Boeddhisten Woedend over DJ NewJeansNim’s Optredens

DJ NewJeansNim, wiens echte naam Youn Sung-ho is, heeft voor flink wat ophef gezorgd binnen de boeddhistische gemeenschap van Singapore. Zijn unieke mix van elektronische dansmuziek met boeddhistische mantra’s en zijn optredens gekleed in een monnikspij en met een kale schedel hebben tot grote irritatie geleid. Nu lijkt het erop dat er een einde komt aan zijn controversiële optredens.

Controverse rond de Concerten

De Singapore Buddhist Federation heeft via een Facebookpost opgeroepen om zijn aankomende concerten in juni te annuleren. Ze zijn vooral boos omdat de DJ een monnikspij draagt zonder dat hij officieel als priester is gewijd. Daarnaast combineert hij boeddhistische teksten met moderne dansmuziek, wat volgens de federatie oneerbiedig is. Ze hebben zelfs de overheid gevraagd om zijn concertlicentie in te trekken omdat hij “schande over boeddhisten brengt”.

Reacties en Maatregelen

De minister van Binnenlandse Zaken van Singapore, Kasiviswanathan Shanmugam, heeft gewaarschuwd dat er maatregelen zullen worden genomen als de DJ zijn gebruikelijke optredens voortzet. Deze controverse komt op een moment dat Club Rich, de locatie waar het concert gehouden zou worden, vlakbij een van de grootste en populairste boeddhistische tempels van Singapore ligt. Na overleg met de politie heeft ook de eigenaar van de locatie, Jackie He, besloten dat de show “niet-religieus” zal zijn zonder monnikspijen, religieuze instrumenten of muziek gerelateerd aan boeddhistische mantra’s.

Steun uit Onverwachte Hoek

Ondanks de controverse, ontvangt DJ NewJeansNim steun vanuit andere hoeken van de boeddhistische gemeenschap, vooral in zijn thuisland Zuid-Korea. Daar wordt zijn benadering gezien als een creatieve manier om interesse in het boeddhisme onder jongeren te wekken. Hij is zelfs in dienst genomen door de grootste boeddhistische orde van Zuid-Korea, die hem dankbaar is voor het verspreiden van een ‘jongere versie van het boeddhisme’ aan de nieuwe generatie.

Een Balans tussen Vrijheid en Traditie

In Oslo spreekt de secretaris van het Oslo Buddhistsenter, Gunaketu, zich ook uit over de kwestie. Hoewel hij het belangrijk vindt dat de boeddhistische gemeenschap duidelijk maakt wanneer er grenzen worden overschreden, erkent hij dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn op de vraag waarom een artistiek project zulke heftige reacties kan oproepen. Deze situatie toont de spanning tussen de vrijheid van expressie en het behoud van traditie.

Conclusie

Het geval van DJ NewJeansNim laat zien dat zelfs in een steeds meer geseculariseerde wereld, traditionele religieuze waarden nog steeds sterk resoneren. Het roept belangrijke vragen op over hoe moderne uitdrukkingen kunnen botsen met, of juist kunnen bijdragen aan, traditionele geloofssystemen.