zaterdag, november 28, 2020
Home Music House Bjorn Wolf b2b Carma Collectiv: 'Veel actie in Bredase scene'

Bjorn Wolf b2b Carma Collectiv: ‘Veel actie in Bredase scene’

-

De opener van Effenaar b2b Our House (15 april) is een fraai Bredaas onderonsje. Bjorn Wolf kruist de degens met Carma Collectiv. De eerste draaide nog in de Spock toen ene Tijs Verwest daar furore begon te maken als Tiësto. Maar Bjorn Wolf heeft zelf inmiddels ook internationaal zijn sporen nagelaten, met releases op onder andere Noir Music, zijn eigen avond 200Max en optredens op grote podia. Binnenkort komt een droom uit als hij zijn eigen label start. Carma Collectiv (Paulo de Cock en Ronnie van Craenenbroeck), dat ook langzaam aan een eigen oeuvre bouwt, zal daarop sowieso tekenen voor releases. Een dubbel-interview over de bloeiende scene in Breda, de magie van het openen… en eindigen met wodka. “Het is af en toe jammer dat EDM alle aandacht krijgt in Breda.”


Waarom Bjorn Wolf b2b Carma Collectiv?

Bjorn Wolf: “Ik ken de jongens al wat jaartjes. Ronnie al sinds ik in Magik werkte (voormalige platenzaak van Tiësto in Breda, red.). Paulo heb ik later leren kennen in het Bredase uitgaansleven. We hadden gelijk een goeie click samen.”

- Advertisement -

“We hebben in het verleden al eens achter de draaitafels gestaan en dat was altijd een succes. Regelmatig eindigen we na een event bij Ronnie en Paulo thuis om nog wat na te kletsen over muziek en om te produceren tot in de vroege uurtjes.”

Carma Collectiv: “Naast een vriendschap delen we een passie voor dezelfde soort muziek en de Bredase scene. Plus zo nu en dan een flesje gele Wodka.”

Wat zijn producers waar jullie bij wijze van spreken alles blind van eten?

BW: “Voor mij zijn dat Guy Gerber, Henrik Schwarz, Mano Le Tough en Recondite. Maar eigenlijk zijn er te veel goeie namen om op te noemen.”

CC: “Een vaste prik hebben we niet echt. Er zijn veel gevestigde producers met goede producties die we regelmatig checken natuurlijk, maar daarnaast ontdekken we net zo vaak minder bekende namen met dikke platen.”

Carma Collectiv

Carma Collectiv

Carma Collectiv bestaat uit Paulo de Cock en Ronnie van Craenenbroeck. Ze kennen elkaar al sinds hun jeugd, beiden groeiden op in dezelfde streek in West-Brabant.

Na eerst solo en in andere projecten actief te zijn geweest (Ronnie werkte onder meer in een live-act met verschillende instrumenten op basis van Chicago house), vonden ze elkaar in een gedeelde voorliefde voor diepere, obscure house en techno. Ze besloten een duo te vormen.

HIGGS

Ze kregen wat bekendheid en een vast podium via het Bredase collectief HIGGS. Bekend van de live streams en de exclusieve feesten op besloten locaties.

“HIGGS is een project waar we altijd met veel passie onszelf voor hebben ingezet. Voor ons is HIGGS belangrijk om naast muziek draaien en maken ook een andere input te hebben. Het idee achter de live stream was ook om mensen bij elkaar te brengen, dat is voor ons een fijne manier van mensen leren kennen.”

Terwijl Paulo aan de slag is gegaan als programmeur bij Radion in Amsterdam, zijn ze samen ook aan het produceren. “We zijn onze sound nu wel aan het vinden en draaien zowat iedere set wel eigen tracks.”

Bjorn_Wolf

Bjorn, jij hebt al een behoorlijke waslijst aan releases en optredens op je naam staan. Wat waren hoogtepunten? En waar vind je zelf dat je nu staat?

