vrijdag, mei 7, 2021
HomeGenresTechnoRock The House #113: Debra Stax

Rock The House #113: Debra Stax

-

Als onderdeel van onze podcast-serie maken artiesten een exclusieve mix voor This Is Our House. Terwijl je luistert kun je nader met ze kennismaken in het begeleidende interview. In aflevering 113 van Rock The House: Debra Stax. Deze techno-dj is veelzijdig op muzikaal gebied en laat dit in haar mix goed horen. Ze vertelt, onder andere, over haar mooiste gig: “Deze ervaring had ik nooit willen missen”.

Naam: Debra Stax
Woonplaats: Tilburg
Residencies: TechChicks Radio, OT Radio
Genre: Techno, specifiek een mix van de subgenres industrial techno, dark techno en acid techno 

Hoe zou je deze mix zelf inleiden?

“Vlak voordat ik deze mix maakte, was het International 303 Day op drie maart en maakte Daft Punk het op 22 februari het op hun eigen manier bekend om te gaan stoppen na 28 jaar. Ik ben opgegroeid met Daft Punk en heb echt een traantje gelaten om het nieuws. Synthesizers en drummachines zijn ook onderdeel van mijn jeugd geweest op muzikaal gebied; ik ben een “Eighties kid” en hoorde die apparaten natuurlijk voorbijkomen in de old school rap tracks en elektronische muziek, zoals House en Techno. Het zou voor mij een gemiste kans zijn om deze twee belangrijke elementen niet te verwerken in mijn mix. Met twee keer een knipoog naar Daft Punk in de eerste 15 minuten en een tikkeltje meer acid techno dan normaal gedurende de gehele mix, combineer ik die elementen met mijn opzwepende en energieke vibe in mijn trackselectie.”

- Advertisement -

“Mijn mixen zijn precies wie ik ben, hoe ik me op dat moment voel en wat ik denk. Mijn veelzijdigheid en kracht is wat ik altijd laat horen in mijn sets. Je wordt meegenomen op een ontdekkingsreis langs al die tracks die vooral niet standaard en “out of the box” zijn. Ik zeg altijd: “Explore more.” Het geeft je leven, vooral je persoonlijke ontwikkeling, zoveel meer verrijking wanneer je dat doet. Ook dat hoor en voel je terug in mijn sets.”

Wat was je eerste officiële optreden?

“Ik ben ooit eens begonnen met draaien in een discotheek van een nieuw vijf-sterren hotel op Mallorca toen ik daar werkte als hotelentertainer voor de kinderen. Een paar jaar later, in oktober 2016, kwam Club Godverdomme voorbij in Tilburg. Ik had me eigenlijk voor de grap aangemeld, samen met iemand die ik kende van de lokale techno feestjes. De hele setting van Club Godverdomme was dat alleen dj’s zonder ervaring of ambitie in de booth zouden draaien. Toen kreeg ik juist een trigger om verder te gaan onderzoeken of dit wel iets voor mij was. Ik ging immers al een flinke tijd naar verschillende events en hoorde steeds vaker dingen in sets waarvan ik dacht dat ik dat wel op een andere manier zou doen of juist een andere trackselectie zou toepassen.”

“Vanaf toen besloot ik om de dj-decks onder de knie te krijgen, mijzelf voor te bereiden op talentenavonden en nam ook alvast sets op om die kritisch na te luisteren. Op 29 juli 2017 draaide ik uiteindelijk voor het eerst als Debra Stax bij de dj-talentenavond van Hidden Talents in Club Poema en het was heel leuk om bekenden te zien dansen en genieten van mijn trackselectie.”

Debra Stax

Hoe zou je het verloop van je carrière tot nu toe beschrijven?

“Als ik zo naar het verloop kijk, kan ik wel zeggen dat het zeer zeker wel een verrijking is van mijn leven. Ik geef muzikaal stof tot nadenken en laat mensen muziek kennen waar ze wellicht in eerste instantie nooit aan gedacht zouden hebben. Maar het belangrijkste is dat ik er plezier aan beleef, het mij positieve triggers en uitdagingen geeft en ik dit doorgeef aan anderen. Ik heb veel op lokaal niveau gedaan via mijn connecties; ik heb een paar toffe avonden in Dynamo gehad en laat iedere zaterdag op zondag een uur lang mijn sets horen via lokale omroep OT Radio in Tilburg. Daarnaast ben ik ook een regular dj voor TechChicks Radio, een internetradiostation gericht op sets van alleen vrouwelijke dj’s.”

