Geen actuele, stadionwaardige pop-/rockband maar een 50 jaar oude electronica-act als ultieme headliner. Met een speciale 3D-show sloot het Duitse Kraftwerk de zaterdag van Best Kept Secret Festival 2019 af. TIOH zag een optreden dat muzikaal misschien vrij weinig om het lijf had, maar dat in al zijn historische glorie toch memorabel was.
Foto’s: Arno Smits
Velen voor de immense mainstage weten zich er niet echt raad mee, met de show van Kraftwerk. Gretig en op tijd waren ze zaterdagavond naar de One getrokken. Onderweg een 3D-brilletje aannemend die overal op het terrein werden uitgedeeld in kekke bewaarhoesjes (foto onder). 25 duizend stuks.
Maar na een halfuur ontstaan lege plekken op het strand. Dansen op Kraftwerk kun je niet echt, interactie met de band ontbreekt. En dat 3D ken je onderhand wel (of die iconische beelden op het scherm juist niét, als millennial).
Dit is ook even wat anders dan Radiohead, Arctic Monkies, Arcade Fire of Editors. Stadionwaardige bands die de afgelopen jaren de meutes van BKS plat speelden met vooral gitaargeweld.
En toch… Loop een rondje over het prachtige, intieme terrein van Best Kept Secret en zie hoe dance en elektronica overal present zijn. ‘Klassieke’ (indie-)rockbandjes zijn er nog steeds volop. Maar dj’s en laptops nemen net zo makkelijk de plek van een bandlid-met-instrument in.De van testosteron doordrenkte, punky drum-‘n-bass van het Californische Death Grips bijvoorbeeld. Opgevoerde zonen van The Prodigy, met brulaap MC Ride als gereïncarneerde Keith Flint.
Maximaal gisten doet het in de Seven, een ponton op het water waar de meest obscure acts staan. Vaak elektronisch, en vaak feestelijk/energiek. Zoals bij het bizarre, Antwerpse Borokov Borokov.
Veelzeggend is dat de grootste area’s – op hoofdpodium One na – allemaal dansvloeren zijn. Natuurlijk, het zomerse weertje geeft een gespreid bedje, maar strandpodium Three staat continu vol met een op house en disco dansende massa. De onvermijdelijke David Vunk doet het hier goed (foto boven). Elias Mazian later die zaterdagnacht ook.
(Kornuit-)Stage Four doet qua grootte en drukte niet onder. Ook hier, onder leiding van St. Paul, de hele dag elektronische beats, in de mix met dansbare 80’s pop.
Het klonk zo funky dat we dachten dat het zwarten waren
Zo gek is dus dat Kraftwerk niet. Het zijn de oervaders van de dance, zou je kunnen zeggen. De geest van de Duitse pioniers, die vroeg in de jaren ’70 in Düsseldorf de allereerste populaire elektronische muziek maakten, is alom present op BKS.
‘Techno-pop’, klinkt het in ‘Musique Non Stop’, een track-titel die zijn schaduw ook vooruitwierp. Samen met ‘Tour de France’ en ‘We Are The Robots’ is het een van de weinig Kraftwerk-nummers die de heupen in beweging brengt. En zo staat Best Kept Secret – veelal oud maar ook plukjes jong – nog mee te deinen ook op die antieke beats.
Die ‘oude’ Kraftwerk-thema’s blijken anno 2019 trouwens volop actueel en relevant. ‘Mensch-Machine’ en de interactie daartussen? Robotica. Eén Europa waardoor je (nog wel) vrijuit kunt reizen? ‘Trans-Europe Express’. Privacy en controle door de overheid? ‘Computerwelt’.
Die ‘oude’ Kraftwerk-thema’s blijken anno 2019 volop actueel en relevant
Detroit techno
Muzikaal heeft het misschien weinig om het lijf, maar de audio en beeld werpen je ver, ver terug in de tijd. Tijd waarvan je wéét wat eruit voortkwam.
‘Het klonk zo funky dat we dachten dat het (ook) zwarten waren’, zouden de Detroit techno-pioniers het decennium erna zeggen. Hevig geïnspireerd door Kraftwerk en andere (Europese) synthesizer-muziek legden dj/producers als Derrick May en Kevin Saunderson de basis voor de dancerevolutie. Die tot op de dag van vandaag van grote invloed is.
Allemaal schatplichtig aan die ‘oude’, statische act. Dat maakt zo’n optreden toch gedenkwaardig.
Kraftwerk 3D op Best Kept Secret
Kijk voor meer foto’s van Kraftwerk en andere acts op Best Kept Secret op de Facebookpagina van het festival.