dinsdag, november 24, 2020
Home Features BEELDBEPALERS #3: interview met videomaker Jorrit Monné

BEELDBEPALERS #3: interview met videomaker Jorrit Monné

-

Naast het oor wordt het oog ook steeds meer verwend op festivals en andere events. Zeker ook ervoor en erna, via alle beelden die worden vastgelegd van opvallende bezoekers, indrukwekkende stages en spetterende shows. Er wordt dit jaar zelfs een event aan gewijd, in de vorm van het allereerste Aftermovie Film Festival. Nadat we vorig festivalseizoen een aantal topfotografen portretteerden, is het deze zomer de beurt aan de videomakers. We vroegen ze over hun passie en stijl en lieten ze hun favoriete video’s so far kiezen. In deel 3: Jorrit Monné, filmend voor onder meer Spinnin’ Records, Sander van Doorn en meer.

Jorrit Monné
Leeftijd: 32
Woonplaats: Amsterdam
Maakt video’s sinds: 2010 (professioneel)
Opdrachtgevers: Nike, Spinnin’ Records, Tele2, Booking.com, Martin Garrix, Oliver Heldens, Sander van Doorn, Dancetour, Jay Hardway,  Monstercat, W&W en meer
Online te vinden op: www.ubercut.com

Hoe omschrijf je je stijl?

- Advertisement -

“Energiek, freestyle en het liefst met een flinke dosis humor. Qua festivals vind ik het moeilijk, want je kunt je moeilijk onderscheiden op dat vlak. Videoclips of concepten zijn veel interessanter omdat je je daar veel makkelijker kan onderscheiden.”

Waar let je specifiek op als je beelden schiet op een evenement?

“Hier komt een beetje een afgezaagd antwoord. Emotie, geluk, unieke momenten en uiteraard de money shots van effecten.”

Wat is het ultieme shot?

“Niet zozeer vuurwerk of CO2, meer de momentjes eromheen. Artiesten die elkaar ontmoeten en geintjes uithalen. Persoonlijke momenten in plaats van een checklist die je moet afwerken.”

Jorrit Monné

Hoeveel uur draai je gemiddeld op een evenement en hoeveel materiaal wordt daadwerkelijk gebruikt?

“Op een event van een hele dag (12 uur) draai ik ongeveer 2 uur beeld. Dat wordt meestal tot een video van 1,5 tot 3 minuten gevormd. Je kunt wel heel veel beelden schieten, maar meestal wil de klant het snel online. Loos schieten zorgt dus voor lang spot-werk en dat zorgt in de edit voor vertraging. Gelukkig weet je na een aantal jaar wat wel en niet tof is om te schieten.”

Hoe gaat het selectieproces wat betreft beelden in zijn werk?

“Alles in een timeline stoppen, lekker muziekje opzetten en dan op zoek naar toffe shots. Die zet je apart en sorteer je weer per categorie. Daarna wordt het puzzelen.”

Hoe blijf je vernieuwend? 

“Dat is het moeilijkste, zeker als het gaat om festivalvideo’s. De markt is verzadigd. Alles is wel een beetje gedaan qua shots en effecten. De verandering kun je aanbrengen door met een thema te werken of er een pre-story aan toe te voegen. Festivalvideo’s zijn niet onze core business. Wij vertellen liever verhalen met muziekvideo’s, commercials of documentaires. Festivalvideo’s doen we hier eigenlijk naast.”

De markt is verzadigd. Alles is wel een beetje gedaan qua shots en effecten

Jorrit Monné

Wat is het raarste wat je ooit op beeld hebt vastgelegd?

“We hebben al veel gedraaid. Mensen die met hun haar vast komen te zitten in CO2-guns, honderden nipple slips, stagedivende mensen die op de grond crashen en ga zo maar door.”

Wat is de ultieme droom om te maken?

“Een speelfilm maken, een comedy. Sinds een jaar heb ik contact met een partner in Los Angeles waarmee ik shorts wil schrijven. Dat is mijn plan binnen 10 jaar. Tot die tijd lekker veel commercials en muziekvideo’s maken. Verhalen vertellen dus.”