“Als ik naar mijn highlights ga kijken, dan moet ik echt mijn vijf livestreams van #LockdownRave Festival benoemen, aan het begin van de pandemie. Hiervoor hebben we met een internationaal team van bevriende organisatoren en dj’s een terugkerend online evenement op poten gezet. Alle dj’s waren locals van jong en oud in diverse genres, van Brazilië tot aan hier in Nederland. We hebben echt geprobeerd om een festival-feeling neer te zetten; de kijker kon switchen van area alsof deze van tent naar tent liep. De reacties waren ook super enthousiast en leuk om te zien. Voor mij was het de eerste keer dat ik sets van twee uur ging draaien. Dat wilde ik zelf ook graag, want dit was ook mijn kans om meer te laten zien en horen. Ik kon weer een nieuwe uitdaging aangaan en verder ontwikkelen. Deze ervaring had ik nooit willen missen.”

Debra Stax

Mooiste gig ooit?

“Dat is mijn plekje als eerste dame ooit bij de Talent area van Unpolished, The Breeding Ground, in maart 2018. Ik weet nog dat een van de organisatoren naar mij toekwam tijdens mijn set en mij vertelde dat ik met mijn set zoveel mensen naar de area trok terwijl Dax J aan het draaien was. Het stond blijkbaar ineens helemaal vol en ik had dat niet eens in de gaten. Naderhand kwamen er ook een aantal mensen naar mij toe uit de rokersruimte, die na het roken bleven zitten, omdat ik zo lekker aan het draaien was. Ik kan me nog goed herinneren dat ik een beetje overdonderd was dat ik zo’n invloed had op mensen. Ik ben nog met iemand op de foto gegaan, omdat hij graag wilde onthouden wie ik was als hij weer aan die set terugdacht.”

Favoriete genre naast je eigen stijl(en)?

“Mijn eigen stijlen zijn sowieso mijn favoriete genres, vaak ook gemixt met een vleugje early rave/early hardcore wat ook weer een stukje vanuit mijn jeugd is. Maar ik luister ook graag naar de poppy eighties vibe-tracks van The Weeknd, electro en old school rap en hip-hop van de eighties/nineties.”

Groot festival of kleine club?

“Als ik zo afga op hoe ik de livestreams van #LockdownRave Festival heb ervaren, dan zou ik best eens in real life een keer op een groot festival willen draaien. Voor het contact met de bezoekers over korte lijnen, is een kleine club natuurlijk het beste en het leukst.”

Welke artiesten vormen een inspiratiebron voor je?

“Tommy Four Seven en Benny Rodrigues (aka ROD) zijn echt oprecht mijn nummer 1 helden. Die twee maken mij altijd blij; waar en wanneer dan ook.”

“Tommy volg ik nu al bijna acht jaar door zowat heel Europa en heb hem echt zien en horen groeien in de loop van al die jaren. Ik ben hem gaan volgen toen ik zijn naam zag staan op de line-up van Valhalla Festival in 2013 en dat was een nog onbekende naam voor mij. Ik ben toen wat sets van hem gaan luisteren als voorbereiding en ik raakte echt geboeid en geïnteresseerd. Het was iets anders dan standaard en dat greep mijn aandacht. Tommy heeft een kenmerkend geluid. Niet alleen in zijn sets, maar vooral ook in zijn producties en de releases op zijn label 47, met diverse andere artiesten.”

Debra Stax

“Benny Rodrigues is een grote vriendelijke reus die zegt wat hij denkt en daar hou ik van. Ik heb hem om advies gevraagd en ik kreeg het eerlijke advies wat ik wilde hebben. Ook Benny is iemand die ik al lange tijd volg, al zeker sinds zijn Latin Village tijden. Zijn alter ego als ROD kan ik ook erg waarderen. Zijn acid techno doet iets met mijn brein; het boeit en bindt mij aan zijn tracks en sets. Wanneer hij een nineties set draait, kan ik gewoon volledig meegaan in die flow. Er gebeurt dan van alles in mijn hoofd, waardoor ik alleen maar kan genieten en lachen. Benny is voor mij iemand die ook gewoon draait wat hij lekker vindt. Hij probeert mensen dingen te leren op muzikaal gebied en weet dat niet iedereen zijn flow kan of wil volgen.”

