Techno + Eindhoven = Miss Djax. En dat is al sinds 1989 zo, toen Saskia Slegers als Miss Djax de wondere wereld van de techno binnen denderde. Met haar net uitgebrachte album ‘Flight 303’ raast de ‘technoqueen’, verknocht aan vinyl en de TB303, nog altijd in volle vaart door.
In januari bracht je het album ‘Flight 303’ uit. Daarvoor leek het even stiller te zijn rond Miss Djax. Hoe kwam dat?
“Ik wilde eigenlijk in 2014 een nieuw album uitbrengen omdat in dat jaar Djax Records 25 jaar bestond. Toen heb ik echter besloten om een 12-inch met 4 old school acid tracks uit te brengen (‘From Within’) en nog wat langer aan het album door te werken. In september 2015 was het album klaar, maar vinylperserijen hebben momenteel een levertijd van 4 maanden. Daarom was de release van het album in 2016.”
Je beschrijft je nieuwe album als een mix van je muzikale verleden met de muziek van nu. Specificeer dat eens?
“Ik ben nog steeds erg old school wat mijn producties en dj-sets betreft. De sound van de jaren ’90 blijft mijn favoriete sound. Ondanks dat ik nu ook met Ableton produceer, gebruik ik nog veel hardware synths in mijn tracks. De tracks op mijn nieuwe album bevatten invloeden van toen en nu. Ik hou er niet van om in een hokje gestopt te worden. Muziek is een creatie die uit het hart komt en ik wil gewoon maken en uitbrengen waar ik zin in heb. Dat is ook altijd de filosofie van mijn label geweest. Als ik de muziek lekker vind, als ik het voel, dan breng ik het uit. Het maakt me niet uit wie de artiest is, bekend of onbekend, of wat voor stijl anderen erop plakken.”
Acid is de ultieme rave ervaring, gewoon keihard trippen zonder drugs
De TB303 is altijd een magisch apparaat voor jou geweest. Kunnen we dit album zien als een soort worship naar de TB303?
“Haha, ik denk dat het TB303-logo dat ik op mijn arm heb getatoeëerd al de ultieme worship is. Maar de TB303 en al die andere scheurbakken waar acid-achtige geluiden uit komen, zullen mijn favoriete synths blijven. Voor mij is acid nog steeds de ultieme rave ervaring. Gewoon keihard trippen zonder drugs. Uiteraard bevat ‘Flight 303’ weer veel van die scheurende sounds.”
Je album kwam ook uit in een gelimiteerde set dubbel-vinyl, met de hand genummerde exemplaren inclusief een comic. Nu vinyl weer steeds populairder wordt, moet dat een gouden zet zijn geweest of niet?
“Nee hoor, de media doen net alsof vinyl ineens weer mega aantallen verkoopt. Maar dat is helemaal niet zo. De aantallen komen van de grote popbands waarvan de oude releases weer opnieuw geperst worden op vinyl. Dát is wat vooral verkoopt. En dan heb je nog de nieuwe dj’s die het ineens leuk en hip vinden om vinyl te kopen en ermee te draaien. Maar zij kopen vooral tweedehands platen. De oplage van ‘Flight 303’ is klein, om precies te zijn 303 stuks. Dat vinyl nu weer hip is zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Voor mij is het nooit weggeweest, alleen de oplages zijn helaas erg klein geworden, de kosten worden hoger en de levertijd langer. Dat is wel balen.”
Voor mij is vinyl nooit weggeweest
Het album komt dus ook samen met een comic van Alan Oldham, waar je in het verleden ook al mee samen werkte. Wat bracht je op het idee om weer voor een comic te gaan?
“Dit is de vijfde comic die Alan Oldham voor mij getekend heeft. Ik werk al sinds 1991 met hem. Zijn artwork is karakteristiek voor Djax Records. Deze comic heb ik in 2013 laten maken voor het 25-jarig bestaan van het label. Eigenlijk had die comic dus al in 2014 moeten uitkomen. Ik wilde het echter niet bij een 12-inch verpakken dus is het blijven liggen tot ik klaar was met het album.”