“Enkele hoogtepunten waren mijn optredens op de mainstage van Mysteryland in 2009, en in Paradiso en Studio 80 in Amsterdam. Op dit moment ligt mijn focus sterk op het produceren van muziek. Ondanks de releases blijf ik gretig om dingen te leren in de studio. Ik ben ook van mening dat je, als je jezelf als dj bestempelt, je alle facetten van het vak moet beheersen. Daar hoort eigen muziek maken voor mij zeker bij.”

In hoeverre kunnen jullie leven van de muziek?

BW: “Ik heb er best een aantal jaartjes goed van kunnen leven. Maar het blijft een onzekere wereld en ik heb een gezin dus ben ik er wel parttime naast gaan werken. Drie dagen in de week, zodat ik in de avond- en nachtelijke uren de studio in kan. Daarnaast help ik mee bij de programmering van club Arcade in Eindhoven.”

CC: “Leven wel, rekeningen betalen niet. Dus we hebben er beiden nog een baan naast.”

De scene in Breda ziet veel actie, met veel toffe organisaties en goede line-ups

De scene in Breda lijkt in bloei te staan, en dan hebben we het over méér dan alleen de EDM-jongens. Wat merken jullie hiervan?

BW: “Er gebeurt op dit moment veel in de stad. Ikzelf loop al wat jaartjes mee op het gebied van events in Breda met WSWI en 200MAX. Maar het is tof om te zien dat er nieuwe, jonge, enthousiaste gasten zijn opgestaan die er hard aan werken om Breda op de kaart te zetten. Daarbij denk ik aan Tijn Kapteijns en Maarten Schiering van  Ploegendienst festival, Koen Vaas van PROTON, Mauro Boer en Peter Roolvink van Broeikas en Maarten Lammertink en de andere jongens van Nasmaak, om er een paar te noemen. Ze laten zien dat het niet altijd alleen maar om commercieel geweld hoeft te gaan en dat je ook met creatieve line-ups heel goede evenementen neer kunt zetten.”

>> Zie ook – JP Enfant: underground weer in bloei in Breda <<

CC: “De scene in Breda ziet veel actie inderdaad, met veel toffe organisaties en goede line-ups. Iedere organisatie heeft zijn eigen visie op het neerzetten van een event, en dat is mooi. Zo hebben Nasmaak en Broeikas meer een oogje op house, waar Berlin Nights en ENIGMA meer techno-georiënteerd zijn. Er is wel een grotere aantrek voor house dan voor techno in Breda. Al hebben we met een nieuw concept ENIGMA toch Sterac, Heiko Laux en Ray Kajioka naar Breda gehaald met oud en nieuw.”

Hebben jullie wel eens ‘last’ van al het EDM-geweld uit 076? Ik bedoel: is het in de media niet een erg eenzijdig verhaal?

BW: “Het is af en toe jammer dat EDM alle aandacht krijgt, al volg ik die scene totaal niet. Er gebeurt zoveel meer op het gebied van dance en hiphop. Aan de andere kant denk ik dat je ook realistisch moet zijn en moet accepteren dat je muzikaal een keuze maakt die een kleinere groep mensen aanspreekt. Ik ben van mening dat zolang je doet waar je jezelf goed bij voelt en achter staat dat dat het belangrijkste is.”

CC: “Met EDM hebben wij niks te maken. We hebben er ook geen last van. Die werelden bestaan totaal naast elkaar.”

Bjorn, toch ben je nauw betrokken geweest bij het begin van dat hele verhaal. Je draaide zelfs nog in de club waar het eerste grote Bredase boegbeeld zijn vroege sporen verdiende, de Spock. Wat herinner je je van die tijd?

“Ik kwam in die dagen dat Tijs er draaide net pas kijken. Ik mocht als jong ventje meedraaien met de grote mannen. Ik heb daar erg veel van opgestoken; hoe je een avond moet opbouwen bijvoorbeeld. En ik heb voor mezelf duidelijk een lijn kunnen trekken van wat ik wel of niet wilde draaien. Ik heb sowieso erg veel mooie herinneringen aan die tijd. Toen had je alleen de Spock waar dance gedraaid werd. Daar stonden ieder weekend de diehard liefhebbers van Breda op de dansvloer.”

