maandag, augustus 2, 2021
HomeFeaturesDe grote terugblik op ADE 2020: Bleef het geel-zwarte monster digitaal op...

De grote terugblik op ADE 2020: Bleef het geel-zwarte monster digitaal op de been?

-

Amsterdam Dance Event 2020 zit erop. In onze hoofdstad hadden ze zich de 25e editie vooraf anders voorgesteld, maar door corona vond ADE dit jaar volledig digitaal plaats. Wat bleef er op een beeldscherm overeind van ’s werelds grootste dance-gathering? TIOH’s Stef Appelhof, Mark van Bergen en Mandy van der Donk dompelden zich 5 dagen lang onder in ADE 2020 en blikken terug aan de hand van evenveel topics. Wat waren highlights op het gebied van conferentie, netwerken, tech, muziek en randprogramma?

door Stef Appelhof, Mark van Bergen en Mandy van der Donk

Geen dampende dansvloeren, geen netwerkende gear-freaks op ADE 2020. Geen verrassende pop-ups, net zomin als zwart-gele banieren langs de grachten. De jubileum-editie (25) van ’s werelds grootste danceconferentie annex clubfestival vond geheel online plaats.

- Advertisement -

Dat was slikken, ook voor ons. Sommigen van het TIOH-team komen al ruim 10 jaar op ADE. Een heilige week, waarin het dag en nacht feest is. Per fiets crossten we bij daglicht de hele stad door voor meetings, panels en borrels. Om ons daarna in het hart van onze mooie scene te storten: de vele clubs, feesten en festivals met hun vaak verrukkelijke line-ups.

Geen kater

We missen zelfs de kater die je na een zo’n etmaal al keihard achtervolgt. Doorhalen is er niet bij nu.

Dus is de vraag die zich dit jaar opdrong: wat blijft er achter je schermpje over van ADE? Kan het geel-zwarte monster ook digitaal, zoals de nieuwe ADE-bazen beoogden, toeslaan in volle glorie? Qua bereik was ADE 2020 in ieder geval een groot succes, zoals reeds te verwachten viel door het wegvallen van fysieke en reisbeperkingen. Er keken ‘miljoenen mensen’ naar het programma, aldus ADE in een persbericht.

Maar hoe zat het programma in elkaar, en wat was de kwaliteit in het digitale format? We maken de balans op binnen 5 pijlers van ADE: conferentie, netwerken, tech, muziek en randprogramma.

>> Zie ook – Reconstructie: Hoe ADE in 25 jaar ’s werelds grootste dance-gathering werd

ADE

1. Conferentie

Qua conferentie zit de 25e, digitale editie prima in elkaar, ontdekken we op woensdag al snel. Omdat we zowel ADE PRO (betaald, voor business to business) als ADE Online (gratis, voor alle liefhebbers) volgen, ontstaat al snel… ADE FOMO. Een bekende ziekte onder frequente bezoekers, die zich het liefst in vijven zouden willen delen om al het moois bij te kunnen wonen.

En het goede van deze digitale editie is: dat kan ook! De conferentie wordt weliswaar lineair uitgezonden, met hier en daar doublures, maar alles is on demand terug te kijken. Een groot voordeel ten opzichte van het fysieke ADE.

Het coronamonster was uiteraard ook alom vertegenwoordigd. ADE 2020 gaf je een mooie overview van welke partijen/landen op welke manier omgaan met de COVID-crisis. Nederland zit er momenteel diep in, maar het allereerste PRO-panel bood meteen hoop. Daarin werd Fieldlab Evenementen gepresenteerd, een breed platform van betrokkenen (ook overheid!), dat in de lente van 2021 events terug op de kalender wil in ons land.

In China zullen ze daar alleen maar hard om lachen. Het land wás de laatste jaren al de belangrijkste opkomende markt in de dancebranche. Maar nu, als wereldkampioen corona-bestrijden, wordt China alsmaar relevanter. Clubs zijn er al weer ‘gewoon’ aan het draaien en technologische alternatieven als streams en AR/VR (mét verdienmodellen) zijn er veel gangbaarder en verder ontwikkeld. Waardoor China wel eens met een grote voorsprong uit deze mondiale EDM/coronacrisis kan komen.

2. Netwerken

Als feesten zich het meeste laten missen, dan is netwerken toch second best/worst. Natuurlijk kan er niets op tegen een biertje drinken met een andere ‘delegate’ (conferentiebezoeker) aan de gracht. Maar we hadden eerlijk gezegd wel wat meer alternatieven van ADE verwacht, deze digitale editie. Zeker omdat er zoveel alternatieve mogelijkheden zijn (chatrooms, demodrops, Q&A’s met kijkers).

