Mooie, opvallende mensen, stages en visuals. Naast het oor krijgt het oog ook steeds meer op festivals en andere events. En met al die foto’s en video’s is extra lang nagenieten van al die eyecandy’s verzekerd. Opvallend: het zuiden levert niet alleen relatief veel headliner-dj’s, maar ook veel topfotografen. Our House portretteert deze zomer daarom de toppers áchter de lens. We vroegen ze over hun passie en stijl en lieten ze hun 10 favoriete foto’s so far kiezen. In deel 4: Tom Doms uit Eindhoven. De oprichter van fotografencollectief Wildschieters vliegt de hele wereld over voor enkele van de grootste merken en events.
Tom Doms
Leeftijd: 26
Woonplaats: Eindhoven
Fotografeert sinds: 2011
Opdrachtgevers:Â o.a. Red Bull, ID&T, ALDAÂ Events, Sensation, Extrema, Awakenings, Electric Zoo, SFX, DGTL, Loveland, Sunnery James & Ryan Marciano, Amsterdam Dance Event, David Lewis Productions, Mysteryland
Online: website |Â Facebook |Â Instagram

Hoe omschrijf je je stijl?
“Fris, kleurrijk, abstract. Commercieel van insteek. Ik versterk merken.”

Waar streef je naar tijdens een event/shoot?
“Een paar dingen: een totaalplaatje. Ik probeer een verhaal te vertellen door het event vanuit alle kanten te laten zien: van extreem overzicht tot het kleinste detail, en alles daartussenin. Ik ben altijd op zoek naar andere, verfrissende composities om het verhaal te vertellen. Verder streef ik naar een reportage vol emotie: beleving moet eraf stralen, zodat iedereen die na afloop mijn serie bekijkt het event ook kan ervaren, in hoeverre dat online kan.”

Hoe maak je het verschil?
“Kijk, er zijn veel fotografen, dus tot op zekere hoogte – ik heb sinds kort een fotomast, dus onder de 6 meter – schieten veel mensen hetzelfde. De markt is flink verzadigd. Ik probeer natuurlijk altijd net het moment of de compositie anders te pakken als collega’s, om mijn eigen stijl te hanteren.”
“Maar ik geloof erin dat je je meer kan onderscheiden als je je als ondersteuning van een klant opstelt. Een provider van hoge kwaliteit beeld ten behoeve van de versterking van een merk of event. Meedenken met de klant, nadenken over wat beeld gaat en moet doen voor een merk.”
“Ik schiet vaak series die een verhaal vertellen, met een duidelijke identiteit van een merk erin verweven. Daar zit meer achter dan alleen wat leuke plaatjes schieten. Overigens ben ik lang niet altijd bezig met het competitief beter schieten dan mijn collega’s; ik werk veel liever samen. Ik ben nu met een project bezig om dat nog vaker te kunnen doen, ik ben een groot voorstander van elkaar versterken als concurreren. Daarover binnenkort meer.”

Kun je eens op hoofdlijnen het verloop van een dag op een dancefestival omschrijven?
“Echt heel spannend zijn de praktische zaken niet. Je zorgt dat je er op tijd bent, het terrein verkent, en de laatste wensen van de klant doorneemt. In het geval van een team, ben je vaak al ingedeeld op een bepaald gebied of stage, en bespreek je dan even de kleinere zaken die gecovered moeten worden.”
“Zo heb je gedurende de dag naast een aantal artiesten die je moet coveren. Soms speciale momenten die je niet mag missen. Dat houdt je lekker scherp! Verder upload je, afhankelijk van de wensen van de klant, tussendoor foto’s, zodat de social media-kanalen regelmatig voorzien blijven van vers beeld.”

Wat is de magie van dit vak?
“Nieuwe mensen leren kennen, vreugde, inspiratie, liefde en creativiteit vastleggen en meer van de wereld zien. Maar ook zelf geïnspireerd worden door muzikanten en artiesten en eigenlijk iedereen op een festival. En samenwerken aan iets moois.”

Doe je er nog iets naast?
“Ernaast? Ik ben hier elke week al meer dan 60 uur mee bezig. Veel mensen weten niet dat ik minimaal 60 procent van de tijd aan het e-mailen en bellen ben, of de administratie doe of andere zaken, heel saai achter mijn computer.”
“Maar even serieus: ik ben hiernaast oprichter van het fotografen-collectief Wildschieters, wat zich focust op de lokale horeca. Ik doe het samen met een van mijn beste vrienden en dat is erg tof. Het is vallen en opstaan, maar we zitten nu in alle grote steden in Brabant.”
“O ja, ik studeer nog, Communicatie. Heel fijn om in het achterhoofd te gebruiken als ik samen met een klant kijk wat beeld voor hun gaat betekenen. Nu de studie nog afronden, haha.”

Uit wie of wat haal je zelf inspiratie?
“Van alles. Ik haal niet echt inspiratie uit één ding. Naast mijn naaste collega’s Rutger Geerling, Joep van Aert, Maurice Vinken, Floris Heuer – en nog vele anderen – haal ik mijn inspiratie uit films, boeken, kunst, alledaagse dingen.”
“Het is moeilijk om alles op te sommen, maar als onderliggende lijn en trend kijk ik veel naar licht en kleur. Hier probeer ik inspiratie uit te halen die ik toe kan passen in mijn foto’s.”

Wat is het meest bijzondere dat je ooit hebt meegemaakt als partyfotograaf?
“Mijn gigs in het buitenland staan dan bovenaan. Minder dan 72 uur in Mexico voor Sensation, twee heel toffe festivals mogen schieten in the Big Apple – Electric Zoo en Mysteryland US – , Vegas op zijn kop zetten met een goede vriend die tevens videomaker is, het houdt niet op. Dit jaar staan met een beetje geluk New York en enkele festivals in Azië op de planning. Heerlijk!”
“Naast het reizen vind in het heel interessant om onze scene in het buitenland te zien ontwikkelen. Want groeien doen we wel. Daarom ben ik ook erg trots dat zowat alle dance-toppers uit Brabant komen.”

