Na uren, weken, soms zelfs jaren oefenen op je eigen zolderkamertje is het eindelijk zover: je eerste gig op een verjaars- of schoolfeest of zelfs meteen in een club staat op de agenda. Dan staan de zenuwen toe. Ben je wel goed genoeg? Hoe zal het publiek je ontvangen? Elke dj beleeft die eerste keer anders. Om de twee weken interviewt This Is Our House een dj over zijn of haar debuut. Deze week: de Nederlandse dj/producer Gilbert van Haasen. “Ik mocht zelfs zeggen met wie ik wilde draaien.”
door Marceline Geelen
“Na het organiseren van feesten onder de naam Angels & Devils, wilde ik zelf gaan draaien. Eind 1992 ben ik daarmee begonnen. Ik startte met plaatjes kopen en oefenen, oefenen en nogmaals oefenen. Dat mijn vriendin er destijds niet gek van werd, vond ik ongelooflijk. Zij heeft echter altijd achter me gestaan en me daarin gesteund. Dat was toch wel heel fijn.”
Het ‘echte’ werk
“Ik stond destijds achter de bar in grand café De Greve in Den Haag. De bedrijfsleider, Eddie, was een kennis van me. Hij kwam ook uit Arnhem en een van zijn goede vrienden werkte in de Luxor als bedrijfsleider/boeker. Eddie was me aan het pushen om een keer live te draaien en hij zou wel even regelen dat dit in de Luxor zou plaatsvinden. Ik hield in het begin de boot af, omdat ik voor mijn gevoel nog niet klaar was voor het ‘echte’ werk. Maar na verloop van tijd vond Eddie het wel welletjes en prikte een datum. Ik mocht zelfs zeggen met wie ik wilde draaien.”
Enorm zenuwachtig
“In die periode had ik goed contact met dj Remy en vroeg hem of hij samen met mij de honneurs wilde waarnemen. Remy was inmiddels al een gevestigde naam en hoewel we goed met elkaar omgingen, was ik enorm zenuwachtig toen hij achter mij stond terwijl ik van start ging.”
Aangeslagen
“Mijn eerste overgang verliep goed. Ik had Format #1 (Orlando Voorn) gekozen omdat deze plaat met een kick begint, dus niet al te moeilijk mixbaar is. Het begin ging aardig, maar later slopen er toch een paar niet al te strakke overgangen in. Daar raakte ik nogal aangeslagen van; zodanig dat ik niet meer in staat was om verder te draaien. Dus vroeg ik Remy of hij het over wilde nemen, wat hij uiteraard graag deed.”
Grootheden
“Ondanks die eerste onzekerheid mocht ik terugkomen en werd zelfs een van de resident-dj’s van de Luxor, samen met onder anderen Frederik (Pako & Frederik) en Kamil. Uiteindelijk heb ik samen met grootheden als Lil’ Louis en Stacey Pullen achter de booth gestaan, om er maar twee te noemen. Het was geweldig om in de Luxor te draaien – niet alleen vanwege het goede geluid – maar zeker ook vanwege de fijne sfeer, het leuke personeel en de bezoekers.”
In de hoek
“In het begin stonden we ergens in een hoek van de zaal. Met de draaitafels en mixer in een flight-case, die weer op een voetbaltafel stond (zie foto hieronder). Het publiek stond gewoon voor, naast en achter je. Dat was reuzegezellig. Nu staan de dj’s meestal ver van het publiek af, wat ik zelf een beetje jammer vind.”
De studio in
“Naarmate ik meer ervaring kreeg, dienden zich andere vaste draaiplekken aan, zoals de Exposure in Den Haag/Scheveningen, Café d ‘Anvers in Antwerpen en de Massa in Breda. Op een avond stond ik te draaien in een club in Den Haag, De Tijd. Plots kwam iemand naar mij toe. Dit bleek niemand minder dan Sylvio Ecomo te zijn. Hij vroeg of ik interesse had om met Mac Zimms de studio in te gaan. Uiteraard zei ik ja.”
Buitenlandse gigs
“Mac Zimms was een bekende, goeie producer. Ik draaide veel van zijn muziek en hij genoot van mijn stijl, dus leek het hem wel wat om samen met mij muziek te maken. Zo gezegd, zo gedaan. Onze eerste releases op Spiritual Records werden goed ontvangen, zelfs zo goed dat Carl Cox onze de eerste twee op twee van zijn compilatie-cd’s (F.A.C.T. & Global) wilde zetten. Vanaf dat moment ging het hard en al snel volgden ook de buitenlandse gigs.”
“Wat ik beginnende dj’s mee wil geven? Ga zelf produceren en zorg dat je nummers worden gehoord. Blijf jezelf. Je zult veel tegenslagen krijgen, maar hou vol en ga door!’
Gilbert van Haasen
Bekijk hier de vorige aflevering van My First Gig met Thomas Hessler.