Een delegates-database was er altijd al op de website, daar is nu alleen een chat aan toegevoegd. Geen groepen/threads om de conversatie en het connecten wat meer te sturen, waardoor je snel afhaakt (ook omdat dit deel van de site erg traag laadt). Aan de PRO-panels is ook een chatvenster toegevoegd, maar vragen en opmerkingen die daar gepost worden door kijkers, zien we nergens meegenomen worden in gesprekken.

3. Tech

Zoals vanouds werd weer enorm veel nieuwe gear gepresenteerd op ADE. Zo kwam Pioneer bijvoorbeeld met de langverwachte CDJ-3000, de opvolger van de ‘club-standaard’ CDJ-2000nxs2. Zeker na de presentatie van concurrent Denon van de SC6000 Prime serie werd enorm uitgekeken naar met welk antwoord Pioneer zou komen. Het lijkt er op dat Pioneer voor nu goed genoeg mee gaat met Denon om dé speler te blijven, maar het is goed dat er meer concurrentie op de markt komt.

Een van de grote nadelen van géén fysiek ADE is dat je niet even De Brakke Grond in kan lopen om met de nieuwste gear te gaan spelen,, tijdens Playground. Zeker wanneer je toffe projecten tegenkomt zoals de Holltesizer van een student van het Conservatorium in Haarlem. Je krijgt vaak pas echt een goede indruk van een controller, synthesizer of muziekspeler als je er ook daadwerkelijk mee aan de slag kan gaan. Dit had opgelost kunnen worden door net wat meer producten te showcasen met een kleine workshop in plaats van de vele productvideos die voorbij zijn gekomen.

Ableton

Voor liefhebbers van Ableton was er zeker weer genoeg te vinden over muziekproductie. Zo was er een showcase over sound design met de ingebouwde tools van Ableton, een introductie over Max for Live en een showcase over het gebruik van field recordings voor techno. Ook was er nog een showcase over patching techniques in het minder bekende Bitwig Studio.

Minder was de techniek bij ADE zelf op sommige momenten. Helaas was de site vaak onoverzichtelijk en traag en moest er vaak geklikt worden wanneer je naar iets specifieks op zoek was. De homepage was een tile-based systeem (zie foto) waarin je eigenlijk op zoek moest naar het programmaonderdeel wat je wilde zien.

Niet vlekkeloos

Ook was het voor ADE Pro delegates niet altijd makkelijk om de juiste content te vinden en leek het in sommige browsers lastig om bij de livestream te komen. Ten slotte ging er hier en daar nog wel eens wat mis in de livestream, waar je toch wel hoge kwaliteit verwacht. Een van de grootste voorbeelden hiervan waren de grote geluidsverschillen tussen videocontent.

Uiteindelijk is het natuurlijk een enorme klus geweest om heel het programma online te krijgen, dus het is logisch dat niet alles vlekkeloos gaat. Ook sprong het ADE team er snel op wanneer er problemen waren en werd er snel en goed geholpen. Mochten we volgend jaar nog in dezelfde situatie zitten, mogen we verwachten dat alles wat strakker in elkaar zit.

4. Muziek

Het muzikale programma was ook dit jaar weer breed. Nu het niet te ondergaan was in de vele venues van Amsterdam, werd het een combinatie van livestreams en releases van eerdere shows. Allemaal onder het motto: ‘Silence is music between the notes’.

Er werd veel geshowcased rondom ‘augmented reality’, de speciale club werd xR genoemd. Iets waar Tomorrowland dit jaar liet zien dat ze daar erg goed in zijn. De allereerste drum ’n bass-set van Korsakov werd in première gebracht met deze techniek. Ook werd veel aandacht besteed aan vinyl, je had de mogelijkheid om vele collecties te bekijken.

De livestream van Amsterdam Most Wanted ‘ADE DJ Marathon 2020’ ging vijf dagen 24 uur per dag door. Seawolf Records kwam er erg dichtbij met de vele draaiuren. De Random Vinyl Marathon hield op na anderhalve dag non-stop te draaien. NDSM music probeerde met de NDSM sessions bij te benen, door ook vijf dagen vol te houden.

Awakenings

Op woensdag en donderdag was het tijd om Awakenings 2019 te herbeleven met legendarische sets van Maceo Plex, Joris Voorn, Carl Cox, Adam Beyer, Charlotte de Witte en Dax J. Op vrijdag was er een combinatie van de online weekender van Awakenings en Mysteryland met o.a. Lucas & Steve, Joris Voorn en Ran-D.