Welke reacties heb je gekregen op het hele totaalpakket van het album en de comic?
“Mijn fans zijn echt superblij. Ik heb een zeer trouwe old school fanbase, vooral uit Duitsland. Die fans verzamelen alles van mijn label. De eerste 50 exemplaren heb ik ook nog voorzien van mijn handtekening, dus die zijn echt speciaal. De hele oplage heb ik met de hand genummerd. Ik heb ook alles zelf ingepakt en de comics erbij gedaan. Het voelde lekker om weer ouderwets met een fysiek product bezig te zijn. Ik sta ook open voor suggesties van mijn fans. Zo zijn op verzoek 50 cd’s van ‘Flight 303’ gemaakt, uiteraard met comic en allemaal genummerd. Ik had er namelijk niet bij stilgestaan dat sommige mensen nog steeds graag cd’s hebben.”
Hoe zit het eigenlijk met draaien? Jij zweert bij vinyl, maar tegenwoordig hebben usb-sticks de overhand. Heb jij die omslag ook gemaakt of blijf je zoveel mogelijk draaien met vinyl?
“Ik draai inderdaad nog steeds met vinyl. Eigenlijk durf ik het niet te zeggen, maar ik heb nog nooit met cd’s gedraaid. Vorig jaar kreeg ik voor mijn verjaardag 2 Pioneer cd-spelers. Die hebben 6 maanden onaangeraakt thuis gestaan. Toen heb ik ze maar verkocht. Wel doe ik digitale sets. Dat zijn livesets met speciale versies van mijn eigen tracks en onuitgebracht, eigen materiaal. Die sets doe ik met een laptop met Ableton, een controller en wat hardware synths zoals de TB303. Momenteel krijg ik steeds meer aanvragen voor old school vinyl sets. Dat bevalt me wel. Laatst weer eentje uit Praag. Ze vroegen specifiek of ik met draaitafels en techno vinyl uit de periode 1995-2005 kon draaien. Geen probleem!”
“Ik merk alleen wel dat het jarenlang zonder oordoppen draaien en het sjouwen met zware platenkoffers zijn tol begint te eisen. Ik heb mezelf dan ook voorgenomen om nieuwe oordoppen aan te laten meten. Thuis ligt al 20 jaar een set aangemeten oordoppen, maar die heb ik nooit gebruikt. Ik vind die dingen zo ellendig zitten, maar ik moet er echt aan geloven. Mijn vriendin was laatst in de muziekkamer aan het zingen met de microfoon en ze klaagde over een hoge piep in het geluid. Ik hoorde die piep dus niet. Daar ben ik écht van geschrokken. Dus voortaan oordoppen en een trolley voor mijn platentas.”
We kunnen je eigenlijk niet meer zo heel vaak zien in hometown Eindhoven. Is de basis voor hardtechno of acid in deze regio niet groot genoeg denk je?
“Hardtechno sets doe ik eigenlijk nog maar zelden, ik draai momenteel vooral classic acid sets, maar in mei draai ik in de hardtechno area op Area51, een nieuw festival in Rosmalen. Voor acid is sowieso altijd een basis in Eindhoven. Zo draai ik met Koningsdag een acid vinyl set op de classic stage van Supersized Kingsday Festival op Aquabest.”
Hoe gaat het met Djax Records?
“Ik breng niet veel meer uit op Djax Records, vooral mijn eigen releases en af en toe een release van iemand anders. Ik vind er namelijk niet veel aan om een digitale platenmaatschappij te runnen. En zoals ik al aangaf inspireren de lage oplages, hoge kosten en lange levertijd ook niet om veel en vaak vinyl uit te brengen. In mei breng ik een nieuwe 12-inch van Oliver Kucera op Djax Up Beats uit. Vier dikke old school techno ‘stompers’, die wil ik echt op vinyl vereeuwigen. Wie weet breng ik daarna weer wat vaker van andere artiesten uit.”