Saturday, August 8, 2020
Home Music House MY FIRST GIG: Jack de Marseille (FR)

MY FIRST GIG: Jack de Marseille (FR)

-

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Franse dj/producer Jacques Garotta aka Jack de Marseille: “Ik had op dat moment nog nooit met vinyl gedraaid.”

 

Tekst: Marceline Geelen

 

“Hoe ik in de muziek belandde? Het was in ieder geval niet door het anderhalve jaar pianoles dat ik heb gehad. Nee, het begon allemaal toen ik een jaar of elf was en mijn moeder besloot om de garage op te ruimen. Ineens lagen daar allemaal cassettes uit ‘76/’77 en een paar vinyls. Ik vond hiertussen een cassette met cosmic-discoachtige muziek, denk Jean-Michel Jarre. De naam van de band was Space Art. Ik kon eindeloos van die sferische synthesizergeluiden genieten, het was als een nummer dat nooit eindigde. Like a good trip in your mind.” (lacht) “We hadden thuis overigens alleen die ene cassetterecorder en geen draaitafel, dus met de vinyls kon ik in eerste instantie niet veel.”

 

Tennisleraar

“Ik heb tot mijn 24ste tennis gespeeld en tennisles gegeven op de tennisschool in Cap d’Agde, een stad in de buurt van Montpellier. Ik speelde uiteraard alleen ’s zomers en ’s winters ging ik lekker stappen. Toen ik mijn eerste tennistoernooi won, kon ik uit twee prijzen kiezen: een vakantie naar Tunesië of een gettoblaster. Ik koos direct voor de laatste.”

“In die tijd luisterde ik vaak naar een Frans radioprogramma genaamd Prélude. Daar werd over mixtapes gesproken en ik wilde deze graag zelf gaan maken. Zo begon ik met knippen en plakken van muziek die ik van de radio opnam. Nee, ik maakte ze niet om aan vrienden of zo te verkopen, ze waren alleen voor mezelf bestemd.”

 

Aantrekkingskracht

“Ik ging al in ‘87/’88 stappen in Cap d’Agde. Meestal in de gay scene want dit was de enige scene waar al meer elektronische muziek werd gedraaid. Daarnaast oefende de dj een grote aantrekkingskracht op me uit. Vaak stond ik naar hem te kijken en dacht: ‘Wow, deze jongen kan pas draaien!’ Ik zag zijn passie en wilde dit ook.”

ik heb ontzettend veel gedanst

“Vanaf dat moment ben ik veel over raves gaan lezen. Verder deed ik er niets mee want ik moest in ’89 een jaar lang mijn dienstplicht in het leger vervullen. Uiteindelijk is hier wel mijn weg in de muziek begonnen.”

 

Residency

“In dienst leerde ik namelijk een gast kennen, Renato, die een residency in een kleine bar genaamd Elle & Lui in Cap d’Agde had. We raakten bevriend en toen ik in 1990 het leger uitkwam, besloot ik hem in de club op te zoeken. Bij aankomst vertelde de eigenaar van Elle & Lui me echter dat Renato ziek was en in het ziekenhuis lag. Hij vroeg er direct achteraan of ik Renato’s draaiavonden niet wou overnemen.”

“Bedenk wel, ik had op dat moment nog nooit met vinyl gedraaid. Renato meende dat ik het gewoon moest proberen. Hij zei: ‘Als je in tempo mixt, hoeft de clap alleen maar bij de clap te komen en de boom bij de boom, enzovoort’. Inmiddels had ik zelf een paar vinyls gekocht en van het geld van de residency kocht ik er elke week meer bij.”

 


Voordat je verder leest…

Support This Is Our House

Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Jij kunt ons indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Hoe? Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!


 

Brood op de plank

“Ik was overigens totaal niet zenuwachtig voor die eerste gig. Ik stond al jaren zelf in die venue te dansen en ik was dol op de muziek. Omdat het natuurlijk niet mijn thuisstad was maar de locatie van mijn seizoenswerk kende ik niet veel mensen echt goed. Mijn ouders zijn tolerante mensen maar waren evenmin van de partij. Zij respecteerden mijn keuzes, als ik maar brood op de plank breng.”