Wat setjes die opgenomen waren in de Warehouse Elementenstraat werden over zaterdag en zondag verspreid. De Melkweg voegde zich aan de zaterdagavond toe met De Sluwe Vos & Sjamsoedin, Identified Patient b2b Mad Miran en Dave Clarke. De zondag was in de trend van Amsterdam Open Air waarvan zes sets online waren gezet.

Al met al was er enorm veel te horen en zien en is ADE op de basis van variatie en kwantiteit in de muziek zeker succesvol geweest. Als verbeterpuntje zou je kunnen opvoeren dat ADE als ‘global gathering’ muzikaal wel wat heeft laten liggen. Net zoals ook sprekers vanuit de hele wereld bijdroegen, hadden ook buitenlandse festivals of events streams of shows kunnen laten zien vanuit hun land. In dit digitale tijdperk, waarin de stadsgrenzen van Amsterdam niet meer bepalend zijn, kan ADE zo echt meer hét mondiale platform worden.

5. Randprogramma

Iedere ochtend kon je relaxend beginnen met de yoga van AUM. Ademtechnieken, mindfulness, meditatie en vooral veel rust. Iets wat velen niet gewend zijn als je, normaliter, tot zeven uur ’s ochtends aan het feesten bent geweest. Dit jaar was een unieke ervaring waar je andere dingen kon bekijken, dan dat je mogelijk normaal had gedaan.

Er waren ook veel kunstprojecten geprogrammeerd. Het International Queer & Migrant Film Festival was elke dag present met een onderdeel. Iedere keer in een andere vorm en met een verschillende boodschap. Het Nxt museum kwam ook met verrassende stukken. De samenwerking tussen beeld en geluid, waar een audiovisuele installatie en artiest coöpereerde.

Larry’s Garage

Op ADE 2020 waren ook diverse documentaires te zien, over topics van heel ver terug tot uit een zeer vers verleden. In ‘Larry’s Garage’ ging je terug naar het ontstaan van de New Yorkse club scene, waar Larry Levan in Paradise Garage het zaadje plant voor housemuziek en -cultuur in de VS, en daarna wereldwijd.

In een spookachtige contrast is in ‘Distant Dancefloors’ (gemaakt door Pioneer) juist te zien hoe die mooie cultuur nu wereldwijd tot stilstand is gekomen. Diverse artiesten (o.a. Honey Dijon, Luciano) en andere belangrijke figuren uit de scene vertellen hoe ze persoonlijk geraakt werden door de coronacrisis, hoe ze alternatieven ontwikkelden en hoe ze de toekomst zien.

Real deal

Alternatieven kwamen op ADE 2020 volop voorbij. Een creatief en informatief hoogtepunt was een gesimuleerde rave, die ook wel een dynamische meditatie werd genoemd. Afgespeeld in een theater op anderhalve meter afstand, werd duidelijk hoe belangrijk raven eigenlijk is. Je werd gewust gemaakt van de gedachtegang achter het dansen, bijna TED-talk waardig.

Een echt kippenvelmomentje is ook de prachtige, artistieke video van Native Moons die het clubgevoel probeert over te brengen. Opgenomen in een rauwe clubsetting, met de audio, tone of voice en de figuranten van de nacht. Met verve geslaagd, dit tijdsdocument. Het staat ver af van ‘the real deal’, maar hierdoor weten we echt-echt weer wat we missen.

Laten we hopen dat we, ondanks een geslaagde online editie, die real deal volgend jaar weer kunnen meemaken in Amsterdam. Een online extensie via onder meer streams en on demand terug te kijken content zou daar dan prima naast kunnen bestaan. Want ook dj Blon:dish moet in ‘Distant Dancefloors’ bekennen dat de coronacrisis toch nog wel ergens goed voor is geweest. Ook als ze straks weer gaat toeren, blijft ze streamen.


ADE 2020

ADE 2020 vond plaats van 21 t/m 25 oktober. Veel van het programma van ADE Online is on demand terug te kijken.

Bekijk ook ons liveblog, waarin we dag voor dag en uur tot uur verslag deden van ADE 2020.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Redactiehttp://tioh.nl/
Redactie-account van TIOH, gebruikt voor algemene items of incidentele gastbijdragen. De naam van de schrijver vind je dan bovenaan het artikel.

Gerelateerd

Hardcore in augustus: de tips van Joes Maas

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste huisgidsen je tips voor de beste evenementen voor de komende maand. Huisgids...

Bass in augustus: de tips van Daan Coerver

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huisgidsen je koers richting de betere events, bijzondere releases en andere highlights. Daan...