vrijdag, maart 5, 2021
Home Features Hoe WiSH Outdoor zich ontwikkelde tot festival van formaat

Hoe WiSH Outdoor zich ontwikkelde tot festival van formaat

-

Wat doe je als er op feestgebied niets te doen is in de omgeving? Juist, dan trek je als vriendengroep uit Beek en Donk de stoute schoenen aan en organiseer je zelf een party. WiSH Outdoor (toen nog WiSH07) was in 2007 toe aan de eerste editie. Op 1, 2 en 3 juli wordt de 10e verjaardag van het festival gevierd. Dit is het verhaal van WiSH Outdoor op basis van enkele cruciale punten in de historie.

Hoe organiseer je nu eigenlijk een festival? Wat komt daar bij kijken? Waar moet je rekening mee houden? Logische vragen, maar in de praktijk leer je het meest door het maar gewoon te doen. Zo ging het in 2007 ook bij de toen nog piepjonge kereltjes uit Beek en Donk.

WiSH Outdoor 2007
De poster van de eerste editie van WiSH.

- Advertisement -

Een feestje, dat moest er komen. Linksom of rechtsom. In de kantine van de sportschool werden de eerste plannen gesmeed. Aan de keukentafel van het ouderlijk huis kregen de wilde ideeën meer vorm. Het clubje regelde alles zelf.

Met enige vorm van bravoure stapten ze op de Lieshoutse bierbrouwer Bavaria, de gemeente Laarbeek en de Rabobank af om te vragen of wilden meehelpen met het opzetten van een festival (zaterdag dance, zondag pop). Ook andere partijen, al dan niet al actief in het wereldje, werden benaderd. Stuk voor stuk hapten ze toe.

Mooie ingang, maar die achterkant…

Met man en macht werd gewerkt om de eerste editie te realiseren. Van decoratie tot opbouw, van het schoonmaken van de toiletten tot het verkopen van tickets: alles werd door de jongens zelf gedaan. Bij de opbouw van de ingang en het podium diende de auto van een van de moeders als hoogwerker. Van veiligheidsvoorschriften wisten ze niets af.

WiSH Outdoor 2007 ingang voorkant
De entree van WiSH Outdoor in 2007. 

Bezoekers kwamen binnen via een mooi aangeklede ingang. Althans, aan de voorkant. Met de achterkant was geen rekening gehouden. En dus keken de bezoekers daar tegen een stel buizen aan.

WiSH Outdoor 2007 ingang achterkant
Aan de aankleding van de achterkant was niet gedacht. 

Met 2200 bezoekers mocht WiSH Events spreken van een geslaagde eerste editie. Het bedrijfje had geen vaste medewerkers in dienst, werkte met 40 vrijwilligers en 15 sponsoren. Het ‘kantoor’ was tevens keuken, slaapkamer en een lounge.

Het festival duurde meteen twee dagen. La Fuente trad nog op onder de naam Job-S, Zany was de absolute headliner. De muziek werd opgebouwd van house tot hardstyle, eindigend met snoeiharde hardcore. Zondag gold Di-rect als hoofdact.

De eerste editie smaakte naar meer. In 2008 heet het festival voor het eerst WiSH Outdoor. Namen als Noisecontrollers en D-Block & S-Te-Fan werden geboekt, mannen die toen nog aan het begin van hun carrière stonden. Er is geleerd van het jaar daarvoor. De ingang (tevens ook uitgang) is bijvoorbeeld mooi afgemaakt.

WiSH Outdoor politieauto
De politie hielp ‘gewoon’ even mee met de promotie van het festival. 

Niet 1, maar 2 mainstages

Weer een jaartje later kreeg WiSH nog meer de hedendaagse smoel. Voor het eerst had het festival niet één, maar twee mainstages. Devoted voor de lekkere zomerse housebeats, Dedicated voor het harde werk.

