ADE 2022: immens, interessant én indrukwekkend – gewoon zoals het hoort

-

Home » Features » ADE 2022: immens, interessant én indrukwekkend – gewoon zoals het hoort

Wat een verademing! Na de succesvolle, maar toch wat onvolledige, editie van vorig jaar is het fijn om zowel feestbezoekers en professionals door de geel-zwarte straten van Amsterdam te zien lopen. Van 19 t/m 23 oktober stond de hoofdstad in het teken van Amsterdam Dance Event. Ook TIOH was van de partij en dook het gigantische dag- en nachtprogramma in om nauwlettend verslag te doen van ADE 2022.

Tekst: Casper Gout & Duarte dos Santos Estrafalhote

Dagprogramma

ADE Lab | woensdag 19 oktober | Lynk & Co

“Laten we rustig beginnen”. Dat denken wij als we met goede moed het Lynk & Co-gebouw inlopen voor een eerste ADE-dag vol interessante panels. Vorig jaar hebben we het dagprogramma toch wel echt gemist. Het is fijn om weer onder de nieuwsgierige danceliefhebbers te zijn die hun kennis met iedereen willen delen. Met het oog op de toekomst duiken wij het programma in van ADE Lab, ditmaal verzorgd door de Dance Industy-minorstudenten van Fontys in Tilburg.

Drie conferentieonderdelen staan op de planning waarbij we beginnen bij een interactieve presentatie van JoeySuki over NFT’s en Web3. Vol passie en enthousiasme neemt de voormalig dj/producer ons mee in het rabbit hole. Na zijn inspirerende talk, zijn we toe aan wat actie. Een boxing match? Ja! In het midden van de venue staan twee professionals tegenover elkaar en gaan zij verbaal de strijd met elkaar aan. Wat is beter; een after movie of festivalfoto’s? Is er genoeg ruimte voor vrouwelijke dance-professionals in de scene? Zijn festivals niet te vervuilend? Al deze vragen worden op een interessante manier beantwoord.

De tijd gaat snel en we maken ons op voor het laatste onderdeel. Een panel verzorgd door topfotografen die hun ongecensureerde kijk geven op het vak. Voor ons was dit een onderbelichte wereld die door deze talk een verdiende plaats op de voorgrond heeft gekregen. De jonge professionals achter ADE Lab hebben laten zien dat de toekomst van de elektronische muziek in veilige handen ligt. Met dat bevredigende gevoel sluiten wij de eerste dag, toch wel, zonder dansen af.

Let’s Talk About Aslice! | donderdag 20 oktober | Felix Meritis

Het kriebelde al wel, hoor. Dat feestgevoel. Maar op de tweede dag van ADE is er ook overdag weer genoeg boeiends te beleven, zoals dit gesprek over Aslice. Je zult het platform misschien niet kennen, maar het is een platform dat ook voor jou interessant kan zijn. Aslice is een dienst waarmee DJ’s een deel van hun fee afstaan aan producers van wie ze muziek gedraaid hebben. Op deze manier wil het platform een eerlijker muzikaal ecosysteem creëren, waarbij niet alleen labels, maar vooral de producer eerlijk betaald wordt voor zijn werk — én niet meer eenmalig bij de aanschaf van een track. Het is best met woorden uit te leggen, maar hieronder zie je hoe het principe werkt.

ADE I
Foto: Aslice

Oprichter DVS1 gaat met Dave Clarke in gesprek over zijn creatie. Clarke is positief over het platform, maar wel kritisich. Gelukkig heeft DVS1 op alle kritiek een goed antwoord. Over zijn creatie is goed nagedacht. Het is een prachtig platform die ons weer terugbrengt naar de kern: de muziek en de kunst. Na twee jaar pandemie, waarin de labels bleven doorverdienen en de artiesten op een houtje moeten bijten, is Aslice een inspirerend concept!

Nachtprogramma

Audio Obscura x Gou Talk | donderdag 20 oktober | RAW Factory

Opnieuw betreden we deze, toch wat ver afgelegen maar, prachtige venue. Industrieel maar in een modern en geraffineerd jasje. Net zoals vorig jaar zijn er twee area’s. De Hangar en Garage. Elk vernoemd naar de functie die de area’s in de normale gang van zaken bekleden. Door ons vorige bezoek aan Audio Obscura weten we waar we moeten zijn. We parkeren onszelf met genoegen bij Brain De Palma. Wat een heerlijk stukje energie levert deze man af met zijn set. De ene na de ander licht glimlachmakende plaat strooit hij uit zijn mouw. Vooral Blackwater valt in de smaak. 

Een wereld van verschil met de bijna kathedraalachtige Hangar. Daar hobbelen de mensen al kletsend op de fijne muziek van Hiver. Iets meer ontspannen maar daarmee absoluut niet minder lekker. Toch kunnen wij op deze eerste dag met nachtprogramma een goede kickstart gebruiken. Iets met een goed begin en half werk toch? Gestationeerd en wel begeven we ons voornamelijk in Garage. Daar waar Deniro moeiteloos het stokje overneemt van De Palma. Zijn entree valt direct in goeden aarde wanneer de piano-intro van een ‘Gypsy Woman’ edit uit de speakers vloeit. Laat je niet misleiden door de track. Het tempo wordt namelijk flink opgevoerd.

