dinsdag, november 24, 2020
Home Music House WiSH Outdoor denkt groot maar blijft bakermat trouw

WiSH Outdoor denkt groot maar blijft bakermat trouw

-

Een van de Brabantse hoogtepunten van het dancefestivalseizoen staat weer voor de deur. In het eerste weekend van juli wordt Beek en Donk overspoeld door zo’n 60.000 danceliefhebbers, voor de negende editie van WiSH Outdoor. Een festival dat zich kenmerkt door indrukwekkende podia, een line-up om van te watertanden en niet onbelangrijk, Brabantse gezelligheid. Maar daar gaat wel een heel verhaal aan vooraf.

Dat verhaal brengt ons ongeveer 9 jaar terug in de tijd naar een kroeg in Beek en Donk, een dorpje aan de Zuid-Willemsvaart met zo’n 10.000 inwoners. Terwijl een groep vrienden een biertje drinkt, concludeert het gezelschap dat Beek en Donk eigenlijk weinig te bieden heeft. Natuurlijk, er zijn de feesten in de voetbalkantine, maar daar houdt het vertier wel op.

“Toen hebben we de stoute schoenen aangetrokken en gezegd dat we daar maar eens verandering in moesten brengen”, vertelt Jimmy van der Leemputten. Hij is een van de jongens uit dat groepje en inmiddels een van de drijvende krachten achter WiSH Events.

- Advertisement -

Het vriendenclubje, op en top Brabants en met een sterke binding met hun regio, komt met het idee om een festival te organiseren. Een dancefestival welteverstaan. Enige ambitie mag de groep niet worden ontzegd. Ze benaderen de nabijgelegen Lieshoutse brouwerij Bavaria, de plaatselijke Rabobank en andere lokale ondernemers met hun plannen. Het doel is om te kijken of ze geïnteresseerd zijn in een samenwerking.

Het plan lukt. De partijen gaan overstag en willen meewerken aan een festival in Beek en Donk. Het leidt in 2007 tot de eerste editie van WiSH Outdoor.

“Die beginfase was heel amateuristisch, als je het vergelijkt met nu. We organiseerden het festival ook niet uit commercieel oogpunt”, aldus Van der Leemputten. Als het kon, doneerde de organisatie geld aan een goed doel.

Wish 2007
WiSH in het eerste jaar, 2007

Handjes uit de mouwen
De eerste editie trekt 2300 bezoekers. Omdat de bedrijvige jongens uit Beek en Donk geen geld hebben, zijn ze genoodzaakt alles zelf te regelen. Van marketing tot het bouwen van de podia: de vriendenclub zet het festival met hulp van vrijwilligers helemaal zelf op.

We doen bijna alles zelf omdat we perfectionistisch zijn

Anno 2015 is die werkwijze uitgegroeid tot hun kracht. Met een team van 9 fulltime krachten, 4 tot 5 stagiaires, meer dan 1000 vrijwilligers en het team van StageKings, een dochteronderneming die zich heeft gespecialiseerd in het bouwen van podia, heeft WiSH de meeste expertise zelf in huis. Van der Leemputten: “We doen bijna alles zelf omdat we perfectionistisch zijn, maar ook omdat we het gewoon heel erg leuk vinden.”

Wish-2008
2008

Wish2009
2009

Tot vier jaar geleden was WiSH Events geen professionele organisatie. “We vergaderden bij onze ouders aan de keukentafel. Daar beklonken we bijvoorbeeld een deal met een manager terwijl moeder eten stond te koken.”

En zo gaat ook de anekdote rond over de ingang van het festivalterrein op de eerste editie. “We hadden een ingang gemaakt in de vorm van ons logo. Dat was helemaal te gek, super mooi vanaf de voorkant. Tot we er aan het eind van de dag achter kwamen dat bezoekers via diezelfde ingang het terrein moesten verlaten. Aan de achterkant zag het er niet uit door die scheef getimmerde planken”, vertelt Van der Leemputten.

Passie
De jongens leren snel van hun ‘foutjes’. Ze zijn vooruitstrevend, durven groot te denken. Dat blijkt als ze als eerste festivalorganisator bewegende onderdelen in de podia verwerken. Eerder dan Tomorrowland, het geroemde festival in België dat ook bekendstaat om de indrukwekkende podia. “Het is natuurlijk een beetje bluf, maar we verzinnen die dingen omdat we dat zelf gewoon heel gaaf vinden.”

We vinden het ontzettend leuk om met regionale partijen samen te werken

Iedereen bij de organisatie is gedreven door passie. Nog altijd zijn ze ook de binding met hun regio niet kwijt. Lokale partijen en ondernemingen worden nauw betrokken bij het festival, net als de gemeente Laarbeek en inwoners van het dorp. “Waarom zouden we onze materialen uit Amsterdam halen als we die ook uit onze regio kunnen krijgen? We vinden het ontzettend leuk om met die regionale partijen samen te werken. Dat Brabantse gevoel is belangrijk.”

WiSH 2010
2010

¡Viva México!
Eind mei werden de Brabantse grenzen toch even verlaten. Het Mexicaanse Monterrey had de primeur voor de eerste buitenlandse editie van WiSH Outdoor. Een onvergetelijke ervaring, zo vertelt Van der Leemputten. “Die mensen gaan zo los daar, dat is een wereld van verschil met hier.”

Ook de werkwijze van en de samenwerking met de Mexicanen was een bijzondere ervaring. In Nederland gelden strikte deadlines, terwijl in Mexico wordt gewerkt op basis van vertrouwen. “Het was spannend hoe dat zou lopen, maar dat is goed gegaan.”

De officiële cijfers heeft hij nog niet, maar Van der Leemputten denkt dat er tussen de 25.000 en 30.000 bezoekers waren in Monterrey, verdeeld over twee dagen. “60 á 70  procent koopt hun kaarten een dag voor het evenement of zelfs nog op de dag zelf. Als dat hier gebeurt, lig ik op de intensive care. Maar in Mexico is het de normaalste zaak van de wereld.”

Het eerste overzeese uitstapje is gemaakt. De intentie om daarmee door te gaan is er. Van der Leemputten: “We hebben heel veel ervaring opgedaan en dat biedt weer mogelijkheden. Maar het mag nooit ten koste gaan van WiSH Outdoor in Beek en Donk. Dat is ons kindje en dat zal altijd zo blijven.”

Wish2011
2011

WiSH in 2012
2012

Van Gogh danst mee
Komend weekend wordt dat kindje al weer 8 jaar. Een korte staking van de politie op zaterdagavond kan dat niet stoppen. “We hebben goede beveiliging, die kunnen handelen mocht dat nodig zijn.”

Schilder Vincent van Gogh wordt dit weekend geëerd. De Delicious Dutch area is geïnspireerd op de Brabantse meester, die 125 jaar geleden overleed. In de grote tent zullen kenmerken van het schilderij Starry Night te zien zijn. WiSH en Van Gogh Brabant hebben de handen ineen geslagen voor het project. “Het zorgt voor een actueel tintje aan het festival en onze jongens vinden het heel gaaf om te maken.”

2014
2014

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – John van den Heuvel: ‘Legaliseren is geen...

De polarisatie in het Nederlandse drugsdebat is compleet. Op rechtsachter een CDA-minister die minder festivals wil en 'gebruikende' partypeople medeschuldig acht aan drugscriminaliteit. Linksbuiten...