ROCK THE HOUSE #65: Snareskin

-

Home » The Galaxy » ROCK THE HOUSE #65: Snareskin

Als onderdeel van een podcast-serie maken artiesten een exclusieve mix voor This Is Our House. Terwijl je luistert kun je meteen over ze lezen in een begeleidend interview. In aflevering 65: Snareskin.

Naam: Jan-Merijn Versteeg
Woonplaats: Enschede, Gorinchem
Leeftijd: 23
Genre: Future Bass

Hoe zou jij je eigen muziekstijl omschrijven?
Het rust op vooral op Future Bass, Trap, een beetje jazzy invloeden. Het is niet perse iets waar ik bewust naar heb gezocht. Maar ik heb het organisch wel gevonden. Je komt er gewoon na verloop van tijd op uit, door muziek waar je van houdt en waar je je mee bezig houdt.

En wat voor muziek is dat voor jou?
Het is misschien gek, maar ik luister niet zo heel veel muziek in mijn eigen stijl, dat wordt je uiteindelijk een beetje zat. Ik wil ook niet neigen naar dingen die al gedaan zijn. Ik luister best wel graag naar hele andere muziek. Lido bijvoorbeeld – okee, die zit wel een beetje in mijn eigen genre… Maar ik luister ook jazzartiesten, of dan weer een keer iets als Anderson Paak. Op z’n tijd zit ik ook wel wat meer aan de filmische muziek, dingen zoals Nils Frahm en Jon Hopkins.



Vindt je daarin dan weer invloeden voor je eigen werk?
Eigenlijk probeer ik juist iets te maken wat je niet in een hokje kunt stoppen. Aan de andere kant, ik wil wel de radio op. Dus daar ben ik nu wel meer mee bezig. Hoe maak je iets wat uitdagend is en tegelijkertijd interessant voor een groot publiek – zowel behapbaar als uitdagend?

Staat dat niet recht tegenover elkaar, radiomuziek en muziek die zich juist niet in een hokje laat plaatsen?
Ik probeer altijd open minded te zijn in allerlei soorten muziek, maar ook in aanpak. Wat nu wel interessant is, is die zoektocht naar het toegankelijk maken van muziek. Je moet denk ik je muziek simpeler maken, als je het wil verkopen. Dat wil ik, want ik hoop meer muziek op de radio te krijgen. Maar simpeler kan ook beter zijn. Want om iets goed maar simpel te maken moet je constant dingen weghalen… Kill your darlings. Op die manier kan simpliciteit in veel gevallen, vind ik, een grotere kunst zijn dan complexiteit.


Snareskin


Wat is voor jou als artiest het toppunt van het afgelopen jaar geweest?
Bevrijdingsfestival Overijssel dit jaar was heel vet. Ik kreeg er een kort momentje om te spelen op de mainstage. Daar stond ik voor zo’n verschrikkelijk groot publiek, ongekend! Daarna mocht ik een uurtje op de dance stage voor ook nog tweeënhalf duizend man, dat geeft ook zo’n grote kick.

Hoe was het met de zenuwen op zo’n groot podium?
Je bent op zo’n dag best wel beetje… Je voelt dat er heel veel adrenaline is. Tegelijkertijd voelde ik me sterk en in staat om het te handlen. Uiteindelijk vielen de zenuwen mee omdat ik voor zo’n grote massa stond. Dan voelt het publiek een beetje verder weg ofzo. Een klein zaaltje kan wat dat betreft veel moeilijker, veel intenser zijn dan een groot publiek.

En verder?
Ik heb net de popronde achter de rug, dat was heel gaaf. Eigenlijk is het meer op bands gericht, maar het is voor mij juist leuk om daarin mee te kunnen gaan. Vooral heel leerzaam. In het traject van de popronde hebben we heel erg gekeken naar hoe we een podium-setup handig kunnen maken zonder concessies te doen. Dus je wordt van zoiets niet alleen beter in het spelen maar ook in het organiseren van een tour.



Dan ben je op het podium duidelijk een live muzikant, geen dj…
Ik heb nooit dj-shows gedaan. Nouja, wel eens het standaard feestje op de middelbare school, haha. Maar dat werd ik al snel een beetje zat. Ik wilde al snel alleen nog maar muziek spelen die ik tof vind. Het live spelen van muziek vind ik juist een element toevoegen, en je kunt er meer energie in kwijt.

