Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week: de Amerikaanse dj/producer Joel DeMarzo. “Mijn toenmalige vriendin vond ons maar onvolwassen.”
“Mijn eerste echte gig als Joel DeMarzo vond plaats op een thuisfeest in Santa Ana, Californië. Ik was er met mijn vrienden Rob Fonza, Rueben Alacantra en Bill Van. We zaten nog op de middelbare school, ik denk dat we een jaar of 16, 17 waren. Van wie het huis was, weet ik niet meer. Wel herinner ik me dat we oldies draaiden en daarnaast hiphop, disco, low rider tunes en classic rock.”
“Ik heb voor diverse soorten publiek gedraaid. Die eerste gigs op thuisfeestjes in Santa Ana waren meestal in het gezelschap van gasten met hun broek laag op de kont, gangstas en gelikte macho’s. De dames waren altijd dressed to impress.”
Wilde feestjes
“Deze thuisfeestjes hoorden bij de wildste feesten ooit. Mijn eerste solo-gig had ik trouwens pas vele jaren en avonturen later. Na het zoveelste thuisfeest lukte het eindelijk om een avond te organiseren waar ik alleen draaide. Dit deed ik samen met een paar lokale gasten uit Westminster. Ik draaide er house en trance voor een fijn plaatselijk publiek. Ik was toen 24 jaar.”
Kwetsbaar
“Of ik nerveus was? Ik ben tot op de dag van vandaag altijd zenuwachtig voor een optreden. Het maakt ook niet uit of ik voor tien of voor duizend mensen moet draaien. Ik ervaar het elke keer weer als zenuwslopend om voor een crowd te gaan staan en mezelf met hen te delen. Als je draait, ben je enorm kwetsbaar en kan er van alles misgaan. Uiteindelijk vind ik ook dat mijn spanning betekent dat mijn hart er nog steeds in ligt en dat ik niet op de automatische piloot draai. Wat telt, is het delen van je emoties met de dansvloer.”
Op gevoel
“In de vinyltijd bereidde ik mijn sets wel enigszins voor. Ik moest natuurlijk beslissen welke platen in meenam naar een gig. Wat ik uiteindelijk draai, hangt af van de crowd. Ik breng altijd wat gevarieerde sounds mee, omdat elk publiek anders is. In dit digitale tijdperk kan ik praktisch elk genre draaien en wel honderd verschillende kanten uit, afhankelijk van het publiek. Ik bereid helemaal niets voor, omdat ik op gevoel draai en afwacht waar het publiek heen wil. Veel hangt ook af van degene die voor me heeft gedraaid. Als diegene een coole vibe heeft gecreëerd, dan borduur ik daar misschien even op door.”
Volg TIOH op Facebook:
Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.
Familie
“Bij die eerste gigs waren natuurlijk altijd veel vrienden en gelijkgestemde geesten aanwezig. We deelden allemaal een passie voor muziek. Inmiddels heeft mijn hele familie wel optredens bezocht, van mijn vader tot mijn kinderen. Ze zijn allemaal gek op muziek en zijn zo vaak mogelijk van de partij.”
Frankie Knuckles en Larry Levan
“Ik heb nooit echt een mentor gehad. Niet op de traditionele manier. Niemand heeft me geleerd hoe ik moest beatmatchen of een set programmeren. Wel ben ik opgegroeid in een muzikale familie. Mijn vader en mijn ooms spelen allemaal gitaar of een ander instrument. Ik ben enorm beïnvloed door de grote Frankie Knuckles en Larry Levan. Ik vond het geweldig hoe Larry een crowd kon fixeren en de mensen uit hun dak laten gaan. Hij was een genie als het op bespelen van het publiek aankomt!”
Ik ben enorm beïnvloed door de grote Frankie Knuckles en Larry Levan
Onvolwassen
“Mijn familie had er geen benul van dat ik spijbelde van school om op thuisfeestjes te draaien. Of dat we überhaupt ’s avonds en ’s nachts draaiden. In ieder geval in het begin.” Lacht: “Ik dacht er in die tijd helemaal niet over na of ik als Joel DeMarzo indruk op iemand kon maken. Ik vond het gewoon heerlijk om in het moment te zijn en muziek te draaien die mensen zich zouden herinneren. Volgens mij waren de meisjes wel onder de indruk, maar mijn toenmalige vriendin werd er niet echt warm of koud van. Zij vond ons maar onvolwassen, hahaha.”
Extatisch
“Hoe die eerste gig verliep, weet ik eerlijk gezegd niet meer. Mezelf kennende, bekritiseerde ik vast mijn eigen set toen we weer inpakten. Meestal ben ik tamelijk tevreden over de events waar ik draai. Zolang ik zie dat de hoofden meebewegen en mensen herinneringen zie maken, ben ik extatisch. Ik maak altijd wel enkele fouten. Ik denk dat ik in meer dan twintig jaar draaien nog nooit een perfecte set heb neergezet. Het ligt er niet aan dat ik geen fouten wil maken, maar je probeert ook wel eens wat nieuws uit en dat werkt niet altijd.”
Nieuwe uitdagingen
“Ik leer nog elke dag van mijn fouten. Daarnaast brengt elk event nieuwe uitdagingen met zich mee. Tijdens mijn laatste mini-tour bijvoorbeeld, hadden we problemen met het geluid, met de gear en zelfs met het reizen. De reiskwesties waren overigens mijn eigen schuld. Ik denk dat fouten fantastische ervaringen zijn die je een betere artiest en performer maken. De truc is om deze momenten weer te overwinnen en telkens weer de beste ervaring voor de dansers en party crowd te realiseren.”
Ik leer nog elke dag van mijn fouten
Avonturen
“Ik heb geluk gehad hoe mijn carrière zich tot nu toe heeft ontwikkeld. Ik heb in veel verschillende landen, steden en staten gedraaid en er zitten nog allerlei avonturen in de pijpleiding. Daarnaast heb ik met enkele van ’s werelds beste dance artiesten mogen draaien: Joe Smooth, Mark Farina, dj Harvey, dj Dan, Doc Link, dj Romain, Stacy Kidd, Tony Powell, J Paul Getto, Angelo Ferreri, Jason Hodges, Mike Lachman en veel anderen.”
“De afgelopen 5 jaar promootte ik de ‘True House Is a Feeling’-feesten in Amsterdam en Los Angeles. Het label en het merk groeien inmiddels gestaag. Daarnaast heb ik platen gereleaset op Krome Boulevard, Modulate Goes Digital, Global House Music, Selekta Recordings en komen er nieuwe releases aan op Psycho Social Club, True House LA en andere labels. Wat de toekomst betreft, kijk ik ernaar uit om door Joel DeMarzo de sounds of the underground naar je toe te brengen en zo bij te dragen aan de soundtrack van onze levens. En onthoud: dance like no one is watching!”
Joel DeMarzo