maandag, januari 18, 2021
Home Features SERIE RAVECULTUUR #3: Het coronavirus en de morele dilemma’s rond raves

SERIE RAVECULTUUR #3: Het coronavirus en de morele dilemma’s rond raves

-

De rave is terug van nooit weggeweest. En wordt publiekelijk verguisd zoals in de begintijd. Nu feesten en festivals vanwege de coronapandemie niet mogen doorgaan en clubs zijn gesloten, trekken partypeople opnieuw naar bossen, velden en viaducten. Om samen te dansen, drinken en drugs te gebruiken tijdens illegale feesten. TIOH’s gastredacteur Jetske van Velsen dook voor een driedelige serie in de ravecultuur en sprak verscheidene organisatoren en professionals binnen de dance-industrie. In deel 3: Het coronavirus en de morele dilemma’s rond raves. “Ik zie niet de meerwaarde van rebelsheid als het gaat om de volksgezondheid.”

Tekst: Jetske van Velsen
Hoofdfoto: Alexander Popov/Unsplash

Een 2 dagen durende rave met 2500 man in een loods in Bretagne, Frankrijk. Een illegaal feest in een bunker aan de rand van Arnhem (waar volgens de politie makkelijk doden hadden kunnen vallen). Zo’n 150 man in een verlaten fabriekspand in Hoofddorp.

- Advertisement -

Een bloemlezing slechts uit de afgelopen jaarwisseling. Waarbij maar weer eens bleek dat het bloed voor veel ravers kruipt waar het niet gaan kan. Corona of geen corona.

Al sinds de eerste lockdowns in maart 2020 zijn steeds mensen illegaal aan het dansen. Zo lijken we 30 jaar teruggeworpen te zijn in de tijd, toen de rave het toneel betrad (zie hier deel 1, over de historie van de ravecultuur). Ook nu negeren zowel jonge als oude partyliefhebbers wereldwijd de overheidsregels, opgelegd om de verspreiding van het coronavirus te stoppen.

Ondanks de eenheid die gecreëerd wordt door de strenge maatregelen zijn de meningen sterk verdeeld over het morele dilemma rondom de illegale rave. This Is Our House sprak met meerdere organisatoren en professionals binnen de dance-industrie. En vroeg hun naar hun kijk op illegale raves tijdens een pandemie. We stellen ze eerst even voor:

Thuisparty-organisator T.

Normaal gaat T. elke zomer veel naar feestjes en festivals. Toen die in maart wegvielen is hij samen met vrienden huisfeesten gaan geven voor ongeveer 30 man per keer. In de zomer hielden ze om de 3 weken een feest in de tuin. Met de komst van kouder weer verplaatste het zich naar binnen.

Capsule

Aron Friedman (zie ook deel 1 en 2 van onze serie over ravecultuur, over de historie en de organisatie) speelt al 2 decennia een actieve rol in de Nederlandse elektronische muziekscene als artiest, promotor, copywriter en journalist. Daarnaast organiseert hij ook onder de vlag van het platenlabel annex raveplatform Capsule al sinds 2016 ilegale raves. Maar sinds corona zijn ze hier voorlopig mee gestopt. 

Capsule

The School of House

Jan Maarten Hartong (zie ook deel 1) is oprichter van The School of House, het Amsterdamse educatieve platform voor elektronische muziek en dancecultuur. Daarnaast is hij actief als dj JAMA. Hij kent vele ins en outs van de dance-industrie, waaronder ook illegale raves.

The Orchestra

Het audiovisuele collectief The Orchestra (zie ook deel 2) begon 2 jaar geleden met het organiseren van legale feesten om de kleine scene in Eindhoven te verrijken. Gedurende Covid zijn ze naast tentoonstellingen en installaties ook begonnen met de organisatie van raves, waarbij ze extra aandacht besteden aan de coronamaatregelen, via het uitdelen van mondkapjes en desinfectiemiddelen. Door de enorme stijging van het aantal besmettingen zijn ze voorlopig gestopt met het organiseren van deze feesten. Wanneer het aantal coronagevallen onder de 1000 komt, zullen ze de organisatie weer oppakken.

