maandag, november 23, 2020
Home Features TicketSwap verovert in rap tempo de wereld

TicketSwap verovert in rap tempo de wereld

-

Heel soms is er zo’n idee waar je van denkt: Waarom heb ik dat in godsnaam niet zelf bedacht? TicketSwap is er zo een. Moest je vroeger drie online marktplaatsen afzeulen en halsbrekende toeren uithalen om van je tweedehands kaartje af te komen, heden ten dage kost het je slechts een paar muisklikken.

Het idee achter TicketSwap is even simpel als briljant. Een veilige plek waar je online e-tickets kunt kopen en verkopen. Een marktplaats zonder handelaren, want TicketSwap zorgt ervoor dat aanbieders maximaal 120 procent van de ticketprijs kunnen vragen. Hierdoor betaal je als koper altijd een eerlijke prijs. Zowel koper als verkoper betalen 5 procent servicekosten.

“Ons doel was om de tweedehands ticketmarkt volledig op zijn kop te zetten”, zegt bedenker Hans Ober. “En dat is aardig gelukt. We bestaan nu ongeveer drie jaar en hebben de magische grens van een half miljoen gebruikers gepasseerd.”

Voorspoed

- Advertisement -

Het bedrijf gaat als een speer. Doelen die al dan niet plichtmatig worden gesteld, worden ruimschoots overtroffen en met hun pijlen op andere landen gericht lijkt voorspoed voorlopig het enige toekomstperspectief.

In het kantoor aan het Rokin in Amsterdam is plek voor maximaal 16 medewerkers. De website die de tweedehands ticketmarkt in Nederland omver blies, zet ook voorzichtige stappen in Zweden, Duitsland, Frankrijk en Engeland. “Nederland blijft voorlopig ons focusgebied”, zegt Ober. “Vanuit hier proberen we ook in andere landen het idee uit te rollen.”

Schermafdruk 2015-11-19 15.20.04
Het team van TicketSwap viert de magische grens van een half miljoen gebruikers op het dak van het kantoor in Amsterdam.

Dat het bedrijf de grenzen overgaat is geen onlogische stap. “De marges die wij krijgen op de tickets zijn redelijk laag dus we wisten vooraf al dat we het groot moesten aanpakken wilde het een succes worden. Inmiddels groeien we kneiterhard maar werken we nog steeds met een relatief klein team. We hebben niet de ambitie om het nieuwe Google te worden.”

Op het kantoor wordt door vijf ontwikkelaars continue gewerkt aan het optimaliseren van de website. “De basis moet zo goed mogelijk zijn. Maar ook het menselijk werk hoort erbij. Het supportteam is 6 man sterk en voor de Franse en Duitse markt zijn resp. een Fransman en een Duitse fulltime bezig.

Concurrentie

Van concurrentie op de ethisch verantwoorde online ticketmarkt is vooralsnog weinig sprake. “Er zijn wel wat nieuwe spelers op de markt verschenen. Maar je merkte dan al gauw dat ze erg goed naar ons gekeken hadden. Als je dan een zoekopdracht in de algemene voorwaarden doet en je komt drie keer ‘TicketSwap’ tegen dan mogen ze zichzelf wel afvragen waar ze in godsnaam mee bezig zijn.” Tot juridische zaken heeft het nog niet geleid.

homepage-nl

Ondanks de groei van het bedrijf blijft er ook nog een markt voor de grote handelaren die hoge bedragen vragen voor tickets. “Zolang er mensen zijn die veel geld willen betalen voor concerten, blijven er ticketreuzen die dure kaarten aanbieden. Maar bij ons hoef je niet te komen als je wil verdienen.”

Momenteel is de koppeling met Facebook een belangrijk onderdeel in de verificatie van de aanbieder en koper. Maar volgens Ober wordt de afhankelijkheid van het sociale netwerk steeds kleiner. “Er zijn momenteel ontwikkelingen gaande op het gebied van E-ID die we nauwlettend volgen. Maar vooralsnog kiezen we bewust voor de koppeling met Facebook. Andere voorbeelden zoals het uitwisselen van een paspoortkopie blijkt een stuk fraude gevoeliger. ”

Samenwerking

Hoewel kaarten kopen via TicketSwap bekendstaat als veilig, was het nog niet honderd  procent waterdicht. Door een samenwerking tussen het bedrijf, organisaties en ticketbedrijven kunnen ze die garantie nu wel geven. Secure Swap noemen ze dat. Een Secure Swap houdt in dat een verkocht ticket ongeldig gemaakt wordt en de koper een nieuw uniek ticket krijgt.

Volgens Ober zitten er meer aanpassingen aan te komen. “Doordat we het idee in andere landen uitrollen wordt de website minder landsafhankelijk”, wil Ober nog wel melden over de aankomende veranderingen. “Wat ons toekomstdoel is? Het eerstvolgende doel is Nederland overtreffen met een ander land en daarmee laten zien dat het probleem niet alleen hier actueel is”, besluit Ober.

 

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – John van den Heuvel: ‘Legaliseren is geen...

De polarisatie in het Nederlandse drugsdebat is compleet. Op rechtsachter een CDA-minister die minder festivals wil en 'gebruikende' partypeople medeschuldig acht aan drugscriminaliteit. Linksbuiten...