Tuesday, August 4, 2020
Home Features Inside Papilionem, de indrukwekkende virtuele festivalwereld van Tomorrowland Around The World

Inside Papilionem, de indrukwekkende virtuele festivalwereld van Tomorrowland Around The World

-

Als je bekendstaat als het grootste dancefestival ter wereld, heb je als Tomorrowland een naam hoog te houden. In goede, gezonde jaren lukt het Belgische event dit iedere editie weer op het thuisterrein in Boom, maar de grote vraag was nu: hoe pakt Tomorrowland uit in tijden van corona? Het langverwachte antwoord is er sinds dit weekend met Tomorrowland Around The World. En fans hoeven niet te treuren. TIOH was erbij op dag 1 en dwaalde vol verbazing en genot door de virtuele festivalwereld genaamd Papilionem.

De blik op de kaart van Tomorrowland Around The World zegt al veel. Papilionem heeft de vorm van en is vernoemd naar een vlinder, het logo van Tomorrowland. En zoals je op het prachtige fysieke terrein van De Schorre in Boom al zo mooi kunt dwalen en jezelf onderdompelen in overvloed, zo geldt dat op dit virtuele eiland ook.

Acht muziekstages zijn er maar liefst, van hard tot zacht en alles er tussenin. Gedurende de 2 festivaldagen draaien er vele headliners en opkomende namen (hier de line-up en timetable). Van Armin tot Joris Voorn, van Garrix tot Adriatique en van Sub Zero Project tot Netsky. En daarnaast dan nog eens een handvol extra area’s voor inspiratiesessies, merchandise en recepten voor cocktails en gerechten.

De main houdt het midden tussen een imposante gotische kathedraal en een Griekse tempel

Anders dan veel andere digitale events is Tomorrowland Around The World niet gratis, maar je krijgt waar voor je ticket. De designers en developers van het Tomorrowland-team hebben in korte tijd een huzarenklus neergezet.

Er is zelfs een Tomorrowland-bibliotheek, waar je kunt dwalen door het 15 jaar rijpe TML-archief en een quiz kunt spelen. De look ervan doet sterk denken aan het hoofdkantoor van de organisatie in Antwerpen, en is natuurlijk een knipoog naar het The Book of Wisdom-thema.

Mainstage

Landgenoot Oliver Heldens heeft de eer Tomorrowland Around The World af te trappen. Dat doet hij, net als normaal iedere festivaldag op het terrein in Boom gebeurt, met een Daybreak Session. Een relatief lange set op de mainstage.

Terwijl Heldens een opvallend vrolijke house-set serveert, krijgen we goed de kans dit hoofdpodium te bekijken. Hoe trekt Tomorrowland de lijn van zijn masterpiece door in de virtuele wereld?

De main houdt het midden tussen een imposante gotische kathedraal en een Griekse tempel. Tijdens de eerste tracks is de stage nog sereen maar langzaam zoomt de camera uit en ontvouwt zich de pracht en praal.

Hologram

We zien grote watervallen links en rechts van de dj en kleine varianten in het publiek, grote sculpturen en fraaie visuals op de schermen in en rond de stage. Fraai zijn ook de ‘hologram’-achtige beelden van de artiest die her en der in het publiek verschijnen. Dat publiek is er natuurlijk niet echt, maar het is wel degelijk het volk dat op een eerdere editie voor de main stond. De opgenomen beelden van de massa in de ‘arena’ in Boom zijn fraai ingemixt in het eindresultaat.

Oliver Heldens, die zijn set voor een green screen draait, trekt zich er ondertussen weinig van aan dat zijn publiek virtueel is. Hij klimt op het altaar en zweept de boel bij zijn laatste platen nog eens lekker op. Je krijgt bijna de neiging om mee te gaan doen voor je tv-scherm. En reken maar dat dat gebeurt, via de social feed (daar is ook een aparte ‘stage’ voor) zien we fans hun momenten delen. En daarnaast zijn er per stage nog aparte chatrooms.

Core

In die van de stage Core tikken techno-fans zich lekker los op de strakke set van de Braziliaanse Anna (video hierboven), die wordt afgelost door Adam Beyer. De Core staat in Boom normaal in het bos, en ook deze virtuele variant is daar gesitueerd. Mooi, mysterieus, groen en glooiend.