Hoe kom/kwam je de quarantaine door?

“Ik heb veel gehad aan de livestreams van Benny Rodrigues. Benny heeft een enorm grote vinylcollectie; hij vertelde dan wat hij draaide en, bijvoorbeeld, ook welke herinneringen hij bij die plaat had. Zijn acid sessies met zijn synthesizers en modular gear vond ik ook echt boeiend om te zien en te horen. Benny’s livestreams waren de hoogtepunten van mijn dag. Die sessies hebben er uiteindelijk bij mij voor gezorgd dat ik me er meer in ging verdiepen. Ik heb nu vier onderdelen uit de Roland Boutique serie aangeschaft; de TB-03, TR-06, TR-08 en de SH-01A. Toen het nog kon, heb ik eerst urenlang in een muziekwinkel gespeeld met een TB-303 kloon. Helaas is de Boutique versie van de originele TR-909, niet meer te verkrijgen, maar iets zegt mij dat de TR-(9)09 nog wel een keer op mijn pad zal komen.”

“Het produceren via een DAW onder de knie krijgen, heeft zijn tijd nodig, merk ik. Ik ben iemand die gelijk dingen wil doen, gelijk aan de slag gaat en gelijk resultaat zien en horen. Daarom geniet ik zo van mijn kleine modules. Die kan ik zo aanzetten en er mee spelen wanneer ik wil. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik mijn sessies met de modules kan opnemen via mijn DAW, zodat ik die sessies weer op mijn Soundcloud kan posten. Voor nu deel ik weleens mijn sessies live via Instagram. Daarnaast heb ik nog steeds mijn wekelijkse radiomix voor OT Radio en maak ik mixen voor TechChicks Radio.”

Rock The House

“Verder zit ik nu een jaar in zelf-isolatie, omdat ik tot de risicogroep behoor. Ik doe mijn fitnesstrainingen en kantoorwerk thuis en ik kan in ieder geval weer lachen met online Zoom (rave)sessies. Wel tel ik de dagen af totdat ik weer veilig kan gaan reizen, want ik heb nog zoveel te verkennen en nog zoveel vrienden in het buitenland te bezoeken. Dat is eigenlijk wat ik het meeste mis.”

Ga je normaal gesproken zelf nog veel uit? 

“Pre-corona was ik vrijwel ieder weekend wel op pad, vooral om mijn favoriete artiesten te volgen en van ze te leren. In de loop van de tijd was ik steeds vaker in het buitenland te vinden dan in Nederland, omdat ik de ravecultuur hier inmiddels wel gezien had. Ik ben voor de evenementen in Nederland erg selectief geworden, omdat het aanbod ieder weekend extreem veel is geworden. Je zou kunnen zeggen dat het hier verzadigd is geraakt, doordat we juist “gezegend” zijn met dat uitgebreide aanbod. In het buitenland krijg ik weer andere en vernieuwende ervaringen mee, maar ook veel andere mensen in de ravecultuur. Dat is wat ik zoek; verrijking, ontwikkeling, stimulans en diversiteit.”

Ultieme droom?

“Daar kan ik heel kort over zijn: Een 3-uurs set of langer draaien in Tresor, mijn meest favoriete kelder in Berlijn.” 


Debra Stax

Instagram
Facebook

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Julie Brasser
Julie werkt op de redactie bij TIOH en heeft een echt hart voor de hardere stijlen. Ze volgt de opleiding CE-IEMES aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Ze is niet vies van een feestje; of dat nou een hardstyle festival is of een Latin party. Dansen is ook een echte passie: er zijn maar weinig muziekgenres waar ze niet van gaat bewegen.

Gerelateerd

De grootste muzikale familie ter wereld: TranceFamily

Met deze meerdelige serie wil This Is Our House het belang van verschillende online dance community's onder de loep...

Nagenieten van Koningsdag: herbeleef de sets van o.a. de Streamers en 538 Koningsdag

Hoewel dit al de tweede Koningsdag is die we thuis moeten vieren, hebben Supersized Kingsday, de Streamers en 538...