zondag, maart 7, 2021
Home Features BEELDBEPALERS #4: Tom Doms

BEELDBEPALERS #4: Tom Doms

-

Mooie, opvallende mensen, stages en visuals. Naast het oor krijgt het oog ook steeds meer op festivals en andere events. En met al die foto’s en video’s is extra lang nagenieten van al die eyecandy’s verzekerd. Opvallend: het zuiden levert niet alleen relatief veel headliner-dj’s, maar ook veel topfotografen. Our House portretteert deze zomer daarom de toppers áchter de lens. We vroegen ze over hun passie en stijl en lieten ze hun 10 favoriete foto’s so far kiezen. In deel 4: Tom Doms uit Eindhoven. De oprichter van fotografencollectief Wildschieters vliegt de hele wereld over voor enkele van de grootste merken en events.

Tom Doms

Leeftijd: 26
Woonplaats: Eindhoven
Fotografeert sinds: 2011
Opdrachtgevers: o.a. Red Bull, ID&T, ALDA Events, Sensation, Extrema, Awakenings, Electric Zoo, SFX, DGTL, Loveland, Sunnery James & Ryan Marciano, Amsterdam Dance Event, David Lewis Productions, Mysteryland
Online: website Facebook Instagram

Tom Doms
De eerste keer in de grootste club van Las Vegas, Omnia. Wat een onwijs vette avond was dat. Ik vind deze erg fijn vanwege de CO2 waar Armin zo mooi tegen afsteekt.

- Advertisement -

 

Hoe omschrijf je je stijl?
“Fris, kleurrijk, abstract. Commercieel van insteek. Ik versterk merken.”

Tom Doms
Pfoee, heb ik al verteld dat ik hoogtevrees heb? Dit was mijn allereerste keer in de heli, tijdens Mysteryland USA 2015. De eerste 20 meter de lucht in scheet ik zeven kleuren. Echter, zodra ik vertrouwd door de zoeker van mijn camera keek, maakte de angst plaats voor adrenaline. Heerlijk!


Waar streef je naar tijdens een event/shoot?

“Een paar dingen: een totaalplaatje. Ik probeer een verhaal te vertellen door het event vanuit alle kanten te laten zien: van extreem overzicht tot het kleinste detail, en alles daartussenin. Ik ben altijd op zoek naar andere, verfrissende composities om het verhaal te vertellen. Verder streef ik naar een reportage vol emotie: beleving moet eraf stralen, zodat iedereen die na afloop mijn serie bekijkt het event ook kan ervaren, in hoeverre dat online kan.”

Tom Doms
Sensation is het dikste indoor event op het gebied van show. Ik was dan ook erg vereerd toen ik hem vorig jaar mocht coveren. Ik heb nog nooit zo hard gerend bij een indoor event.


Hoe maak je het verschil?

“Kijk, er zijn veel fotografen, dus tot op zekere hoogte – ik heb sinds kort een fotomast, dus onder de 6 meter – schieten veel mensen hetzelfde. De markt is flink verzadigd. Ik probeer natuurlijk altijd net het moment of de compositie anders te pakken als collega’s, om mijn eigen stijl te hanteren.”

“Maar ik geloof erin dat je je meer kan onderscheiden als je je als ondersteuning van een klant opstelt. Een provider van hoge kwaliteit beeld ten behoeve van de versterking van een merk of event. Meedenken met de klant, nadenken over wat beeld gaat en moet doen voor een merk.”

“Ik schiet vaak series die een verhaal vertellen, met een duidelijke identiteit van een merk erin verweven. Daar zit meer achter dan alleen wat leuke plaatjes schieten. Overigens ben ik lang niet altijd bezig met het competitief beter schieten dan mijn collega’s; ik werk veel liever samen. Ik ben nu met een project bezig om dat nog vaker te kunnen doen, ik ben een groot voorstander van elkaar versterken als concurreren. Daarover binnenkort meer.”

Tom Doms
Porter Robinson. Naast een bizar toffe live-act vind ik deze foto mooi omdat de tentakels van de visuals hem lijken aan te sturen. Hij kan net niet als reclame-uiting naar Apple, haha.


Kun je eens op hoofdlijnen het verloop van een dag op een dancefestival omschrijven?

“Echt heel spannend zijn de praktische zaken niet. Je zorgt dat je er op tijd bent, het terrein verkent, en de laatste wensen van de klant doorneemt. In het geval van een team, ben je vaak al ingedeeld op een bepaald gebied of stage, en bespreek je dan even de kleinere zaken die gecovered moeten worden.”

“Zo heb je gedurende de dag naast een aantal artiesten die je moet coveren. Soms speciale momenten die je niet mag missen. Dat houdt je lekker scherp! Verder upload je, afhankelijk van de wensen van de klant, tussendoor foto’s, zodat de social media-kanalen regelmatig voorzien blijven van vers beeld.”