Zonder Funkerman had ik nooit de dingen bereikt die ik heb gedaan

“Na mijn tijd bij Magik heb ik nog een tijdje A&R gedaan bij Flamingo Recordings, het label van Fedde Le Grand en Funkerman. Ook dat was fijn voor mijn ontwikkeling. Ik heb veel van de wereld en de dancescene mogen zien.”

“Ardie a.k.a. Funkerman is nog steeds een van mijn beste vrienden. Ik ben hem dankbaar voor alles waarmee hij me geholpen heeft de afgelopen jaren. Zonder zijn steun en adviezen had ik nooit de dingen bereikt die ik heb gedaan. En ook al houden we beiden van een ander genre muziek, ik heb alleen maar respect voor zijn instelling om iets te bereiken door keihard te werken.”

>> Zie ook: Mix + interview Bjorn Wolf in onze serie Rock The House <<

Toch ben jij niet een van de EDM-sterren geworden. Hoe komt dat, was dit niet de richting die je op wilde?

“Ik had al snel door dat, ondanks het grote geld en alle aandacht die de grote jongens om mij heen kregen, ik een andere insteek had. Ik kon me totaal niet vinden in die muziek. Ik wilde draaien wat ik zelf goeie muziek vond. En al die aandacht is zo betrekkelijk. Ik heb liever een handjevol echte vrienden om me heen in een kleine donkere club die hetzelfde erin staan als ik.”

Je vertelde ons onlangs dat je droomt van een eigen label. Gaat dat er van komen?

“Ja, we zijn op dit moment de laatste zaken aan het afronden. TRUE DIMENSION gaat het label heten. Ik kan niet wachten tot we de eerste EP kunnen releasen, de tracks liggen al klaar.”

“We willen graag met jong talent werken zoals Alessandro Diga en de mannen van Carma en die een platform geven om hun muziek onder de aandacht te brengen.  En daardoor ook andere jongens uit Breda, die nu events hosten en zich voornamelijk richten op het draaien, zo ver krijgen om de studio in te duiken.”

Bjorn Wolf b2b Carma Collective

Op Effenaar b2 Our House staan jullie aan het begin geprogrammeerd. Wat is de magie van het openen? 

CC: “Het biedt een mooie kans om een ander verhaal te vertellen. Zo komen ook de diepere platen aan de orde en is het mooi de avond een bepaalde vibe mee te geven.”

BW: “Met een openingsset kun je je vaak iets creatiever opstellen. Bij afsluiten weet je wat er verwacht wordt: het dak moet eraf. Maar met openen draait het niet om jou, maar om diegenen die na je komen. Dus probeer je je set zo in te vullen dat de mensen op de vloer het naar hun zin hebben maar ook dat de dj’s na je de lijn door kunnen trekken.”

Dit is back-to-back interview, in aanloop naar een b2b set. Nog een laatste vraag aan elkaar?

BW: “Nemen jullie de gele wodka mee of ik?”

CC: “Ligt eraan. Wie rijdt er naar huis?”

Effenaar b2b Our House - header new

Meer over Effenaar b2b Our House op de event-page

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Architect en Huisbaas. Schrijft sinds 2002 professioneel over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde zo vele groten en kleinen der aarde. Zijn boekdebuut 'Dutch Dance' (2013) werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg een internationale opvolger (2018). Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome. Hij doceert over de dance-industrie op Fontys ACI.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – John van den Heuvel: ‘Legaliseren is geen...

De polarisatie in het Nederlandse drugsdebat is compleet. Op rechtsachter een CDA-minister die minder festivals wil en 'gebruikende' partypeople medeschuldig acht aan drugscriminaliteit. Linksbuiten...