Het was de laatste jaren goed zoeken naar Nederlandse acts die internationaal doorbraken in de meer underground geörienteerde housestijlen. En toen was daar plotseling Tunnelvisions. Het Brabantse duo bouwt stap voor stap aan een almaar sterker wordend portfolio, met een eigen sound en prominente gigs. Laatste grote wapenfeit: de aankomende release van hun mini-album op het grote Diynamic-label van Solomun. Naast Tunnelvisions hebben Raynor (Coloray) en Emiel (Milio) ook ieder nog hun eigen projecten. This Is Our House ging de afgelopen maanden twee keer mee op tour en zocht het duo op in de studio in Tilburg.
Zaterdagavond rond tienen. This Is Our House rijdt voor bij Raynor de Groot in Tilburg, helft van het duo Tunnelvisions. Hij is fris, klaar voor een nieuw muzikaal aandeel in een mooie nacht.
De zin is geheel wederzijds. Terwijl de boomlange Tilburger zich installeert op de achterbank, is de neiging groot om hem meteen te bevragen. Over vannacht, over de laatste en aankomende tijd, over muziek. Want Tunnelvisions is heet, aan alle kanten. Of op zijn minst tropisch warm. Het is een top-act in wording.
Maar we houden ons nog even in. Eerst nog langs Den Bosch, om artistieke wederhelft Emiel (van den Dungen) op te halen. Die woont boven een oude cafetaria, waar hij volop ruimte heeft voor zijn studio en instrumenten.
We leven zoveel als mogelijk in het moment
Opwarmen voor John Digweed en Sasha
Dan zetten we koers naar Lofi in Amsterdam, waar Tunnelvisions vanavond opwarmt voor John Digweed en Sasha. De Britse pioniers/legendes draaien back-to-back tijdens een event van Free Your Mind. Een hele eer, vinden ze, maar zenuwen zijn er niet meer bij. “We zijn daar gewoon niet mee bezig. We leven zoveel als mogelijk in het moment.”
Van een interview onderweg komt verder weinig terecht. Eenmaal verenigd in de auto – Raynor en Emiel werkten de hele week apart van elkaar – is er geen speld tussen te krijgen. Op de achterbank ontstaat een lange, enthousiaste, soms onnavolgbare uitwisseling van muzikale vorderingen en verkenningen. Over sequencen, synths, onderzoekjes naar nieuwe sounds en mogelijke live shows.
Het is Tunnelvisions ten top. Hier zijn twee liefhebbers aan boord voor wie al vroeg duidelijk was dat het bloed kruipt waar de muziek roept en stroomt. Raynor werd opgeleid tot grafisch ontwerper, maar runde ooit al een eigen boekingsbureau. Daarnaast had hij een bescheiden solo-carrière.
Volg TIOH op Facebook:
Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.
Emiel is ook al lang actief in de muziek, maar verdiende tot een aantal jaren terug nog de kost als loodgieter. Hij had zijn school niet afgemaakt en maakte lange, saaie dagen. ’s Avonds stortte hij zich op muziek.
“Dat was het toch helemaal voor mij. Ik besloot geld te sparen om in Berlijn een muzikantencarrière te starten. Ik heb er met veel mensen muziek gemaakt, maar niemand zat echt op mijn lijn. Totdat Raynor me contactte.”
Raynor: “Ik werkte al veel samen met andere artiesten, maar stond dan vooral in dienst van hen. Terwijl ik wel echt de behoefte voelde om een keer zelf muziek te gaan maken met iemand. Toen ik de muziek van Emiel hoorde, was ik daar enorm door gecharmeerd.”
“Ik voelde aan dat we samen sterk konden zijn. Hij werkte heel gedetailleerd, ik catchy.” Emiel knikt: “Raynor kwam uit een andere hoek van de house, hij vulde mij echt aan. Ik maakte nooit hoeklijnen.”

We weten dit alles omdat we de heren al een paar keer eerder spraken. Het is al de tweede keer in een halfjaar tijd dat we meereizen. De vorige waren ze zelf headliner, tijdens een club-event in de Spock in Breda. Ook zochten we hen op in hun gezamenlijke studio in Tilburg. Die runnen ze samen met vriend/labelbaas Pascal Terstappen van Atomnation, een ‘onmisbare’ schakel in hun carrière.
Burning Man
Hun productieflow is imponerend, zowel kwantitatief als kwalitatief. Tunnelvisions bracht maar liefst 3 mooie, diverse albums in evenveel jaren. Debuut ‘Midnight Voyage’ (2017) baarde internationaal meteen veel opzien, met zijn tropische, wereldse house-sound. Openingstrack ‘Tanami’ en vooral het radiovriendelijke ‘Guava’, pas op het laatste moment toegevoegd aan het album, werden grijs gedraaid.
‘Guava’ ging zelfs viraal als een video van woestijnfestival Burning Man in de VS opduikt. Daar werd het nummer op een magisch moment bij zonsopkomst gedraaid. Raynor: “Toen werden we echt gek. De track gaat nota bene over de zon en is echt op Burning Man geinspireerd.”
