vrijdag, oktober 23, 2020
Home Music House MY FIRST GIG: Sista Stroke (VS)

MY FIRST GIG: Sista Stroke (VS)

-

Iedere dj herinnert het zich nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje. Plots voor een publiek staan, hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de rubriek MY FIRST GIG: de Amerikaanse dj/producer Sista Stroke. Begonnen met hiphop, daarna overgestapt naar house. “Ik was het spuugzat om telkens op nieuwe mixen van mijn vrienden te wachten.”

 

Tekst: Marceline Geelen/marcygoeswild.com

 

“Mijn eerste gig vond in 1994 plaats in een maffe rockclub met de naam Rock Island, gevestigd in Sant Antonio, Texas. Ik was 22.”

“Het publiek was een mix van rockers en liefhebbers van alternatieve muziek, zoals elektronische muziek toen werd genoemd. Ook waren er een paar punkers en ravers die nog aan het bijkomen van de nacht ervoor of die nog steeds aan het feesten waren.”

Geen grap

“Jazeker was ik nerveus. Enorm. Ik had helemaal niets voorbereid. Integendeel. Om eerlijk te zijn, vond mijn first gig plaats op dezelfde dag waarop ik voor het eerst draaitafels aanraakte. En dit is geen grap.”

“Ik had een bevriende dj, Zenhead ofwel Hollis Dwyer, gevraagd of hij me kon leren om muziek te maken. Ik wilde het type muziek produceren dat ik zelf op vinyl in die tijd in de platenzaken aantrof. Ik wist dat, als ik alles wilde leren over ons vak en onze stijl, ik bij het begin moest beginnen: bij platenspelers. Bovendien was ik het spuugzat om telkens op nieuwe mixen van mijn vrienden te wachten.”

Mijn first gig was op de dag dat ik voor het eerst draaitafels aanraakte

Sista Stroke

Dennis Rodman

“Zenhead nodigde me op een zondagmiddag uit in de blues club van Dennis Rodman in San Antonio. Ja, dié Dennis Rodman. Vier uur lang toonde hij me de fijne kneepjes van het vak en leerde me hoe ik via de koptelefoon moest luisteren.”

“Hij noemde me een natuurtalent en vroeg me hem te vergezellen naar zijn zondagse residency. Daar aangekomen informeerde hij me dat ik meteen aan de bak moest. Ik herinner me nog steeds zijn exacte woorden: ‘Als jij deze dj-shit wil doen, dan kun je maar beter weten hoe een dansvloer vanuit deze kant gezien beweegt’. En hij wees naar de platenspelers en dj-booth.”

“Hij zei: ‘Je kunt mixen, je hebt het nu al een uur gedaan. We moeten alleen nog even aan je cue werken voordat de tracks eruit lopen. Maak je geen zorgen, ik ben er om je te helpen’. Die laatste woorden waren precies de aanmoediging die ik nodig had. Een paar uur later stond ik achter de decks. Mijn eerste drie mixen verliepen verschrikkelijk maar toen had ik ‘m te pakken.”


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


“Mijn zoon en zijn vader waren aanwezig bij dit debuut, net als een paar vrienden. In die tijd waren er niet veel vrouwelijke dj’s en ik werd niet echt gestimuleerd door de mannen die uiteindelijk mijn collega’s zouden worden. Na een jaar draaien in lokale clubs en bars, draaide ik op regelmatige basis in de hele regio.”

Mentoren

“Gedurende de verschillende fases van mijn groei als dj en producer heb ik enkele mentors gehad. De eerste was Jesse Morales, een lokale, homoseksuele dj. Hij draaide in de club in San Antonio waar ik het liefste rondhing, Changez. Jesse stelde me voor aan Nitzer Ebb, Coldcut en Anne Clark en maakte me bekend met early house.”

“Mijn tweede mentor was Leo Trujillo, de eerste house-dj die ik ontmoette. Hij werkte in een platenzaak en verkocht me mijn allereerste houseplaat: St. Germains ‘What’s New’, die uitkwam op F Communications. Tijdens Leo’s avonden in de Cameo Club, eveneens in San Antonio, kwam ik in contact met nieuwe sounds, muzikanten, en, geloof het of niet, muziek die ik zelf – nog – niet wilde draaien.”