De Koreaanse dance-diva Peggy Gou schittert als grote publieksfavoriet op de line-up. Dat blijkt wel wanneer de Hangar in razendsnel tempo overvol stroomt met enthousiastelingen die dolgraag een glimp van haar willen opvangen. Op een gegeven moment zelfs iets te vol. Wij geven de voorkeur aan een act die ons vorig jaar opviel. En dit keer niet solo maar in een b2b. Het liefdeskoppel Octo Octa en Eris Drew sluit af. De set is een traktatie voor de oren en dat maakt dat we deze positieve start van het het weekend graag verder doortrekken. 

Vault Sessions | donderdag 20 oktober | BRET

Wat is het bloedverziekend heet in de BRET. Heter dan anders. Het lijkt zelfs drukker dan normaal. Dat zal met het herfstweer te maken hebben. In de zomer staan de deuren open en kun je onder het genot van een gin-tonic in de zon alsnog viben op de sounds die naar buiten blazen. Nu staat ie-de-reen binnen. Daar hebben ze ook alle reden toe, want binnen stormen de sounds van Hertz Collision, Grace Dahl en Blasha & Allatt uit de speakers. Ook tijdens ADE zet Vault Sessions een klassieke BRET-sessie neer.

De rode blokkendoos schudt op zijn grondvesten, maar valt rond 6:30 uur toch een beetje stil. Resident TAFKAMP was namelijk nergens te bekennen. Wat bleek? Hij had zich verslapen! Al verontschuldigend klom hij met geïmproviseerde platentas, in cozy outfit (met custom Fiorentina shirt!) gehuld, over de bar en richting de DJ-booth. Om 07:08 legde hij zijn eerste plaat op en om 08:04 was het alweer basta. Teleurstellend? Allesbehalve. Het laatkomen werd hem vanaf de eerste klanken vergeven. Het blijft dan ook een beetje zijn feest, Vault Sessions in BRET.

Into The Woods | vrijdag 21 oktober | NSDM-werf

Het milde herfstweer is duidelijk een zegening op de NDSM-werf waar de feestgangers langzaam binnendruppelen op de Into The Woods-vrijdag. Wanneer je door het terrein struint, merk je gelijk dat je tijdens ITW heerlijk kan verdwalen. Ook in dit industriële zusje van de bosvariant, schuilt overal wel iets om te ontdekken. Imposante vuurspuwende draken en Mad Max-achtige constructies wachten de festivalbezoekers op. We moeten toegeven dat we met open mond hebben staan kijken naar de aankleding.

Na binnenkomst duiken we gelijk de Kathedraal in. Hoewel de naam iets gotisch doet vermoeden, is de praktijk anders. In plaats van ornamenten, hangen hier takken aan het plafond. En ook van het orgel is niks te bekennen. Hier maakt Ignez met zijn sound de dienst uit. Zijn stijl is golvend. Als een waterval spetteren zijn tracks door de tent. Na het luide onthaal tegen het einde van Ignez’ set, lijkt het publiek te verlangen naar meer pit. Volvox levert dat probleemloos in haar set. De menigte schreeuwt het uit wanneer ze naadloos de ene na de andere technobom laat exploderen.

Grime en techno; wat zijn de overeenkomsten? Beide rauw en steeds geliefder. Die blend heeft Skin on Skin tot in de perfectie weten uit te werken. Met genoegen combineert hij de Britse straatmuziek met krachtige elektronische beats. De Barn kantelt wanneer hij de ene na de andere opzwepende track het bijna schuimbekkende publiek ingooit. Het energieniveau is absurd. Wellicht komt dat omdat Skin on Skin eindelijk zijn debuut maakt op Nederlandse bodem. We kunnen het ons niet voorstellen dat hij lang wegblijft. Aan zijn ontvangst zal het in ieder geval niet liggen.

STOOR | zaterdag 22 oktober | Paradiso

Overal waar je kijkt zie je mensen genieten. Dat zie je niet alleen aan de gezichten, maar ook aan het zweet dat uit hun dansende lichamen loopt. Ze bevinden zich dan ook in het epicentrum van techno. Midden in de Paradiso heeft Speedy J zijn STOOR-ruimteschip opgebouwd. Samen met Dasha Rush, Benny Rodrigues als ROD, Surgeon en Rødhåd improviseert hij acht uur lang. Zelf staat hij aan het roer van deze eindeloze jam. Op zijn mixers komen alle geluiden die zijn collega’s ter plekke spelen binnen. Speedy J maakt al die geluiden tot een bijzonder geheel.

Het ziet er werkelijk buitenaards uit. Met een grote lichtzuil in het midden en een lichtinstallatie achter de glas-in-loodramen is deze kerk voor acht uur lang een kolkende technohemel. Zonder er (op het oog) al te veel moeite voor te doen, krijgen Speedy J en zijn gasten de Paradiso in extase. Elk moment klopt. Hoe iets wat ter plekke ontstaat met zoveel passie, liefde en nauwkeurigheid wordt aan- en uitgekleed. Een climax precies lang genoeg kan duren. Die heerlijke 909-claps en hats door de zaal ratelen. En de synergie voor een sfeer zorgde waar je vier dagen later nog heimwee naar hebt… Voor ons had het wel twaalf uur mogen duren. Echt waar.

