Een aantal Brabantse dancefestivals, vrijetijdsorganisaties en steden in Brabant zijn sinds kort een samenwerking aangegaan met de Efteling en VisitBrabant, de marketingorganisatie voor de vrijetijdseconomie in de provincie. De uitdaging: het succes van de dance-industrie verankeren in de Brabantse cultuursector en haar toeristische strategie.
De samenwerking is een jaar geleden opgestart met verkenningen en marketing-pilots. Buitenlandse pers werd uitgenodigd om een kijkje te nemen achter de schermen van de sterk groeiende dance-industrie in Brabant.
Dit heeft nu geleid tot de samenstelling van een initiatiefgroep bestaande uit de festivalorganisaties Extrema en WiSH Outdoor, Eindhoven365, Gemeente Breda, Midpoint Brabant, attractiepark de Efteling en VisitBrabant.
Versterken dance-aanbod en talentontwikkeling
Volgens de trekker van het initiatief, VisitBrabant, floreert de dancewereld internationaal. “Als we daarin slim investeren, kan Brabant daar zelf ook sterker van worden. De successen etaleren we in de hele wereld, maar vernieuwing en talent komt uit Brabant.”
Successen etaleren we in de hele wereld, maar vernieuwing komt uit Brabant
Uitgangspunt voor de samenwerking is dat men gezamenlijk wil investeren in versterking van het dance-aanbod in Brabant vanuit het cultureel domein (architectuur, design & podiumkunst) en het sterker positioneren van het Brabantse DNA rondom creativiteit en technologie. Ook moet flink worden ingezet op talentontwikkeling.
Meer toeristen
Het initiatief sluit aan op de missie van VisitBrabant om Brabant op de kaart te zetten als ‘dé gastvrije en innovatieve regio van Europa’ en het doel om meer (internationale) bezoekers naar de provincie te trekken, die hier ook langer verblijven en meer besteden.