Na twee jaar gedwongen stilte is DGTL terug als vertrouwde grote opener van het festivalseizoen. Met Pasen staat drie dagen lang een heerlijk menu vol cutting edge house- en techno-acts voor je klaar op de Amsterdamse NDSM. TIOH warmt op naar DGTL Festival met een viertal Nederlandse groeibriljanten uit de line-up. In deel 3: Colyn (dj/producer met releases op Afterlife en uiteraard DGTL Records). “Met DGTL heb ik meer dan een zakenrelatie. Ook daarbuiten is het heel leuk.”
Vanuit een Poolse hotelkamer vertelt Colyn vol enthousiasme over DGTL. Hij zit al best een tijdje in het hotel. Voor een tour die hij binnenkort in de Verenigde Staten maakt, heeft hij een visum nodig. Het duurde in Nederland allemaal erg lang om dat voor elkaar te krijgen. Omdat hij toch twee shows in Polen had, besloot Colyn in Polen te blijven om alles bij het consulaat daar in orde te maken. Vanuit Warschau vertelt hij over zijn eerste kennismaking met de jongens van DGTL, in Amsterdam.
Ontmoeting
“Die ontmoeting ging heel natuurlijk, in het nachtleven. Ik was veel op feesten om mensen te spreken en te netwerken. Op een gegeven moment kwam ik daar met de crew van Pleinvrees en Strafwerk in contact. De eerste keer dat ik met DGTL zelf in contact kwam was niet in Amsterdam, maar in Barcelona. We bezochten in 2019 een Afterlife event en ik moest daarna onverwacht een set spelen op de afterparty. De jongens van DGTL waren daar ook ineens. We hebben toen een paar uur staan praten en dat was heel gezellig. We hebben zelfs de taxi samen terug gepakt. Vanaf dat moment zijn we altijd in contact gebleven en is mijn carrière alleen maar doorontwikkeld.”

“Ik heb een hele goede band opgebouwd met de crew van DGTL. Dat gaat verder dan een zakenrelatie. Ook daarbuiten is het heel leuk. Ik moest laatst in Costa Rica draaien. Floris van DGTL was daar toen toevallig op vakantie. Hij is toen naar drie dorpen verderop gereden om mijn show te komen checken. Er is gewoon een klik. Het is leuk om samen te werken, maar we vinden het ook leuk om naar een restaurant te gaan om over van alles en nog wat te keuvelen.”
Muzikale klik
Ook op muzikaal gebied houden Colyn en DGTL er een goede band op na. Dat is ook niet zo vreemd. Als je op persoonlijk vlak zo goed klikt, moet dat muzikaal natuurlijk ook lukken. Colyn: “DGTL Records vind ik een hele leuke uitstap. Het is een gevarieerd label en het is net even anders dan wat ik normaal doe met mijn releases. Ik vind het leuk om het op een diverse plek uit te brengen. Er zit wat indie in, wat deep house, wat afro. Echt van alles. Voor mij is het leuk om zo’n uitstap te maken. DGTL past daar perfect in. Daarbij is het leuk om met de DGTL crew te kunnen werken, maar het is voor mij ook een kans om iets nieuws te ontwikkelen.”
“De sound die ik op DGTL Records neerzet is niet per se experimenteel. Het zit net wat meer naar de indie-kant. Ik zie mijn muziek als een soort spectrum. Rechts heb je iets meer de melodic techno, links iets meer de indie sounds met af en toe een beetje afro. DGTL zit voor mij meer aan die linkerkant, terwijl Afterlife meer aan de rechterkant zit. Het is wat gevarieerder, iets uitdagender. Dat spreekt me enorm aan.”
Colyn releasete The Future Is The Past op DGTL’s tweede Various Artist release in 2020. Vorig jaar zag ook zijn solo EP het levenslicht op DGTL Records. Lange tijd bleef het voor Colyn bij produceren en zijn muziekreleases; er mocht immers niet gefeest worden. Rond oktober 2021, ontving Colyn toch goed nieuws — al had hij daar niet meer echt op gerekend: “Mijn solo EP kwam eind augustus uit. Er waren niet veel boekingen die zomer en in Nederland was er al helemaal weinig te beleven. We hadden geen rekening meer gehouden met ADE, dat was een no-go in mijn hoofd. Toen mocht het wel ineens! Ik kreeg toen een heel bijzonder slot toegekend op DGTL x IPSO, met bijvoorbeeld Kölsch en Maya Janes Cole. Dat was echt bijzonder.”
DGTL ADE was pas Colyns eerste officiële debuut op DGTL. Daarvoor had hij enkel een set opgenomen voor DIGITAL DGTL, de online vervanger van het festival in 2021. Nu stond hij er écht. In Amsterdam. Op de NDSM-werf. Op DGTL.
“Dat was een bijzonder moment om naar toe te werken. Ik had de dag daarvoor al een mooie set van vier uur op Pleinvrees gespeeld, maar mijn fixatie lag echt op DGTL. Ik had de closing. Alle jongens van het team kwamen bij mij kijken. De sfeer was top, er was veel energie. Ik sta niet vaak in Amsterdam en nu stond ik er ineens voor zo’n tof productieteam ook. Het was een soort arena waar ik in stond de draaien. Veel mensen bleven de hele set. En dat terwijl Kölsch in de andere zaal stond. Ja, dat was een super mooi moment. Ik ben nog steeds trots op die set.”
Bucketlist
“DGTL was heel lang een item op mijn bucketlist. ADE heb ik nu gehad, alleen ik heb ook enorm veel zin in het festival. Er komen zo veel gave artiesten. Ik ben sowieso ook buiten mijn set aanwezig om lekker te genieten. Er is zo veel om te beleven. Ik ben zelf fan van de stages met DJ Koze en Motor City Drum Ensemble.”
“This is the one we’ve been waiting for. Ik zit echt al twee jaar te wachten. Op DGTL ben ik begonnen als bezoeker, ik had al heel lang veel liefde voor ze. Maar nu… Eindelijk kan ik op de NDSM-werf komen, wetende dat ik mijn stickie in de CDJ’s kan prikken en gewoon een set mag draaien.”
DGTL Festival 2022
DGTL Festival 2022 is van vrijdag 15 t/m zondag 17 april op de Amsterdamse NDSM. Colyn (dj-set) is geprogrammeerd op zondag 17 april, na Paul Kalkbrenner en voor ARTBAT. Meer info, laatste tickets en de complete line-up vind je op dgtl.nl.