De Missie Community x GastArt | zaterdag 22 oktober | GastArt

Je volgt ze op Insta. Op SoundCloud like je hun tracks en mixes. Kom je ze op een rave tegen, geef je ze een knuffel. Je kent het wel: je raveconnecties. Die dansvrienden die je regelmatig misloopt. Tijdens ADE is die kans des te groter, want je komt om in het aanbod van feestjes. Bij De Missie zagen ze dat niet zitten en hostten ze — net als vorig jaar — een community event tijdens ADE. In de piepkleine winkel van GastArt draaiden een aantal community leden, werd er een pilsje gedronken en ontzettend veel genetwerkt. Super cozy, dit initiatief vanuit Eindhoven.

Intercell x Anetha Invites | zaterdag 22 oktober | H7 Warehouse

Shirts uit, zonnebrillen op, leren tuigjes strak om de schouders. Dit is zo’n rave die je zo graag door je Instagramfeed voorbij ziet komen. Grenzeloos harde techno met een lugubere lichtshow in een ruig zweethol. Wie graag naar zulke feesten gaat, valt bij Intercell met zijn neus in de boter.

Met vijf raves in vijf dagen, is het aanpoten voor de Intercell-crew. Op deze vierde rave zijn er nog geen tekenen van slaaptekort te bekennen. Dat is ook moeilijk, want ze moeten én willen door. Anetha helpt de Amsterdamse organisatie er maar al te graag bij. Peachlyfe knalt al op 140+ BPM ondanks het vroege tijdslot. Dat was ook te verwachten. Anetha loopt met haar label Mama told ya voorop in de blend tussen snelle techno en hardtrance. Labelgenoot UFO95 speelt voor de grande madame en bepaalt daarmee de koers van de avond. Zelden zat een (live)set op zo’n hoog tempo zo goed in elkaar.

Of het door UFO95 bedoeld was of niet, de lat voor Anetha lag hoog. Hoe volg je zo’n monsterset op? Voor Anetha geen moeite. Als UFO95 er niet zelf al voor had gezorgd dat deze warehouse rave een vijfsterrenrecensie zou krijgen, had Anetha dat wel gedaan. Het daverende applaus na haar laatste plaat was dan ook meer dan terecht.

Intercell x I Hate Models Invites | zondag 23 oktober | H7 Warehouse

Twee keer Intercell in twee dagen? Waarom niet? We hebben de smaak goed te pakken en willen ADE 2022 graag afsluiten met een knal. De eindbestemming: H7 Warehouse. Opnieuw duiken we de zweetcave in. De verwachtingen zijn hooggespannen. Ja, oké. We weten wat ons te wachten staat, maar toch. Een line-up samengesteld door I Hate Models is niet voor de poes. Vooral niet na vijf dagen ADE in de benen.

Bij binnenkomst gonst de gepeperde techno door de dampende venue. Onder luid gesis vult de ruimte met dikke rook. Het lijkt alsof de organisatie voor de lol wat anti-diefstal-rookmachines op de kop heeft getikt. Voor even ben je totaal gedesoriënteerd. Gelukkig zijn daar DJ Gigola en MCR-T. Zij leiden met hun feilloos energieke set het ietwat beduvelde publiek door naar de twee laatste acts van de nacht. Na luid applaus, gebeurd er iets geks. Vogelzang en het gekletter van een bergbeekje nemen de speakers over.

Ondertussen is D.Dan achter de decks gekropen. Vergis je niet, na een serene intro pakt de Berlin-based dj vanouds door met zijn psychedelische tracks. Het is een wonder dat het heupwiegende publiek nog energie over heeft. Wellicht hebben zij in het begin rustig aangedaan. Dat kan haast niet anders wanneer je ziet met wat voor geweld de ravers het slotstuk van I Hate Models te lijf gaan. Zonder shirt en met mondkap blaast de Fransman als een wervelende orkaan de laatste 2,5 uur van ADE 2022 uit. Wanneer de donderstorm is gaan liggen, blijft er van de bezoekers nog weinig over. Moe maar tevreden gaan wij huiswaarts. Het was een afsluiter in stijl die past bij deze spectaculaire editie van Amsterdam Dance Event.


Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Redactie
Redactiehttp://tioh.nl/
Redactie-account van TIOH, gebruikt voor algemene items of incidentele gastbijdragen. De naam van de schrijver vind je dan bovenaan het artikel.

Gerelateerd

My Most Memorable Gig: Tellurian (NL)

Iedere dj heeft er minstens eentje: een unieke gig waarover hij of zij altijd nog op verjaardagsfeestjes vertelt. In...

De top 3 hardcore releases in november 2022: dit zijn de beste tracks

Elke maand komen er honderden nieuwe releases uit. En iedere maand staan tientallen nieuwe artiesten op met nieuwe muziek....