Jorrit Monné


De favorieten van Jorrit Monné

  1. Burning Man
    “Deze video was meteen mijn eerste Vimeo Staff Pick. Daar ben ik trots op omdat deze video volledig dronken geschoten is. Ik was met Mark, een van mijn beste maten, en Sander van Doorn naar Burning Man. Geen idee wat ons te wachten stond. Mark en ik fietsten van ’s middags tot de volgende ochtend door de woestijn. Het was echt een avontuur. Onderweg kwamen we toffe kunstwerken, auto’s en naakte mensen tegen. Hele rare shit. De hele video was een spontane opname. Uiteindelijk kostte de edit me maar twee dagen. Wereldwijd ging de video hard. Ik kreeg aanvragen uit China en India en dagelijks wordt de video nog duizenden keren bekeken.”
  2. Jay Hardway – Electric Elephants
    “Mijn homies van Kraftstoff en ik houden van Japan. Met name van Tokyo. We schrijven altijd wat aparte scripts voor onze videoclips en vaak worden ze geweerd omdat ze het niet snappen. Maar Jay Hardway geloofde meteen in ons idee. We hebben deze clip in een week gedraaid met volledige Japanse acteurs en co-producers. De hele trip was geweldig en elke keer dat we de clip terug kijken, brengt het zo veel goede herinneringen op. We zijn erg blij met het resultaat.”
  3. Oliver Heldens & Chocolate Puma – Space Sheep
    “Een collab met Animate the World en tevens de 2e Vimeo Staff Pick. Oliver Heldens belde me op. Hij wilde een rare clip over een Space Sheep. Ik heb met Jelle van Dun (Animate the World) gezeten om een tof idee te verzinnen over een stop-motion-achtige clip, want dat leek me vet. Toen kwamen we met het idee van een soort van Darth Vader-schaap dat de wereld ging overnemen. Alle objecten zouden uit real world-elementen bestaan. Chocolate chip cookies, broccoli, rijstwafels, bloemkolen. Overigens hebben we 20 fans de kans gegeven om in de clip een gastrol te krijgen, dus die zie je er ook in terug.”
  4. Alvaro & Jetfire – Guest List
    “Een idee geïnspireerd door 90’s serie Weird Science meets Cinderella. Een dikke gast wil zichzelf in een hot chick transformeren en zo mannen te scoren. Ja, je leest het goed. Dit vonden wij (Kraftstoff en ik) super grappig om te doen omdat het lekker gedurfd is. Niks mis met een gay of bi-curious hoofdkarakter, toch? Deze video is een jaar na dato ineens ergens viral gegaan waardoor hij uit het niets van 2 naar 37 miljoen views ging.”
  5. W&W – Caribbean Rave
    “Het is moeilijk om een nummer 5 te kiezen, maar aan deze video heb ik goede herinneringen. Geschoten op Ibiza in het buitenseizoen. Ibiza leek wel een spookeiland. Het verhaal gaat over een piraat die aanspoelt op een onbewoond eiland. Hij gaat op zoek naar voedsel om te overleven. Wat serieus begint, wordt al snel raar als hij oog in oog komt met een ananas in een boom. En dat is raar, want ananassen groeien niet in bomen. Maar daarom hebben we dat dus gedaan. Zelf heb ik nog een kleine rol als ananas. Het einde van de video hebben we volgestopt met referenties naar moves van bekende dj’s, zoals het drugshoofd van David Guetta op Tomorrowland of de taart van Steve Aoki.”

Aftermovie Film Festival

Het allereerste Aftermovie Film Festival ter wereld vindt plaats op zaterdag 14 oktober in Rotterdam. In september kun je via hun website je stem uitbrengen op jouw favoriete aftermovie. Meer info op de event-page.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – John van den Heuvel: ‘Legaliseren is geen...

De polarisatie in het Nederlandse drugsdebat is compleet. Op rechtsachter een CDA-minister die minder festivals wil en 'gebruikende' partypeople medeschuldig acht aan drugscriminaliteit. Linksbuiten...