sommige technieken die hij bij Google, leerde. “Fijne kneepjes”, meer wil hij er niet over kwijt.

“Iedereen kan tegenwoordig targeten op een specifieke locatie, leeftijd en een relevant publiek, maar er is zoveel mogelijk. Een kleine aanpassing in de instellingen maakt een groot verschil in resultaat.”

Het draait allemaal om het testen, het meten, de data en het combineren daarvan. Big Data heet dat sinds een paar jaar, vanwege de vele informatiestromen én wat je er allemaal mee kunt.

Monitoren

Wanneer Novicom Marketing Group daadwerkelijk online advertenties inzet en pusht, wordt er live gemonitord. Een ander surplus.

“Dan kan het allerlei richtingen op gaan. Je ziet vaak na een paar uur al wat werkt en wat niet. Gaat een bepaalde doelgroep of een specifiek device, copy of visual heel goed, dan zetten we daar meer budget op. Zelfs dagen van de week, tijden en de netwerkverbinding kunnen het verschil maken.”

Natuurlijk, de basis moet goed zijn: het product. Een leuk advertentiebudget is ook handig.

“Ik moet goed materiaal tot mijn beschikking hebben. Artwork bijvoorbeeld. Want vanaf daar komen wij in actie, en gaan wij dat materiaal zo effectief mogelijk in de etalages zetten. Als de locatie, datum, line-up, website en het artwork niet goed is dan hebben wij een zware taak.”

Novicom Middle East

Novicom Middle East

Roel werkt met aparte teams in andere landen/werelddelen, met eigen taken en verantwoordelijkheden. Mede daardoor de naam Novicom Marketing Group.

“Ik heb helaas geen tijd om continu al deze mensen te managen, zo hebben we sinds kort bijvoorbeeld een team van 3 personen in Dubai, die zijn verantwoordelijk voor Novicom Middle East. Momenteel zijn we in gesprek om ook een team in Amerika en Azië samen te stellen.”

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Architect en Huisbaas. Schrijft sinds 2002 professioneel over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde zo vele groten en kleinen der aarde. Zijn boekdebuut 'Dutch Dance' (2013) werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg een internationale opvolger (2018). Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome. Hij doceert over de dance-industrie op Fontys ACI.

Gerelateerd

DGTL 2021 kondigt volledige line-up aan: o.a. Camelphat, Love Minus Zero en Villalobos naar NDSM in september

In 2021 keert DGTL terug in Amsterdam. Deze editie van het evenement vindt plaats op 11 en 12 september...

Lucky few warmen op voor eerste keer dansen sinds een jaar: Ook TIOH is bij Back To Live in Ziggo!

Allemaal hebben we steeds meer zin om weer ongegeneerd los te gaan op een feest of festival. Voor sommige...