maandag, november 30, 2020
Home Music House Martijn La Grouw: 'SLAM! is platform voor alle dancemuziek'

Martijn La Grouw: ‘SLAM! is platform voor alle dancemuziek’

-

Maandag begint Eindhovenaar Martijn La Grouw (31) aan zijn nieuwe baan als dj/assistent-zendermanager van SLAM!, het meest vooraanstaande dance-radiostation van ons land. Samen met zendermanager Jonathan Kenemans gaat hij de komende jaren vorm geven aan het populaire radiostation, dat door steeds meer danceliefhebbers wordt gevonden. Bovendien gaat hij weer programma’s voor SLAM! presenteren.
MLG GO1 Muur kleur full
“De naam van het station is sinds kort SLAM!, in plaats van SLAM!FM. Die toevoeging FM ademde heel erg ‘radio’… maar SLAM! is veel meer dan alleen een radiostation. Onze doelgroep leeft heel erg online, vandaar dat je SLAM! meer moet zien als een digitaal platform met ’n FM-frequentie”, zegt de voormalig medewerker van het Eindhovense E-FM, de voorloper van Studio 040.

“Dáár heb ik het radiomaken geleerd. Ik presenteerde elke week het programma E-FM Saturdayz”, zegt La Grouw, die vervolgens via Radio Decibel bij SLAM!FM terecht kwam. De afgelopen twee jaar werkte La Grouw bij 100%NL.

‘SLAM! is en blijft wel mijn eerste liefde’

“Na 7 jaar bij SLAM!FM wilde ik weleens werken in een compleet andere omgeving. Nieuw station, nieuw format, nieuwe mensen. Ervaren of ik daar ook mijn ei als radiojock kwijt kon. En ik denk dat ik daarin ben geslaagd. Ik heb het ook nog steeds goed naar mijn zin bij 100%NL, maar SLAM! is en blijft wel mijn ‘eerste liefde’.” En daar keert hij nu dus naar terug.

- Advertisement -

“Er is bij SLAM! de afgelopen twee jaar heel veel ten goede veranderd en nu is er de mogelijkheid om naast het presenteren van programma’s ook bezig te zijn met het beleid, het management en de toekomst van het station. SLAM! heeft een nieuwe uitstraling, nieuwe programma’s, er werken nieuwe jonge creatieve mensen en ik wil graag meewerken om van SLAM! een nog succesvoller station te maken”.

Geschiedenis

Even een klein stukje geschiedenis: de zender startte halverwege de jaren ’90 onder de naam New Dance Radio en bracht –alleen via de kabel- voornamelijk techno, trance en hardcore. In 2000 werd het station overgenomen door ID&T, dat de naam eerst omdoopte tot SLAM!FM, maar niet veel later toch weer tot ID&T Radio.

Eind 2005 verkocht Duncan Stutterheim van ID&T 66% van de aandelen aan Lex Harding en Ruud Hendriks, die de zender weer de naam SLAM!FM gaven. Harding en Hendrix verwierven later na een juridisch gevecht ook de resterende 34%. Sinds 2012 maakt de zender onderdeel uit van de 538-groep.

Talpa Holding, het mediabedrijf van John de Mol, is eigenaar van de Radio 538 Groep. Die bestaat tegenwoordig uit de zenders 538 en SLAM. De letters SLAM stonden aanvankelijk voor de woorden Sounds, Lifestyle And More.

Mainstream

SLAM! is de laatste jaren uitgegroeid tot hèt dance radiostation van Nederland. Maar hoe onderscheidt het zich nu van andere stations als Radio 538 en Q-Music, waar óók dance gedraaid wordt? “SLAM! moet een platform zijn voor zo’n beetje elke stroming dancemuziek die er is met de nadruk op jong talent. Dus niet alleen de mainstream dance. Bij SLAM! kan eigenlijk alles,” zegt La Grouw.

“Wij willen vernieuwend zijn. Bij ons hoor je als eerste de nieuwe tracks, de nieuwe dj’s met bijzondere producties, bij ons hoor je dancemuziek op een manier, zoals je die niet bij 538 en Q-Music hoort.”