We zijn gruwelijk trots op het Diynamic-album, voor Nederland is het een zeldzame stap
Diynamic
Na ‘The Celestial Ritual’ en ‘Channel Tropico’ is inmiddels een vierde (mini-)album) op komst. ‘Picture Series’ komt 10 april uit op het gerenommeerde label Diynamic, van Solomun. Ze zien de release als hun grootste moment so far. “We zijn er gruwelijk trots op, voor Nederland is het een zeer zeldzame stap.”
Ondertussen deden ze al zo’n 200 optredens, door heel Europa. De afgelopen weken alleen al reisden ze naar onder meer Egypte, Turkije en Moskou aan. Voor de komend maanden staan optredens op onder meer – jawel – Diynamic Festival (Nederland en België), Oranjekade Festival en PLOEGENDIENST gepland. Er komt ook een eigen avond in de Marktkantine aan.
En vanavond dus eerst Lofi in Amsterdam. Natuurlijk hebben we het op de heenweg ook over dat verdomde coronavirus. “We zijn erg benieuwd wat voor impact dit zal hebben, zeker omdat wij ook veel in het buitenland toeren.” Ze kunnen op dat moment nog niet weten wat er in eigen land allemaal aan maatregelen komen. En dat vanavond voorlopig hun laatste show zal zijn.
Club-bangers
Nu koesteren ze het moment, zoals zo vaak. We zien en horen hoe Tunnelvisions een mooie, volwassen warm-up set draait. Veel breder en meer dansbaar dan de tropische, vocale, wereldse sound waar ze mee doorbraken. Voor Digweed en Sasha overnemen, sluiten Raynor en Emiel af met 3 tracks van het aankomende mini-album: fijne, stevige club-bangers die in de volgestroomde Lofi-loods de handjes omhoog brengen.
Mooi ook: de ontmoeting met Digweed (foto onder, net na dit moment). De Britse legende heeft Tunnelvisions backstage eerst even rustig zitten bekijken, zichtbaar onder de indruk. Dan stapt hij de booth in en begroet zijn voorprogramma met een ‘corona-elleboogje’. Er worden contactgegevens uitgewisseld. “Maandag heeft hij mail van ons”, zegt Raynor later op de terugweg. Zo gaat dat.
Onze discografie is als het ware één grote set: van chill- tot piektijd
Ze zijn in korte tijd volwassen geworden als artiest, en hun sound groeide mee. Raynor: “We begonnen als producers, met rustigere, meer chill-geörienteerde muziek. Nu we in 3 jaar tijd zoveel opgetreden hebben, merken we dat we als dj’s ook meer dj-gerichte muziek willen maken.”
Op het nieuwe album combineren ze catchy vocals (van Raynor zelf) en synthesizerpartijen met groovende beats voor de club. Het klinkt het meest mainstage so far. Maar onze sound is natuurlijk daardoor breder dan dat alleen. Onze discografie is als het ware één lange set: van chill- tot piektijd.”
Het is goed en fijn om soms even je eigen ding te doen
Samen apart
Zichzelf – ieder apart – fris houden is erg belangrijk, vinden ze. Daarom zijn ze doordeweeks vaak solo in de studio. Om te studeren en ‘freaken’ op die nieuwe Tunnelvisions-sound. Raynor: “Dan zitten we echt uren aan een bepaald geluidje te pielen – echt super-saai eigenlijk”.
Of ze werken thuis aan eigen projecten. Zowel Emiel (onder het alias Milio) als Raynor heeft er een. Als Coloray scoorde Raynor zelfs al een enorme clubhit. Hij zong de vocals voor ‘Can’t Stop’ van de Brit Eagles & Butterflies, dat het tot nummer 1 in Beatport schopte en door vele grote dj’s werd opgepikt. Onlangs volgde ook een release op het grote Innversions-label.
Raynor: “Het is goed en fijn om soms even je eigen ding te doen. We vormen nu als het ware een groot laboratorium met twee aparte ruimtes. Er komt output in onze soloprojecten, maar uiteindelijk komt het ook weer samen in Tunnelvisions.”
Luister terug: Raynor de Groot in onze radioshow:
Emiel: “Raynor kan ontzettend goed in concepten denken. Een totaalplaatje bedenken.” Hij: “Zonder dat kan ik ook niets maken. Ik moet een kapstok hebben. Voor ons tweede album ‘The Celestial Ritual’ heb ik bijvoorbeeld een fictief verhaal geschreven, over rituelen die we beleven in ons wereldje.” Emiel: “Ja, en jij hebt ook echt oog voor bepaalde hitformules.”
Raynor: “Emiel op zijn beurt zit altijd enorm in het moment, en als gevolg daarvan kan hij heel diep gaan in muzikaal experimenteren. Hij krijgt op die manier geluiden uit synths die echt heel leip zijn.”
Momenteel vragen ze sterk zich af: wat komt er na de piektijd? Raynor: “Daar praten en denken we enorm veel over. We houden beiden van vernieuwing. Er komt sowieso iets anders.”
Meer Tunnelvisions:
Het mini-album ‘Picture Series’ verschijnt 10 april via Diynamic. Meer over Tunnelvisions op hun kanalen: