Saturday, August 8, 2020
Home Music House MY FIRST GIG: Pako & Frederik (NL)

MY FIRST GIG: Pako & Frederik (NL)

-

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Nederlandse dj/producer Secander Raisani, die tegenwoordig nog solo de bekende, vroege house-act Pako & Frederik vormt : “Ik was in het begin vooral druk met verbergen dat mijn handen trilden.”

 

Tekst: Marceline Geelen

 

“Muziek zat er al vroeg in. Zo heb ik altijd piano en drums gespeeld. Mijn vroegste herinnering wat elektronische muziek betreft, voert terug naar toen ik een jaar of vijf, zes was. De oppas bracht op een avond muziek mee van Jean-Michel Jarre. Ze vertelde erbij dat het onweer wat we hoorden niet echt was maar uit synthesizers kwam. Ik herinner me dat ik bij het horen van dat onweer in totale verwondering naar de speaker stond te staren.”

Mijn zussen zijn van grote invloed geweest. Ik jatte de bandjes met hun coole muziek

“Mijn zussen zijn van grote invloed geweest. Ze zijn allemaal ouder dan ik en gingen natuurlijk geregeld naar de disco. Ik was toen elf of twaalf. Ze kwamen vervolgens thuis met coole muziek. Ik jatte dan hun bandjes om ernaar te luisteren.”

Knip- en plakwerk

“Daarnaast was ik een enorme liefhebber van de Bond van Doorstarters. Ik wist dat je mixtapes kon insturen maar tot mijn grote frustratie wist ik niet hoe ik die tapes kon maken. Ik woonde in die tijd bij Lochem, op het platteland, en snapte het knip- en plakwerk niet waar ze het tijdens de uitzending over hadden. Mijn vriendjes wisten het evenmin.”

“Pas in 1987, nadat we naar Arnhem waren verhuisd, heeft iemand me dat kunnen uitleggen. Later legde iemand me uit hoe ik loops kon maken: ik moest de klep van het cassettebandje schroeven zodat ik meteen in het binnenwerk keek. Daarna kon ik een loop knippen en plakken en die tegen de kop houden. Toen kon ik aan de gang met loopjes maken.”

Raves

“Onze verhuizing naar Arnhem, de grote stad, luidde het begin van de volgende muzikale stap in. Ik kwam mensen tegen met drumcomputers, iemand anders kon goed scratchen en zo werd er hiphop gemaakt en gedraaid. In 1991 begonnen we serieus naar raves te gaan. Ik had natuurlijk wel eens gehoord over Frederik, destijds de grote man in de Arnhemse housescene.”

“Ik liep op een dag samen met  Quentin (Kwentan) en toevallig kwamen we Frederik tegen. Hij stelde ons voor en we raakten in gesprek. Ik was meteen onder de indruk: hij wist het en begreep het! Hij had dan ook al in 1991 een eigen label (Gyrate Records) en al een paar platen uitgebracht.”

Allemaal house

“In de periode daarna heb ik vaak bij Frederik gezeten en meegekeken terwijl hij stond te draaien. Ik begon het te snappen: ‘Oh ja, je moet die platen gelijk laten lopen’. Beat, ritme, dat snapte ik al allemaal. Ik had tot dat moment alleen niet door dat dit dus ook juist goed met house kon, ik kende het eigenlijk alleen van hiphop. We hadden we het niet over stijlen zoals tegenwoordig. Chicago house, Detroit Techno of UK Progressive: het was allemaal house!”

Vinyl verzameld

“Na een half jaar zei Frederik tegen me: ‘Je moet ook gaan draaien’. Ik had al wat vinyl verzameld en maakte intussen ook cassettebandjes voor koffieshops en zo. De stap tot draaien, leek dus niet zo groot.”

Eerst produceren

“Ondanks de overtuiging van mijn vrienden dat ik moest gaan draaien, gebeurde dit pas later. Toevallig kwam het produceren eerst. Begin 1993 moest Frederik in Montpellier Frankrijk draaien, samen met Angelo en Remy Unger en ik mocht mee. Dat werd een geweldige week.”

“De gozer van wie de villa was waar we verbleven, had een studiootje. We hebben dus eindeloos over muziek gepraat maar vooral veel samen in die studio gezeten. Ik snapte die knoppen en faders inmiddels wel, omdat ik er geregeld bij was geweest als Frederik met zijn drumcomputers en Akai MPC60 met vrienden thuis zat te jammen.”

“In die Franse villa programmeerde Frederik de Roland TR-909, Remy deed de EQ en Angelo en ik regelden de flanger. Een van de nummers die we die week maakten, werd in 1993 uitgebracht op het Top Secret label en werd een underground hit: Vauvenage – Flange Stereo. Dit was echt mijn allereerste productie.”

In het begin was ik vooral druk met verbergen van mijn trillende handen

“Mijn eerste echte gig was op het eerste outdoor house event in Arnhem, op Koninginnedag 1993. De straten stonden vol met honderden mensen. Best intimiderend dus. Dj Kamil, Kwentan Van Herman en Pa von Funk stonden ook op de line-up maar niemand had toen jaren ervaring. Ik was in die zin zenuwachtig dat ik trillende handen had.”