Door naar hardstyle-walhalla The Wall (hosted door Q-dance), typisch genoeg gepositioneerd in een uithoekje van het eiland. Da Tweekaz trapt er af met hun welbekende maffe sound en gooit er zelfs een Moscow Dance doorheen (bekend van o.a. Fortnite en Tiktok). Vorig jaar interviewden we de heren nog op Tomorrowland.


Voordat je verder leest…

This Is Our House bestaat 5 jaar. Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Steun ons daarom, zodat we mooie dingen voor je kunnen blijven maken: 5,- voor 5 jaar TIOH (meer mag natuurlijk ook!), we zouden het enorm waarderen. Check hier hoe dat kan.
Je kunt ons ook indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!


Da Tweekaz

De showfactor in The Wall is natuurlijk des hardstyle. Vuurwerk knalt hoog boven de massa uiteen en de dansvloer is compleet omringd door metershoge led-walls met mooie visuals. Ook indrukwekkend, en een nieuwigheidje: virtuele interactie die verder gaat dan alleen een onophoudelijke chat-stroom aan de zijkant. Da Tweekaz schreeuwt ‘Are You Ready’ en het geanimeerde publiek geeft gejuich als respons. Strak ingemixt door de regisseurs achter de knoppen in Boom, maar het werkt. Ook op andere stages wordt het geluid van de crowd soms ingezet, horen we.

Het rond-de-wereld-concept komt fraai tot uiting. Natuurlijk is er in de timetable slim rekening gehouden met de diverse tijdzones. Hier ‘thuis’ starten we ‘pas’ om 18:00 uur CET, daarna gaan uur voor uur andere stages open, tot 1:00 uur. Het geeft de kans om ook andere kanten en hoeken van de wereld – Tomorrowland trekt fans uit alle continenten – mee te laten genieten. En anders – als de stages ‘dicht’ zijn – is er nog de after met One World Radio.

Katy Perry

Ondertussen gaat de zon langzaam onder in Papilionem en verandert ook de festival-/eilandkaart na een paar uur van een dag- in een nachtmodus. Als je over de kaart navigeert, lijkt het alsof je als een EDM-fotograaf met een helikopter over het festivalterrein vliegt, met de oplichtende stages beneden je.

Hee, en… vliegt daar niet een luchtballon? Zeker, en rond 22:00 uur levert die niemand minder dan Katy Perry af op de mainstage, om Afrojack af te lossen. Hoogzwanger levert ze vanuit Californië, samen met een band, een kort maar flitsend optreden af.

En zo zweef je van de ene naar de andere verbazing op Tomorrowland Around The World. Atmosphere (host: Afterlife) en Freedom zijn, net als in Boom, prachtige ‘indoor’ stages. In laatstgenoemd is daar plotseling, zomaar tussen Claptone en Eric Prydz, de wereldpremière van VER:WEST (foto boven). Het nieuwe, melodic house-alias van Tiësto. Geen pompende big room sound dit keer (dat doet de Bredanaar zondag op de main nog wel onder zijn vertrouwde naam), maar verfijnde, dromerige beats.

Tomorrowland Around The World biedt zowel heimwee als troost

Troost

De show van Eric Prydz (foto boven) is wat ons betreft – net als vorig jaar – het voorlopige hoogtepunt van Tomorrowland Around The World. Met alle digitale registers die nog eens extra open kunnen komt het visueel-muzikale concept van de Zweed misschien nog wel beter uit de verf dan in real life. Al verlang je er toch vooral naar daar in die massa, in die zaal te staan.

We zullen het er echter mee moeten doen. Tomorrowland Around The World, subliem neergezet, biedt zowel heimwee als troost. Ook zondag is het nog te beleven. Maar laten we vooral hopen dat we volgend jaar de schermpjes en de huiskamers weer kunnen verruilen voor de dansvloeren.


Dance en de coronacrisis

Lees meer over de dancebranche en de coronacrisis:

Coronacrisis

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – de politiek: Maakt regulering een kans?

0
Links versus rechts, realisme versus idealisme. De polarisatie maakt een zinnig publiek drugsdebat haast onmogelijk. Voor- en tegenstanders van het legaliseren van harddrugs lijken zich...