Sista Stroke

“Het vergde een zekere vaardigheid om de volle emotie en het gevoel van house over te brengen en om een verhaal te vertellen zonder een woord uit te spreken. Hoezeer ik er ook van hield om op house te dansen, wist ik tegelijkertijd dat ik er nog niet klaar voor was om deze muziek zelf te draaien. Mijn hart lag in die tijd meer bij hiphop, breaks en downtempo en dat hield ik nog vijf jaar vol.”

“Mijn laatste mentors waren Joe Belmarez en John Cruz van Rebel Crew uit Houston. Zij namen uitgebreid de tijd om me te laten zien wat ik niet goed deed op mijn drummachines en moedigden me aan bij alles wat wel lukte. Het is aan hen te danken dat ik een poos live PA’s heb gedaan met decks en gear en dat ik mijn productionele vaardigheden heb uitgebouwd zodat ik mijn eigen muziek kan releasen.”

Mama’s schuld

“Nu ik er zo over nadenk, doet het pijn dat ik geen enkele vrouwelijke mentor noem. Ik voeg dus graag mijn moeder aan deze lijst toe. Zonder dat ze het weet, is zij een van mijn belangrijkste leermeesters geweest. Zij heeft me altijd gestimuleerd. Bovendien heeft ze voor alle muzieklessen betaald en me laten kennismaken met allerlei soorten muziek.”

“Na mijn vaders overlijden heeft ze al zijn platen voor me bewaard. Samen naar zijn muziek luisteren toen hij chemo moest ondergaan, is nog altijd een van mijn favoriete herinneringen. Hij legde uitgebreid alles uit en gaf me eindeloos de tijd om zijn albums te beluisteren en de kunst op de LP’s eindeloos te bestuderen. Yup, het is eigenlijk mijn moeders ‘schuld’ dat ik geobsedeerd door muziek ben geraakt, en mijn vader is er debet aan dat ik een obsessie voor vinyl heb ontwikkeld.”

Sista Stroke

20.000 ravers

“Wat ik bij die eerste gig heb geleerd, is om op het ritme en de beweging op de dansvloer te focussen. Hoe ik een club of feest vanaf het begin kan ‘lezen’. Die vaardigheid betaalt zich nog steeds uit. Of je nu in een club of op een groot veld voor 20.000 ravers draait: het gaat niet om jou. Het gaat om alle mensen die zijn gekomen om lekker te dansen, een fantastische tijd te hebben en even alle bullshit van hun alledaagse leven willen vergeten. Als danser was ik me hier al van bewust, maar ik begreep het pas echt als dj – toen ging dit stukje in me open.”

“Nu, 25 jaar later, ben ik nog steeds zo verliefd op het dj’en als ik toen was. Mijn leven heeft me van Texas via Chicago en Los Angeles naar Londen geleid, waar ik nu woon. Dit vak heeft me gezegend met veel mogelijkheden om met geweldige artiesten te spelen, zoals Run DMC en Wu Tang Clan.”

De ervaringen die ik inmiddels in deze industrie heb opgedaan zijn immens

“Ik heb in de beste clubs op de meest fantastische plekken ter wereld gedraaid, waarvan mijn favoriet nog altijd de Smartbar in Chicago is. Inmiddels heb ik ook de eer gehad om met enkele van de meest getalenteerde dj’s in de dance-industrie op de line-up te staan.”

“Als ik niet werk of draai, promoot ik mijn merk FreakFreely en de gelijknamige radioshow, alsmede een rondtrekkend Brits-Europees feest genaamd House AF. Ik kan nog zoveel meer vertellen maar ik sluit graag hiermee af: de ervaringen die ik inmiddels in deze industrie heb opgedaan zijn immens. Na twee decennia leer ik nog steeds elke dag iets bij en ben ik nog steeds gulzig voor de beats en de dansende voeten!”

Sista Stroke


Sista Stroke

Instagram
Twitter
Facebook

Upcoming gigs:
Zondag 25 augustus 2019, House AF, The Horse & Groom, Londen
Zondag 20 oktober 2019, Tikkie Tek Showcase ADE, Amsterdam

>> Meer afleveringen van MY FIRST GIG

 

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – de politiek: Maakt regulering een kans?

0
Links versus rechts, realisme versus idealisme. De polarisatie maakt een zinnig publiek drugsdebat haast onmogelijk. Voor- en tegenstanders van het legaliseren van harddrugs lijken zich...