De wonderlijke releases van SWACQ – artiestennaam van Arjen Thonen – hebben snel hun weg omhoog gevonden. Ze werden reeds opgepikt door Tiësto en The Black Eyed Peas. Hoogste tijd voor een exclusief interview met SWACQ op TIOH.
Voordat Arjen (Wijchen, 1992) zijn eigen stijl vond als SWACQ creëerde hij voornamelijk Big room house. “Ik was vooral bezig met het maken van de echte ‘rag’-muziek. Later begon ik dit steeds meer uit te bouwen”, vertelt Arjen.
De hoge kwaliteit producties vielen in de smaak bij Tiësto. Arjen kreeg van hem de kans om nummers te produceren voor het zogeheten Club Life-album, wat een grote rol heeft gespeeld bij zijn doorbraak.
“Dit voelde zó raar. Tiësto is een van de inspiraties waardoor ik begonnen ben met het produceren. Al vrij snel maakten wij samen een plaat, die wij vervolgens draaiden op een festival in Duitsland.”
IK ZIE TIËSTO ALS VRIEND EN GROTE BROER

Bijzonder moment
Dit was voor Arjen een spannend, maar vooral bijzonder moment. “Er stonden daar zoveel mensen! Dit was echt te gek.”
Het optreden was voor hem de eerste keer dat hij de microfoon moest pakken om iets aan te kondigen. “Ik had dat echt nog nooit gedaan, maar na de moed verzameld te hebben deed ik het uiteindelijk.”
De keren erop hebben de heren elkaar nog vaak gezien. Dit is vandaag de dag nog steeds het geval. “We hebben regelmatig contact. Ik zie hem eigenlijk als een vriend en grote broer.”
Nieuwe deuren openen
Het harde werken van SWACQ is niet onopgemerkt gebleven en werd dit jaar beloond met een plek op de top101producers lijst. “Dit was zo gaaf! Het mooie aan muziek is dat je dit nooit voor niks doet”, aldus Arjen.
Dit bleek ook toen de artiest ontdekte dat The Black Eyed Peas zijn remix gebruikten tijdens een optreden. “Toen ik daar achter kwam ben ik meteen naar het eerstvolgende optreden geweest in de AFAS Live, waar ik uiteindelijk will.i.am heb ontmoet.”
Het bijzondere was dat dit twee jaar na de release heeft plaatsgevonden. “Dat vind ik het mooie aan muziek. Je moet hier al je effort in stoppen wil je iets bereiken, vind ik. Zo zie je maar weer dat het een paar jaar later nieuwe deuren kan openen.”
Eigen sound
“De sound die ik nu heb heeft zich zo ontwikkeld omdat ik toch wel een stukje volwassener ben geworden”, vindt Arjen. “Vroeger keek ik meestal naar wat hot was en daar ging ik dan in mee.”
SWACQ wilde zijn eigen ding doen en construeerde uiteindelijk zijn eigen geluid. “De main element die je hoort terugkomen in mijn producties is toch wel de distortion. De meesten weten mij te herkennen door dit effect.”
Het ‘main element’ in mijn producties is toch wel de distortion
De voormalige student van de Herman Brood Academie neemt vaak een sprong in het diepe als het gaat om produceren. “Ik ben eigenlijk nooit zeker geweest over een plaat, maar bij één project had ik het gevoel dat dit wel iets los zou brengen.”
Dit was bij No Strings Attached het geval. “Dit voelde zo anders. Iedereen die dit hoorde vond het bijzonder. Daardoor kreeg ik het gevoel dat dit wel iets moest gaan worden. Veel labels contacteerden mij hierover met de vraag of ze dit konden uitbrengen. Ik heb lang gewacht en uiteindelijk de keuze gemaakt om voor STMPD RCRDS te kiezen. Zij geloofden écht in dit nummer.”
Optreden
Van huis uit is Arjen een echte studioknecht. “Maar ik denk niet dat ik zonder optredens zou kunnen. Voor een artiest is het goed om midden in de scene te zijn en te zien wat er daadwerkelijk op de dansvloer gaande is. Tegelijkertijd kan je hier uittesten of jouw platen aanslaan bij het publiek.”
Dit jaar zou voor SWACQ hét jaar zijn waar de boekingen zouden binnenkomen, maar corona had andere plannen. “Ik moet eerlijk zeggen dat deze situatie niet heel slecht voor mij was. Hierdoor heb ik mij volledig kunnen focussen op muziek.”
Experimenteren
“Ik wil bezig blijven met het uitbrengen van echte platen voor in de club.” Met de nieuwe track Holy House hoopt Arjen voor wat opschudding te kunnen zorgen. “Dit is weer zo een vage banger waar ik toffe reacties op krijg. Ik ben overigens ook aan het experimenteren met genres en ben echt iets aan het uitzoeken wat bij mijn eigen stijl past. Mijn bubbling plaat met Willy William bijvoorbeeld. Dit is weliswaar iets heel anders, maar je hoort mij hier duidelijk in voorkomen! Ik vind het gewoon supertof om eigen movements te starten, niet een kopie van.”
SWACQ
Volg SWACQ op Facebook en Instagram.