Tom Doms
Dit kunstwerk stond op DGTL in Amsterdam. Ik wist niet wat me overkwam, vond het fantastisch. Heb hier toch wel een tijdje in gezeten.


Wat is de magie van dit vak?

“Nieuwe mensen leren kennen, vreugde, inspiratie, liefde en creativiteit vastleggen en meer van de wereld zien. Maar ook zelf geïnspireerd worden door muzikanten en artiesten en eigenlijk iedereen op een festival. En samenwerken aan iets moois.”

Tom Doms
The Flying Dutch. Op dit shot heb ik een uur moeten wachten. Tijdverspilling zou je zeggen, maar deze was het waard!


Doe je er nog iets naast?

“Ernaast? Ik ben hier elke week al meer dan 60 uur mee bezig. Veel mensen weten niet dat ik minimaal 60 procent van de tijd aan het e-mailen en bellen ben, of de administratie doe of andere zaken, heel saai achter mijn computer.”

“Maar even serieus: ik ben hiernaast oprichter van het fotografen-collectief Wildschieters, wat zich focust op de lokale horeca. Ik doe het samen met een van mijn beste vrienden en dat is erg tof. Het is vallen en opstaan, maar we zitten nu in alle grote steden in Brabant.”

“O ja, ik studeer nog, Communicatie. Heel fijn om in het achterhoofd te gebruiken als ik samen met een klant kijk wat beeld voor hun gaat betekenen. Nu de studie nog afronden, haha.”

Dankzij de airco een echte flowchart. Donderdag is het de LAATSTE editie voor deze zomer. Daarna keren wij in september weer terug. Nog even één laatste keer binnen: http://on.fb.me/1gjFC9K
Ik schiet graag voor merken, en probeer een merk altijd zo subtiel mogelijk naar voren te laten komen. Soms lukt dat wel heel subtiel. Zie je welk merk het is?


Uit wie of wat haal je zelf inspiratie?

“Van alles. Ik haal niet echt inspiratie uit één ding. Naast mijn naaste collega’s Rutger Geerling, Joep van Aert, Maurice Vinken, Floris Heuer – en nog vele anderen – haal ik mijn inspiratie uit films, boeken, kunst, alledaagse dingen.”

“Het is moeilijk om alles op te sommen, maar als onderliggende lijn en trend kijk ik veel naar licht en kleur. Hier probeer ik inspiratie uit te halen die ik toe kan passen in mijn foto’s.”

Tom Doms
Naast dat het onwijs vet is om op een eiland in The Big Apple op een hoogwerker de eindshow van een driedaags festival te schieten, vind ik de rook voor de verandering iets toevoegen (dat is zelden). Alle aandacht gaat naar het lid van Above & Beyond in het midden.


Wat is het meest bijzondere dat je ooit hebt meegemaakt als partyfotograaf?

“Mijn gigs in het buitenland staan dan bovenaan. Minder dan 72 uur in Mexico voor Sensation, twee heel toffe festivals mogen schieten in the Big Apple – Electric Zoo en Mysteryland US – , Vegas op zijn kop zetten met een goede vriend die tevens videomaker is, het houdt niet op. Dit jaar staan met een beetje geluk New York en enkele festivals in Azië op de planning. Heerlijk!”

“Naast het reizen vind in het heel interessant om onze scene in het buitenland te zien ontwikkelen. Want groeien doen we wel. Daarom ben ik ook erg trots dat zowat alle dance-toppers uit Brabant komen.”

Tom Doms
Soms schiet ik wat anders. Dat houdt me fris. Dit was in de pauze van een concert van John Coffey, die de soundtrack van Tony Hawk’s Pro skater coverde in skatehal Area 51 in Eindhoven. Heel awesome! Bij deze foto vind ik het contrast tussen publiek en skater fijn.

Tom Doms
Mijn meest recente vuurwerkshot. Je had me moeten zien staan, 30 meter boven de grond, met mijn hoogtevrees. Extrema Outdoor NL heeft me muzikaal ook erg verrast dit jaar, en om dan de dag zo af te sluiten: priceless!

 

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Architect en Huisbaas. Schrijft sinds 2002 professioneel over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde zo vele groten en kleinen der aarde. Zijn boekdebuut 'Dutch Dance' (2013) werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg een internationale opvolger (2018). Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome. Hij doceert over de dance-industrie op Fontys ACI.

Gerelateerd

Nationaal Evenementenplan gepresenteerd: ‘Per 1 juli volle capaciteit en geen afstand’

Vanaf juli moeten evenementen in hun volle capaciteit en zonder 1,5 meter afstand gehouden kunnen worden. Dat is het...

DGTL 2021 kondigt volledige line-up aan: o.a. Camelphat, Love Minus Zero en Villalobos naar NDSM in september

In 2021 keert DGTL terug in Amsterdam. Deze editie van het evenement vindt plaats op 11 en 12 september...