Dus deze mix heb je ook niet aan elkaar ge-dj’d?
Nee,de mix heb ik gebouwd in Ableton. Ik heb wat betreft platen vooral gekeken naar wat ik op dit moment heel tof vind, plus een paar shameless plugs van mijn eigen muziek. Ik maak ook nog wat mashups. Dat is ook wat ik doe met liveshows. Van de drie kwartier die ik speel, speel ik ongeveer een kwartier materiaal van anderen. Maar voor dat deel kijk ik naar mashups en zoek ik op welke tracks bij elkaar kunnen. Met loopjes kun je dan leuke dingen doen.


Volg TIOH op Facebook:


Één van die shameless plugs is je niet single Closure. Wie horen we eigenlijk op vocalen?
Dat is Luke Cusato. Ik had al een keer gewerkt met vocalen van hem via een remix. Die vond ‘ie tof, dus toen nam hij contact met me op. Inmiddels zijn we al een paar jaar in contact met elkaar en op een gegeven moment wilden we een orginal maken. Dat werd ‘Hollow Husk’, volgens mij nu al bijna twee jaar geleden. Daarna zijn we gaan werken aan ‘Closure’. Die is echt héél lang in the making geweest. We hebben veel verschillende versies gemaakt. De eindversie is iets anders dan wat ik normaal maak, de plaat leunt heel erg op zijn vocaal, zijn harmonieën vooral.

Hoe zijn jullie bij het label voor deze plaat gekomen?
Ik heb ‘Closure’ bij Gemstone uitgebracht. Dat is een sublabel van Revealed – Hardwell heeft hem ook gesupport in zijn radioshow. In de afgelopen tijd heb ik dingen bij verschillende labels gedaan. En dat is verder ook m’n plan voor de toekomst, gewoon kijken welk label een goede match is bij mijn volgende plaat.



Hoe komt Revealed eigenlijk bij een artiest als Snareskin?
Ik ben bij Revealed gekomen doordat ik een huisgenoot heb die daar een plaat had staan. Hij vroeg me die te remixen, Revealed vond het tof. Dus toen zijn we daar eens op kantoor langs geweest. Ze vroegen of ik ook een original van Hardwell wilde remixen. Die heb ik ook gedaan, en daarna bleef ik af en toe wat opsturen. Zo kwam ‘Closure’ uiteindelijk daar terecht.

Wat mogen we verder van je verwachten in de (nabije) toekomst?
Ik ga met Wantigga een show doen bij Metropool, Enschede. Degene die mijn management en boekingen voor me doet, Carlos, kende Wantigga en de jongens die een beetje in zijn hoek van muziek zitten goed. De organisator van de show is WAVES, en met hen klikt het ook goed. Het is best wel een hechte kliek. In de regio kent iedereen elkaar wel een beetje en dan ontstaan dit soort samenwerkingen vanzelf.

Social Media
Facebook
Soundcloud
Instagram

 

 

Tracklist

  1. Lido – Vultures
  2. San Holo – Show Me
  3. Duumu – Shifted
  4. Snareskin & Luke Cusato – Closure
  5. Emawk – 18
  6. Shopan & quickly, quickly – Greens
  7. San Holo – Lift Me From The Ground (Jaron Remix)
  8. Lido – Citi Bike
  9. Snareskin & Holly – Never Lost
  10. Boombox Cartel – Phoenix
  11. Snareskin – Mad For You ft. Trove
  12. DROELOE & Sem – Facing The Sea
  13. Ramzoid – BCW
  14. Taska Black – Losing Our Minds (ft. Nevve)
  15. Potato People – Returning the Flavour (feat. Trian Kayhatu)

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Redactie
Redactiehttp://tioh.nl/
Redactie-account van TIOH, gebruikt voor algemene items of incidentele gastbijdragen. De naam van de schrijver vind je dan bovenaan het artikel.

Gerelateerd

21×2021: het jaar van Tinlicker

2021: Het jaar van de (te) korte Summer of Love, Unmute Us-demonstraties, vaccinaties en QR-codes. Opnieuw had COVID-19 de...

21×2021: het jaar van Anne Slump

2021: Het jaar van de (te) korte Summer of Love, Unmute Us-demonstraties, vaccinaties en QR-codes. Opnieuw had COVID-19 de...