“Voor de rest heb ik mijn zenuwen meestal goed onder controle. Ik was in het begin van de set dus vooral druk met verbergen dat mijn handen trilden. Ik draaide me om als ik een slokje van mijn glas nam.” (lacht). “In ieder geval leidde me dit genoeg van mijn nervositeit af.”

Clubhitjes

“In die tijd had ik zo’n honderd vinyl platen verzameld en die had ik allemaal bij me. Ik had van tevoren niet bedacht welke ik zou gebruiken, maar ik wist dat ik de clubhitjes van die tijd wel de revue zou laten passeren, zoals Rise From Your Grave en Jaydee. Daarnaast draaide ik vrij donker zonder vocalen.”

“Of ik fouten heb gemaakt. Nee, volgens mij niet. Het is tijdens latere optreden overigens vaak genoeg gebeurd hoor, dat ik de fader open had staan, of de naald van de verkeerde plaat had gepakt. Maar niet tijdens die first gig. Overigens is het helemaal niet erg om fouten te maken. Dat heb ik ooit geleerd toen ik eens naar Dimitri stond te kijken. Op een gegeven moment kwam er stof onder de naald waardoor de plaat natuurlijk enorm begon te kraken en te skippen.”

“Dimitri pakte heel relaxed de naald op, haalde zijn vinger er onderdoor en zette de naald gewoon weer aan het begin van de track neer. Het publiek juichte en feestte lekker door. Er is weinig aan te doen. Je moet dus gewoon een beetje weten te improviseren.”

 


Voordat je verder leest…

Support This Is Our House

Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Jij kunt ons indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Hoe? Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!


“Qua support waren er geen familieleden aanwezig bij mijn draaidebuut. Misschien mijn jongste zusje even langsliep maar dat weet ik niet zeker. Mijn zussen vonden het allemaal niet zo belangrijk. Ik was hun kleine broertje dat wat aan het kloten was met muziek. We hadden wel een kicken vriendengroep uit Arnhem, met onder anderen Frederik, Kamil, Eric de Man, Mike Risk, Kwentan en anderen zoals Pa von Funk. De hele club bestond uit een flinke groep mensen van wie er veel best serieus met muziek bezig waren en nog steeds zijn!”

Heerlijk tijdloos

“De eerste track die ik heb gedraaid was Alaska – Lost In Alaska (Moose Mix) op. Ergens vroeg in de set heb ik ook Quadrant – Hyperism gedraaid. Dat zijn beide nog steeds hele goede platen. Ik hoor ze nog steeds hier en daar de revue passeren en ben blij dat ze zo heerlijk tijdloos zijn. Wat ik die eerste keer op een podium heb geleerd, is dat het gaaf was om te doen, ook al was ik eigenlijk een beetje verlegen. Maar na een paar platen is ook dat weg.”

“Toen we later in Luxor draaide, stond de dj-booth verdekt in een donkere hoek. Relaxed. Als ik nu ergens draai, maak ik vaak even contact met de lichtman of -vrouw en vraag om wat minder licht op het podium en meer strobes.”

Global Underground

“Midden jaren negentig werden onze eerste gezamenlijke producties opgepikt door grote labels zoals Global Underground en daarna lonkte Engeland. Daar belandden we bij een boekingskantoor waar ook Jeff Mills, Pete Tong, Lucien Foort, Danny Howells (hier ons interview, red.) en Sander Kleinenberg bij zaten. In de periode dat onze albums op Global Underground uitkwamen, hebben we als Pako & Frederik de hele wereld over gereisd om te draaien. We hebben vijf jaar full-on elk stukje van de wereld gezien en toen we in 2010 in Nederland terugkwamen, was iedereen ons vergeten.” (lacht)

Creasol

“Tegenwoordig opereer ik in mijn eentje onder de naam Pako & Frederik en
ㄷㅋㅌㅂㄹㅁㄴ. Beiden hebben we op een gegeven moment rechten gestudeerd en Frederik heeft de muziek inmiddels ingeruild voor een functie als hoogleraar ICT en Privaatrecht op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Voor de komende periode zijn alle gigs sowieso uiteraard uit de agenda gewist. Ik gebruik mijn tijd echter goed en maak volop muziek in mijn eigen studio. Ik geniet er echt van. Binnenkort komt de Laido EP  uit op Alexander Koning’s label [PERCEP-TION]. Mijn Donker Ding EP is net uit op E=MC2 Records en nu is het eigenlijk afwachten wat de toekomst verder brengt.”

Voor de upcoming dj’s en producers: wees niet te conformistisch!

“Upcoming dj’s en producers wil ik meegeven dat het belangrijk is om plezier te hebben in wat ze doen en zich niet te veel naar anderen moeten kijken. Wees niet te conformistisch!”

 


Pako & Frederik

Facebook

Soundcloud

Mixcloud

Just released

Soon to be released

  • Leido E.P.
  • Percep-tion

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – de politiek: Maakt regulering een kans?

0
Links versus rechts, realisme versus idealisme. De polarisatie maakt een zinnig publiek drugsdebat haast onmogelijk. Voor- en tegenstanders van het legaliseren van harddrugs lijken zich...