“Dat er geen vrienden of familie waren, maakte verder niet uit. Het was een enorm open-minded scene die vooral uit een extravagant publiek met gays, transseksuelen en travestieten bestond, veelal dertigers en veertigers. Je kon in die tijd bijna nergens anders terecht voor house.”

zolang er maar brood op de plank kwam, respecteerden mijn ouders mijn keuzes

“Ik denk dat er die avond zo’n man of tweehonderd op de dansvloer stonden, maar dat werden er in de loop van die zomer al snel meer omdat een toenemende groep mensen op zoek gingen naar house. Dat had er ook mee te maken dat op zaterdagavond op de Franse radio steeds meer programma’s met elektronische muziek kwamen. Ik weet nog wel een paar platen die ik draaide, bijvoorbeeld Back to Life van Soul II Soul en de Jungle Brothers met I’ll House You.”

Alles opnemen

“Ik was zelf tijdens de gig vooral druk met het enthousiasmeren van het publiek. Soms sprong ik gewoon even uit de booth en ging lekker los met de dansende mensen. Dit is ook de periode geweest waarin ik elke dag bijleerde. Ik draaide vier maanden lang elke avond van 22 uur tot middernacht voor een man of tweehonderd.”

“Renato had me nog een gouden tip gegeven: ‘Neem alles op wat je doet, daar kun je van leren’. Study it! Zo heb ik mezelf stapje voor stapje leren draaien. Ik geloof overigens niet dat ik destijds grote fouten heb gemaakt. Ik heb al die optredens namelijk inderdaad opgenomen en toevallig vorige week nog eens naar die tapes geluisterd. Bovendien had ik toen al geleerd: ‘Als je een fout maakt, gewoon ‘cut’.”

 

Underground raves

“Niet veel later leerde ik in Marseille een jongen kennen wiens vriendin in Parijs underground raves organiseerde. Ik raakte met hem bevriend en heb op die manier op talloze raves in Parijs gedraaid. Later, in 1992, hebben we samen de eerste echte rave in Marseille op poten gezet. Dit concept is later in heel Zuid-Frankrijk doorgevoerd en ik heb op elk van die raves gestaan. Ik was namelijk een van de enigen die in tempo kon draaien. Vanaf 1996 ben ik ook gaan produceren en heb ik mijn eerste buitenlandse gigs gehad.”

Effecten

“Of ik nog tips heb voor mensen die net beginnen met produceren of draaien? Jazeker, het begint bij het besef dat muziek produceren niet per se tot roem leidt. Er zijn zo enorm veel producers op dit moment! Wat je als dj nodig zult hebben, zijn passie en de drive om mensen te laten dansen.”

je draait niet voor jezelf, je draait voor je publiek

“In de huidige tijd lijkt dit in de vergetelheid te zijn geraakt. Ik las laatst een stuk van een Duitse journalist die stelde dat de (commerciële) bubbel wel moest barsten. Dat denk ik ook. Het is tijd voor reflectie, bezinning en meer intimiteit met de mensen. Dat is met een stream lastig te bereiken. Ik ben zelf aan het experimenteren met effecten tijdens de stream. Uiteindelijk dwingt het huidige bestaan ons tot meer creativiteit dan voorheen. We moeten terug naar de oorsprong van love, peace & happiness waarbij we zorg voor de aarde dragen.”

“Nog een klein puntje over een persoonlijke mijlpaal: volgend jaar zit ik dertig jaar in het vak. Naar aanleiding daarvan heb ik Behind The Box in het leven geroepen. Dit is een dicussieplatform op Facebook en een serie van projecten die vanaf deze maand, mei 2020, tot volgend jaar mei zullen worden onthuld.”

Klink hier voor mee info.


Jack de Marseille

Facebook

Soundcloud

Instagram

Mixcloud

Beatport

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – de politiek: Maakt regulering een kans?

0
Links versus rechts, realisme versus idealisme. De polarisatie maakt een zinnig publiek drugsdebat haast onmogelijk. Voor- en tegenstanders van het legaliseren van harddrugs lijken zich...