Rave

Boskabouter

Samen met een paar vrienden heeft Boskabouter (zie ook deel 2) voor corona meerdere illegale feesten georganiseerd. Hij vindt het leuk voor wat het was, maar de feesten gaven veel limitaties en de doelen lagen verder dan de bosfeesten. Daarom zijn ze gestopt met de organisatie van illegale feesten en willen zich na de pandemie vooral richten op de organisatie van legale feesten. 

Waldo in het Bos

Waldo in het bos (zie ook deel 2) zag door het wegvallen van festivals en clubs de kans om zelf een illegale rave op te zetten deze zomer. Helaas was de locatie na twee en een half uur al doorgelekt aan de politie, waardoor ze weer mochten inpakken. “We hebben wel plannen voor een tweede editie, maar we willen nog even afwachten, omdat het optreden strenger is geworden en het lastig is om in de winter een locatie te vinden.”

So Watt

Al bijna 3 jaar organiseert soundsystem So Watt (zie ook deel 2) illegale techno- en early terror-feesten. Met een muur van op elkaar gestapelde boxen organiseren ze feesten in Nederland, België en Frankrijk. Hoewel ze voor de pandemie ieder weekend, van vrijdag- tot zondagavond, raves organiseerden doen ze het nu toch rustiger aan, omdat de grenzen halfdicht zijn en de poltie strenger optreedt.

Soundsystem Ravecultuur

Rave gedreven door biologie

Ondanks de lockdown, de pas op de plaats onder rave-collectieven en de hoge boetes voor zowel bezoekers als organisatoren is het aantal illegale feesten de afgelopen tijd niet gedaald. Volgens de Volkskrant noteerde de politie in het eerste weekend van december 39 illegale party’s, de weekends erna ruim 60 en in het kerstweekend 33.

De rave is al maanden het middelpunt van discussies en ergernissen. Vanwege geluidsoverlast, vernielingen en geweld tegenover de politie, maar op de eerste plaats omdat de feesten een gevaar vormen voor de volksgezondheid. Zeker in het griepseizoen.

Ik hoef niet tegen het establishment in te gaan als zij het opnemen voor onze gezondheid

Volgens Jan Maarten van The School Of House feesten jongeren in tijde van corona omdat ze vanuit de biologie bijna gedreven worden om te dansen en elkaar te ontmoeten. “Het is ook iets wat de jeugd doet; je verzetten tegen de regels en het leven vieren zoals jij denkt dat dat moet. Daarentegen gaat in deze tijd gezondheid wel echt voor.”

Aron (Capsule) heeft ditzelfde gevoel. “De ravescene is gebouwd op het idee dat je een beetje tegendraads en rebels bent, maar ik zie niet de meerwaarde van rebelsheid als het gaat om de volksgezondheid. Dat gaat me een beetje te ver. Ik hoef niet tegen het establishment in te gaan als het establishment het opneemt voor onze gezondheid.”


Voordat je verder leest…

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 1_Support-This-Is-Our-House.png
Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Steun ons daarom, zodat we mooie dingen voor je kunnen blijven maken. Check hier hoe dat kan. Je kunt ons ook indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!

Een veelgehoord argument onder bezoekers van raves is dat jongeren de saamhorigheid en het sociale aspect van feestjes missen. “We hebben een zomer vol festivals moeten missen. En nu de horeca dicht is kunnen we nergens heen”, aldus een student die anoniem wil blijven. Veel jongeren, maar ook ouderen, zijn er dus wel klaar mee en willen hun zinnen verzetten. 

Het kamp van regel-volgers is juist dáár weer klaar mee. Feestgangers worden hier bestempeld als asociaal en onverantwoord. Hun samenkomsten zijn, zeker omdat vaak drank en drugs in het spel zijn, potentiële besmettingshaarden en hebben een direct verband tussen de vollopende ziekenhuizen. Daarbovenop worden coronafeesten ook veel gekoppeld aan vandalisme en agressie tegenover handhaving. 