‘Bij ons hoor je dancemuziek op een manier, zoals je die niet bij 538 en Q-Music hoort’

“Neem bijvoorbeeld de vrijdag, waarop we sinds kort de mixmarathon uitzenden. Een idee van Jonathan Kenemans en dat is een enorm succes aan het worden. Je hoort er niet alleen veel nieuwe, nog onbekende tracks, maar ook op een manier zoals dat nergens anders gebeurt!”

” Hij zei: fuck-it, we gaan het gewoon doen! Op die manier ben je onderscheidend met iets dat er in Nederland nog niet was. Je merkt ook dat dj’s het zelf interessant vinden, want ze willen allemaal een plekje in de line-up van de mixmarathon.”

Ook de zondag programmering heeft een facelift gekregen waar de Sunday Chill in ere wordt hersteld. “Dat concept bestond ook al in de ID&T-tijd. De nadruk ligt de meer relaxte stijlen van de dance. Ideaal voor de zondag.”

MLG GO1 Social Media Crop

 

Doelgroep

De luistercijfers zijn bij Slam net zo belangrijk als bij Radio 538 of Q-Music. “Maar ze zijn niet heilig. SLAM! blijft een niche-station, daar doen we ook niet moeilijk over. De marktaandelen van 538 en QMusic zullen wij niet halen. Wij moeten scoren in de belangrijkste subdoelgroepen”.

Onder met name jongeren is SLAM! een populair radiostation. “We richten ons met name op de groep van 20 tot 34 – jarigen, maar wat mij betreft zou iedereen die van dancemuziek als eerste aan SLAM! moeten denken.”

Programma

Martijn La Grouw gaat zich niet alleen bezig houden met het managen van de zender, hij gaat ook weer programma’s maken. Doordeweeks de middagshow ‘Middag Martijn’ tussen 4 en 7 uur en op zaterdagavond ‘De Midden In Je Weekend Show’ tussen 6 en 8.

“Daar heb ik heel veel zin in, maar ik verwacht ook enorm veel van mijn nieuwe uitdaging: het mede managen van een radiostation. Dat is nieuw voor mij: meetings bijwonen, plannen maken, beslissingen nemen. Goed voor mijn ontwikkeling.”

La Grouw gaat zich ook bezig houden met het opsporen van nieuw en coachen van huidig radiotalent. “We hebben al een paar jaar de NuTalent-dag georganiseerd. Waar radiotalent wordt gecoacht door ervaren jocks. Zo konden we zien of zo iemand het in zich had om bij SLAM! te werken. Ze hebben mij destijds ook ergens opgedoken. En zo loopt er veel talent in ons land rond.”

Ontwikkeling

SLAM! heeft de afgelopen jaren aan de ontwikkeling van Nederlandse dj’s meegeholpen. “Bij SLAM!FM is bijvoorbeeld Hardwell’s radioshow ‘Hardwell On Air’ bedacht. Inmiddels maakt hij die show ook voor andere radiozenders over de hele wereld.”

‘Nederlandse dj’s snappen de toegevoegde waarde van een radiostation’

“Nederlandse dj’s snappen de toegevoegde waarde van een radiostation. Wij kunnen hen een podium bieden om in één keer veel mensen te bereiken. En wij hebben als radiostation ook veel baat gehad bij de populariteit van onze dj’s, die over de hele wereld bekend en populair zijn. En je hebt in Nederland véél goede dj’s. Je moet hard werken om daar bovenuit te steken. Maar áls je er dan bovenuit steekt, dan ben je ook wel héél goed.”

Uitdaging

“Ik wil zo lang mogelijk DJ blijven, zolang ik dat kan doen bij een station waar ik bij pas. En dat combineren met het mede managen van het station. Maar ik heb deze stap ook gezet omdat ik misschien wel niet m’n hele leven dj zal zijn. Nu kan ik kijken of het mij ligt om zo’n station in de toekomst wellicht als zendermanager te runnen. SLAM! geeft mij die kans en daar ben ik blij mee en trots op.”

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – John van den Heuvel: ‘Legaliseren is geen...

De polarisatie in het Nederlandse drugsdebat is compleet. Op rechtsachter een CDA-minister die minder festivals wil en 'gebruikende' partypeople medeschuldig acht aan drugscriminaliteit. Linksbuiten...