Het Nederlandse Spinnin’ Records is het grootste dancelabel ter wereld. Zaterdagavond heeft het zijn eigen festival in het Klokgebouw in Eindhoven. Spinnin’ Sessions is een avond met de eigen groeibriljanten van nu, zoals Ummet Ozcan, Jay Hardway, La Fuente, Sam Feldt en Mr. Belt & Wezol. Interview met Spinnin’-baas Eelko van Kooten.
Ruim 1000Â demo’s krijgt Eelko van Kooten van Spinnin’ Records wekelijks in zijn mailbox. Een speciaal team beluistert ze allemaal, want je weet maar nooit of er een nieuwe Armin of Hardwell tussen zit.
Zaterdagavond komt een aantal van die ‘nieuwe’ talenten samen in het Klokgebouw, tijdens Spinnin’ Sessions.
Debuut op Ultra Music Festival
“We zijn er een paar jaar geleden begonnen in Miami, in Nikki Beach Club. Als een pre-party van Ultra Music Festival. Dat was een mooie gelegenheid om onze eigen dj’s te presenteren”, zegt Van Kooten.
“We deden dat al langer in het gelijknamige radioprogramma. De eerste grotere Spinnin’ Sessions was onlangs in oktober tijdens het Amsterdam Dance Event. En nu staan we dus voor het eerst in Eindhoven.”
Wij willen op ons terrein ook baanbrekend zijn
Eelko van Kooten is een zoon van Willem van Kooten, die onder het alias Joost den Draaijer in de jaren ’60Â furore maakte als Veronica-dj en bedenker van de Nederlandse Top 40.
“Mijn vader heeft destijds grenzen verlegd in radioland. Wij willen op ons terrein ook baanbrekend zijn.”
Online centraal
Spinnin’ Records spint garen bij het wereldwijde succes dat de Nederlandse dj’s de afgelopen jaren boekten. De grote omslag kwam in 2008, toen de fysieke distributie van vinyl-platen en cd’s wegviel en het internet met downloads het enige overgebleven distributiekanaal was.
De voornaamste inkomsten haalt Spinnin’ Records nu uit advertenties (YouTube), downloads via iTunes en Beatport en streamingdiensten zoals Spotify en Apple Music.
De muziek zal uiteindelijk gratis verkrijgbaar zijn
Van Kooten: “De muziek zal uiteindelijk gratis verkrijgbaar zijn. Adverteerders zorgen voor onze inkomsten. Grote merken hebben de dance-industrie inmiddels ontdekt.”
Alle demo’s die ze krijgen toegestuurd van zolderkamerproducers worden serieus genomen door Van Kooten en zijn team.
Nieuw geluid
“We zijn continu op zoek naar hippe, coole muziek. Een nieuw geluid, een nieuwe trend. In 2012 en 2013 was het de progressive house die de boventoon voerde. Prima voor de festivals, maar wat minder voor de radio.”
“Nu is daar de commerciële deep house bijgekomen, met dj’s als Oliver Heldens, Mr. Belt & Wezol en Sam Feldt. En die muziek doet het veel beter op de radio.”
Naast de progressieve house is nu de deep house populair
“De dance gaat dus eigenlijk twee richtingen op. Maar wat volgend jaar de trend is kan niemand ons zeggen.”
Spinnin’ Records ziet social media als hét medium om de doelgroep tussen 14 en 24 jaar te bereiken. Het bedrijf heeft voor elk social media-kanaal zoals Twitter, YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat een gespecialiseerde medewerker in dienst.
YouTube: ruim 6 miljard views
“Onze doelgroep zit de hele dag op social media. Dáár bereik je ze dus het snelste en het beste.”
Geen enkele platenmaatschappij ter wereld heeft zoveel volgers, views of abonnees als Spinnin’ Records. Op Facebook heeft Spinnin’ bijna 6 miljoen likes, op You Tube bijna 12 miljoen abonnees en 6,6 miljard (!) views.
Rock The House #3: podcast La Fuente by Our House on Mixcloud
Op Spinnin’ Sessions staat zaterdagavond een aantal bekende en minder bekende dj’s. “Ummet Ozcan, Jay Hardway, Firebeatz en Quintino zijn al behoorlijk bekend. Maar talenten als Curbi, Vinai, Sam Feldt en Mr. Belt & Wezol komen er ook aan”, zegt Van Kooten.
Voor de couleur locale zorgt zaterdagavond de Eindhovense dj La Fuente, die ook bij Spinnin’ Records onder contract staat. “We hadden speciaal voor Eindhoven ook graag Showtek aan de line-up toegevoegd, maar die hadden helaas al een andere boeking staan.”