Dit komt mede doordat er een nieuwe groep organisatoren en bezoekers in contact is gekomen met de illegale scene vanwege de groeiende vraag naar feesten tijdens corona. Deze nieuwe generatie ravers is niet bekend met de waarden van de ravescene. Hierdoor zijn de feesten minder veilig en worden locaties niet netjes achtergelaten, terwijl dat volgens So Watt de belangrijkste regel is van het organiseren van deze feesten (zie ook deel 2). “Echter, is dit niet het geval voor alle nieuwe organisators en worden de wetten van de ravescene vaak nog wel gewaarborgd.”

Huisfeesten

Daarnaast is er ook een opvallende stijging in het aantal kleine feestjes in de privésfeer. T. organiseert regelmatig huisfeesten en zegt dat het besef van de veiligheidsmaatregelen er wel is, maar dat mensen toch naast elkaar gaan staan en praten. Waarbij er geen anderhalve meter afstand tot elkaar wordt bewaard.

“Het is niet dat mensen er geen rekening mee willen houden, want iedereen is zich er wel bewust van. Maar dit is voor ons de middenweg. We gaan immers niet naar een feest met 1000 man. Daarnaast gaan we toch al veel met elkaar om, we zien elkaar al regelmatig en op onze feesten komen niet veel nieuwe contacten.”

Boskabouter vindt huisfeesten losstaan van free party’s, omdat het je eigen huis is met je eigen regels. De mensen die daarheen gaan komen op eigen risico. “Toch vind ik het ook wel onverantwoordelijk nog steeds, want wanneer je regelmatig naar huisfeesten gaat riskeer je nog steeds veel.”

The Orchestra vindt free party’s daarentegen veel veiliger dan huisfeesten. “We leren steeds meer over Covid en de overdracht gebeurt in binnenruimtes met slechte ventilatie. Wanneer je samen naar een huisfeest gaat en 20 mensen opgekropt in een kleine studentenflat zitten, lopen ze veel meer risico dan wanneer ze een mondmasker krijgen, hun handen kunnen desinfecteren en buiten op afstand kunnen dansen. Het gaat hierbij echt over schadebeperking, aangezien mensen toch zullen samenkomen.”

Wie is verantwoordelijk?

In de tijd dat The Orchestra de raves organiseerde, afgelopen zomer, had de organisatie het gevoel dat zij zich verantwoordelijker voelde dan bepaalde kroegen. “Buiten staan daar allemaal dronken mensen die de regels niet naleven, in een smal straatje, zonder mondmasker of desinfectie. Op onze raves droegen afgelopen zomer veel meer mensen gezichtsmaskers dan er toentertijd op straat werd gedragen. Daarnaast zijn de alternatieven op deze feesten het samenkomen in huiskamers met slechte tot geen ventilatie”

Veel organisatoren vinden het de verantwoordelijkheid van de bezoeker wanneer zij illegale raves bezoeken gedurende een pandemie. Volgens Waldo in het Bos kun je wel voorspellen hoe het eraan toe zal gaan. “Als we gaan stoppen vanwege corona kunnen we over 2 jaar pas weer feesten geven.”

Jan Maarten vindt de organisatoren daarentegen even verantwoordelijk als een bezoeker. “De organisatoren zijn in principe de initiators, dus als zij risico’s nemen is dat in deze coronaperiode onverantwoord en moeten zij daarvoor de consequenties dragen. De verantwoordelijkheid ligt dan ook logischerwijs bij de organisatie, ongeacht een pandemie. Dat is niet anders dan een podium dat niet goed gebouwd wordt, omdat er te weinig geld aan uitgegeven wordt, of te weinig visitatie aan de deur, waardoor er mensen binnen komen met kwade bedoelingen.”

>> Zie ook: Dit worden de eerste test-evenementen

Kun je veilig naar een rave als corona rondwaart?

Het gros van de geïnterviewden denkt dat het niet mogelijk is om veilig te feesten als corona rondwaart. Boskabouter: “Het publiek wat deze free party’s aantrekt is niet altijd even meewerkend. En er is niemand op deze feesten met de autoriteit om daar wat van te zeggen. Het is gewoon heel moeilijk te reguleren.”

Waldo in het Bos is afgelopen zomer echter naar een illegale rave in Berlijn geweest waar iedereen mondkapjes droeg. Hij denkt dat het wel mogelijk is om veilig te feesten. “Er werd gezegd dat je 1,5 meter afstand moest houden en dat lukte enigszins ook wel, maar ze begrepen het ook wanneer dit niet altijd mogelijk was. Daarnaast liep er constant iemand van de bewaking rond die alles in de gaten hield en of iedereen z’n mondkapje op had.”

Jan Maarten denkt dat je de beste kans maakt wanneer het event buiten is en er afstand wordt gehouden. “Daarentegen kan je je afvragen of het ethisch verantwoord is wanneer er mensen in ziekenhuizen sterven en er een enorme druk is op de gezondheidszorg. Ik denk dat dat nu gewoon niet het geval is.”

So Watt vindt dat het wel aan de bezoeker ligt. “Als je 70 bent kun je beter niet naar zo’n feest gaan, maar voor mijzelf en mijn leeftijdsgroep acht ik het niet uitzonderlijk gevaarlijk. Ik houd er wel rekening mee dat ik niet naar mijn oma ga wanneer ik heb gefeest. Nochtans ga ik er niet vanuit dat het heel gevaarlijk kan zijn voor de mensen die onze raves bezoeken.”

Aron: “Het is niet mogelijk om een leuke rave te organiseren waarbij je steeds die anderhalve meter in acht neemt. Dat staat haaks op wat het eigenlijk zou moeten zijn. Een dansvloer is iets wat mensen bij elkaar brengt en als je daar tussen iedereen anderhalve moet behouden is die sfeer er niet. Dat is ook waarom we nog geen formule hebben gevonden waarbij we dachten: dit werkt.”

Mogelijkheid tot verbetering

The Orchestra heeft het gevoel dat door middel van de maatregelen en het sluiten van samenkomst-plekken de culturele gemeenschap het zwijgen wordt opgelegd. Hierdoor krijgen mensen niet de kans om sociale behoeftes te vervullen.

“De regering mist nu nog manieren om de gemeenschap op een veilige manier in leven te houden. Dit is mogelijk met tentoonstellingen, maar ook met zo veilig mogelijke buitenevenementen. Naar mijn idee zijn de regels die ze nu hebben onevenredig en te afhankelijk van de branche waarin je je bevindt. Nachtclubs met goede ventilatie zijn gesloten en krijgen niet eens de kans om te kijken hoe het veilig kan. Daardoor zullen mensen het heft in eigen hand blijven nemen. En wordt vermoedelijk niet veel rekening gehouden met de maatregelen en veiligheid.”

Het is in Nederland normaal gesproken heel goed geregeld, omdat er tot in den treuren regelgeving wordt opgelegd door het kabinet, aldus Jan Maarten. “Dan is het wel raar dat gedurende deze pandemie de regering niet meer betrokken is met zo’n grote industrie die bijna omvalt.”

“Wanneer het goed gaat worden ze hier heel blij van en lopen ze heel erg te pronken met onder andere ADE en de gehele dance-industrie. Maar die moet vervolgens wel op eigen houtje alle klappen opvangen. Blijf dan in gesprek en kijk vooruit. Vanuit de industrie komen heel veel ideeën voor concepten van de toekomst, maar daar wordt mondjesmaat naar geluisterd. Dat is wel echt iets waar verbetering in moet komen.”


Serie Ravecultuur

Dit was het derde en laatste deel van onze serie over de rave en de bijhorende cultuur. Alle afleveringen zijn hier terug te vinden.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Redactiehttp://tioh.nl/
Redactie-account van TIOH, gebruikt voor algemene items of incidentele gastbijdragen. De naam van de schrijver vind je dan bovenaan het artikel.

Gerelateerd

Dance & Drugs: (Onder) invloed in coronatijd

Drugs en onze roemrijke dancecultuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar hoe vergaat het de gebruiker in een tijd...

Interview: Shane Codd scoort een hit in Europa met zijn debuutsingle

De Ierse Shane Codd is kortelings doorgebroken met zijn debuutsingle Get Out My Head. Dit nummer behoort tot de...