zaterdag, oktober 23, 2021
spot_img
HomeFeaturesADE 2019, dag 1: Gezondheid en welzijn alom present

ADE 2019, dag 1: Gezondheid en welzijn alom present

-

Overal dansen geel-zwarte koortjes in halzen, wapperen vlaggen met het welbekende logo hevig in de wind en dreunt de bass door de ruiten. Heel Amsterdam is deze dagen in de ban van ADE, wereldwijd dé belangrijkste dance-meeting van het jaar. Woensdag was de aftrap van 5 rijkgevulde dagen en nachten. Op dag één constateerde TIOH-redacteur Sam van Ierssel dat (mentale) gezondheid in de dance alom vertegenwoordigd is op ADE 2019.

 

EXPO | DROELOE & bitbird presents: ‘A promise is made’

ADE 2019 is veel meer dan alleen (praten over) muziek en feesten. Het veelkoppige zwart-gele orgaan strekt zich uit tot in alle hoeken, gaten en disciplines. Zo zijn er ook tal van pop-ups in winkels en expo’s, zoals deze van DROELOE & bitbird.

Alleen woensdag had je de mogelijkheid om deze bijzondere expositie in de Rozenstraat bij te wonen. Hij sluit aan op de EP ‘A promise is made’, de derde van het duo. Voor diegenen die er niet bij waren maar wel nieuwsgierig zijn; laat je meenemen!

- Advertisement -

Wanneer je de witte, industriële expositiehal binnenloopt, hangen aan de muren verschillende doeken met 3D-werken. Elk staat symbool voor een track. Onder de doeken hangt een stuk tekst met uitleg over het kunstwerk en de bijbehorende track. Je hebt zelfs de mogelijkheid om een code te scannen, waardoor je via Soundcloud de track meteen kan beluisteren.

Alle kunstwerken en tracks gaan een beetje over hetzelfde thema: investeren in jezelf. Hoe kom je bijvoorbeeld een vervelende tijd door, hoe kun je een beter persoon worden door alleen naar jezelf te kijken en hoe vermijd je mensen die je proberen af te leiden van je doelen?

Een terugkerend element in alle kunstwerken is een gouden schedel. Deze schedel draagt een eigen quote: ‘Hereby I choose to go after my dreams, forever will I grow, to live life with friends, get back up again and learn what I need to know’. Uiteindelijk wil deze expositie het meest meegeven dat je moet doen waar jij je goed bij voelt.

ADE UNIVERSITY | The Team behind Oliver Heldens

Het programma van ADE University, ADE’s subconferentie voor studenten en jonge professionals, was niet eerder zo sterk als dit jaar. De eerste van 3 dagen leidde je langs prachtige panels. Onder andere met de Franse videobazen van Cercle, het team achter ’s werelds grootste dancelabel Spinnin’ Records en leading lady in de dance-pr, José Woldring aka The Media Nanny.

Aan het eind van deze rijke eerste dag nam ook het team achter dj/producer Oliver Heldens nog plaats voor de schoolbanken. Het thema van (mentale) gezondheid  – zie ook onze feature in aanloop naar ADE 2019 – was ook hier weer manifest. Zoals het door heel University verweven is, waar in de kelder een speciale ‘reset-lounge’ is ingericht.

Hoe probeert Heldens’ team zijn gezondheid te beschermen ondanks zijn drukke schema? Het allerbelangrijkste, zo vertelde het gedreven team, is kijken naar de lange termijn. Wat gaat Oliver het aankomende jaar doen, het jaar daarna én het jaar daarna? Heeft hij genoeg slaap, eet hij goed en krijgt hij genoeg tijd om te sporten?

Het team benadrukte maar al te goed dat Oliver dus nog lang mee moet. Als ze zijn agenda helemaal volplannen, dan is dat gekkenwerk voor hem. Het enige wat hij wil is nog heel lang aan veel mensen zijn muziek laten horen, het is daarom niet de bedoeling dat ze hem opbranden. Daarnaast mag hij natuurlijk niet vergeten om te genieten van zijn tijd als dj.

 


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


 

ADE UNIVERSITY | How Gen-Z is Discovering Music Through Social Media

Hoe hebben social media invloed op de muziek die wordt gestreamd? Dit panel, bestaand uit een TikTok-ster, een pionier in de dance-industrie en een media-expert, zullen hierachter komen.

Van Spotify tot Instagram; tegenwoordig kan je overal muziek streamen. Zelfs TikTok heeft sinds kort een eigen streamingsplatform. Binnen een klik beluister je jouw favoriete muziek, of juist voor jou onbekende muziek die je voorbij hoort komen op een social media.

ADE University

Vroeger werden sociale media vooral gebruikt om te communiceren met elkaar, tegenwoordig om anderen te entertainen en je creativiteit in kwijt te kunnen. Er wordt nog steeds wel gecommuniceerd, maar op platforms zoals TikTok doe je dit door middel van muziek. Hierdoor hebben sociale media een enorme invloed op de muziek die wordt gestreamd gekregen.

Een klein voorbeeld; iedereen kent de hit Old Town Road. Dit nummer is een hit geworden door social media; een challenge op TikTok zorgde ervoor dat het nummer wereldwijd. enorm veel aandacht kreeg. Dit voorbeeld wordt nu door velen gevolgd; zij gebruiken sociale media om promotiemateriaal op te posten om wellicht ooit door te breken.

De panelleden gaven dan ook als tip om zoveel mogelijk te blijven posten op social media, hoe oud de track ooit is. Want als je blijft posten en tracks blijft releasen, dan komt volgens hen succes vanzelf.

Aan het eind van de dag kon je ervoor kiezen om nog een drankje te doen in de lobby van het Generator Hostel, of om een kijkje te nemen op de mini-Vinyl Market.

 

FESTIVAL

De eerste nacht leidde het team van TIOH al langs diverse feestjes. Na afloop van ADE, begin volgende week, doen we in een speciale IN BEELD verslag van onze bevindingen!

 


Meer ADE 2019

Naast dit eerste report bracht TIOH al diverse features in opmaat naar ADE 2019:

>> Festivalprogramma: Doorhalen (124 uur lang!), bootfeestjes en nog meer techno

>> Interview: ADE-baas Mariana Sanchoten over de eerste editie onder haar leiding

>> Interview/reportage: Bij Budakid in Berlijn

>> Trends en tips binnen de conferentie

 

 

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.

Alles over ADE 2021

Klik hier en blijf op de hoogte

Gerelateerd

Nieuwe EDM en future house releases: De top-3 van Juliano van der Knaap – november

Elke maand komen er honderden nieuwe releases uit. En iedere maand staan tientallen nieuwe artiesten op met nieuwe muziek....

COLUMN DENIS DOELAND: Hoe zal de dance zich ontwikkelen?

Met regelmaat lees je op This Is Our House de column van Denis Doeland, voormalig dj en grondlegger van...