>> Zie ook: WiSH Outdoor denkt groot maar blijft bakermat trouw <<

Er werden kleinere podia toegevoegd aan het festival. Het was ook de laatste editie op het festivalterrein midden in het dorp, met het bejaardenhuis op steenworp afstand en de basisschool om de hoek.

De adelaar

In 2010, op het nieuwe (en huidige) festivalterrein, maakte de rest van Nederland kennis met het evenement. Het imposante podium in de vorm van een adelaar zette WiSH Outdoor definitief op de kaart. Daarnaast werden voor het eerst acts uit het buitenland geboekt, Robbie Rivera uit Amerika bijvoorbeeld. Verder stonden Benny Rodrigues en Afrojack back2back, Showtek zat nog in de hardstylescene en stond dus ook op de Dedicated.

WiSH Outdoor 2010 adelaar
Het meest bekende podium in de historie van het evenement.

Het was het jaar van de professionalisering. Het ‘even een feestje geven’ werd serieuze business. Het ‘keukenkantoor’ werd ingeruild voor een echt kantoor. Studies kwamen even op het tweede plan, zodat iedereen zich volledig op WiSH Outdoor kon focussen. Het échte ondernemen was begonnen.

Moeilijk jaar

Tegelijkertijd was 2010 financieel een moeilijk jaar. Oogverblindende podia kosten geld en het boeken van Shantel, bekend van de hit ‘Disko Partizani’, bleek niet de schot in de roos waarop gehoopt was.

De mannen realiseerden zich dat ook die dingen bij het ondernemen horen. Achter de schermen was het even doorbijten, maar de meer dan positieve feedback van bezoekers bleek de ultieme motivatie om door te gaan op het ingeslagen pad.

WiSH Outdoor 2013 Devoted
Devoted 2013, waar voor het eerst bewegende elementen in het podium zaten.

Bewegende elementen

Vanaf 2010 werden de podia steeds indrukwekkender. Als een van de eerste festivalorganisaties introduceerde WiSH Events in 2013 bewegende elementen in het podium. Ook konden bezoekers voor het eerst overnachten op de camping (Camp WOW). Het festival werd daarmee nog meer een écht festival.

>> Zie ook: WiSH Outdoor bouwt op naar nieuwe climax in Mexico <<

De afgelopen twee jaar kreeg de organisatie een snelcursus improviseren. In 2014 speelde het Nederlands Elftal op het WK in de kwartfinale tegen Costa Rica. Op het laatste moment moesten er nog grote schermen worden geregeld. Maar er moesten ook beslissingen worden genomen over het al dan niet tijdelijk stopzetten van het festival. Uiteindelijk besloot de organisatie om de muziek op de Devoted stil te leggen.

Vorig jaar was het extreem warm. Last minute werden zwembaden aangelegd op het festivalterrein en er kwamen speciale verkoelingsunits, waar bezoekers door de airco werden getrakteerd op welkome verkoeling.

Photography by: @[1522526357967062:0] © Joris Bisschops
Dedicated 2015

Feitjes

Anno 2016 heeft WiSH Events een kantoor van 300 vierkante meter en een loods van 2500 vierkante meter. Er werken 8 mensen fulltime, er zijn 4 stageplekken, 1000 vrijwilligers en 90 sponsoren.

Vorig jaar bezochten 55.000 mensen WiSH Outdoor, afkomstig uit 22 verschillende landen (o.a. Verenigde Arabische Emiraten, Israël, Australië, Zuid-Afrika). Tijdens het festival is 47 hectare terrein in gebruik, vergelijkbaar met 70 voetbalvelden. Dit jaar groeit het evenement naar 65.000 bezoekers.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.

Gerelateerd

Lucky few warmen op voor eerste keer dansen sinds een jaar: Ook TIOH is bij Back To Live in Ziggo!

Allemaal hebben we steeds meer zin om weer ongegeneerd los te gaan op een feest of festival. Voor sommige...

House en techno in maart: De tips van Mark van Bergen

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huis-gidsen je koers richting de betere events, bijzondere releases en andere highlights....